Visa fullständig version : "Blattar är bäst"
Flygplan
2006-09-08, 01:33
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,881666,00.html
Vad tycker ni? Just nu sitter jag och här och är riktigt förbannad. Jag förstår inte hur det kan gå så här långt, att en av Sveriges största medier publicerar sånt här - propaganda mot svenskar.
Jag är helt förbluffad.....
WheyProtein
2006-09-08, 01:39
Det börjar gå för långt nu...
Så farligt var det väl kanske inte.. men snacka om att skapa en "vi och dem"-känsla.
Så farligt var det väl kanske inte.. men snacka om att skapa en "vi och dem"-känsla.
Klart det är farligt. Hur skulle det se ut om man vände på steken och "blattar" bytte plats med "svenskar"?
"Jag vill se fler svenskar. Inte bara i medier, utan överallt. Efter två lååånga graviditeter är det bara att konstatera: svenskar är bäst. Det är fan bara de som visar någon form av hjälpsamhet och vänlighet när man stånkar fram som barbamama. Endast två gånger har invandrare erbjudit sin plats på bussen eller i tunnelbanan. I båda fallen har det varit småbarnsmammor som själva har graviditeten i färskt minne. Vilka är allmänt hjälpsamma, hjälper till att bära tunga kassar och öppnar dörren när jag har händerna (och magen) fullastade? Jo, svenskarna."
Skribenten är korkad och fördomsfull. "Blattar" är inte bäst. Blattar i Sverige är tyvärr väldigt ofta dumma i huvudet.
Blattar i Sverige är tyvärr väldigt ofta dumma i huvudet.
:thumbup: ?
Klart det är farligt. Hur skulle det se ut om man vände på steken och "blattar" bytte plats med "svenskar"?
"Jag vill se fler svenskar. Inte bara i medier, utan överallt. Efter två lååånga graviditeter är det bara att konstatera: svenskar är bäst. Det är fan bara de som visar någon form av hjälpsamhet och vänlighet när man stånkar fram som barbamama. Endast två gånger har invandrare erbjudit sin plats på bussen eller i tunnelbanan. I båda fallen har det varit småbarnsmammor som själva har graviditeten i färskt minne. Vilka är allmänt hjälpsamma, hjälper till att bära tunga kassar och öppnar dörren när jag har händerna (och magen) fullastade? Jo, svenskarna."
Skribenten är korkad och fördomsfull. "Blattar" är inte bäst. Blattar i Sverige är tyvärr väldigt ofta dumma i huvudet.
Ser det varken bättre eller värre med den vända steken.
Klart det är korkat och fördomsfull, men inte sitter jag och är förbannad iaf. Artikeln resulterade väl mer i en djup suck.
Ibland vill man bara fylla i formuläret "Åt helvete med hela skiten!" och gå i karantän!
Fangface
2006-09-08, 02:48
Allvarligt; är det verkligen någon som är förvånad?
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,881666,00.html
Vad tycker ni? Just nu sitter jag och här och är riktigt förbannad. Jag förstår inte hur det kan gå så här långt, att en av Sveriges största medier publicerar sånt här - propaganda mot svenskar.
Jag är helt förbluffad.....Äsch, låt henne hållas, alla vet ju att spanjorskor suger, om det nu kan muntra upp henne så låt det vara ;D
Dessutom om hon nu gillar blattarna så jävla mycket kunde hon ju ha stannat i spanien1"#¤%RT&, så hade hon sluppit otrevliga svenskar! :D
Bör läsas med ett o annat kryddmått salt.
Bronkitkorv
2006-09-08, 05:48
troligen hade hon en dålig dag när hon skrev det där tramset...
Vill hon ha mer blattar är det ju som sagt bara att hon flyttar till ett sånt land... Idiotiskt av Aftonhoran att släppa fram en sån artikel med.
pragmatist
2006-09-08, 06:44
En intressant fråga är ju i och för sig om den svenska välfärdsstaten och de höga skatterna gör svenskar mindre benägna att hjälpa varandra spontant i vardagen eftersom man tycker att man "gjort sitt" när man delat med sig 70% av sin inkomst till andra. Alternativt att den svenska välfärdsstaten är så stor som den är just för att svenskar inte vill behöva hjälpa andra personligen utan helst låter staten sköta om den biten. Man "köper sig fri" med de höga skatterna och kan på så sätt strunta i andra i högre utsträckning och ändå sova gott på natten.
Diskutera.
svenskar är konflikträdda & högst skrämmande när de ser en blatte närma dem.
En intressant fråga är ju i och för sig om den svenska välfärdsstaten och de höga skatterna gör svenskar mindre benägna att hjälpa varandra spontant i vardagen eftersom man tycker att man "gjort sitt" när man delat med sig 70% av sin inkomst till andra. Alternativt att den svenska välfärdsstaten är så stor som den är just för att svenskar inte vill behöva hjälpa andra personligen utan helst låter staten sköta om den biten. Man "köper sig fri" med de höga skatterna och kan på så sätt strunta i andra i högre utsträckning och ändå sova gott på natten.
Diskutera.
Så det är inte mer än rätt att de arbetslösa invandrarna ska hålla upp dörrar och upplåta sina sittplatser på bussen för att göra skäl för sitt bidrag? Har vi köpt oss en hel armé med betjänter? Nu snackar vi verkligen klassamhälle.
Dajollee
2006-09-08, 07:04
svart/vit vem bryr sig
Tricklev
2006-09-08, 07:04
Töntig o meningslös artikel, finns inget o diskutera egentligen.;)
förstår inte vad artikeln skall fylla för funktion riktigt
skall man skämmas om man inte är blatte?
mkt artiklar verkar gå ut på att man skall få en bviss grupp känna skam för ngt, i aftonbladet pekas ofta gruppen antingen "män" eller "icke-blattar" ut som dom onda tycker jag
men man får väl va stolt oxå om man besitter denna blatte-eq antar jag, finns väl en del blattar med svenne-eq med kan jag tänka i det fina härliga land.:)
Pepparkakssmurfen
2006-09-08, 07:11
Eeh.. det där var bland det dummaste jag läst på väldigt länge,hur kan Aftonbladet godkänna en sån artikel för publicering?
"blatte-EQ" *screwy*
Även om hundskiten hade haft en annan färg hade den fortfarande luktat för jävligt...
hon leker modern. försöker bevisa att hon också hänger med i svängarna, men tog ett steg för långt!
Bolio har som vanligt fattat poängen.....
Så det är inte mer än rätt att de arbetslösa invandrarna ska hålla upp dörrar och upplåta sina sittplatser på bussen för att göra skäl för sitt bidrag? Har vi köpt oss en hel armé med betjänter? Nu snackar vi verkligen klassamhälle.
Du missade poängen tror jag.
Det är en intressant fråga faktiskt och det blir nog lite så i ett samhälle där man lämnar över så mycket kontroll till staten. Man anser själv att man inte har ansvar att de fattiga skall må bättre, eller ens att ens egna gamla föräldrar skall ha det bra. Det skall ju staten sköta.
Som liten historia när det gäller detta så kan jag nämna några intressanta högertankar från USA. Den här killen är verkligen höger, han anser t.ex. att Bush är för vänster och liberal. Hur som helst, han anser att det skall vara en extremt liten stat och att den skall verkligen lägga sig i så lite som möjligt. Få skatter, inga bidrag, rätt att äga vapen såklart etc. Dessutom de som sätter sig i klistret får skylla sig själv, han tyckte t.ex. det var fel av staten att hämta ut folk ur libanon och de som satt fast i vattenmassorna från Katrina. Folk visste riskerna.
Här ser man han som att han verkligen inte bryr sig om andra, men han ger även bort en del av sin lön till olika hjälporganisationer samt kör mat frivilligt till äldre i meals on wheels 4-5 gånger i veckan. Ser det som individens ansvar att hjälpa andra och inte något som skall påtvingas av en stat.
Väldigt intressant och helt annat synsätt än vad vi har.
Pepparkakssmurfen
2006-09-08, 08:49
...Den här killen är verkligen höger, han anser t.ex. att Bush är för vänster och liberal....
Vem pratar du om??
Det kan bero på att du är alldeles enorm och skriker åt folk att de skall äta, inte pga att du är blatte.
Vem pratar du om??
Ah, var lite otydlig. En kille som skrev i ett spel-forum. Ingen speciell alls så, men väldigt höger. Fanns fler som han, tyckte bara perspektivet han såg saker ur var väldigt intressant.
Du missade poängen tror jag.
Det är en intressant fråga faktiskt och det blir nog lite så i ett samhälle där man lämnar över så mycket kontroll till staten. Man anser själv att man inte har ansvar att de fattiga skall må bättre, eller ens att ens egna gamla föräldrar skall ha det bra. Det skall ju staten sköta.
Som liten historia när det gäller detta så kan jag nämna några intressanta högertankar från USA. Den här killen är verkligen höger, han anser t.ex. att Bush är för vänster och liberal. Hur som helst, han anser att det skall vara en extremt liten stat och att den skall verkligen lägga sig i så lite som möjligt. Få skatter, inga bidrag, rätt att äga vapen såklart etc. Dessutom de som sätter sig i klistret får skylla sig själv, han tyckte t.ex. det var fel av staten att hämta ut folk ur libanon och de som satt fast i vattenmassorna från Katrina. Folk visste riskerna.
Här ser man han som att han verkligen inte bryr sig om andra, men han ger även bort en del av sin lön till olika hjälporganisationer samt kör mat frivilligt till äldre i meals on wheels 4-5 gånger i veckan. Ser det som individens ansvar att hjälpa andra och inte något som skall påtvingas av en stat.
Väldigt intressant och helt annat synsätt än vad vi har.
Nejdå, jag fattar det mesta.
Lite skrämmande det du säger, att man blir tvungen att förlita sig på privatpersoners välvilja vid egna motgångar. Jag betalar nog hellre skatt och på sätt försäkrar mig om ett hyfsat stabilt skyddsnät. De flesta som vill ha systemet du pratar om är nog människor som redan har det väldigt gott ställt, och inte alls är intresserade av att hjälpa andra. De flesta, inte alla.
Det är ingen artikel, det är en krönika. Den ska bestå av subjektiva åsikter, tyckande och småprovokationer. Det är syftet (om man inte heter Martina Haag och bara skriver om det gulligt besvärliga helyllelivet i Bromma.) Det som är förvånande är inte vad hon skriver utan att någon faktiskt nappar på betet och irriterar sig.
Det går inte att säga att blattar är vaken bättre eller sämre än svenskar då det inte är någon homogen grupp, ingen av dem.
Pepparkakssmurfen
2006-09-08, 08:54
Ah, var lite otydlig. En kille som skrev i ett spel-forum. Ingen speciell alls så, men väldigt höger. Fanns fler som han, tyckte bara perspektivet han såg saker ur var väldigt intressant.
Så "några intressanta högertankar från USA" är vad en kille på ett spel-forum skrev?
Så "några intressanta högertankar från USA" är vad en kille på ett spel-forum skrev?
Ja? Jag sade inte vad USA säger. Jag gav en enligt mig intressant tanke från en person som bor där. Mest för att den var så annorlunda hur "vi" tänker oftast.
Var detta fel av mig?
Pepparkakssmurfen
2006-09-08, 09:02
Ja? Jag sade inte vad USA säger. Jag gav en enligt mig intressant tanke från en person som bor där. Mest för att den var så annorlunda hur "vi" tänker oftast.
Var detta fel av mig?
Ok,nu vet jag vad en kille på ett spel-forum tycker...
Puss på dig http://bestsmileys.com/kissing1/15.gif
Nejdå, jag fattar det mesta.
Lite skrämmande det du säger, att man blir tvungen att förlita sig på privatpersoners välvilja vid egna motgångar. Jag betalar nog hellre skatt och på sätt försäkrar mig om ett hyfsat stabilt skyddsnät. De flesta som vill ha systemet du pratar om är nog människor som redan har det väldigt gott ställt, och inte alls är intresserade av att hjälpa andra. De flesta, inte alla.
Han är verkligen inte rik. Kan man även se på en del i USA, många väldigt fattiga i USA är väldigt höger ändå. Just individens frihet, klara sig själv och hela den cowboy-känslan är väldigt intutat. Samt möjligheten att lyckas om man bara sätter manken till, detta kan anses förhindras av en "vänster"-regering som vill bestämma över deras pengar och liv.
Så det är verkligen inte höger->rika och "vänster"-> fattiga i USA. Kan man även se på vilka delstater som röstar hur och hur rika de är.
Han är verkligen inte rik. Kan man även se på en del i USA, många väldigt fattiga i USA är väldigt höger ändå. Just individens frihet, klara sig själv och hela den cowboy-känslan är väldigt intutat. Samt möjligheten att lyckas om man bara sätter manken till, detta kan anses förhindras av en "vänster"-regering som vill bestämma över deras pengar och liv.
Så det är verkligen inte höger->rika och "vänster"-> fattiga i USA. Kan man även se på vilka delstater som röstar hur och hur rika de är.
Har inte den starka kristna tron något med i sammanhanget?
Aldrig funderat på att utvandra till USa trance?
seriöst alltså
Har inte den starka kristna tron något med i sammanhanget?
Jo helt klart. Jag vet inte om den personen jag pratade om var så kristen men det är helt klart en stor influens. Väldigt mycket av hjälpen verkar gå genom kyrkan också.
Det är roligt att folk blir upprörda över sånt här. Detta bör ignoreras lika mycket som Linda Skugges kretinkrönikor. Blir ni upprörda när en tolvåring klottrar "svennar luktar bajs" på skolbänken också?
Aldrig funderat på att utvandra till USa trance?
seriöst alltså
Varför, detta var ju inte mina tankar direkt?
Ja, The American Dream används i starkt förtryckande syfte tycker jag. Folk tror verkligen att det finns en chans att lyckas, men chansen är inte större i USA än nån annan stans. På så sätt håller dom massorna lugna och de rika får behålla sina pengar. Endast av den anledningen att de som har de sämre ställt tror att de en dag kommer bli miljonärer och därför röstar på en mer högerriktad politik.
Är vi utanför ämnet nu kanske?
tusenkonstnar
2006-09-08, 09:55
Det är ingen artikel, det är en krönika. Den ska bestå av subjektiva åsikter, tyckande och småprovokationer. Det är syftet (om man inte heter Martina Haag och bara skriver om det gulligt besvärliga helyllelivet i Bromma.) Det som är förvånande är inte vad hon skriver utan att någon faktiskt nappar på betet och irriterar sig.
Det går inte att säga att blattar är vaken bättre eller sämre än svenskar då det inte är någon homogen grupp, ingen av dem.
Det som irriterar är ju inkonsekvensen i vad som får och inte får skrivas. Här får hon skriva en artikel om att "blattar är bäst" [ett påstående som segregerar och delar in i bra/dålig]
Den (f.d) moderata kvinnan får inte skriva att hon vill se flera lintottar utan att det kostade henne uppdragat. Hon skrev ju inte att lintottar var bättre eller något liknande annat nedvärderande som i krönikan utan endast att hon tyckte att det var tröttsamt att man med politisk korrekthet gick till överdrift och inte hade några lintottar alls.
Ja, The American Dream används i starkt förtryckande syfte tycker jag. Folk tror verkligen att det finns en chans att lyckas, men chansen är inte större i USA än nån annan stans. På så sätt håller dom massorna lugna och de rika får behålla sina pengar. Endast av den anledningen att de som har de sämre ställt tror att de en dag kommer bli miljonärer och därför röstar på en mer högerriktad politik.
Är vi utanför ämnet nu kanske?
Håller inte med riktigt. På samma sätt så skulle man kunna säga att vänsterns politik är starkt förtryckande eftersom den tar iväg din frihet med hot om att annars får du ingen vård etc.
Sedan är fler miljonärer i USA sådana som jobbat till sig än i Sverige då det var mer ärvda pengar. Har ingen källa men har för mig någon postade det här på Kolo.
SWETiger
2006-09-08, 10:35
Diskutera.
Betvivlar starkt att det skulle ha något med saken att göra, så vitt jag vet tenderar inte folk som lever på bidrag eller svartjobb att vara mer hjälpsamma och där finns ingen baktanke om "betald samhällsskuld". Jag tror snarare att det är av samma anledning som att man i Sverige inte gärna pratar med en främling i bussen. Eller kanske rent av någon slags rädsla att sticka ut eller att "förolämpa" någon genom en antydan mot att personen inte skulle klara sig själv?
Texten var väl lagom provokativ och som sagt är det nog poängen, tycker man alltid bör ha en nypa salt till hands. som
Herkulez
2006-09-08, 11:02
om vi nu ändå ska generalisera det så grovt så va tror du det beror på?
om vi nu ändå ska generalisera det så grovt så va tror du det beror på?
att det är onödigt att tjafsa om drickan ingår när man köper pizzan, det är ju ändå bara 10 spänn?
De som tjafsat med mig vet att jag brukar vara väldigt liberal angående sånt här, men detta var faktiskt inte okej... :confused:
Vi kan iallafall prata svenska. Eller menar du att svenskar är skrämmande? Du blir rädd för oss?
Blablablabla, typiskt mini-PK-snack. Hade det stått att blattar var sämst så hade du inte ifrågasatt varför folk irriterar sig. Tänk om man hade vänt på steken och sagt att "det som är förvånande är faktiskt inte vad män gör utan att kvinnor faktiskt nappar på beteendet och irriterar sig", i en diskussion om kvinnoförtryck. *popcorn*
Blablablabla, typiskt mini-PK-snack. Hade det stått att blattar var sämst så hade du inte ifrågasatt varför folk irriterar sig. Tänk om man hade vänt på steken och sagt att "det som är förvånande är faktiskt inte vad män gör utan att kvinnor faktiskt nappar på beteendet och irriterar sig", i en diskussion om kvinnoförtryck. *popcorn*
Bolio vs mini ? *popcorn*
Wennerberg
2006-09-10, 04:25
Aha, skrämmande? Blir du rädd för svenskar?
Du är glad i att klistra etiketter på folk du. Det kan jag förstå då det blir lättare att ta billiga poäng i diskussioner. Tyvärr hamnar du inte alltid rätt.
Om någon amatörtyckare skulle få utrymme på Aftonhorans webbplats för att bröla ut "Killar är bäst" i sama stil som denna krönikas skribent skulle jag förmodligen finna just det tillräckligt töntigt för att inte bry mig. Det är helt enkelt för dåligt underbyggt, för dåligt skrivet och för subjektivt (för att inte säga osant, om man nu inte ser det som en perception, vilket vi naturligtvis gör och därmed kan säga att det inte nödvändigtvis berör oss). Det här handlar inte om ett förtryck. Det här handlar om ett försök till att genom provokation höras i mediabruset. Sådana försök kan man lätt tiga ihjäl.
Det som irriterar är ju inkonsekvensen i vad som får och inte får skrivas. Här får hon skriva en artikel om att "blattar är bäst" [ett påstående som segregerar och delar in i bra/dålig]
Den (f.d) moderata kvinnan får inte skriva att hon vill se flera lintottar utan att det kostade henne uppdragat. Hon skrev ju inte att lintottar var bättre eller något liknande annat nedvärderande som i krönikan utan endast att hon tyckte att det var tröttsamt att man med politisk korrekthet gick till överdrift och inte hade några lintottar alls.
En skribent av en krönika ska skriva för att provocera fram reaktion, diskussion, opinion. Skribenten i exemplet här har ju inte lyckats så bra, men det är förmodligen tanken. (Igen - det är ingen artikel med krav på fakta, objektivitet osv.)
En politiker ska försöka bygga ett fungerande samhälle i enlighet med partiets ideologi. Om partiet anser det oförenligt med grundtanken att göra utspel om att man vill se fler lintottar på bild så väljer partiet själva vad som ska hända. (Min gissning är att om nämnda politiker var tillräckligt värdefull i sitt uppdrag hade man kunnat ta henne i örat, släta över och gå vidare efter offentlig avbön. Nu gjorde man inte det vilket får mig att tro att det finns mer vi inte har sett i pressen.)
Att Aftonhoran väljer att publicera bajs torde inte förvåna någon längre.
Ingen artikel att bry sig om, ingen är så dum att man tar åt sig av den ändå, feminister och vänstern tycker säkert att "yes!! vad härligt, precis", vita män är hemska.
Man faktum är att vita män inte behöver sudda ut fördomar om att de skulle vara tjuvar, kvinnomisshandlare, oärliga, bidragstagare etc i närheten av samma utsträckning som "blattar" faktiskt behöver göra.
Sådana här artiklar kan man skratta åt, då det bara handlar om att bittra människor vill racka ner på folk och personen som egentligen mår kasst av verket är författaren.
NiXPhoenix
2006-09-10, 13:14
Att invandrare ibland kan vara mer hjälpsamma beror nog inte på att de är "snällare", utan snarare på att de kommer från en kultur där det är mer vanligt att man gör det.
Whistler
2006-09-10, 13:17
Aftonbladet är humor. I fältet bredvid trådens aktuella artikel stod följande:
"Beckham slant med tungan. Posh är inte gravid." Tro fan det, det är inte tungan som gör att man blir gravid! :confused:
Kom och tänka på ett test de gjorde i Göteborgs posten. Olika personer spelade sjuka och sjönk ihop på lite olika ställen t.ex. i Nordstan och på en parkbänk för att se hur lång tid det skulle ta innan de fick hjälp. Deras slutsatser var att kvinnor fick snabbare hjälp än män och att det var kvinnor och invandrare som hjälpte till. Svenska män gick bara förbi.
Läste i en annan tidning med, där hade dom tydligen kommit fram till att unga blattar utförde dom flesta personrånen i större städer, det roliga var att det inte ens var en krönika:confused:
bäst vore om alla vita svenska män, unga blattar och pedofiler sattes i ngn form av läger
Wennerberg
2006-09-10, 15:03
bäst vore om alla vita svenska män, unga blattar och pedofiler sattes i ngn form av läger
Eller så kan man ta alla fullkomliga idioter och sätta där?
shadowfire
2006-09-10, 15:09
Märkligt att ingen reagerar på vad krönikan egentligen handlade om - dvs uttalandet i media om att det ska vara mindre invandrarbarn o mer "lintottar".
Ursprungligen handlar det ju om krönikörens reaktion på ett fullkomligt idiotiskt utlåtande av ännu en svensk klimakteriehäxa/bitterkärring som borde kamma luggen o skaffa sig ett jobb istället för o kafferepa med sina väninnor o leta saker o klaga på i detta land.
Konsensus: patetisk artikel baserad på ett ännu mer patetiskt utlåtande av en überfjolla. Därmed patetiskt o reagera på artikeln som trådskaparen gjorde om man inte ser det till sin helhet och tar med ursprunget/upphovet till krönikan.
Herkulez
2006-09-10, 15:14
att det är onödigt att tjafsa om drickan ingår när man köper pizzan, det är ju ändå bara 10 spänn?
:D
Det är inte en ARTIKEL!!!!
*grr27* *grr27* *grr27*
shadowfire
2006-09-10, 15:21
Det är inte en ARTIKEL!!!!
*grr27* *grr27* *grr27*
KRÖNIKA då.
*slap*
Oj, jag kanske överreagerar. Rage... :em:
shadowfire
2006-09-10, 15:41
Oj, jag kanske överreagerar. Rage... :em:
Sådant som kommer med vissa stadier i åldern. ;)
grisbil3n
2006-09-10, 18:17
Haha helt underbart! Jag blir alldeles varm i kroppen.
paddanboy
2006-09-10, 18:44
Invandrare kan mycket väl vara mer hjälpsamma i vissa situationer, men att ens publicitera dessa artiklar är ju och sjunka till gräsrotsnivå.
Då har den i och för sig kommit rätt, Aftonbladet är skräp.
Invandrare kan mycket väl vara mer hjälpsamma i vissa situationer, men att ens publicitera dessa artiklar är ju och sjunka till gräsrotsnivå.
Då har den i och för sig kommit rätt, Aftonbladet är skräp.
Det är kul hur en sverigedemokrat vill motverka fördomsfulla åsikter som drar alla över en kam. :)
paddanboy
2006-09-10, 19:21
Det är kul hur en sverigedemokrat vill motverka fördomsfulla åsikter som drar alla över en kam. :)
Jag delar inte samma åsikter som Sverigedemokraterna. Men för svensk demokrati vore ett lyft för SD bra av flera anledningar.
Jag ser dock fortfarande invandringen som en tabubelagd problematisk fråga, de som vill fortsätta i den inslagna vägen är för mig hycklare och jag ställer mig kritisk emot dessa. "Invandringskritiker", "främlingsfientlig".
grisbil3n
2006-09-10, 19:43
Behövare man reflektera djupare? Kärringen gyttjebadar i den sedvanliga politiska korrektheten som präglar svensk regimtrogen media och resten av samhället för den delen. SIEG HE... va inge.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.