handdator

Visa fullständig version : för hög musik, festivaler/konserter

shadowfire
2006-09-04, 20:06
Tinnitusen eller vad det heter håller fortfarande i sig från flera av oss som var på en fotbollsfest i lördags. Ponera att det skulle visa sig att skiten inte ger sig, utan flertalet av oss fått en kronisk öronskada; går det att anmäla bandet/arrangörerna för det?

Antar att teknisk bevisföring inte är möjlig då ingen uppmätt volymen i spelande stund och att det blir ord mot ord, men av ren nyfikenhet så undrar jag om något hört om något liknande fall blivit rättsligt prövat?

Baan
2006-09-04, 20:22
Nej, men en tanke är att du är där frivilligt samt att du alltid har en möjlighet att gå därifrån ifall dte blir för mycket. Hörselskadorna uppstår ju oftast av att ljudet är något för starkt under en längre period, mao har du chansen att gå därifrån och rädda din egen hörsel. Ett bättre scenario ifall man vill ha mer vettig ljudnivå vore att gå innan man mist hörseln och på något sätt försöka klaga för att man varit tvungen att avbryta festen pga ljudvolymen.

skaparn
2006-09-04, 20:51
Det finns väl en gräns för hur högt man får spela på konserter och dylikt? Kommer tyvärr inte ihåg vilka som kontrollerar detta, hur det går till eller vad gränsen är. Googla lite och berätta gärna.

Baan
2006-09-04, 20:54
Det finns väl en gräns för hur högt man får spela på konserter och dylikt? Kommer tyvärr inte ihåg vilka som kontrollerar detta, hur det går till eller vad gränsen är. Googla lite och berätta gärna.

Hittade denna...

http://www.dbdbdb.nu/hogt.htm

shadowfire
2006-09-04, 21:08
Nej, men en tanke är att du är där frivilligt samt att du alltid har en möjlighet att gå därifrån ifall dte blir för mycket. Hörselskadorna uppstår ju oftast av att ljudet är något för starkt under en längre period, mao har du chansen att gå därifrån och rädda din egen hörsel. Ett bättre scenario ifall man vill ha mer vettig ljudnivå vore att gå innan man mist hörseln och på något sätt försöka klaga för att man varit tvungen att avbryta festen pga ljudvolymen.
Mjo, att det är frivilligt osv är ju en ren självklarhet, men ingen av oss reagerade på att ljudet var för högt. Däremot att det lät för jävligt kommenterade flera av oss, det var på tok för mycket diskant och för lite mellanregister. Vi var inne i omgångar bara och dansade/röjde, så i stundens hetta tänkte jag inte mer på det.... men nu börjar man fan bli orolig, jag hör riktigt illa på ena örat nu. Typiskt att man ska få ångest för allt också nu när man börjar komma upp i åldern.. :(

Mental
2006-09-04, 21:10
Lite dumt att komma dragandes med det nu i efterhand, men så fort man noterar tecken på bullerskada, oftast dan efter, så ska man gå i bullervila, i med öronproppar och håll dig undan från allt ljud så läker örat bättre,

Och ha alltid öronproppar med dig om du ska ut och röjja.

shadowfire
2006-09-04, 21:11
Hittade denna...

http://www.dbdbdb.nu/hogt.htm
Intressanta exempel.
Fan att man inte hade med sig en db-mätare och en videokamera.

shadowfire
2006-09-04, 21:12
Lite dumt att komma dragandes med det nu i efterhand, men så fort man noterar tecken på bullerskada, oftast dan efter, så ska man gå i bullervila, i med öronproppar och håll dig undan från allt ljud så läker örat bättre,

Och ha alltid öronproppar med dig om du ska ut och röjja.
Jo, sent ska syndaren straffas.

Mental
2006-09-04, 21:19
Intressanta exempel.
Fan att man inte hade med sig en db-mätare och en videokamera.

Eller sunt förnuft och öronproppar. :devil:

shadowfire
2006-09-04, 21:21
Eller sunt förnuft och öronproppar. :devil:
Sant, hade jag vetat om detta så hade jag nog tagit till både och.
Nu blev det "bara" massa alkohol i fotbollstrött kropp och en skala mindre vett.

Fatalist
2006-09-04, 21:21
"190 - Högsta nivån som ljud kan ha i luft"

Det är väl ändå BS, kärnvapen t ex?

shadowfire
2006-09-04, 21:22

Tänk på att decibelkurvan inte är rak, 80db är alltså inte dubbelt så högt som 40db.

Mental
2006-09-04, 21:26

Är du säker på att du hör ett kärnvapen?

Ljudvallen du vet, ljud har en begränsad hastighet i luft, när den hastigheted är nådd kan den inte öka mera, och ljud är ju bara en våg i luften.

Mago
2006-09-04, 21:36
Gött att få 190dB in i örat. 18,3 gånger högre än det högsta värdet uppmätt på en rockkonsert.

Baan
2006-09-04, 21:57
Du behöver ju inte bli jätteorolig nu om det fortfarande piper lite, om det var nyligen ni var på fest. Tror det kan hålla i sig ett bra antal dagar utan att man för den delen har något permanent.

shadowfire
2006-09-04, 21:59
Du behöver ju inte bli jätteorolig nu om det fortfarande piper lite, om det var nyligen ni var på fest. Tror det kan hålla i sig ett bra antal dagar utan att man för den delen har något permanent.
Mjo, jag hoppas väl på att det ska läka eller vad man säger och utgår från det. Tanken väcktes dock om inte arrangörerna har ett ansvar och kan bli bötfällda eller polisanmälda vid konserter med för hög volym.

Baan
2006-09-04, 22:06
Jag har läst om några fall där arrangörer av fester/konserter/etc fått behärska sig lite när det gäller ljudnivå efter det folk anmält dom och att man uppmätt ljudnivån, men skadestånd/polisanmälan har jag inte hört talas om. Googlade lite och detta kanske kan vara något http://www.hrf.se/templates/horsellinjen.aspx?id=3537 ?

Sami123
2006-09-04, 22:10

Efter några sekunder på "bara" över 130 db så blir du döv det kan jag lova.
tror inte du kan höra så höga nivåer som 190 db..

shadowfire
2006-09-04, 22:11
Jag har läst om några fall där arrangörer av fester/konserter/etc fått behärska sig lite när det gäller ljudnivå efter det folk anmält dom och att man uppmätt ljudnivån, men skadestånd/polisanmälan har jag inte hört talas om. Googlade lite och detta kanske kan vara något http://www.hrf.se/templates/horsellinjen.aspx?id=3537 ?
Ja, den gav inte svar på något om polisanmälan osv (vilket jag också googlade efter utan att hitta), däremot fanns det en del andra frågor/svar och fakta där som var intressant. Tackar som bockar. :bow:

aliquis
2006-09-04, 22:40
Nej, men en tanke är att du är där frivilligt samt att du alltid har en möjlighet att gå därifrån ifall dte blir för mycket. Hörselskadorna uppstår ju oftast av att ljudet är något för starkt under en längre period, mao har du chansen att gå därifrån och rädda din egen hörsel. Ett bättre scenario ifall man vill ha mer vettig ljudnivå vore att gå innan man mist hörseln och på något sätt försöka klaga för att man varit tvungen att avbryta festen pga ljudvolymen.Vadå frivilligt, man har ju betalat för att se på fotboll eller gå ut på krogen, inte för att få öronen förstörda, det finns ju ingen som helst anledning till att de måste ha så sinnessjuk ljudvolym och varför skall man behöva gå för det? De får väl anpassa ljudnivån, jävla idioter som driver skiten.

aliquis
2006-09-04, 22:42
Hittade denna...

http://www.dbdbdb.nu/hogt.htm"Pete Townsend i "The Who" är i stort sett döv. Han vittnar om sena nätter med gitarrspel i hörlurar och alkohol som bedövat sinnena. Alkohol i samband med höga volymer är förrädiskt då man inte känner av alls hur högt det är."

Så idiotiskt, krogägarna alltså, och de som spelar.

aliquis
2006-09-04, 22:48
Mjo, att det är frivilligt osv är ju en ren självklarhet, men ingen av oss reagerade på att ljudet var för högt. Däremot att det lät för jävligt kommenterade flera av oss, det var på tok för mycket diskant och för lite mellanregister. Vi var inne i omgångar bara och dansade/röjde, så i stundens hetta tänkte jag inte mer på det.... men nu börjar man fan bli orolig, jag hör riktigt illa på ena örat nu. Typiskt att man ska få ångest för allt också nu när man börjar komma upp i åldern.. :(Var apsämst ljudkvalite när petter av alla omars skulle spela på något som kallades voxfestivalen här o lördags, också bara en massa tokhög diskant, och det var inte behagligt för öronen. Jag förstår inte varför de är så förtjusta i att spela alldeles för högt med skitsämst ljudkvalite.

Baan
2006-09-04, 22:50
Vadå frivilligt, man har ju betalat för att se på fotboll eller gå ut på krogen, inte för att få öronen förstörda, det finns ju ingen som helst anledning till att de måste ha så sinnessjuk ljudvolym och varför skall man behöva gå för det? De får väl anpassa ljudnivån, jävla idioter som driver skiten.

Vad går du på? Det är fan ingen som drar upp ljudnivån för att paja din hörsel, men det blir lätt för starkt ändå. Är du smart skiter du i vad du nu betalat i inträde och klagar sen, hörseln är ovärderlig!

aliquis
2006-09-04, 22:51
Är du säker på att du hör ett kärnvapen?

Ljudvallen du vet, ljud har en begränsad hastighet i luft, när den hastigheted är nådd kan den inte öka mera, och ljud är ju bara en våg i luften.Fast det rör sig ju lika fort vad det än sänds ifrån, så det måste ju vara styrkan på vågen på något vänster, men det finns väl någon begränsning för hur fort/hårt luften kan tryckas undan antar jag.

aliquis
2006-09-04, 22:55
Vad går du på? Det är fan ingen som drar upp ljudnivån för att paja din hörsel, men det blir lätt för starkt ändå. Är du smart skiter du i vad du nu betalat i inträde och klagar sen, hörseln är ovärderlig!Vadå lätt för starkt ändå, och klart de drar upp den för att paja min hörsel, om jag hör att det är bajshögt (tänker på ett speciellt tillfälle) så borde de ju själva ha noterat att det är jävligt högt, de behöver ju inte ligga på gränsen, och även när det är mer normalt och man "bara" måste skrika till personen som sitter alldeles bredvid så är det ju onödigt högt. Blir den skitdåliga musiken de spelar bättre bara för att den är tokhög? Vill folk verkligen inte kunna säga något till personen som är alldeles bredvid?

Yeye, jag hade hellre sett att någon gav killen som spelade en snyting, tror inte jag skulle ha fått några pengar tillbaka heller. När jag gick på gymnasiet diskuterade jag det med någon fritidsledare men de menade typ bara att man fick skylla sig själv eftersom vi ville ha det så.. Bra attityd, idioter som sagt.

Einar
2006-09-04, 22:57
Det är riktigt trist att de ska behöva spela så högt. Men jag har några knep jag brukar använda mig av vid sådana tillställningar.

- Vistas inte i lokalen hela tiden utan gå ut med jämna mellanrum.

- Om du varit utanför lokalen ett tag och ska in igen, så spendera lite tid i lokalens förmak, om den har någon sådan, innan du går tillbaka in i lokalen. (vad jag menar med förmak är en bar eller entré som är avskild från bandet) Detta för att inte chocka öronen genom snabba förändringar.

- Om de spelar så pass högt att det krävs öronproppar, ta inte ut dem igen innan spelningen är över.

Baan
2006-09-04, 22:58
Vadå lätt för starkt ändå, och klart de drar upp den för att paja min hörsel, om jag hör att det är bajshögt (tänker på ett speciellt tillfälle) så borde de ju själva ha noterat att det är jävligt högt, de behöver ju inte ligga på gränsen, och även när det är mer normalt och man "bara" måste skrika till personen som sitter alldeles bredvid så är det ju onödigt högt. Blir den skitdåliga musiken de spelar bättre bara för att den är tokhög? Vill folk verkligen inte kunna säga något till personen som är alldeles bredvid?

Yeye, jag hade hellre sett att någon gav killen som spelade en snyting, tror inte jag skulle ha fått några pengar tillbaka heller. När jag gick på gymnasiet diskuterade jag det med någon fritidsledare men de menade typ bara att man fick skylla sig själv eftersom vi ville ha det så.. Bra attityd, idioter som sagt.

Yrar du för yrandets skull :confused:

Berguven
2006-09-04, 23:08
Ta med öronproppar till alla evenemang där hög ljudnivå kan förväntas. Själv har jag det alltid oavsett om det är krogen eller konserter det är frågan om.

shadowfire
2006-09-04, 23:14
Var apsämst ljudkvalite när petter av alla omars skulle spela på något som kallades voxfestivalen här o lördags, också bara en massa tokhög diskant, och det var inte behagligt för öronen. Jag förstår inte varför de är så förtjusta i att spela alldeles för högt med skitsämst ljudkvalite.
Inte jag heller, vi var flera som sågade ljudkvalitén totalt i lördags.
Varför inte sänka ljudet o låta det bli njutbart istället.. men iofs, vad kan man kräva av ett coverband på tre personer från Västervik som försöker sig på o imitera U2.

shadowfire
2006-09-04, 23:15
Ta med öronproppar till alla evenemang där hög ljudnivå kan förväntas. Själv har jag det alltid oavsett om det är krogen eller konserter det är frågan om.
Detta var en vanlig fotbollsfest efter en cup... hade fan inte räknat med att bli halvdöv i 3dgr pga den.. :(

aliquis
2006-09-05, 00:01
Yrar du för yrandets skull :confused:Alltid.

FreCKo
2006-09-05, 00:04
Svårt att bevisa att du har tinnitus för att... Du inte kan bevisa det. Du kan säga att du fått tinnitus, men man kan inte MÄTA det, så dom får helt enkelt lita på dig. Däremot så kan dom ta ett hörseltest, och om du säger att du hör ett högfrekventpip jäkligt högt så kan dom kolla om du har hörselnedsättning på någon ton, vilket är ett "bevis" på att du har tinnitus...

Det är lite halvsvårt att få någon dömd för såna här saker, men om ni kommer ett gäng och gör en anmälan så kan det funka...

Och, för att vara säker på att du har fått det på heltid, låt öronen VILA!!! Inga höga volymer, så jobbar du på dagis... Ptja, öronproppar? ;) Låt öronen slappa helt enkelt.

Vic_1981
2006-09-11, 21:06
Svårt att bevisa att du har tinnitus för att... Du inte kan bevisa det. Du kan säga att du fått tinnitus, men man kan inte MÄTA det

Man kan mäta tonen.

Mental
2006-09-11, 22:08
när tråden ändå är uppe igen, hur gick det med hörseln?

shadowfire
2006-09-11, 22:11
när tråden ändå är uppe igen, hur gick det med hörseln?
Det har blivit bättre, men känner mig inte helt återställd ännu. Har gått 8 dagar nu o jag hör fortfarande inte 100%'igt på vänsterörat. Å andra sidan har jag inte vilat örat heller som blivit rekommenderat här i tråden, men det känns som om det kommer bli OK iaf. Får väl igen det sen då man är 65 ist.