Visa fullständig version : hur påverkar slag ens Byggning&Muskler
Det ligger till så här att jag tänker börja med boxning eller ah åtminstonde testa. Tänker självklart styrketräna samtidigt.
Min fråga tror jag inte har ställts innan men här kommer den.
Hur påverkar slag på kroppen musklerna?
Påverkar det uppbyggning av muskler osv?
eller musklerna överhuvudtaget?
Påverkas återhämtningen?. (ska man ge extra vila eller så)
Tack på förhand // hannes
Cerberus
2006-09-06, 21:10
boxare tränar nog en hel del styrketräning :D
har inga science-reports för dig, men så länge du inte blir mörbultad varenda dag och slår sönder diverse organ varannan dag så borde du klara dig?
boxare tränar nog en hel del styrketräning :D
har inga science-reports för dig, men så länge du inte blir mörbultad varenda dag och slår sönder diverse organ varannan dag så borde du klara dig?
jo visst boxare har grymt tuffa fys träningar har jag hört.
Men jag bara tänkte att nån slags påverkan måste slag väll ha på kroppen?
Cerberus
2006-09-06, 21:12
det har det nog men det får du nog bara acceptera om du ska träna boxning. Boxare brukar ha en hel del muskler...iof kan de fått hjälp men ändå :D
Jag blir tokig på folk av ditt slag;)
det har det nog men det får du nog bara acceptera om du ska träna boxning. Boxare brukar ha en hel del muskler...iof kan de fått hjälp men ändå :D
Jo självklart skulle jag acceptera detta men ändå kul&bra och veta vad det har för inverkan på muskeluppbyggnad etc etc.
Får vänta tills någon som har nån susning om detta svarar :)
Jag blir tokig på folk av ditt slag;)
uhm varför då?
Jag har tyvärr inte egna erfarenheter av kampsport och styrketräning, men har pratat och även läst om många som fått problem att bygga ordentligt samtidigt som dom satsar en del på kampsporten. Visst går det säkert bra slöträna shooto kanske upp till två gånger i veckan, för att ta ett exempel, men blir man lite mer seriös så blir det naturligtvis jobbigt att träna massa kampsport samtidigt som man hinner bygga bra. Återhämtning och lite såna grejer är dom stora problemen.
Bara om du ligger på energiöverskott så tror jag inte att det är nåt problem att öka i muskelmassa samtidigt som man tränar boxning. Kan tänka mig att typ I muskelfibrer ökar i armarna av alla slag, kanske?
blekfet2
2006-09-06, 21:38
har själv tränat boxning, förjävla kul!
Det enda jobbiga var att man gick omkring med ett konstant blåöga:D
har själv tränat boxning, förjävla kul!
Det enda jobbiga var att man gick omkring med ett konstant blåöga:D
Haha, ja, instämmer!
Förbannat kul, men man såg ju ut att vara bakis varenda eviga morgon.
Ja, boxning är inte gjort för alla :)
Enda som kan påverkar återhämtningen är om du går thaiboxning och får 100 lowkicks på låret. Det lär inte vara väldigt positivt om du ska träna fram volym.
uhm varför då?
Jag förskte bara vara lite slagfärdig.
hahah
Jag förskte bara vara lite slagfärdig.
hahah
haha ^^
Fatalist
2006-09-07, 11:28
Enda som kan påverkar återhämtningen är om du går thaiboxning och får 100 lowkicks på låret. Det lär inte vara väldigt positivt om du ska träna fram volym.
Källa på det?
Om inte annat ökar det ju genomblödningen.
Träna på du, det verkar funka för alla andra.
Och när får man det, menar du?
Stackarn vill börja boxas men e rädd att få slag på kroppen HAHA
Börja med nått mer passande för dig tex ping pong,schack,ballet etc
Stackarn vill börja boxas men e rädd att få slag på kroppen HAHA
Börja med nått mer passande för dig tex ping pong,schack,ballet etc
Jag ville veta om det fanns några bevisande påverkningar av återhämtning och uppbyggnad av kroppen om den utstår slag. Fast man kanske inte kan räkna med andra svar än som ditt, väldigt nödvändigt svar. Riktigt idiotiskt svar fast then again thats maybe what u are....
Hur påverkar blodgenomflödet muskeltillväxten? Läste i styrkelyst forumet att man skulle köra ett lätt pass bänk efter ett tungt, detta just pga blodgenomflödet. Varför? :)
Hur påverkar blodgenomflödet muskeltillväxten? Läste i styrkelyst forumet att man skulle köra ett lätt pass bänk efter ett tungt, detta just pga blodgenomflödet. Varför? :)
Är inte säker på följande men jag har förstått det som såhär(PM:a gärna med en rättning den som kan, skulle uppskattas):
Därför att man, om man har fokus på bänkpress, vill träna bänken oftare och således tvingas variera träningen för att inte gå i väggen med ett bombat nervsystem. Man vill också stimulera andra sorters muskelfibrer och kan då passa på att träna lite explosivitet eller vad det nu kan vara.
Samma anledning som man varierar sina program då och då med både övningar, set och reps.
Det ligger till så här att jag tänker börja med boxning eller ah åtminstonde testa. Tänker självklart styrketräna samtidigt.
Min fråga tror jag inte har ställts innan men här kommer den.
Hur påverkar slag på kroppen musklerna?
Påverkar det uppbyggning av muskler osv?
eller musklerna överhuvudtaget?
Påverkas återhämtningen?. (ska man ge extra vila eller så)
Tack på förhand // hannes
1) Slagen mot kroppen påverkar inte till så stor del. Du kommer dock bli tåligare och vara van att få slag mot magmuskler etc...
2) Vid exvis "body building" så byggs så stor snittarea som möjligt av muskeln. Ett boxningspass bryter ner detta och ger muskler som är uthålligare då ett boxpass till stor del är inriktat på kondition. Du kommer därför att förlora muskler "av denna typ" genom boxning, men också att förbränna fett. Dvs de muskler som byggs kommer till arean att vara mindre än de du bygger vid tung styrketräning.
3) Återhämtningen påverkas då nedbrytningen blir större. Detta är en orsak till att du kommer att förlora vikt.
3) Återhämtningen påverkas då nedbrytningen blir större. Detta är en orsak till att du kommer att förlora vikt.
Därför äter man mycket mat.
Jag ville veta om det fanns några bevisande påverkningar av återhämtning och uppbyggnad av kroppen om den utstår slag. Fast man kanske inte kan räkna med andra svar än som ditt, väldigt nödvändigt svar. Riktigt idiotiskt svar fast then again thats maybe what u are....
Hjälp slå mig inte bara
specielt inte på vaderna dom behöver extra återhämtning och uppbyggnad :Virro
Slag mot kroppen kan du ignorera i princip (lite öm bara), värre med lowkicks och sparkar på revbenen.
Hur fan kan man träna styrketräning intensivt och kampsport samtidigt? Teknikträning är ju lugnt men all sparring och mits/pad/slagsäcks träning sliter. Boxning sliter åtminstone inte på benen så fasligt, men tung benträning gör ju en rätt immobil dagarna efter, fuckar ju upp ens fotarbete totalt.
Hjälp slå mig inte bara
specielt inte på vaderna dom behöver extra återhämtning och uppbyggnad :Virro
Du börjar bli ganska löjlig nu...
Tack för alla svar, har gett mig någon slags bild av påverkan
Du börjar bli ganska löjlig nu...
Han verkar ganska löljlig fast antagligen är han antingen ung eller bara dum....
Slag mot kroppen kan du ignorera i princip (lite öm bara), värre med lowkicks och sparkar på revbenen.
Hur fan kan man träna styrketräning intensivt och kampsport samtidigt? Teknikträning är ju lugnt men all sparring och mits/pad/slagsäcks träning sliter. Boxning sliter åtminstone inte på benen så fasligt, men tung benträning gör ju en rätt immobil dagarna efter, fuckar ju upp ens fotarbete totalt.
Det verkar ju funka någorlunda för eliten med tanke på hur vältränade de ser ut att vara.
Klart att du kan träna hård styrketräning pararellt med kampsport, det finns tusentals lyckade exempel på det.
Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.