handdator

Visa fullständig version : axlar.

lappenking
2002-07-02, 21:32
har en fråga om muskelaturen i axlarna.
har haft problem med minna axlar, så pass att jag inte kunde träna axlar/bröst på 6 mån.
ett totalt fall var väll att räkna med.
men nu kan jag inte köra miletärpress bakom nacken utan måste köra framför.
tycker inte att detta ger något bra resultat på höjden av axlarna som det gorde när jag körde bakom.
vad ska jag göra för någon övning som ger mig lite höjd på axlarna?

MVH Lappen :rolleyes:

Petrus
2002-07-02, 21:39
Personligen tycker jag mycket bättre om att göra militärpress framför huvudet is´tället för bakom. På så vis stressar du inte axel-lederna lika mycket. De flesta övningar som du utför bakom nacken/huvudet innebör en större skaderisk i axelpartiet just för att det är en onormal position för kroppen/armarna.

Övningar du kan göra är t ex. Hantelpress. militärpress, hantelresningar åt sidan, stångrodd till hakan... Alla övningar tycker jag är enastående när det gäller att bygga axlar.
Jag kan även tillägga att jag hade lite problem med mina axlar förr när jag gjorde militärpressen bakom nacken, men sen jag flyttade stången framöfr huvudet har jag inte kännt några problem alls.
Vänligen,,,
Petrus

zetor1
2002-07-03, 02:14
har samma problem tycker inte heller att det finns någon bättre övning

develer
2002-07-03, 12:21
Kör ALDRIG militärpress bakom nacken! När du kommer uppi lite vikter då så har du en skada som ett brev på posten! Kör militärpress framför!! Men jag har sett många som gör aldeles galet vid militärpress. Många hållr aldeles för brett. Det är ju axlarna man ska träna, inget annat. Å för att belasta axlarna så ska man pressa med axlarna. Så ett bra grepp är att ha händerna lika brett som axlarna. Händerna ska inte gå utanför axlarna. Nu kommer det roliga :) Du ska kunna gå ända ner med stången mot övre delen av bröstet. Kan dui inte det, STRETCHA!!!! Då är du för stel i axlarna.... Vilket kommer att ge sämmre resultat.
Så kan du köra med hantlar. Kör då djupt och pressa rakt upp. Men glöm inte att köra baksida axlar också!

Petrus
2002-07-03, 12:30
>develer,
Lite andra åsikter ang. utörnad och grepp än jag... :D
Ett bra grepp är när underarmarna är i 90 graders vinklel mot golvet i bottenläget. Underarmarna ska aldrig vara vinklade "mot kroppen" så att säga. I mitt fall blir det ca en hand utanför axelbredd. Jag går aldrig heller längre ner än mitt framför halsen. Alltså aldrig helt ner mot bröstet. De sísta cm:arna är det främs triceps som får pressa tycker jag. Tänk också på att aldrig låsa armbågsleden i toppläget. Medför gärna skador just där och tar bort belastningen från axlarna. http://www.*******.se/bilder/Military_BB_Press_Down.jpg
Min uppfattning efter en massa trial and error i alla fall.
Vänligen,

Petrus

gasoliner
2002-07-03, 12:52
är det den här tråden både jag och Tobbe är diskvalificerade i Tinner? :o :D

sköt om era axlar för bövelen!!

JJ
2002-07-03, 13:16
Jag utför militärpress som Tinner, för mig är militärpress den skonsammaste övningen för axlarna. Har en fråga dock, var tycker ni militärpress tar mest på, främre eller mellersta deltoidus? Har problem att känna det själv faktiskt.

Petrus
2002-07-03, 13:28
>gaz,
Ja, att ta råd från någon av er när det gäller axelträning ger garanterat skador... ;) :D

>jj,
Både främre och mellersta deltoids blir totalt mörbultade tycker jag... :D
Hantelpress är dock aningen skonsammare för axlarna tycker jag, där kan man röra sig helt fritt utan att ha stången som styr rörelsen till viss del.
Vänligen,,,

Petrus

JJ
2002-07-03, 13:40
Jo, det kanske är därför jag inte känner riktigt var det tar mest.
Angående vad som är mest skonsamt så är det du säger nog logiskt för de flesta, men mina axlar gillar inte den något mer upprätta pressen man får i bottenläget av hantelpressar, inga större problem dock.

lappenking
2002-07-03, 21:36
tackar så mycket för alla svar får jag väll börja med att säga.

har kört så som ni skriver, är inte heller så stel av mig i axlarna.

men jag tycker inte att det ger ett så bra resultat framför som bakom nacke.

kör nu på 55kg 3x8-12 tycker då att det tar mycket på bröst, kan väll erkänna att jag kör lite för brett grepp..:bpump:

har även en annan fråga har välldigt ont i ryggen efter ben dag, detta brukar hålla i sig i en 4 dagar, vet inte om det är den där hack squat stälningen/maskin som gör detta.

MVH Lappen :rolleyes:
:muscle: