handdator

Visa fullständig version : När blir en invandrare svensk?

Wopper
2006-09-05, 16:25
När blir en invandrare eller hans/hennes avkommor svenskar?

Är det när dom ser sig som svenskar, men med utländsk härkomst?
Är det när dom känner sig som svenskar rätt igenom?
Är det när dom får sitt medborgarskap?
Eller är det någon annan premiss som ska uppfyllas?

Satt och diskuterade detta med några bekanta och alla tycktes ha olika uppfattning. Själv tycker jag att man kan räknas som svensk när man som i fall ett ser sig som svensk och har tagit till sig och efterlever de lagar och regler, skrivna som oskrivna, som samhället förväntar sig att gemene man ska leva efter. Sen kvittar det om personen kom hit igår eller om familjen har varit här i generationer.

Mago
2006-09-05, 16:27
När man blir svensk medborgare, men man är ju såklart fortfarande invandrare.

Miiix
2006-09-05, 16:31
När man ser sig själv som svensk och när andra uppfattar en som svensk.

Coldsmith
2006-09-05, 16:32
När dom smyger ut i trappuppgången för att undvika att möta nån, tar med egna lakan om de ska sova över och skickar tack-för-senast-kort två dagar efter att ha varit på besök hos någon.

Och när dom älskar att prata om vädret förstås.

Nilsjohan
2006-09-05, 16:32
Vinna guld i OS funkade ju för Ludmilla, men hon blev ryss rätt så fort igen när hon började med bob.

Kwon
2006-09-05, 16:34
När köttbullar med lingonsylt [alt blodpudding eller pitepalt] är att föredra framför pizzan/spaghettin/kebaben/vållullalna/curry-kycklingen etc osv

Nitrometan
2006-09-05, 16:36
12:e generationen är det väl?

Tycker det är störtlöjligt när de pratar om andra/tredje generationens invandrare. De är ju födda här!

Yes
2006-09-05, 16:39
Antingen är man väl invandrad eller infödd svensk.

mistermr
2006-09-05, 16:39
När man ser sig själv som svensk och när andra uppfattar en som svensk.

Sista delen, har jag än så länge ej märkt av.

När tror du kommer det att ske?

mvh

Angel
2006-09-05, 18:14
Rent "vetenskapligt" tar det 3 generationer

Mago
2006-09-05, 18:19
Rent "vetenskapligt" tar det 3 generationer

Säger vem?

Dissector
2006-09-05, 18:21
Finns väl olika definitioner kanske, som någon sa: när de får svenskt medborgarskap.

Jag själv har lite svårt att avgöra det där. På ett sätt har jag svårt att se invandrade som svenskar någonsin (inte sagt att det skulle vara något sämre), utan istället deras barn som föds och växer upp här. Å andra sidan skulle jag nog se en tysk som flyttat hit för en massa årsedan och pratar perfekt svenska, som svensk.

När jag tänker efter skulle jag nog själv aldrig känt mig som en kines om jag flyttade till Kina idag och aldrig återvände heller iofs :P

Jag tror helt enkelt att jag ser någon som svensk när jag upplever personen som en :P

Baan
2006-09-05, 18:22

Kort och fint.

Pudzianovski
2006-09-05, 18:27

Kort och fint.

Så som invandrare kan man aldrig bli svensk då menar ni?

130kg finsk sisu
2006-09-05, 18:27
"Själv tycker jag att man kan räknas som svensk när man som i fall ett ser sig som svensk och har tagit till sig och efterlever de lagar och regler, skrivna som oskrivna, som samhället förväntar sig att gemene man ska leva efter"

Detta var bra...:hbang:

Baan
2006-09-05, 18:31
Så som invandrare kan man aldrig bli svensk då menar ni?

Min tolkning av det Yes skrev var att det finns infödda svenskar och invandrade svenskar. Båda är svenskar.

Yes
2006-09-05, 18:33
Precis, och en svensk är ju en person bosatt i Sverige.

Baan
"Själv tycker jag att man kan räknas som svensk när man som i fall ett ser sig som svensk och har tagit till sig och efterlever de lagar och regler, skrivna som oskrivna, som samhället förväntar sig att gemene man ska leva efter"

Detta var bra...:hbang:

Det roliga är att folk som tjötar om det fina SVENSKA som måste bevaras och även efterföljas av invandrare (nu menar jag inte självklara grejer som inte bryta mot lagen...) aldrig skulle applicera samma krav på någon man i vanliga fall hade uppfattat som svensk (utseendemässigt dvs). Jag kan inte tänka mig att någon som uppfattas osvenskt social t ex plötsligt skule förlora sin "svenskhet" i mångas ögon (även om det kan uppfattas som udda).

Nilsjohan
Å andra sidan skulle jag nog se en tysk som flyttat hit för en massa årsedan och pratar perfekt svenska, som svensk.

Är det bara jag som tänker på Drottnig Silvia och språktest :laugh:

Kwon
2006-09-05, 18:34
Är det bara jag som tänker på Drottnig Silvia och språktest :laugh:

Vad är Drottnig? Behöver herrn månne ett språktest? :laugh:

Tricklev
2006-09-05, 18:37
Som sagt, när du blir duktig i en sport.

Wennerberg
2006-09-05, 18:38
Det blir han inte :) Har du beställt kebab?

Bolio
2006-09-05, 18:40
Det blir han inte

Inte?

Bolio
2006-09-05, 18:41
Sista delen, har jag än så länge ej märkt av.

När tror du kommer det att ske?

mvh

Inte jag heller, och jag pratar bättre svenska än 99 % av alla svenskar jag träffar på, funkar socialt med svenskar, etc. :)

Angel
2006-09-05, 18:45
Säger vem?

min lärare på invandrarkursen, men ja antar att det var något som "forskats" fram eller så. Det sista man lämnar av sina traditioner är oftast barnuppfostran

Nilsjohan
2006-09-05, 19:38
Vad är Drottnig? Behöver herrn månne ett språktest? :laugh:
They are on to me. Run for the border.

Wennerberg
2006-09-05, 19:44
Inte?
Om du kommer från danmark så är du fortfarande dansk, även om du är svensk medborgare. Jag ser en person som svensk om man är född här med svenskt ursprung men man kan ju fortfarande kalla sig svensk om man är svensk medborgare.

Bolio
2006-09-05, 19:46
Om du kommer från danmark så är du fortfarande dansk, även om du är svensk medborgare. Jag ser en person som svensk om man är född här med svenskt ursprung men man kan ju fortfarande kalla sig svensk om man är svensk medborgare.

Vad är svenskt ursprung?

Herkulez
2006-09-05, 19:53
Det roliga är att folk som tjötar om det fina SVENSKA som måste bevaras och även efterföljas av invandrare).

läste en rätt träffsäker sak om den svenska kulturen idag

"Den svenska kulturen är en konfliktundvikande landsbygdskultur, som betonar ensamhet och samvaro med ett fåtal själfränder i lagom blandning."

så en viss kulturblandning främjar ju bara våra liv :D

Kwon
2006-09-05, 19:53
Samerna är väl det riktiga svenska ursprunget? :)

Nilsjohan
2006-09-05, 20:00
Vad är svenskt ursprung?

En intressant fråga. för att fortsätta mitt royalistiska tema: Bernadotte?

Wennerberg
2006-09-05, 20:08
Vad är svenskt ursprung?
Du förstår vad jag menar, men vill ha igång en debatt. Jag syftar på det som en svensson anser vara svenskt ursprung.

mathor
2006-09-05, 20:17
Samerna är väl det riktiga svenska ursprunget? :)

Vad är det för snack? Samerna kom in i Sverige efter "vi" kom hit. De är inte på något sätt Sveriges urbefolkning.

Bolio
2006-09-05, 20:21
Du förstår vad jag menar, men vill ha igång en debatt. Jag syftar på det som en svensson anser vara svenskt ursprung.

Du är väl en "svensson"? Vad anser du vara svenskt ursprung Wennerberg Svensson?

Empe
2006-09-05, 20:26
Jag måste nog hålle med Dissector, och även tillägga att; svensk blir man när man själv ser sig som svensk. För vissa är det när de fått medborgarskap och för vissa tar det väldigt lång tid. Min moster t.ex flyttade till Korea med sin man när de var i 20 års-åldern. De fick tre barn i Korea. Nu bor de här i sverige, men inget av barnen har nånsin känt sig som Koreaner även fast de är födda och uppfostrade till viss del i Korea.

Bolia t.ex. du är den invandrare man kommer att tänka på först. Känner du dig svensk? Om du gör det så berätta på ett ungefär när du började känna dig som svensk. Om inte så kan du väl berätta ifall du nånsin kommer känna dig som svensk. Om jag fattat det rätt så är du Kurd?

Empe
2006-09-05, 20:30
Kurder har ju (som jag upplevt det) väldigt lätt att anpassa sig efter var de bor. I alla fall lättare än många invandrare med annat ursprung.

Bolio
2006-09-05, 20:34
Bolia t.ex. du är den invandrare man kommer att tänka på först. Känner du dig svensk? Om du gör det så berätta på ett ungefär när du började känna dig som svensk. Om inte så kan du väl berätta ifall du nånsin kommer känna dig som svensk. Om jag fattat det rätt så är du Kurd?

Nix, jag känner mig inte som svensk och kommer nog inte heller göra det. Jag kommer inte heller bo i Sverige särskilt länge till.

Men bortsett från att jag inte ser svensk ut så skulle ingen tänka på att jag inte var svensk. Det fungerar bra för mig att vara kurd, ha kurdisk kultur etc., och samtidigt leva i Sverige, bland och med svenskar. Jag respekterar svensk kultur, svenska traditioner, grundläggande svenska värderingar osv. Jag lyssnar även på svensk folkmusik (riktig sådan, inte populärskiten!), läser mer än gärna svensk litteratur och har svenska som mitt främsta språk efter kurdiska.

I stort sett är jag nog mer "svensk" än 99 % av de invandrare som känner sig som svenskar, men jag känner mig inte som en svensk ändå. Jag gillar att vara kurd och planerar att fortsätta med det. Däremot så tror jag mycket starkt på svensk kultur och anser att den är vida överlägsen invandrarkulturen (ja, det verkar finnas en sådan subkultur i Sverige) - och att den även skall bejakas av folket i Sverige.

Wennerberg
2006-09-05, 20:35
Du är väl en "svensson"? Vad anser du vara svenskt ursprung Wennerberg Svensson?
Att du orkar, pelle. Du skall jämt klaga. Vi tar ett exempel. Jense är en svensk. Mohammed ahmed i Rosengård som har pistol i mercan och kampar sin hund är det inte. Det jag menar är att när man blir betraktad som en svensk, så är man en svensk, och eftersom alla har olika syn på saken så är tråden helt meningslös.

Bolio
2006-09-05, 20:37
Att du orkar, pelle. Du skall jämt klaga. Vi tar ett exempel. Jense är en svensk. Mohammed ahmed i Rosengård som har pistol i mercan och kampar sin hund är det inte. Det jag menar är att när man blir betraktad som en svensk, så är man en svensk, och eftersom alla har olika syn på saken så är tråden helt meningslös.

Om 50 % av alla svenskar betraktar en som svensk och resten betraktar en som icke-svensk, vad är man då - till hälften svensk?

Rockhard
2006-09-05, 20:39
När man snusar och inte bryter på sitt språk, extra svensk om dom pratar nån dialekt typ skånska eller värmländska

Nilsjohan
2006-09-05, 20:41
Om 50 % av alla svenskar betraktar en som svensk och resten betraktar en som icke-svensk, vad är man då - till hälften svensk?
vad är alla svenskar? vad gör dem svenska?

Bolio
2006-09-05, 20:41
vad är alla svenskar? vad gör dem svenska?

Se gärna Wennerbergs definition.

Wennerberg
2006-09-05, 20:43
Se gärna Wennerbergs definition.
Vad är wennerberg definition?

Bolio
2006-09-05, 20:44

Den Wennerbergianska definitionen lyder som följer:

"Det jag menar är att när man blir betraktad som en svensk, så är man en svensk"

Wennerberg
Som om scenariot där man står med 1000 pers varav 500 tycker man är svensk och 500 tyker man inte är det kommer uppstå. Det är väl person till person

Rockhard

här

Wennerberg
2006-09-05, 20:45
Den Wennerbergianska definitionen lyder som följer:

"Det jag menar är att när man blir betraktad som en svensk, så är man en svensk"

Vad är Den Wennerbergianska definitionen lyder som följer:

"Det jag menar är att när man blir betraktad som en svensk, så är man en svensk"?

Bolio
2006-09-05, 20:45
Som om scenariot där man står med 1000 pers varav 500 tycker man är svensk och 500 tyker man inte är det kommer uppstå. Det är väl person till person

Man kan alltså vara svensk ibland (i någras ögon) och icke-svensk ibland (i några andras ögon)? Svenskhet verkar vara en mycket diffus fråga.

Wennerberg
2006-09-05, 20:46
här
Vad är här? Kanske här är där, eller där här, eller där kan vara där hborta men öven här?

Wennerberg
Man kan alltså vara svensk ibland (i någras ögon) och icke-svensk ibland (i några andras ögon)? Svenskhet verkar vara en mycket diffus fråga.
Du kan väl ses som svensk av en person men som icke svensk av en annan?

Bolio
Wennerberg gone wild. *popcorn*

Bolio
2006-09-05, 20:47

Men vad är jag då? Svensk eller icke-svensk? Räcker det med att en person ser mig som svensk så kan jag hävda att jag är svensk?

Yes
Vad blir han då? Både svensk och icke-svensk, samtidigt?

Rockhard
Men vad är jag då? Svensk eller icke-svensk? Räcker det med att en person ser mig som svensk så kan jag hävda att jag är svensk?

Japp, man kan hävda vad man vill. Andra kanske inte håller med dock.

Wennerberg
2006-09-05, 20:48
Ja i den enas ögon är du svensk, men inte i denandras, det är ju det jag menar, vad man än kommer fram till så kommer någon tycka det motsatta

Wennerberg gone wild. *popcorn*

Vad är wild?

Bolio
2006-09-05, 20:48
Det här blir för jobbigt. Förstår ni nu varför jag hellre vill vara kurd? :)

Wennerberg
2006-09-05, 20:49
Det här blir för jobbigt. Förstår ni nu varför jag hellre vill vara kurd? :)
Japp. Blir det för jobbigt ger man upp. Men vad är Kurd? Vad anser du en person skall ha för meriter för att kalla sig kurd?

Rockhard
2006-09-05, 20:50
Japp. Blir det för jobbigt ger man upp. Men vad är Kurd? Vad anser du en person skall ha för meriter för att kalla sig kurd?

Man måste ha stor penis.

Yes
2006-09-05, 20:51
Ja i den enas ögon är du svensk, men inte i denandras, det är ju det jag menar, vad man än kommer fram till så kommer någon tycka det motsatta

Vad någon tycker förändrar dock inte vad man faktiskt är.

Bolio
2006-09-05, 20:51

Om det är en kille, minst 18 cm penis. Om det är en tjej, vara oskuld. Vi krånglar inte till det som er.

Wennerberg
2006-09-05, 20:53
Om det är en kille, minst 18 cm penis. Om det är en tjej, vara oskuld. Vi krånglar inte till det som er.
Vad är krångla? Vad är livet, Vad är !? Va!? VAD ÄR DETTA HERREGUD!? VAD ÄR DETTA VAD ÄR TANGENTBORDET I RÖVEN I FLÄKTEN SKRET SOMF AN NER HELA TEPERTEN.

Sådär.

Bolio
2006-09-05, 20:57
:Virro

Empe
2006-09-05, 20:58
Svenskhet, precis som många andra adjektiv med ändelsen -het, bestäms av den som just då ska avgöra vad som är vad. "Skönhet ligger i betraktarens ögon" kan lika gärna vara "Svenskhet ligger i betraktarens ögon" eller "godhet (nånting som smakar gott) ligger i den ätandes tunga"

Wennerberg
2006-09-05, 21:01
Svenskhet, precis som många andra adjektiv med ändelsen -het, bestäms av den som just då ska avgöra vad som är vad. "Skönhet ligger i betraktarens ögon" kan lika gärna vara "Svenskhet ligger i betraktarens ögon" eller "godhet (nånting som smakar gott) ligger i den ätandes tunga"
Det ligger väl ändå på den ätandes tunga.

:eating:

Empe
2006-09-05, 21:04
smaken sitter i tungan, men det goda/äckliga ligger på.

Wennerberg
2006-09-05, 21:06
smaken sitter i tungan, men det goda/äckliga ligger på.
Smaken är som baken väl? Men vad är egentligen smak? Eller tunga för den delen? Vad är en bajs?

internethjälten
2006-09-05, 21:08
Man kallar inte en katt för häst bara för att
den är född i stallet. Svensk är något man föds
till och inget annat. De som invandrar hit ska vara
stolta att de är dem de är och inte sträva efter
att bli något annat.

Empe
2006-09-05, 21:15
Smaken är som baken väl? Men vad är egentligen smak? Eller tunga för den delen? Vad är en bajs?

Ja precis smaken är som baken, stor? rund? delad? jätteful? jättefin? hårig?

Vad är smak? smak är bak. baken sitter på ryggen, ryggen går upp till hjärnan och därifrån kan man fantisera om vad man vill. Även tungen är kopplad till hjärnan, smak är endast nåt man inbillar sig. Det finns inget gott, det finns inget äckligt. Ingenting luktar varken gott eller äckligt.

Bajs då? Det här är bajs:
http://nerds.unl.edu/pages/preser/sec/2006cohort/activities/MrHanky.jpg

Invandrare är inte bajs. Invandrare är invandrare och svenskar är svenskar. Om sen en invandrare väljer att vara svensk så är han svensk bland vissa och hos vissa inte. Då är vi tillbaka där vi började; att "bajs ligger i betraktarens skönhet."

Pepparkakssmurfen
2006-09-05, 21:17

Men det finns ju infödda invandrare också,alltså invandrare som är födda i Sverige.

Empe
2006-09-05, 21:19
Men det finns ju infödda invandrare också,alltså invandrare som är födda i Sverige.

Och det finns svenskar som är invandrare, i andra länder. Vad vore världen utan mångkultur. Då hade vi fortfarande ätit fläsk och potatis 6 gånger i veckan här i sverige. Nej inte ens potatis, potatis fanns ursprungligen inte i sverige, vi hade levt på kött helt enkelt. Det hade å andra sidan varit jävligt lätt att få i sig mycket protein då.

Wopper
2006-09-05, 21:35
Nix, jag känner mig inte som svensk och kommer nog inte heller göra det. Jag kommer inte heller bo i Sverige särskilt länge till.

Men bortsett från att jag inte ser svensk ut så skulle ingen tänka på att jag inte var svensk. Det fungerar bra för mig att vara kurd, ha kurdisk kultur etc., och samtidigt leva i Sverige, bland och med svenskar. Jag respekterar svensk kultur, svenska traditioner, grundläggande svenska värderingar osv. Jag lyssnar även på svensk folkmusik (riktig sådan, inte populärskiten!), läser mer än gärna svensk litteratur och har svenska som mitt främsta språk efter kurdiska.

I stort sett är jag nog mer "svensk" än 99 % av de invandrare som känner sig som svenskar, men jag känner mig inte som en svensk ändå. Jag gillar att vara kurd och planerar att fortsätta med det. Däremot så tror jag mycket starkt på svensk kultur och anser att den är vida överlägsen invandrarkulturen (ja, det verkar finnas en sådan subkultur i Sverige) - och att den även skall bejakas av folket i Sverige.

Synd att du inte känner dig som svensk, du är precis en sådan person som jag syftade på när jag försökte förklara "att vara svensk". Du är en ypperlig ambasadör för att ge integrationen ett ansikte.

Jag tycker kanske inte att man som invandrare ska behöva ta till sig det svenska så till den milda grad som du tycks gjort, men en del i alla fall.

Jag har fattat att en del tycks ha missuppfattat vad jag menar med att ta till sig det svenska. Med det menar jag INTE att man ska släppa sin egen kultur, religion eller andra possitiva seder. Jag menar det att man ska ta till sig det svenska så att man kan fungera i samhället, lära sig språket, acceptera svenska seder, våga ta kontakt med andra än sina landsmän, tillåta att ens barn umgås och/eller gifter sig med svenskar mm mm. Mao fungera i det svenska samhället tillsammans med svenskar och andra invandrare, alla samhällen har seder och bruk som bör följas för att inte det ska bli osämja och konflikt.

Dessa normer gäller givetvis åt andra hållet också, när det gäller vissa svenskars syn på invandrare.

Bolio
2006-09-05, 22:01
Synd att du inte känner dig som svensk, du är precis en sådan person som jag syftade på när jag försökte förklara "att vara svensk". Du är en ypperlig ambasadör för att ge integrationen ett ansikte.

Jag tycker kanske inte att man som invandrare ska behöva ta till sig det svenska så till den milda grad som du tycks gjort, men en del i alla fall.

Jag har fattat att en del tycks ha missuppfattat vad jag menar med att ta till sig det svenska. Med det menar jag INTE att man ska släppa sin egen kultur, religion eller andra possitiva seder. Jag menar det att man ska ta till sig det svenska så att man kan fungera i samhället, lära sig språket, acceptera svenska seder, våga ta kontakt med andra än sina landsmän, tillåta att ens barn umgås och/eller gifter sig med svenskar mm mm. Mao fungera i det svenska samhället tillsammans med svenskar och andra invandrare, alla samhällen har seder och bruk som bör följas för att inte det ska bli osämja och konflikt.

Dessa normer gäller givetvis åt andra hållet också, när det gäller vissa svenskars syn på invandrare.

För mig handlar det inte om att jag har känt att jag har varit tvungen till något. Jag tycker verkligen innerst inne att Strindberg, Stagnelius och svensk folkmusik är bra. Jag gillar verkligen svensk kultur på riktigt, inte bara för att jag känner att jag bor i Sverige och borde tycka så. Sådant skiter jag faktiskt i. :)

egge
2006-09-05, 22:05
Bolio: Önskar du att du kände dig svensk? Att andra accepterade dig som svensk?

Vill invandrare känna sig svenska?(Snackar givetvis om 1sta generationens nu.)
Tror att mycket hänger på språket (go FP).

Bolio
2006-09-05, 22:07
Bolio: Önskar du att du kände dig svensk? Att andra accepterade dig som svensk?

Nej, jag trivs bra med att vara kurd. Vill inte vara något annat än just kurd. :)

paddanboy
2006-09-05, 22:54
Ur statlig och byråkratisk mening är en Svensk någon med Svensk medborgarskap. Därför bör det finnas kriterier för att stärka kraven för medborgarskap och därmed Svenskhet.

Medborgarskapets ställning måste bli starkare, ett exempel i detta är att införa så kallade språktester. Eftersom vi har en regering och en riksdag idag som inte erkänner svenskan som ett nationalspråk så blir det tyvärr svårt att införa svenskan som medborgarkrav.

...Vem som är Svensk blir mer och mer en induviduell fråga för den enskilde individen.

Bolio
2006-09-05, 22:56
Det heter faktiskt svensk och inte Svensk. Med all aktning för Svea Rike alltså. :)

Tolkia
2006-09-05, 23:45
Ur statlig och byråkratisk mening är en Svensk någon med Svensk medborgarskap. Därför bör det finnas kriterier för att stärka kraven för medborgarskap och därmed Svenskhet.

Medborgarskapets ställning måste bli starkare, ett exempel i detta är att införa så kallade språktester. Eftersom vi har en regering och en riksdag idag som inte erkänner svenskan som ett nationalspråk så blir det tyvärr svårt att införa svenskan som medborgarkrav.
...Vem som är Svensk blir mer och mer en induviduell fråga för den enskilde individen.
Det kanske inte enbart är nyligen invandrade som har anledning att vara tacksamma för den saken.

Mantus
2006-09-06, 01:12

Nej, det finns inte invandrare i sverige som också är födda i sverige. Det är en språklig återvändsgränd, är du född i sverige så kan du omöjligt vara invandrare här, om du däremot utvandrar så är du ju självklart invandrare där. Hela idén med första, andra och tredje generationens invandrare är ju bara bisarr, svensk medborgare blir du i och med medborgarskapet, dock är du fortfarande invandrare. Dina barn som är födda i sverige kan inte vara invandrare om de fortfarande bor kvar i sverige.

Tolkia
2006-09-06, 06:48
Nej, det finns inte invandrare i sverige som också är födda i sverige. Det är en språklig återvändsgränd, är du född i sverige så kan du omöjligt vara invandrare här, om du däremot utvandrar så är du ju självklart invandrare där. Hela idén med första, andra och tredje generationens invandrare är ju bara bisarr, svensk medborgare blir du i och med medborgarskapet, dock är du fortfarande invandrare. Dina barn som är födda i sverige kan inte vara invandrare om de fortfarande bor kvar i sverige.
Exakt. Uttrycket "andra/tredje/etc. generationens invandrare är en språklig anomali som får öronen att krulla sig. När slutar man i så fall vara invandrare? Jag har både valloninvandrare och finnar i släkten själv, är jag då 254:e generationens invandrare?

Mer on topic händer det att jag undrar varför det överhuvudtaget är nödvändigt att ställa frågan annat än i formen "när är man svensk medborgare". Alla som bor här bor ju här; vare sig det eller hur vi som bor här bör bete oss mot varandra ändras väl inte av hur högt vi score:ar på "svenskhetsskalan"?

Nina L
2006-09-06, 07:49
Såg på teve igår. Där var en ung dansk tjej som berättade att hon inte kände sig dansk. Hon kände sig turkisk. :/ Hon hade med all säkerhet spenderat de flesta av sina år i danmark, men ändå lyckats med konststycket att inte känna sig dansk. Är det vad dålig integrering är?

jakke
2006-09-06, 08:00
Man kallar inte en katt för häst bara för att
den är född i stallet. Svensk är något man föds
till och inget annat. De som invandrar hit ska vara
stolta att de är dem de är och inte sträva efter
att bli något annat.
Så jag som halvsvensk blir en zebra?

Pepparkakssmurfen
2006-09-06, 08:28

Jo,det finns invandrare som är födda i Sverige. Språkligt är det kanske en omöjlighet men i praktiken är det så.
Du blir inte automatiskt icke-invandrare bara för att du är född här (av invandrade föräldrar).

Piranha
2006-09-06, 08:42
När man klarar språket bra och är integrerad i det svenska samhället.

LarsK
2006-09-06, 09:07
När man klarar språket bra och är integrerad i det svenska samhället.
Integreringen i samhället hänger till en stor del på föräldrarna. Om de accepterar Sverige och dess samhälle kommer barnen snabbt bli svenskar. Annars kan det ta flera generationer.

Baan
2006-09-06, 10:03
Jo,det finns invandrare som är födda i Sverige. Språkligt är det kanske en omöjlighet men i praktiken är det så.
Du blir inte automatiskt icke-invandrare bara för att du är född här (av invandrade föräldrar).

Du menar alltså att du inte vet vad invandra betyder?

Pepparkakssmurfen
2006-09-06, 10:20
Du menar alltså att du inte vet vad invandra betyder?

Människor man ser som invandrare är oftast inte invandrare i ordets egentliga mening,men de ses som invandrare iallafall.
Det finns människor som ses som invandrare fast det är deras mor- och farföräldrar som invandrat hit(sk. 3 generationensinvandrare).
Det finns alltså invandrare som är födda i sverige(eller ska vi kalla de för invandrarbarn?).

Mago
2006-09-06, 10:53
Människor man ser som invandrare är oftast inte invandrare i ordets egentliga mening,men de ses som invandrare iallafall.
Det finns människor som ses som invandrare fast det är deras mor- och farföräldrar som invandrat hit(sk. 3 generationensinvandrare).
Det finns alltså invandrare som är födda i sverige(eller ska vi kalla de för invandrarbarn?).

Många kanske ser dem som invandrare, men det betyder inte att de är det.
Invandrare är man såklart om man har invandrat i ett land.

Skywalker
2006-09-06, 11:02
Jag har diskuterat detta med min arbetskamrat, och hon sa att hon såg mig som svensk effter som jag är född i sverige. 2 minuter senare frågade hon om jag skulle åka HEM över semestern ( Kroatien ).

Vad svarar man på det??

Baan
2006-09-06, 11:03

Det är din förklaring, som är fel. Invandrare är man om man har invandrat till ett land, det finns inte mycket mer att diskutera där.

paddanboy
2006-09-06, 12:06
Det kanske inte enbart är nyligen invandrade som har anledning att vara tacksamma för den saken.

Vilka mer skall vara tacksamma för det då?

babbett
2006-09-06, 15:26
Min dotter är svensk även fast hon har 2 invandrarföräldrar!
Själv blir jag aldrig svensk, kanske svensk medborgare ja...men det är bara ett litet papper som gör att man tex. får rösta i Riksdagen och välja bland några flera jobb som kräver just denna papperslapp.

jwzrd
2006-09-06, 15:31

Är det namnet, pistolen, mercan, kamphunden eller all of the above som ger att någon inte är svensk? För ärligt talat så låter det där, bortsett namnet, som vilken trött SD-f*tta som helst.

Vilket iofs inte gör mig något. Vi kan exportera våra skinnskaller och SD-f*ttor till något annat ställe än sverige, dom är inte svenskar.

Sebbe_H
2006-09-06, 16:01
Aldrig.

Baan
2006-09-06, 17:25
Vilka mer skall vara tacksamma för det då?

typ, du.

mistermr
2006-09-06, 19:33
Aldrig.

Den slutsatsen drog jag för 19 år sedan!

mvh

Sebbe_H
2006-09-06, 19:44
Den slutsatsen drog jag för 19 år sedan!

mvh

Vad bra att vi delar åsikt.

mvh

Allan
2006-09-06, 20:20
Vad är en svensk?

allan

Trance
2006-09-06, 20:27
Vad är en svensk?

allan

Bärs har redan svarat bra på det förra gången du frågade det.

Jag anser när de själva ser sig som svenskar, pratar hyfsad svenska och är svenska medborgare.

Grahn
2006-09-06, 20:29
Jag anser när de själva ser sig som svenskar

Tycker jag är viktigaste biten.

Allan
2006-09-06, 20:45
Bärs har redan svarat bra på det förra gången du frågade det.

Jag anser när de själva ser sig som svenskar, pratar hyfsad svenska och är svenska medborgare.

Jag läser inte hans poster. Däremot kan jag delvis ställa upp på din definition.

allan

Sofia4_4
2006-09-06, 20:53
Invandrare är förstås folk som invandrar i ett land.
Ordet i Sverige har blivit så dåligt laddad dock att folk försöker undvika det. Sen varför ska nån försöka bli svensk bara för att man bor i Sverige? Man färgas av sin omgivning och man kommer att färgas av den svenska kulturen och sätt och leva oundvikligen.
Ju mer länder man har bott i desto mer livserfarenhet man får, och desto mognare man blir som person, om man nu öppnar ögonen och inte stänger in sig.

En invandrare kan bli svensk om han beter sig som svensk och raderar bort alla erfarenheter man bär med sig från sitt liv i ett annat land. Det är ganska svårt men kanske inte omöjligt. Fast jag tycker att det är bara dumt.

Jag ser migsjälv som internationell nu. :D

mistermr
2006-09-07, 14:15
Tycker jag är viktigaste biten.

Det är sant, men så funkar det inte i verkligheten tyvärr.

För att även om man känner sig som en, så finns det alltid någon man stöter på som kommer med en hånfull kommentar eller blick eller ngt liknande.

mvh

jwzrd
2006-09-07, 14:17
Jag läser inte hans poster. Däremot kan jag delvis ställa upp på din definition.

allan

Haha, är Allan purken på Bärs?

mistermr
2006-09-07, 14:21
Här har vi det riktiga svaret till viss mån:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=78061&page=3

Det handlar nämligen om själva utseendet och inte hur individen i fråga är som person eller tillför samhället.

mvh

Snafu
2006-09-07, 14:26
Jag blir så less på denna politiskt korrekta "vad är en svensk egentligen" och "när han känner sig svensk är han svensk". Vilket bullshit.

Jag bor i England och passar jäkligt bra in och folk tror för det mesta att jag är född i England. Jag gör det engelsmän gör mest - snackar skit, dricker sprit flera dagar i veckan och svär och försöker skämta mest hela tiden. Helt enkelt - jag har acklamatiserat mig. Jag skulle dock aldrig kalla mig engelsman - och jag tror det är precis samma för invandrare i Sverige som har anpassat sig kulturellt, socialt och profesionellt.

Löjl.

jwzrd
2006-09-07, 14:28
Jag blir så less på denna politiskt korrekta "vad är en svensk egentligen" och "när han känner sig svensk är han svensk". Vilket bullshit.

Jag bor i England och passar jäkligt bra in och folk tror för det mesta att jag är född i England. Jag gör det engelsmän gör mest - snackar skit, dricker sprit flera dagar i veckan och svär och försöker skämta mest hela tiden. Helt enkelt - jag har acklamatiserat mig. Jag skulle dock aldrig kalla mig engelsman - och jag tror det är precis samma för invandrare i Sverige som har anpassat sig kulturellt, socialt och profesionellt.

Löjl.

Det du säger är att du känner dig som en engelsman men det vore politiskt korrekt och därmed negativt för dig att uttrycka dig så enkelt?

Snafu
2006-09-07, 14:33
Det du säger är att du känner dig som en engelsman men det vore politiskt korrekt och därmed negativt för dig att uttrycka dig så enkelt?

Nej, jag förstår inte hur du kan utläsa något sådant? Misstänker att det är en retorisk fråga dock?

Min poäng är att jag inte känner mig som en engelsman och aldrig kommer att göra det - trots att jag kan hålla skenet uppe och få folk att tro att jag är engelsman. Varför skulle jag vilja vara en engelsman, eller kalla mig för engelsman? Jag är svensk - men passar bra in här från ett externt perspektiv.

Jag saknar Sverige och svenska saker.

mistermr
2006-09-07, 14:34

Löjl.

Jo, det du beskriver om din situation i England stämmer bra för din del. Men som någon ärlig person utryckte i en annan tråd är att man ej skall vara "brun" och det är nog nyckeln till det hela!

mvh

Yes
2006-09-07, 14:36
Vad är jag då om jag känner mig som en gräsklippare, dricker bensin och tuggar gräs medan jag ger ifrån mig brummande läten?

jwzrd
2006-09-07, 14:44
Nej, jag förstår inte hur du kan utläsa något sådant? Misstänker att det är en retorisk fråga dock?

Min poäng är att jag inte känner mig som en engelsman och aldrig kommer att göra det - trots att jag kan hålla skenet uppe och få folk att tro att jag är engelsman. Varför skulle jag vilja vara en engelsman, eller kalla mig för engelsman? Jag är svensk - men passar bra in här från ett externt perspektiv.

Jag saknar Sverige och svenska saker.

Men varför ska du måsta vara brittisk för att du är i england? Vilka svenska saker är det du saknar?

jwzrd
2006-09-07, 14:44
Vad är jag då om jag känner mig som en gräsklippare, dricker bensin och tuggar gräs medan jag ger ifrån mig brummande läten?

Sinnessjuk.

Snafu
2006-09-07, 14:50
Men varför ska du måsta vara brittisk för att du är i england? Vilka svenska saker är det du saknar?

Bor du utomlands vill du antingen passa in eller så vill du inte passa in. Livet är betydligt lättare om du passar in - således börjar du ta in den kulturen som råder i landet.

Svenska saker jag saknar - vanliga samtal mellan människor som inte inkluderar fotboll, öl eller taking the piss i allmänhet (läs: göra sig rolig på någon annans bekostnad). Kvinnor i bra form, snygga människor, mer utbildade människor, svensk mat, svenska vänner.

jwzrd
2006-09-07, 14:51
Bor du utomlands vill du antingen passa in eller så vill du inte passa in. Livet är betydligt lättare om du passar in - således börjar du ta in den kulturen som råder i landet.

Svenska saker jag saknar - vanliga samtal mellan människor som inte inkluderar fotboll, öl eller taking the piss i allmänhet (läs: göra sig rolig på någon annans bekostnad). Kvinnor i bra form, snygga människor, mer utbildade människor, svensk mat, svenska vänner.

Taking a piss fö. Men att spela bajen-fan går väl annars rätt bra att göra i sverige också?

Yes
2006-09-07, 14:52
Sinnessjuk.
Precis. Är man då svensk om man känner sig svensk, pratar hyffsad svenska och är svensk medborgare? Hur man känner sig har ju inte nödvändigtvis något med verkligheten att göra, som i exemplet med gräsklipparen. Språkbegåvning är ju inte heller särskilt relevant, inte heller vad svenska staten tycker. Rimligtvis borde då en svensk vara en person bosatt i Sverige. Det är ju uppenbart den enda rationella definitionen.

mistermr
2006-09-07, 14:53
Precis. Är man då svensk om man känner sig svensk, pratar hyffsad svenska och är svensk medborgare? Hur man känner sig har ju inte nödvändigtvis något med verkligheten att göra, som i exemplet med gräsklipparen. Språkbegåvning är ju inte heller särskilt relevant, inte heller vad svenska staten tycker. Rimligtvis borde då en svensk vara en person bosatt i Sverige. Det är ju uppenbart den enda rationella definitionen.

Du skall ej vara "brun", det är tillräckligt för många!

mvh

jwzrd
2006-09-07, 14:55

Men... vad är det du försöker säga egentligen? Jag blir väl inte en svart man för att jag flyttar till afrika och beter mig som alla jag träffar på? Du får vara vad du vill. Är du kurd innan du flyttar till sverige så är du kurd efter du flyttat också.

Snafu
2006-09-07, 14:55
Taking a piss fö. Men att spela bajen-fan går väl annars rätt bra att göra i sverige också?

Ehm, nja, det heter "taking the piss" - t ex taking the piss out of you vore att jävlas med dig, göra sig rolig på din bekostnad, ironisera över något du sagt etc.

Taking _a_ piss betyder att kissa i presens.

Bajen-fans är nog en bra liknelse visavi engelsmän.

jwzrd
2006-09-07, 14:56
Ehm, nja, det heter "taking the piss" - t ex taking the piss out of you vore att jävlas med dig, göra sig rolig på din bekostnad, ironisera över något du sagt etc.

Taking _a_ piss betyder att kissa i presens.

Bajen-fans är nog en bra liknelse visavi engelsmän.

"Are you taking a piss?" <=> Skämtar du?

Snafu
2006-09-07, 14:59
"Are you taking a piss?" <=> Skämtar du?

Nej, taking the piss heter det.

http://www.worldwidewords.org/qa/qa-tak2.htm

jwzrd
2006-09-07, 15:01
Nej, taking the piss heter det.

http://www.worldwidewords.org/qa/qa-tak2.htm

Jag ska genast vidarebefodra länken till min brittiska polare. Han säger fel!

Yes
2006-09-07, 15:02
Men... vad är det du försöker säga egentligen? Jag blir väl inte en svart man för att jag flyttar till afrika och beter mig som alla jag träffar på? Du får vara vad du vill. Är du kurd innan du flyttar till sverige så är du kurd efter du flyttat också.
Nationell tillhörighet har inget med hudfärg att göra.

mistermr
2006-09-07, 15:03

Men så uppfattas det inte av somliga!

jwzrd
2006-09-07, 15:03

Afrika är ett land för dig?

Yes
2006-09-07, 15:04
Men så uppfattas det inte av somliga!
Det är förvisso sant, jag kan dock inte hjälpa att de uppfattar det fel.

Trance
2006-09-07, 15:04

Jag anser inte det eftersom jag anser att Sverige och svensk innebär mer än geografi.

jwzrd
2006-09-07, 15:05
Jag anser inte det eftersom jag anser att Sverige och svensk innebär mer än geografi.

Men då säger du samtidigt att du har mer gemensamt med mig än du har med precis alla andra utanför sverige. Känner du mig?

Trance
2006-09-07, 15:07
Men då säger du samtidigt att du har mer gemensamt med mig än du har med precis alla andra utanför sverige. Känner du mig?

Nej det säger jag inte.

jwzrd
2006-09-07, 15:09
Nej det säger jag inte.

"Jag anser inte det eftersom jag anser att Sverige och svensk innebär mer än geografi."

Hur ska det utläsas då? Vad är det du och jag har gemensamt förutom vår geografiska belägenhet, som vi inte samtidigt har gemensamt med andra i t ex Norge, USA eller - tja - Nya Zeeland?

JJ
2006-09-07, 15:10
"Jag anser inte det eftersom jag anser att Sverige och svensk innebär mer än geografi."

Hur ska det utläsas då? Vad är det du och jag har gemensamt förutom vår geografiska belägenhet, som vi inte samtidigt har gemensamt med andra i t ex Norge, USA eller - tja - Nya Zeeland?

Språk och kultur.

Trance
2006-09-07, 15:12

Vet du vad en midsommarstång är?

Vet du vem Emil i Lönneberga är?

Har du sett en Pripps Blå-reklam någon gång?

Vet du vem Mona Sahlin är?

Kan du prata svenska?

Vet du var Vänern ligger?

Ok, nu ställer vi de frågorna till killen från Nya Zeeland?

Yes
2006-09-07, 15:12
Afrika är ett land för dig?
Ja, det där jättestora landet där alla krigar och dödar varandra? ;)

Att byta just folkslag eller etnisk härkomst är förstås betydligt svårare än att byta land, om det var det du syftade på. Afrikan kan du dock kalla dig om du syftar på geografin.

Kan du ge lite klara och hållbara definitioner då?

jwzrd
2006-09-07, 15:13
Språk och kultur.

Men vad vet du om min kultur, vad jag gillar och inte gillar och hur den förhåller sig till Trance' dito respektive mina polare i andra länder?

jwzrd
2006-09-07, 15:14
Vet du vad en midsommarstång är?

Vet du vem Emil i Lönneberga är?

Har du sett en Pripps Blå-reklam någon gång?

Vet du vem Mona Sahlin är?

Kan du prata svenska?

Vet du var Vänern ligger?

Ok, nu ställer vi de frågorna till killen från Nya Zeeland?

Min polare Chris i London känenr till alla utom möjligtvis var Vänern ligger. Han är från Nya Zeeland och jobbar i London men har händelsevis varit i sverige ett antal gånger. Det råkar även falla sig så att vi har delvis gemensam musik- och filmsmak. Båda är programmerare. Du vet... på det där viset som polare ofta har.

EDIT: sen gör du det till en kunskapsfråga. Tror du ärligt talat att jag är någon som smygonnar till svenska godingar som Emil, midsommarstång och pripps blå? Bara att du gör det säger mig att vi inte har ett piss gemsamt. Jag avskyr alla former av implicita värden och traditioner.

Trance
2006-09-07, 15:24
Jag vet att du inte gillar midsommar från andra trådar, ändå tog jag upp det eftersom du vet vad det är. Men angående detta ämnet nästan:

Bärs angånde mångkultur och att det då också krävdes definition av "svensk":
Det är för mycket ordtrixande med tanke på frågans vikt. Det finns ett potentiellt jätteproblem i Europa som hänger samman med invandrare som av många olika orsaker alieneras från den mottagande kulturen. Enkelt uttryckt skulle just dessa problem inte finnas om inte invandrarna skulle ha vandrat in. I det avseendet hänger invandringen och problemen ihop. Problemet är att problemet inte diskuteras öppet, grundligt och objektivt ur alla synvinklar. Ett sätt att omöjliggöra en diskussion är just att som bl.a. du och Allan kräva en definition av svensk kultur som villkor för diskussionen, väl medvetna om att en dylik inte går att presentera i form av några punkter. Presenteras förslag på svensk kultur börjar sedan leken med om det kulturella särdraget alls är svenskt eftersom det finns på andra ställen etc. etc. etc. Barnsligt.

babbett
2006-09-07, 15:25

Löjl.

+1

jwzrd
2006-09-07, 15:31
Jag vet att du inte gillar midsommar från andra trådar, ändå tog jag upp det eftersom du vet vad det är. Men angående detta ämnet nästan:

Det vi kan se är att Bärs är mycket duktig på att uttrycka sig, ett elegant språkbruk minst sagt. Det ändrar dock inte innehållet. Inlägget antyder att det finns en objektiv värdering/syn på Invandringsproblemet(tm) som han, i och med att han lägger fram det som han gör, givetvis har. Det andra han gör och säger är att ena halvan av problemet, det om definitionen av svenskt(tm), helt enkelt inte låter sig analyseras.

Jag håller givetvis med honom i den analysen eftersom den är korrekt. Det blir dock inte mindre intressant att dissikera svenskhet efterom vi har så många som känner sig förringade i... just sin svenskhet. Svenskheten och den svenska kulturen och historien försvinner till förmån för islam säger man. Men vad är det som försvinner då?

Om jag låter bli att skjuta ner dina försök att bygga upp en beskrivning av vad det är som du tycker är just det fina svenska. Hur skulle du vilja beskriva det?

skaparn
2006-09-07, 15:32
Jag är invandrare, fast en acklimatiserad sådan.
Pratar som inflyttad stockholmare redan klingande stockholmska, klär mig i raka jeans, har kepsen högt på huvudet i en avancerad balansakt, bär seglarjacka alla dagar utom då det regnar, föredrar latte framför svart kaffe och känner redan att Cheap Monday är sååååååååå 2005.

Yes
2006-09-07, 15:32
Hur hade är det då möjligt att föra en rationell diskussion om inte begreppen definieras ordentligt?

jwzrd
2006-09-07, 15:34
Jag är invandrare, fast en acklimatiserad sådan.
Pratar som inflyttad stockholmare redan klingande stockholmska, klär mig i raka jeans, har kepsen högt på huvudet i en avancerad balansakt, bär seglarjacka alla dagar utom då det regnar, föredrar latte framför svart kaffe och känner redan att Cheap Monday är sååååååååå 2005.

Bra. Då behöver du bara bli obildad och spela förnäm för att få vara Riktig Sve.. er.. Stockholmare(tm).

Trance
2006-09-07, 15:39
Om jag låter bli att skjuta ner dina försök att bygga upp en beskrivning av vad det är som du tycker är just det fina svenska. Hur skulle du vilja beskriva det?

Det är ju så löjligt att begära det. Anser du att det inte finns någon skillnad i svensk kultur och en kille som bor i t.ex. indien?

jwzrd
2006-09-07, 15:45
Det är ju så löjligt att begära det. Anser du att det inte finns någon skillnad i svensk kultur och en kille som bor i t.ex. indien?

Vilken kille i Indien? Vems svenska kultur? Din eller min?

Trance
2006-09-07, 15:49
Vilken kille i Indien? Vems svenska kultur? Din eller min?

Bådas och en kille i indien som jobbar som programmerare. Förutom språket tror du det finns något som jag och du har lika och som han inte har?

skaparn
2006-09-07, 15:51
För att vara lite seriös i tråden, och dessutom glänsa med att jag var på Moderna Museet förra veckan, kan jag posta det här som katalysator.

Jens Assur menar är att dagens stockholmare mellan 20 och 35 år som lever ett urbant och aktivt liv, har mer gemensamt med unga människor i storstäder som New York, Paris, London, Istanbul och Tokyo, än med äldre generationer i Stockholm eller med unga människor på den svenska landsbygden. Människorna på bilderna är medvetna om sig själva och vad de konsumerar.

Jag lyssnade på ett samtal med Assur på premiären och det ska väl sägas att jag tyckte han snackade skit rakt igenom, det han kallar stockholmare rör sig om en grupp på max 500 personer, men jag ville som sagt bara skryta, och det finns ju kanske de som håller med honom.

http://www.modernamuseet.se/v4/templates/template1.asp?id=3176

jwzrd
2006-09-07, 15:52
Bådas och en kille i indien som jobbar som programmerare. Förutom språket tror du det finns något som jag och du har lika och som han inte har?

Ja, många saker. Du, jag och han är tre individer. Två av oss bor i samma land. Tveksamt om det finns några skillnader mellan indiern och mig som inte också finns mellan dig och mig.

Trance
2006-09-07, 15:55
Ja, många saker. Du, jag och han är tre individer. Två av oss bor i samma land. Tveksamt om det finns några skillnader mellan indiern och mig som inte också finns mellan dig och mig.

Hmm, jag vet inte om det är någon idé att fortsätta denna diskussionen. Men gratulerar att du har sådan enorm tilltro på människans förmåga att inte påverkas av det runt den. Jag har inte samma tilltro riktigt.

jwzrd
2006-09-07, 15:56
Hmm, jag vet inte om det är någon idé att fortsätta denna diskussionen. Men gratulerar att du har sådan enorm tilltro på människans förmåga att inte påverkas av det runt den. Jag har inte samma tilltro riktigt.

Men jag påstår väl inte att vi inte påverkas? Men omvärlden är väl ändå lite större än sverige Trance?

Trance
2006-09-07, 15:58
Men jag påstår väl inte att vi inte påverkas? Men omvärlden är väl ändå lite större än sverige Trance?

Ja det är den. Men du lever väl och har växt upp här?

Nitrometan
2006-09-07, 15:58
Jag tror att jwzrd väger ungefär dubbelt så mycket som indiern. Är det då svenskt att väga mycket? Är en tjock amerikan svensk då han väger mycket?

Trance
2006-09-07, 15:59
Jag tror att jwzrd väger ungefär dubbelt så mycket som indiern. Är det då svenskt att väga mycket? Är en tjock amerikan svensk då han väger mycket?

Läs Bärs post som jag citerade innan i denna tråden.

jwzrd
2006-09-07, 16:00
Ja det är den. Men du lever väl och har växt upp här?

Ja, men vi pratade väl om andra saker än var vi växt upp?

jwzrd
2006-09-07, 16:00
Läs Bärs post som jag citerade innan i denna tråden.

Du verkar inte se innehållet i texten för hans erotiskt kompletta språk.

mistermr
2006-09-07, 16:02
+1

Lätt att säga, men även om man har acklamatiserat sig som "bruning" så får man inte samma godkännande som en "icke-bruning" hade erhållit.

Offtopic: jag gillar gif-animationen!

mvh

Trance
2006-09-07, 16:03
Ja, men vi pratade väl om andra saker än var vi växt upp?

Jo, hur du växte upp är centralt i detta vackra dilemma. Påverkade alla länder i världen dig lika mycket när du växte upp eller spelade det kanske inte någon roll i vilket land du skulle växt upp utan resultatet skulle blivit det samma?

Om vi kommer fram till att Sverige påverkade dig mest och att resultatet INTE skulle blivit det samma i andra länder. Vad var det då som skiljde? Ge gärna exakta definitioner som jag blev ombedd att göra.

jwzrd
2006-09-07, 16:04
Lätt att säga, men även om man har acklamatiserat sig som "bruning" så får man inte samma godkännande som om en "icke-bruning" hade erhållit.

Offtopic: jag gillar gif-animationen!

mvh

Det är ju det som är hela grejen. Vi har norrmän, finnar och danskar här som trivs och som inte diskrimineras i alls samma uträckning som deras bruna bröder... för att dom inte är bruna. Alla rationellt kopplade människor inser att det är irrationellt att diskriminera människor för att dom är bruna under förespeglingen att det rörde sig om en fråga om kulturskillnader.

jwzrd
2006-09-07, 16:06
Jo, hur du växte upp är centralt i detta vackra dilemma. Påverkade alla länder i världen dig lika mycket när du växte upp eller spelade det kanske inte någon roll i vilket land du skulle växt upp utan resultatet skulle blivit det samma?

Om vi kommer fram till att Sverige påverkade dig mest och att resultatet INTE skulle blivit det samma i andra länder. Vad var det då som skiljde? Ge gärna exakta definitioner som jag blev ombedd att göra.

Jag växte upp granne med en bonngård utanför en liten skithåla till stad. Det betyder att jag borde vara inskränkt, rasist, homofientlig, ful, fet och obildad. Nog för att jag är ful och fet men resten är jag inte. Jag är uppfostrad med att det där med blattar.. det är det bara skit med.

Alla har valet att bara vara dum boskap och onna sig skinnflådd till hur jävla svenskt det ena eller det andra är. Släppa en liten tår till moder svea och dansa ett extra varv runt midsommarstången osv. Jag väljer det jag vill göra och det har inte med Lådö (byn jag växte upp i) att göra.

Trance
2006-09-07, 16:13
Jag växte upp granne med en bonngård utanför en liten skithåla till stad. Det betyder att jag borde vara inskränkt, rasist, homofientlig, ful, fet och obildad. Nog för att jag är ful och fet men resten är jag inte. Jag är uppfostrad med att det där med blattar.. det är det bara skit med.

Exakt samma, förutom det där med fet. Jag är spinkig och klen. Mina föräldrar var inte heller negativa till blattar etc, men jag har ändå växt upp med kompisar och kompisars föräldrar som var det, och rätt högljutt också.

Alla har valet att bara vara dum boskap och onna sig skinnflådd till hur jävla svenskt det ena eller det andra är. Släppa en liten tår till moder svea och dansa ett extra varv runt midsommarstången osv. Jag väljer det jag vill göra och det har inte med Lådö (byn jag växte upp i) att göra.

Problemet är att du är inte en unik snöflinga heller, jag gjorde också "uppror". Du ser, vi är praktiskt taget tvillingar. Förmodligen bra mycket mer lika än en kille från Saudi Arabien? Denna likhet kommer då från..?

jwzrd
2006-09-07, 16:15
Exakt samma, förutom det där med fet. Jag är spinkig och klen. Mina föräldrar var inte heller negativa till blattar etc, men jag har ändå växt upp med kompisar och kompisars föräldrar som var det, och rätt högljutt också.

Problemet är att du är inte en unik snöflinga heller, jag gjorde också "uppror". Du ser, vi är praktiskt taget tvillingar. Förmodligen bra mycket mer lika än en kille från Saudi Arabien? Denna likhet kommer då från..?

Jag sa att JAG var uppfostrad med att blattar/svartingar etc är skit.

Uppror? Vad är det du tycker att jag gör uppror mot?

Och sist: Varför i hela skrotum får du för dig att det bara är du och jag i fina sverige som skiljer oss ifrånnågon i Saudi Arabien? Är det svenskt att inte vara arab? :Virro

Baan
2006-09-07, 16:16
Är det egentligen så viktigt att hålla hårt på det svenska?

jwzrd
2006-09-07, 16:17

Fråga Trance et. al. Själv ser jag inga problem med att fortsätta att utvecklas åt det håll jag vill eller som det slumpar sig åt.

Trance
2006-09-07, 16:19
Jag sa att JAG var uppfostrad med att blattar/svartingar etc är skit.

Uppror? Vad är det du tycker att jag gör uppror mot?

Och sist: Varför i hela skrotum får du för dig att det bara är du och jag i fina sverige som skiljer oss ifrånnågon i Saudi Arabien? Är det svenskt att inte vara arab? :Virro

Jag menade att jag också är uppfostrad med det, även fast det inte kom från föräldrarna. Ditt uppror från det du uppfostrats till kom förmodligen när du stötte på andra saker och blev påverkad av dessa.

Jag säger bara att du inte är en unik snöflinga, du är lika simpel som alla andra och lika mycket boskap. Det du tror...tror nog alla.

jwzrd
2006-09-07, 16:22
Jag menade att jag också är uppfostrad med det, även fast det inte kom från föräldrarna. Ditt uppror från det du uppfostrats till kom förmodligen när du stötte på andra saker och blev påverkad av dessa.

Jag säger bara att du inte är en unik snöflinga, du är lika simpel som alla andra och lika mycket boskap. Det du tror...tror nog alla.

Nej du tror inte att du är unik, det säger du själv. Just du är svensk för så är du uppväxt och allting svenskt är ditt, allting ditt är svenskt. Alla skillnader mellan dig och en indisk, nya zeeländsk och saudisk man är kulturellt betingade. Boskapen här är du.

Gpajpen
2006-09-07, 16:42
att en svensk (och med svensk syftar jag på en individ som t.ex växt upp med svenska traditioner och i det här fallet inte har invandrat från Indien) skulle ha mer likheter med en indier med sina traditioner osv. än med en annan svensk är det dummaste jag hört. du är väl mer lik din barndomskompis Kalle än Ake Ghabi från Bombay.
kulturen formar ju dig, mer för vissa mindre för andra kanske.
även om du och Ake Ghabi kanske har samma musiksmak (troligtvis inte) medan Kalle inte alls lyssnar på samma musik som dig, så måste du ju erkänna att generellt sätt så har du mer likheter med Kalle än med Ake Ghabi.

edit: posten var svar till "jwzrd"
är ny på forumet tryckte fel :P

Kwon
2006-09-07, 16:48
att en svensk (och med svensk syftar jag på en individ som t.ex växt upp med svenska traditioner och i det här fallet inte har invandrat från Indien) skulle ha mer likheter med en indier med sina traditioner osv. än med en annan svensk är det dummaste jag hört. du är väl mer lik din barndomskompis Kalle än Ake Ghabi från Bombay.

Vafalls? Känner du också Ake Ghabi från Bombay?

Han är svenskare än grannen imho! (som är uppvuxen i Piteå)

Trance
2006-09-07, 16:54

Nej, har jag inte påstått. Bara påstått att det finns en svensk kultur.

Trance
2006-09-07, 16:55
Nej du tror inte att du är unik, det säger du själv. Just du är svensk för så är du uppväxt och allting svenskt är ditt, allting ditt är svenskt. Alla skillnader mellan dig och en indisk, nya zeeländsk och saudisk man är kulturellt betingade. Boskapen här är du.

Vad har du gjort för att inte vara boskap?

Allan
2006-09-07, 18:29
Hur hade är det då möjligt att föra en rationell diskussion om inte begreppen definieras ordentligt?

Jag insåg precis igen varför jag bara skummar genom hans inlägg. Om inte annat för att jag hört den refrängen förr från folk som inte vill ta debatten.

Om någon hela tiden hänvisar till svensk kultur, för att inte tala om de osynliga hoten mot den, så är det väl inte förmätet att undra vad det är som hotas? Jag vill faktiskt veta. På samma sätt vill jag veta vem som är svensk, och jag vill jävligt gärna att SD-sympatisörerna svarar på frågan.
När man börjar spalta upp folk efter etnisk tillhörighet istället för att nöja sig med medborgarskapet börjar det lukta brunt, kan jag säga.

allan

Trance
2006-09-07, 18:44
Jag insåg precis igen varför jag bara skummar genom hans inlägg. Om inte annat för att jag hört den refrängen förr från folk som inte vill ta debatten.

Om någon hela tiden hänvisar till svensk kultur, för att inte tala om de osynliga hoten mot den, så är det väl inte förmätet att undra vad det är som hotas? Jag vill faktiskt veta. På samma sätt vill jag veta vem som är svensk, och jag vill jävligt gärna att SD-sympatisörerna svarar på frågan.
När man börjar spalta upp folk efter etnisk tillhörighet istället för att nöja sig med medborgarskapet börjar det lukta brunt, kan jag säga.

allan

Hur är din definition av svensk kultur? Jag är varken SD-sympatisör eller tror att den "hotas". Däremot så är jag ganska säker på att "svenskar" finns och att en svensk kultur finns.

Grahn
2006-09-07, 19:45
Svensk kultur är väl ständigt i förändring, och har väl alltid varit det.

Man får hoppas på en förändring som kan ses som framsteg och inte bakslag, hoppas kan man ju alltid har jag hört. ;)

Baan
2006-09-07, 19:48
Svensk kultur är väl ständigt i förändring, och har väl alltid varit det.

Man får hoppas på en förändring som kan ses som framsteg och inte bakslag, hoppas kan man ju alltid har jag hört. ;)

Jag tror det mesta vi tar åt oss i kulturväg blir i slutändan positivt, jag ser inte varför vi systematiskt skulle plocka in riktigt kass kultur, ta t ex hedersmord. Sen att vi kanske tar in lite diskutabel kultur där vissa tycker den är bra andra inte är en annan femma.

Grahn
2006-09-07, 20:05
Jag tror det mesta vi tar åt oss i kulturväg blir i slutändan positivt, jag ser inte varför vi systematiskt skulle plocka in riktigt kass kultur, ta t ex hedersmord. Sen att vi kanske tar in lite diskutabel kultur där vissa tycker den är bra andra inte är en annan femma.

Du har mer förtroende för mänskligheten än jag har :) hoppas du har rätt.

Bolio
2006-09-07, 20:06
Du har mer förtroende för mänskligheten än jag har :) hoppas du har rätt.

Han har tyvärr fel. Som vanligt. :)

Plastkasse
2006-09-07, 20:16
Lite visdomens ord kanske?;)

Ett mångkulturellt samhälle kan inte existera, det leder till blandkultur och inte mångkultur. I en blandkultur får olika kulturella fenomen ge vika för andra, vilket utarmar samtliga av de kulturer som blandas ihop och i slutändan förgör dem. Det är sällan de bästa egenskaperna som kommer till fördel i en sådan blandning. Den enda mångkultur som kan existera är en global mångkultur där varje kultur tillåts sin plats och tillåts att utvecklas i sin egen riktning, utan påtvingad blandning. På så vis bevarar man kulturerna istället för att förgöra dem.

Låt mig synas, låt mig höras
Låt mig visa mina ideal
Det är min rätt att få välja
Och bestämma över mina val

Jag får tycka, jag får tänka
Jag får välja vägen jag ska gå
Jag får tala, debattera
Mina drömmar kan ni aldrig få

Ni förtalar, ni förtrycker
Ni förvränger alla mina ord
ni fördömer och ni tystar
Vår kamp från syd och till nord

Men jag lever, existerar
Om ni blundar finns jag ändå kvar
Fast ni döljer, ignorerar
Ska jag bruka krafterna jag har

Allan
2006-09-07, 20:25
Låt mig synas, låt mig höras
Låt mig visa mina ideal
......

Åh - VitMaktmusik när den är som vackrast. Det är ju skönt att veta att nationens framtid är säkrad.... Det är sånt där som får mig att fundera på om inte sterilisering kunde vara ett bra sätt att undvika genetiska missar i framtiden.

Fast jag kommer över det.....

allan

babbett
2006-09-07, 20:26
Om man är viting från Afrika eller Sydamerika då?
Blir man lättare integrerad?

Grahn
2006-09-07, 20:34
Mångkultur kan inte existera?

Det enda som inte kan existera är en homogen kultur, svensk kultur varierar över landet och ju petigare du blir på detaljer desto mer begränsat blir det. Den enda homogena kulturen är en individ, och inte ens individen är statisk utan förändras.

Kulturer blandas det är dock mycket riktigt.

Pudzianovski
2006-09-07, 20:35

Hedersmord är iof bara en sak. Jag skulle vilja kalla det hela för hedersförtryck/kultur. Det hemska är inte bara "mord" utan att hedersförtrycket kan realiseras på många olika sätt utöver ett mord. Utfrysning, mobbning, mm. Jag tror dock du är medveten om det redan men jag ville bara skriva ett meningslöst inlägg.

Metal_boy_
2006-09-07, 21:04
När man känner sig trygg i kulturen. När man respekterar folk i samhället där man lever. När man känner att man hör hemma här och KÄNNER sig svensk. När man hissar den svenska flaggan främst. När man kan språket.

Kaew
2006-09-07, 21:29
Åh - VitMaktmusik när den är som vackrast. Det är ju skönt att veta att nationens framtid är säkrad.... Det är sånt där som får mig att fundera på om inte sterilisering kunde vara ett bra sätt att undvika genetiska missar i framtiden.

Fast jag kommer över det.....

allan

Tänk till lite för en gångs skull sosse. Istället för att bli upprörd av dylika kommentarer , så ta dig en funderare på varför så många ungdomar har dessa tankar ,åsikter ? Det är inte för att dom är dumma! innvandringspolitiken är problemet, inte unga människors frustration .

eandersson
2006-09-07, 22:42
Svårt ämne, men som farsan brukar säga "Om en katt föds i en svinstia inte fan blir det en gris då."

Jag har många splittrade tankar kring detta men om man gör som man borde göra med politiken, men tar lite åsikter här och där och bakar ihop till en ideologi. Precis som ni, tar man lite från det ni sagt som tex hissa flaggan, några generationer, medborgarskap, OS-guld osv så blir det nog bra. Fred

Kwon
2006-09-07, 22:47
Svårt ämne, men som farsan brukar säga "Om en katt föds i en svinstia inte fan blir det en gris då."

Jag har många splittrade tankar kring detta men om man gör som man borde göra med politiken, men tar lite åsikter här och där och bakar ihop till en ideologi. Precis som ni, tar man lite från det ni sagt som tex hissa flaggan, några generationer, medborgarskap, OS-guld osv så blir det nog bra. Fred

Är det så stora skillnader mellan fransoser och svenskar som katter och grisar då? :D

Jag har sett flera fransoser och greker (som fötts här i Sverige) bete sig precis som vilken svensk som helst.

Ingen skillnad alls!

Man kan säga (enligt ditt eller din fars exempel med stian) att de blev rosa hårlösa katter vid födseln, för de skulle lätt kunna tas för grisar! :D

Mantus
2006-09-08, 00:06
När man känner sig trygg i kulturen. När man respekterar folk i samhället där man lever. När man känner att man hör hemma här och KÄNNER sig svensk. När man hissar den svenska flaggan främst. När man kan språket.

När man hissar den svenska flaggan främst?
Den tanken är väl ändå lite obsolet? Hur många idag hissar den svenska flaggan? Även jag som är otroligt glad i traditioner(man måste vara lite traditionsglad om man skall kunna bli kulturämbetsman på en nation i Uppsala) skulle bli lite frågvis om man började prata om att hissa flaggor för att kunna kallas svensk.
Själv tycker jag min pappa löser det utmärkt när han sätter upp både den svenska och kroatiska flaggan utanför dörren, det ger ett mycket bättre budskap på något vis.