Visa fullständig version : Klarar jag teoriprovet?
Idag började jag läsa teorin för B-körkortet, och jag ska skriva provet imorgon.
Klarar jag provet?
Kommer med resultat imorgon! :)
Fredrici
2006-09-04, 19:00
Idag började jag läsa teorin för B-körkortet, och jag ska skriva provet imorgon.
Klarar jag provet?
Kommer med resultat imorgon! :)
Klart du gör.
Dumleman
2006-09-04, 19:02
Inte en chans att du klarar det om du börjar plugga 1 dag innan.
Du är jävligt begåvad om du gör det...
Berguven
2006-09-04, 19:06
Det är ett skitlätt prov. Försöker du verkligen ska du klara det.
Klart du klarar det, men räkna inte med att få nån sömn inatt då!
Det är sjukt lätt så det borde du göra.
Det är sjukt lätt så det borde du göra.
Jo antalet viltolyckor i trafiken är sånt man brukar spontant veta ;)
Jag tror att det finns en chans om du täcker det viktigaste idag och kan det någorlunda (inte omöjligt) och har lite tur med frågorna. Blir det mer udda frågor så nej
Helena B
2006-09-04, 19:14
Mycket handlar om sunt förnuft och försök tänka dig in i situationerna. Nu var det över 6 år sedan jag skrev det, men så mycket kan inte ha ändras. En sak som jag blev stött över, det var att i vissa frågor måste man svara som dom vill och inte som man själv gör...ex gällande vänstersvängar.
Lycka till!
Gudfadern
2006-09-04, 19:18
Jag pluggade en dag innan teoriprovet och klarade det med 57poäng. Jag var i matsalen med ett par polare som inte hade klarat teoriprovet på första försöket. Det blev lite diskussion kring det, och då slog jag vad om att jag skulle klara det på första försöket. Men de trodde att jag bara skulle ljuga om jag misslyckades, dvs göra provet i hemliget. Då ringde jag vägverket i matsalen framför alla och ville ha närmaste tid, och fick dagen efter klockan 13:00. Jag tog tiden, lånade kompisens bok eftersom jag inte hade en, skolkade från restererande lektioner under dagen och gick hem och började plugga ända tills jag skulle åka till Sollentunas VV och skriva provet. Jag hade alltså inte fått en blunds sömn.
Så, vill man så kan man. Jag tror att du klarar det om du verkligen sitter med rumpan på stolen och läser.
Ja det är riktigt lätt prov. Med sunft förnuft klarar man nog nästan att få godkännt på testet. Men frågan är om det är så smart. Det är ju inte som att fuska på ett historiaprov i skolan, här handlar det om viktiga saker man måste kunna ute i trafiken sen. Så jag tycker du ska de till att lära dig det ordentligt så du kan trafikregler, skyltar och övrigt bra. Miljöfrågor, släpvagnsvikt, datumparkering, skattemärken och annat tramms kan du ju hoppa över.
Som sagt, lite sunt förnuft och allmänbildning så kalrar man det.
Du kan klara regler och liknande.
Men statistiken är svårare.
Jag klarade mig med god marginal på totalt 2 timmars pluggande, så det kommer varken vara omöjligt eller svårt. :)
Bronkitkorv
2006-09-04, 19:29
Jag skulle kunna tro att om du är normalbegåvad i läshuvet så har du 50% chans att klara det om du verkligen anstränger dej. Det som kan vara lite dumt för dej är att man lär sej mest genom att traggla igenom alla pärmarna gång på gång på bilskolan och det missar du nu...
Jag klarade det med god marginal när jag pluggade i 10 dagar typ.
http://korkort.com/kktest/gratistest.asp?sid=zzgm7hpwgrve1bdh1p
Jag tyckte inte testet var speciellt svårt, det svåra ligger i att förstå vad de FRÅGAR efter. Frågorna kan vara utformade på ett sätt som gör att beronde på hur man läser dem så stämmer svarsalternativen olika bra. Stundom kan det bli ett svenska test mer än något annat.
Lycka till!
Lite delade meningar verkar det vara, ska bli spännande att se hur det går!
Jag skulle kunna tro att om du är normalbegåvad i läshuvet så har du 50% chans att klara det om du verkligen anstränger dej. Det som kan vara lite dumt för dej är att man lär sej mest genom att traggla igenom alla pärmarna gång på gång på bilskolan och det missar du nu...
Jag klarade det med god marginal när jag pluggade i 10 dagar typ.
Böcker och skolbänk har jag alltid haft svårt för, det vill inte riktigt fastna. Nu använder jag några program jag hittat på internet, kanske inte 100 procentiga som källor, men jag brakar inte av på mitten om jag inte klarar provet :)
Föresten: Kan jag nu i efterhand ändra pollen så att den stängs imorgon vid 17 tiden?
NiXPhoenix
2006-09-04, 21:31
Tycker det är assvårt, har fått göra det tre gånger och ännu inte klarat. :(
Nej, ovanstående gäller uppkörningen, har väl inte helt lätt för det praktiska även om jag skyller på uppkörningskontrollanterna också.
Teorin hade jag läst lite halvdant under en längre tid, hade ingen vidare koll när jag testade mig lite i trafikskolans övningspärmar men det gick ändå ganska bra, hade 58 eller 59 poäng tror jag.
Dock så måste jag säga som en tidigare talare, det är bra om du verkligen kan teorin när du väl är ute och kör. Själv måste jag göra om teoriprovet eftersom det bara gäller i ett år, men även du klarar det imorrn så tycker jag du ska läsa mer i boken. Dock kanske du kan skita i såna spännande saker som hur mycket man får lasta på ett släp, det kanske inte är så nödvändigt att kunna om man nu inte tänker hålla på med sånt.
Tycker det är assvårt, har fått göra det tre gånger och ännu inte klarat. :(
Nej, ovanstående gäller uppkörningen, har väl inte helt lätt för det praktiska även om jag skyller på uppkörningskontrollanterna också.
Teorin hade jag läst lite halvdant under en längre tid, hade ingen vidare koll när jag testade mig lite i trafikskolans övningspärmar men det gick ändå ganska bra, hade 58 eller 59 poäng tror jag.
Dock så måste jag säga som en tidigare talare, det är bra om du verkligen kan teorin när du väl är ute och kör. Själv måste jag göra om teoriprovet eftersom det bara gäller i ett år, men även du klarar det imorrn så tycker jag du ska läsa mer i boken. Dock kanske du kan skita i såna spännande saker som hur mycket man får lasta på ett släp, det kanske inte är så nödvändigt att kunna om man nu inte tänker hålla på med sånt.
Pluggar man på sånt som är så viktigt som trafikregler och beteende så sätter det sig i ryggraden direkt.
har man dessutom kört mycket vet man ju ofta vad som är rätt i vissa situationer, tex vem som har företräde. Vissa frågor var kluriga. Vissa var bara jävla puckade. Läs frågorna _NOGA_. Vissa är ledande, åt fel svar. Har du kört mycket samt ägnar ett par timmar åt det du är dålig på. Lär dig vad tjänstevikt osv osv är, så ska det nog gå bra :thumbup:
maximuscle
2006-09-04, 22:11
Tänk bara logiskt....Lycka till*flex*
Jag tyckte det gick ganska bra, men det var endel frågor som jag absolut inte kunde svaret på.
Jag fick 57/65 (62=godkänd)! Attans osis, men det är bara att läsa på :)
Bara ta nya tag och spika det. Inte hela världen.
The_RobRoy
2006-09-05, 10:04
Jag tyckte det gick ganska bra, men det var endel frågor som jag absolut inte kunde svaret på.
Har dom ändrat gränserna alltså?
Hade för mig att de va typ 65p max 55 för godkänt eller nå sånt.
Jag tyckte överlägset bästa sättet att plugga var ett program jag hittade på nätet, de va flera frågor i det programmet som va likadana som de själva hade i sitt prov.
Får man bara ha 3 fel numera? Hårda bud...
Har för mig de var 70 frågor, 5 utprovningsfrågor och så 52 som godkänd, och 65 max.
The_RobRoy
2006-09-05, 10:12
Har för mig de var 70 frågor, 5 utprovningsfrågor och så 52 som godkänd, och 65 max.
Ja så var det nog.
Så lär det väl fortfarande vara? Jag hittar inget som tyder på något annat iaf..
Så här går kunskapsprovet till
* Provet genomförs på dator. Det finns flera svarsalternativ men endast ett alternativ är rätt.
* För behörigheterna A, B och Traktor besvaras 70 frågor under 50 minuter.
* För behörigheterna BE, C, CE, D och DE besvaras 60 frågor på 40 minuter.
* I proven ingår 5 testfrågor, som inte räknas in i provets totalpoäng. Testfrågorna använder vi för att ta fram lämpliga frågor till kommande kunskapsprov.
* När du avslutar provet får du ditt resultat direkt på skärmen.
* För att bli godkänd för behörigheterna A, B och Traktor krävs att du uppnår 52 poäng. För övriga behörigheter krävs 44 poäng. Du får en poäng per rätt svar.
http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx
Mr. Moose
2006-09-05, 12:46
Du ska ha provet imorgon och börjar plugga idag!!
Jävligt smart. *screwy*
Kom inte och klaga när du blir kuggad!
det är som wikner sa. så att du kugga på 57 låter konstigt??
Bronkitkorv
2006-09-05, 13:04
Du ska ha provet imorgon och börjar plugga idag!!
Jävligt smart. *screwy*
Kom inte och klaga när du blir kuggad!
Läs tråden ordentligt innan du kommer här och gnäller...
Jag antar att du bara läste... Imorgon uppskrivning... och genast skrev ett dåligt underbyggt svar..
The_RobRoy
2006-09-05, 13:36
det är som wikner sa. så att du kugga på 57 låter konstigt??
Exakt, nu får du förklara dig!
har du kört dina djupa böjar och tänkt på proteinsyntesen så ska detta lösa sig:Virro
nej men seriöst teorin e inge svår.bara läsa boken några gånger*spy*
47/65 (52=godkänd) ska det givetvis vara! Och 70 frågor var det sammanlagt, men 5st räknas inte till resultatet.
Fettecke
2006-09-05, 16:14
för guds skill hoppas jag att du Inte klarar det. skulle inte vilja ha en människa som dig i trafiken som tar så lätt på saken.
Lätt!
Förutom 2 timmar på körskolan så pluggade jag bara natten innan, och jag klarade det. Utan marginal dock, men det gör ju inget.
för guds skill hoppas jag att du Inte klarar det. skulle inte vilja ha en människa som dig i trafiken som tar så lätt på saken.
Läs i tråden FFS.
Hur länge anser du att man måste plugga innan man kan ge sig ut i trafiken?
Lätt!
Förutom 2 timmar på körskolan så pluggade jag bara natten innan, och jag klarade det. Utan marginal dock, men det gör ju inget.
Läs tråden för fan! :banned *grr27*
Naawwwww *kissass*
det här var en gammal tråd.
men den passar mig bra så jag lånar den lite.
det är så här att jag planerar att ta MC-kort.
ska klara av teorin först tänkte jag så att jag slipper tänka på den biten.
frågan är då om jag kan klara teoriprovet utan att läsa på något.
hade det varit för B-kortet så hade jag klarat det direkt så jag vill veta om det är någon jättestor skillnad.
det ska väl bara vara runt 20 frågor som har med MC att göra och resten är vanliga trafikfrågor.
eller har jag fel?
vad tror ni, ska jag läsa på MC-delen lite eller går det att klara av ändå?
Muskelbyggaren
2007-08-03, 20:00
Jo antalet viltolyckor i trafiken är sånt man brukar spontant veta ;)
Att såna där frågor ska dyka upp måste vara en myt. När jag skev provet för några år sedan var det rätt självklara saker. Se till att kunna skyltarna, prioritera inte parkeringsreglerna för dem får alla fel på ändå och använd sunt förnuft. Hela trafiklagstiftningen är ju uppbygd på så vis att den ska vara intuitiv och lätt att förstå.
det här var en gammal tråd.
men den passar mig bra så jag lånar den lite.
det är så här att jag planerar att ta MC-kort.
ska klara av teorin först tänkte jag så att jag slipper tänka på den biten.
frågan är då om jag kan klara teoriprovet utan att läsa på något.
hade det varit för B-kortet så hade jag klarat det direkt så jag vill veta om det är någon jättestor skillnad.
det ska väl bara vara runt 20 frågor som har med MC att göra och resten är vanliga trafikfrågor.
eller har jag fel?
vad tror ni, ska jag läsa på MC-delen lite eller går det att klara av ändå?
Läs på motorcykeldelen, svaren på motorcykelfrågorna är inte självklara. Däremot är de väldigt lätta när man vet svaren, vilka inte är svåra att plugga in.
Läs på motorcykeldelen, svaren på motorcykelfrågorna är inte självklara. Däremot är de väldigt lätta när man vet svaren, vilka inte är svåra att plugga in.
är det inte mest siffror det handlar om?
haha:P farbror fettecke
Att såna där frågor ska dyka upp måste vara en myt. När jag skev provet för några år sedan var det rätt självklara saker. Se till att kunna skyltarna, prioritera inte parkeringsreglerna för dem får alla fel på ändå och använd sunt förnuft. Hela trafiklagstiftningen är ju uppbygd på så vis att den ska vara intuitiv och lätt att förstå.
Det är väl slump vilka frågor man får?
Vad är så svårt med parkeringsreglerna? :)
Must.... click.... yes..... can't.... click.... yes..... I.... wanna.... destroy.... your.... confidence......
:)
-Niklas-
2007-08-04, 08:30
Jag fick 62/65 på mitt teoriprov och öppnade boken första gången dagen innan, så självklart klarar du det!:thumbup:
Jag blev godkänd med en poängs marginal efter att ha påbörjat läsningen kvällen innan. Idag besitter jag väldigt bristfälliga kunskaper kring reglementet, vilket sannerligen är idiotiskt om man faktiskt vill lära sig att köra bil. Men visst, teoriprovet är ju fixat.
olander08
2007-08-04, 13:06
Alla ni idioter som inte pluggar ordentligt till teorin har missat poängen totalt, och när ni kommer och kör in i mig för att ni inte vet om att det är ni som ska väjja (eller dylikt) och på så sätt ser till att jag blir förlamad så ska ja fan se till att ni får ett helvete.
Jag skämtar inte, har haft körkort i en månad nu och jag kör fram och till jobbet varje vardag och råkar så ofta ut för att det sitter nån liten skitunge som precis fått sitt körkort, missar att de har väjningsplikt och ser till att man ändå måste väjja själv fastän man åker på huvudled. Eller när de inte kan högerregeln och tvingar en att nästan köra av vägen för att de försöker gå in i samma fil som en själv.
Fan, plugga i två veckor tills ni kan skiten och slipper orsaka olyckor och lidande bara för att ni är lata eller vill vara coola för att ni klarade teorin utan att plugga. De som har nått innanför pannbenet och besitter en viss logik kan lösa de trafiksituationer som man ställs inför på provet, men inte fan har ni så många sekunder på er att lösa problemet när ni sitter i den situationen i 90 km/h och erat nästa beslut bestämmer ifall ni eller någon annan ska dö/skadas.
Fy för er.
Muskelbyggaren
2007-08-04, 13:48
Fast väjningspliktsreglerna är väl ändå en rätt liten del av all teori, som man dessutom enligt mig endast kan lära sig genom att öva på dem ordentligt i praktiken.
olander08
2007-08-04, 13:49
Fast väjningspliktsreglerna är väl ändå en bra liten del av all teori, som man dessutom enligt mig endast kan lära sig genom att öva på dem ordentligt i praktiken.
Är bara en liten del av de trafikregler som är absolut viktigast att mästra innan man beger sig ut i trafiken, som många ändå bryter mot, pga. bristande kunskaper eller ignorans...
Alla ni idioter som inte pluggar ordentligt till teorin har missat poängen totalt, och när ni kommer och kör in i mig för att ni inte vet om att det är ni som ska väjja (eller dylikt) och på så sätt ser till att jag blir förlamad så ska ja fan se till att ni får ett helvete.
Jag skämtar inte, har haft körkort i en månad nu och jag kör fram och till jobbet varje vardag och råkar så ofta ut för att det sitter nån liten skitunge som precis fått sitt körkort, missar att de har väjningsplikt och ser till att man ändå måste väjja själv fastän man åker på huvudled. Eller när de inte kan högerregeln och tvingar en att nästan köra av vägen för att de försöker gå in i samma fil som en själv.
Fan, plugga i två veckor tills ni kan skiten och slipper orsaka olyckor och lidande bara för att ni är lata eller vill vara coola för att ni klarade teorin utan att plugga. De som har nått innanför pannbenet och besitter en viss logik kan lösa de trafiksituationer som man ställs inför på provet, men inte fan har ni så många sekunder på er att lösa problemet när ni sitter i den situationen i 90 km/h och erat nästa beslut bestämmer ifall ni eller någon annan ska dö/skadas.
Fy för er.
Jo, det ligger väl en hel del sanning i det du skriver. Om man inte har tillräckliga kunskaper för att köra bil på ett säkert sätt så ska man inte ges möjlighet att köra. Däremot är det nog väldigt olika på hur bilförare använder sina kunskaper, och det finns sannerligen väldigt många dåliga bilförare som hade full pott på provet. Givetvis rättfärdigas inte bristfälliga kunskaper med att andra också är dåliga, men iaf :)
Att få godkänt på provet är ju helt oviktigt, det har ju inget med bilkörning att göra. Poängen är ju att man ska kunna teorin och kunna använda den när man kör bil och direkt kunna avgöra vad som är rätt/fel att göra.
Så att folk pluggar för att klara provet är en helt vansinnig inställning från start, man pluggar för att kunna teorin och inte vara en risk för andra eller sig själv i trafiken.
Så pollens fråga borde vart:
kommer jag hinna lära mig allt jag behöver veta om teorin innom trafiken för att vara en
bra bilförare på 1 dag?
1: ja
2: nej
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.