Visa fullständig version : Var man starkare förr?
Poll. Är dagens styrkeatleter generellt sett starkare än de var på 1980-talet? Var atleterna kanske starkast kring sekelskiftet 1800/1900? Polldax.
kimonque
2006-09-07, 18:38
Starkare idag, garanterat!
haha lite lurigt i ett av alternativen. Men ni förstår vad jag menar.
Tricklev
2006-09-07, 18:43
Man åt garanterat sämre under antiken, men nog var dom flesta starkare.
Jag vill ändra min röst;)
Man åt garanterat sämre under antiken, men nog var dom flesta starkare.
Jag vill ändra min röst;)
Men jag syftar på atleter inte gemene man.
Men jag syftar på atleter inte gemene man.
Gemene man var starkare, atleter var gudar, Zeus och dom andra dvs..
Runt sekelskiftet hade nog starkemännen mer funktionell styrka i genomsnitt än dagens atleter.
Atleter är totalt överlägsna idag, gemene man var nog kanske starkast för något 20-tal år sedan kanske. Eller lite mer. Någonstans när hälsan/maten var god men man fortfarande jobbade med kroppen.
Runt sekelskiftet hade nog starkemännen mer funktionell styrka i genomsnitt än dagens atleter.
Vi snackar ju självklart kraftsporter inte om Britta 67 som jobbar på valri skolmatsal kan lyfta fyra kärl á la 200kg styck med köttbullar.
Tricklev
2006-09-07, 18:51
Självklart är dagens atleter BETYDLIGT starkare än då, utvecklingen har fått frammåt.
Hur var OL-rekorden med de gamla viktklasserna? Hade de stått sig idag? Sen hade väl styrkelyft sina glansdagar på 80-talet? var det inte fullt av folk då som gjorde rekord som håller idag? Vem lyfter 1100 idag totalt som Kaz gjorde? (Trots dagens "bättre" utrustning).
jag tror man är sämre idag än på 80-talet, byggarna är bättre, men lyftarna är sämre.
Hur var OL-rekorden med de gamla viktklasserna? Hade de stått sig idag? Sen hade väl styrkelyft sina glansdagar på 80-talet? var det inte fullt av folk då som gjorde rekord som håller idag? Vem lyfter 1100 idag totalt som Kaz gjorde? (Trots dagens "bättre" utrustning).
jag tror man är sämre idag än på 80-talet, byggarna är bättre, men lyftarna är sämre.
Mer dopingkontroller nu kanske?
bluelight
2006-09-07, 19:14
Sen var väl doping mer populärt "på den tiden?"
Tricklev
2006-09-07, 19:16
Sen var väl doping mer populärt "på den tiden?"
Antagligen, men dom var också starkare.;)
Jag tror man var starkast under stenåldern men nu fanns inte det som alternativ så jag säger antiken
Jag tror man var starkast under stenåldern men nu fanns inte det som alternativ så jag säger antiken
va? var du inte med på stenåldern?! :Virro
P4P kanske men ingen var ju så stor muskulärt då som nu.
jag ville inte ha med det, för då hade Arne glidit in och berättat om Homo Ergasters skelettstruktur, överlägsna kostvanor, och gissat dess kroppsvikt :cool:
jag ville inte ha med det, för då hade Arne glidit in och berättat om Homo Ergasters skelettstruktur, överlägsna kostvanor, och gissat dess kroppsvikt :cool:
:laugh:
Tricklev
2006-09-07, 19:36
:laugh: :laugh: :laugh:
P4P kanske men ingen var ju så stor muskulärt då som nu.
äsch det vet vi ju alla att bodybuilders inte är starka.
äsch det vet vi ju alla att bodybuilders inte är starka.
Säg det till Råjne, LIGHTWEIGHTS BABY!!!
Klart som korvspad att utvecklingen går framåt och man är starkare nu.
Tänk hur Bodybuilders kommer att se ut om t.ex 100 år!*popcorn*
Bump för nattmänniskorna!
Arne Persson
2006-09-07, 23:18
Mina favoriter är tveklöst Homo sapiens neandertalensis!:D
Sjukt bra relaterande :laugh:
Jag ÄLSKAR Diggler! :hbang:
Styrkelyftarna var starkare på 80 talet än nu. Visst det var mycket prepp då men med dagens utrustning så jämnar det ut sig
Styrkelyftarna var starkare på 80 talet än nu. Visst det var mycket prepp då men med dagens utrustning så jämnar det ut sig
Tack! Det undrade jag tidigare i tråden, skönt med bekräftelse.
Om man ska tro på gamla, knappast sanningsenliga myter så var man garanterat starkare förut. Det gör jag däremot inte.
pragmatist
2006-09-08, 07:01
Anabola steroider började inte spridas bland idrottsmän förrän på 50-talet. Att atleter var starkare innan dess borde alltså vara ytterst osannolikt.
Sen tycker jag det är lite svårt att jämföra dåtidens styrkelyftare med nutidens, utrustningen spelar så stor roll nu att det i viss utsträckning handlar om olika sporter. Man kan dock konstatera att många världsrekord i kastsporter från 80-talet är i det närmaste oslagbara för dagens idrottare på grund av bättre dopingkontroller.
Arne Persson
2006-09-08, 10:55
Om man ska tro på gamla, knappast sanningsenliga myter så var man garanterat starkare förut. Det gör jag däremot inte.
Har du testat på gamla redskap och vikter? Gör det!
Arne Persson
2006-09-08, 10:57
Intressant är att Hermann Görner drog 360 kg i mark vägandes under 100 kg 1920. Utan sparkdräkt mm.
Intressant är att Hermann Görner drog 360 kg i mark vägandes under 100 kg 1920. Utan sparkdräkt mm.
Enstaka mycket starka personer har det funnits i alla år.
gemene man var starkare under antiken.fast dagens atleter är mycket starkare.utvecklingen har ju gått frammåt.se bara på dom fräcka och effektiva maskinerna på gymet gablecrossen tex:laugh:
Men du vet väl lika bra som jag att dom använde ett gäng redskap till träning men tänkte sedan "fan lämnar vi kvar det här kommer ingen vara impad av våra överlägsna styrka....", sen smälte dom ner grejerna och gjorde nya redskap där alla var minst 2x tyngre. Där har du svaret varför allt är så tungt och omöjligt.
Arne Persson
2006-09-08, 11:11
Men du vet väl lika bra som jag att dom använde ett gäng redskap till träning men tänkte sedan "fan lämnar vi kvar det här kommer ingen vara impad av våra överlägsna styrka....", sen smälte dom ner grejerna och gjorde nya redskap där alla var minst 2x tyngre. Där har du svaret varför allt är så tungt och omöjligt.
Hmmmm, konstig bara att dom såg mkt väl använda ut.....:)
Har du, och vad isf?
Arne Persson
2006-09-08, 11:44
Har du, och vad isf?
En hel del faktiskt. Bla dessa prylar samt mycket mer. http://www.youtube.com/watch?v=5nH0vb4CCdo
Du får gärna komma och lyfta Inchhantelreplikan på mitt gym.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45121&highlight=Inchhanteln
Pepparkakssmurfen
2006-09-08, 12:05
Det fanns ju grängesbergsjättar förut! *flex*
Daniel Mattusch
2006-09-08, 12:13
Beror lite på hur man ser det, IPF lyftarna var starkare raw förrut(generellt sätt) men som sagt pga doping. Tar man däremot WPO lyftarna och deras Rraw resultat så anser jag de vara starkare idag. Glenn Ross med en böj på 470 eller 480 utan dräkt t ex. Scott Mendelsson rawbänk osv.
Beror lite på hur man ser det, IPF lyftarna var starkare raw förrut(generellt sätt) men som sagt pga doping. Tar man däremot WPO lyftarna och deras Rraw resultat så anser jag de vara starkare idag. Glenn Ross med en böj på 470 eller 480 utan dräkt t ex. Scott Mendelsson rawbänk osv.
aaa givetvis. är ganska insnöad och tänkar främst på IPF när det gäller styrkelyft men du har helt rätt
Jag tror att man är starkare idag än 100 år sen, på grund av att kunskapen har utvecklats mer när det gäller mänsklig kroppsstyrka.
Vanliga svenssons nu är MYCKET klenare än dito för 100 år sen, men bland styrkeatleter är det givetvis tvärtom.
Arne Persson
2006-09-08, 14:02
Vanliga svenssons nu är MYCKET klenare än dito för 100 år sen, men bland styrkeatleter är det givetvis tvärtom.
Tyvärr eftersom vi idag har dopingen som en primär faktor.
Tyvärr eftersom vi idag har dopingen som en primär faktor.
Primär eller inte, spelar ingen egentlig roll i diskussionen, är det en faktor, ja. Framför allt är det långt många fler som ger järnet för att bli riktigt starka nu.
Arne Persson
2006-09-08, 14:21
Primär eller inte, spelar ingen egentlig roll i diskussionen, är det en faktor, ja. Framför allt är det långt många fler som ger järnet för att bli riktigt starka nu.
Inte om man går och tittar och kväljs på ett sk fitness center.:D
Inte om man går och tittar och kväljs på ett sk fitness center.:D
Amen vaffan Arne. Vi snackar om seriös träning :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.