Visa fullständig version : Träna DC på egen hand?
Slartibartfast
2006-09-06, 20:05
Går det att träna DC utan passare?
Jag är ju mitt uppe i att testa lite nya grejer och min polare har fått helt sinnessjuka resultat av DC de senaste månaderna, så jag tänkte kanske pröva på det.
Men hur ska man träna rest-pause-set utan passare? Jag tränar ensam och har ingen lust att förklara för varje ny tillfällig passare hur han ska göra när jag failar och så vidare. Nån här som kör DC på egen hand?
mystic[-_-]
2006-09-06, 20:06
Om du läst Dantes text (Orginalet) så finns det där :thumbup:
Scratch89
2006-09-06, 20:10
Jag tränar själv. Fungerar bra. Om du nu verkligen försöker pressa dig till det yttersta, kan du ju alltid haffa tag i någon stackare som passar dig i ditt tyngsta set.
Anonym112
2006-09-06, 21:22
Det går men då måste du köra i smithen när du ska köra lutande bänkpress t.ex.
sen räddar du dig själv i slutet bara.
blekfet2
2006-09-06, 21:36
ska själv testa på att köra Dc själv nu efter "deffen", ska bli intressant
Slartibartfast
2006-09-06, 21:37
']Om du läst Dantes text (Orginalet) så finns det där :thumbup:
Var finns den texten?
Slartibartfast
2006-09-06, 21:39
SKA man köra rest-pauses, eller funkar det lika bra med straight sets?
pragmatist
2006-09-06, 21:48
DC är ju egentligen bara en version av HIT. Förstår inte varför alla behandlar just DC med sån otrolig vördnad, man måste följa Dantes instruktioner till 100% annars funkar det inte alls etc.
Du har ju uppenbarligen tränat ett bra tag nu, kör på och bedöm själv vad som funkar för dig. :thumbup:
Fatalist
2006-09-06, 22:10
Det går men då måste du köra i smithen när du ska köra lutande bänkpress t.ex.
sen räddar du dig själv i slutet bara.
Det var väl ändå inte alls så genomtänkt, vad hade du tänkt göra av stången när du väl ligger där i botten?
Damien Thorne
2006-09-06, 23:09
Jag har kört DC på egen hand utan passare. Men då körde jag tex bänkpress i powerrack.
Damien Thorne
2006-09-06, 23:14
Var finns den texten?
http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=3288
Har du läst denna tolkning/översättning?:
DoggCrap, tolkat och översatt av Biffsson (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653)
Damien Thorne
2006-09-06, 23:19
Det var väl ändå inte alls så genomtänkt, vad hade du tänkt göra av stången när du väl ligger där i botten?
De gymmen jag har tränat på har en slags säkerhetsanordning inbyggt i smithen. Då kan man välja att lägsta läget stången ska gå ner till är nån cm ovanför bröstkorgen. Om man svankar och trycker upp bröstkorgen så tar stången på bröstet i bottenläget, men om man sjunker ned med bröstkorgen så går det att krypa under. På så sätt fa´stnar man aldrig under stången.
Scratch89
2006-09-07, 06:59
SKA man köra rest-pauses, eller funkar det lika bra med straight sets?
Testa du rest-pauses, annars är det ju inte DC längre. Vissa saker är det rätt så skönt att köra RP på, t.ex armar, vader, mage osv. Vissa saker är skitjobbigt, som chins... *spy*
Slartibartfast
2006-09-07, 10:09
DC är ju egentligen bara en version av HIT. Förstår inte varför alla behandlar just DC med sån otrolig vördnad, man måste följa Dantes instruktioner till 100% annars funkar det inte alls etc.
Precis.
Det verkar som om jag snart är tillbaka på Stuart McRoberts program som allting började med för sex år sedan.
Har du läst Beyond Brawn? Vad tyckte du i så fall?
Slartibartfast
2006-09-07, 10:35
http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=3288
Där stod ingenting om att träna utan passare.
Hur ser Stuart McRoberts program ut?
Angående passare, så länge du inte vill köra forced reps är det väl inga problem att klara sig utan det? Fast du får väl undvika övningar som bänkpress där du kan skada dig om du failar.
Slartibartfast
2006-09-07, 11:17
Hur ser Stuart McRoberts program ut?
Han har inte bara ett program, men det handlar oftast om ca 3 set per kroppsdel i veckan.
Mattiazz
2006-09-07, 11:24
När ja kör ensam, så om jag misslyckas med utsatta reps så lagger jag ner dom ja failade med å plockar up lite lättare vikter och avslutar, oftast med nån mer rep för att jag blev så sne på mig själv att jag inte klara dom första
Han har inte bara ett program, men det handlar oftast om ca 3 set per kroppsdel i veckan.
Nä, såklart, jag borde istället frågat hur hans version av HIT skiljer sig från andra. :)
Har du kikat något på Ellington Darden´s grejor? Han torde ju vara HIT-Guru Numero Uno. Om du börjar röra dig mot vanlig HIT igen(?) kan det ju vara något att kika på. Fast det kanske inte är så mycket nytt om du redan har bra koll, hans bok "The New High-Intensity Training" är dock värd att läsa bara för alla historier om Jones, Arnold, Mentzer-bröderna, Casey m.fl.
Testa du rest-pauses, annars är det ju inte DC längre. Vissa saker är det rätt så skönt att köra RP på, t.ex armar, vader, mage osv. Vissa saker är skitjobbigt, som chins... *spy*
Har du verkligen läst igenom Dante's text ordentligt ??
Scratch89
2006-09-07, 20:41
Har du verkligen läst igenom Dante's text ordentligt ??
Läste du igenom mitt inlägg ordentligt?
Jag vet att man inte ska köra RP på vader, men jag tycker fortfarande att det är skönt, och jag tycker fortfarande att utan RP är det inte Doggcrapp.
Om man får döma av dina inlägg här, så verkar du testa nya träningsideer minst en gång varje dag nu Slarti.
Slartibartfast
2006-09-07, 20:52
Om man får döma av dina inlägg här, så verkar du testa nya träningsideer minst en gång varje dag nu Slarti.
Ja, det är grym omsättning på träningsprogrammen nu. :D
Hur länge tycker ni att man ska köra på ett program innan man vet om det funkar eller inte?
DC-Training (http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/DC_training.doc)
Damien Thorne
2006-09-07, 22:48
Hur länge tycker ni att man ska köra på ett program innan man vet om det funkar eller inte?
1 månad, helst 2 månader.
Rockhard
2006-09-07, 23:03
Jag körde ett skitprogram i ett år, det är för lång tid ;)
Daniel_S
2006-09-08, 10:27
OT: Är det DC-årstid i Vasa, alternativt har din kompis just skadat ryggen? Jag har också hört berättas att folk där har börjat med det med goda resultat.
pragmatist
2006-09-08, 11:08
Om det funkar eller inte borde man ju veta inom ett par veckor, om det är bra eller inte är väl något som tar lite längre tid att utvärdera. Vissa program är kanon i tre veckor och sedan stagnerar man fort, andra tar längre tid för att ge riktig utdelning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.