Visa fullständig version : Jag röstar S/M för att... eller inte?
SWETiger
2006-09-03, 20:42
Hört många som väger mellan att rösta på moderaterna eller socialdemokraterna, varför förstår jag inte riktigt då de ligger långt ifrån varandra politiskt sett. Kännas mer legetimt att rösta på någon av jättarna? Kan det vara en känsla av svek från den röda sidan som ger en helomvändning?
Hoppas folk tar en titt på vad alla partier vill åstadkomma och vilka som är deras hjärtefrågor innan de bestämmer sig, reklamaffisher och smutskastning i media är det inte mycket matnyttigt i. Att rösta blankt är en protest, att inte rösta alls är ren lathet.
pragmatist
2006-09-03, 20:54
s och m ligger väl närmare varann än någonsin så på det sättet är det väl inte så konstigt att många väljer mellan just de två. Man kan ju verkligen fråga sig vem som är mest "höger" idag egentligen. kd är ju klart mer konservativt i fråga om familjepolitik och liknande, c är ju minst lika systemkritiska och företagsvänliga som m, fp minst lika "tuffa" när det gäller utbildningspolitik och i viss mån kriminalpolitik, etc. m har ju blivit ett sorts "allmänborgerligt" paraplyparti. Jag kan tänka mig att en del av m:s traditionella väljargrupper knorrar en del över detta, men de har ju i ärlighetens namn ingenstans att ta vägen, så på det sättet är det ju riskfritt för m att gå mot mitten.
Helena B
2006-09-03, 21:02
Tycker att man först ska ta reda på vilken ideologi man sympatiserar med, verkar inte vara så många som tänker på det längre. Eller har jag fel?
SWETiger
2006-09-03, 21:14
En bra start för osäkra kan vara att kolla in vad som kan hittas i ett uppslagsverk under partiernas namn för lite historia och en liten släng om ideologi. En del ord som kanske inte är helt bekanta för alla men att skumma igenom ett par sidor på exempelvis den svenska delen av Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/) är inte helt fel.
Sök gärna information på flera ställen då det som skrivs om politik tenderar att vinklas beroende på den skrivandes ståndpunkt.
Politik intresserar mig, men jag röstar inte.
Tycker att man först ska ta reda på vilken ideologi man sympatiserar med, verkar inte vara så många som tänker på det längre. Eller har jag fel?Ideologi är det roliga tycker jag, och det blir förmodligen det jag röstar efter. Politiken som diskuteras på tv:n är ofta långt därifrån.
Tycker att man först ska ta reda på vilken ideologi man sympatiserar med, verkar inte vara så många som tänker på det längre. Eller har jag fel?
Problemet är att man kanske inte helt håller på en ideologi. Eller kanske tillhör man någon avartsideologi, som i princip är en blandning av flera ideologier. Men visst, det har med tydliga ideologier är på väg ut, och har varit så i sverige i ungefär 50 år, i och med att samhällsklasserna har försvunnit eller tappat sin roll. För var det enkelt att finna sin ideologi: Var man rik röstade man si, var man arbetare i stan röstade man så, var man bonde röstade man på ett tredje parti. Nu ser inte samhället riktigt ut så längre, och därför har även de stora ideologierna tappat mark. Idag är det sakfrågor som gäller, ideologier är mest där som referenspunkter.
Demokratin måste anpassas till tiden vi lever i. Låt folk rösta i sakfrågor. Tack för mig :)
Helena B
2006-09-03, 21:19
Ideologi är det roliga tycker jag, och det blir förmodligen det jag röstar efter. Politiken som diskuteras på tv:n är ofta långt därifrån.
:thumbup:
Det är ju ändå partiernas människosyn som är det viktigaste, tycker jag iaf.
Loke: Tycker det är synd att det är så.
Problemet är att man kanske inte helt håller på en ideologi. Eller kanske tillhör man någon avartsideologi, som i princip är en blandning av flera ideologier. Men visst, det har med tydliga ideologier är på väg ut, och har varit så i sverige i ungefär 50 år, i och med att samhällsklasserna har försvunnit eller tappat sin roll. För var det enkelt att finna sin ideologi: Var man rik röstade man si, var man arbetare i stan röstade man så, var man bonde röstade man på ett tredje parti. Nu ser inte samhället riktigt ut så längre, och därför har även de stora ideologierna tappat mark. Idag är det sakfrågor som gäller, ideologier är mest där som referenspunkter.Det är svårt att fullständigt sälja sig till en ideologi, men jag tycker att man oftare kan diskutera olika övergripande perspektiv på samhället, visioner över framtiden, tankesätt m.m. Lite mer internetdebatt på tv alltså. :)
Demokratin måste anpassas till tiden vi lever i. Låt folk rösta i sakfrågor. Tack för mig :)http://www.aktivdemokrati.se/
SWETiger
2006-09-03, 21:32
Tycker som Helena att det är synd att det går mot att sakfrågorna är den störtsa faktorn. Känns som valprocessen och partipolitiken blir rätt urvattnad om man ser det på det sättet.
Helena B
2006-09-03, 21:40
Alltså det är klart att man ska se till sakfrågorna också. Men jag tycker i första hand att ideologin är det viktigaste och sedan kan sakfrågorna få avgöra vilket parti man röstar på. Som att folk väljer mellan Moderaterna och Sossarna, som har två helt olika människosyn. Nu vet jag inte vad Moderaterna står när det har blivit "nya" men det är ändå två helt olika ideologier de står för. Sedan varför sakfrågorna inte står överst på min lista är att hur ofta blir det som partierna säger i valtider eller just den frågan som jag tycker är viktigast, hur ofta går den i uppfyllelse?
[...]Man kan ju verkligen fråga sig vem som är mest "höger" idag egentligen.[...]
Bärs, alla gånger...
Var det inte Olof Palme som sa något i stil med att "när så många drar stenhårt åt höger är det inte konstigt att vi flyttar oss in mot mitten"?
AFanatic
2006-09-03, 21:54
Problemet är att man kanske inte helt håller på en ideologi. Eller kanske tillhör man någon avartsideologi, som i princip är en blandning av flera ideologier. Men visst, det har med tydliga ideologier är på väg ut, och har varit så i sverige i ungefär 50 år, i och med att samhällsklasserna har försvunnit eller tappat sin roll. För var det enkelt att finna sin ideologi: Var man rik röstade man si, var man arbetare i stan röstade man så, var man bonde röstade man på ett tredje parti. Nu ser inte samhället riktigt ut så längre, och därför har även de stora ideologierna tappat mark. Idag är det sakfrågor som gäller, ideologier är mest där som referenspunkter.
Demokratin måste anpassas till tiden vi lever i. Låt folk rösta i sakfrågor. Tack för mig :)
Exakt.
Är det så viktigt att tillhöra en eller annan ideologi idag(ens Sverige)? Jag ser inte riktigt någon bra anledning längre.
Dumleman
2006-09-03, 22:01
Flippfloppfredrik har insett att enda chansen att vinna valet är att använda sossekamouflaget.
Jag är insatt i partipolitiken och röstar på det parti som står mig närmast.
- det är ju vad man försöker göra
Är vilsen och det känns legetimt att rösta på en av jättarna (S/M).
- jag skiter fullständigt i om partiet är stort eller litet, är det litet så går de ju ändå ihop, om det inte är så litet att det inte får vara med alls
Inget parti passar mig, röstar taktiskt eller blankt.
- typ, vad nu taktiskt är.
Röstar av tradition på samma partu.
- nej, varför skulle jag?
Röstar inte, politik intresserar mig inte.
- något val är ju bättre än inget.
pragmatist
2006-09-03, 22:47
Det finns något som heter medianväljarteoremet, som säger att det är väljarna i mitten som avgör val. Om vi tänker oss en enkel höger-vänsterskala där väljarna är fördelade från höger till vänster så innebär ju majoritetsprincipen att det är de som befinner sig "halvvägs" som egentligen avgör när 50%-gränsen passeras, eftersom det är de som kan gå antingen åt höger eller åt vänster. Alltså är det dem som partierna måste försöka tilltala om man ska vinna ett val, vilket hjälper till att förklara varför partier blir allt mer lika varandra över tid.
:thumbup:
Det är ju ändå partiernas människosyn som är det viktigaste, tycker jag iaf.
Loke: Tycker det är synd att det är så.
Men snälla...
Människosynen är individuell för varje människa. Jag kommer alltid ha min egen människosyn, oavsett vilket parti jag röstar på.
Grunden hos de flesta, oavsett parti, är att man vill det bästa för alla, men i första hand tänker på sig själv.
Bra eller dåligt?
Om vi inte tänkte på oss själva skulle vi inte överleva, så är världen, men lite mer empati i samhället, skulle inte skada.
Inget med parti att göra hursomhelst.
Det är ju ändå partiernas människosyn som är det viktigaste, tycker jag iaf.I så fall skulle ju alla snälla människor rösta rött då, eller? De utmålar ju sig som de goda i sammanhanget. Alla skall med och ingen skall lämnas efter. Vem tycker inte att det låter rätt? Som om det bara var de som ville att folk skulle få det bättre. Jag utgår ifrån att samtliga partier vill att det skall gå bra för Sverige, och att svenska folket skall bli friskare, rikare och gladare. Människosynen röstar jag inte om, utan jag röstar om vem jag tror kan klara av det där.
Själv vet jag tyvärr inte var jag står. Jag blir dock sur på sossarna för att de vill göra hela valet till en känslofråga. Plötsligt ser du framför dig en människa som ramlat på vägen. Stannar du och hjälper denne upp, eller rycker du på axlarna och går vidare. De vill göra det så enkelt. Men så enkelt är det inte. Det räcker inte med att känna efter. Man måste tänka efter. Fanns det ett högerparti som kunde samregera med sossarna så skulle jag nog röstat på det. För jag är rädd för drastiska förändringar, och jag är rädd för att högern skall ha fel (tänk om allt bara blir sämre). Man vet vad man har men inte vad man får, eller hur var det? Jag drog en lättnandens suck när SIFO berättade att de osäkra väljarna inte skulle avgöra valet. Då kanske jag kan rösta ändå, men bangar jag så blir det blankt. Jag vill i alla fall visa att jag respekterar demokratin.
Sofia4_4
2006-09-04, 07:43
Moderaterna röstar jag på.
Jag har lyssnat på debatter på TV, läst broschyrer, frågat.
Jag har aldrig varit intresserad av politik men nu berör det mig mer än nånsin eftersom jag har eget företag.
Mindre skatt, mer lön för sliten vill jag ha. Mer möjligeter att kunna anställa folk. Mindre bidragstagande konstnärer, invandrare och friska människor.
Mer morot för livet helt enkelt.
Mindre bidragstagande konstnärer, invandrare och friska människor.Godmorgon Sofia4_4! Vet du vad? :) Man läser detta som mindre bidragstagande konstnärer, mindre invandrare och mindre friska människor. Som frisk människa känner jag mig personligt påhoppad. ;)
Det är ju viss skillnad i människosyn, i alla fall i teorin. Vänstern ger den skadade fisk medans högern lär han att fiska.
Det är ju viss skillnad i människosyn, i alla fall i teorin. Vänstern ger den skadade fisk medans högern lär han att fiska.Ja, eller tvingar honom till det, om vi skall vara krassa.
Ja, eller tvingar honom till det, om vi skall vara krassa.
Inte tvingar han till att fiska om jag skall fortsätta på det men tvingar personen att ta ansvar för att försörja sig. Jag tror det ger starkare människor om staten visar och uppfostrar mäniskor att tro på sig själva och att de själva har kontroll över sina val och sin frihet. Inte för det blir så stor skillnad vad man än röstar på förutom de extrema partierna, men jag tycker man kan ha det som mål.
Nitrometan
2006-09-04, 09:13
Om vi ska fortsätta med exemplet så är det väl bättre att kunna fiska sin egen mat än att nån kommer med fisk som nånslags allmosa?
Om vi ska fortsätta med exemplet så är det väl bättre att kunna fiska sin egen mat än att nån kommer med fisk som nånslags allmosa?Japp
Inte för det blir så stor skillnad vad man än röstar på förutom de extrema partierna, men jag tycker man kan ha det som mål.Tror du inte att det blir så stor skillnad om Alliansen eller Sossarna & co vinner? Det är där min rädsla ligger. En liten försämring kan jag tåla, jag vill inte att allt går åt helvete.
Tror du inte att det blir så stor skillnad om Alliansen eller Sossarna & co vinner? Det är där min rädsla ligger. En liten försämring kan jag tåla, jag vill inte att allt går åt helvete.
Inte överdrivet stor skillnad nej. Blir det lågkonjunktur så har Sverige rätt lite att sätta emot vilket parti som än styr, stora världen påverkar oss för mycket för det. Sedan drar ju sig båda blocken sig mot mitten och det är ju inte direkt så att moderaterna vill sparka bort alla skyddsnät heller.
Det blir nog lite skattesänkningar och ändringar men i praktiken så märker man nog rätt lite vem som styr tror jag. Men på längre sikt så blir det nog skillnad om högern får regera länge och förhoppnigsvis blir det bättre då också.
Ett problem med sossarna är ju att de är beroende av vänstern och miljöpartiet och de är ju tyvärr inte riktiga i huvudet. Även om miljöpartiet har två ganska trevliga och normala partiledare som försöker dölja alla miffon som finns i partiet, och lyckas rätt bra med det.
Jag tycker du skall rösta på folkpartiet, det vore väl trevligt!
Shit, Trance har blivit politiker på riktigt. :|
Shit, Trance har blivit politiker på riktigt. :|
Funderade faktiskt på att leta upp ett utav folkpartiets lokalkontor för att kolla om man kan ragga brudar på möten. Men det verkade så omständligt så jag struntade i det.
Shit, Trance har blivit politiker på riktigt. :|Mobbare
Edit: hahah, vilken fin användartitel du har fått!
Funderade faktiskt på att leta upp ett utav folkpartiets lokalkontor för att kolla om man kan ragga brudar på möten. Men det verkade så omständligt så jag struntade i det.
Låter faktiskt som en bra idé. Typ:
Nu mina damer, och Lars, skall jag lära er om riktig liberalism. Ni förstår, frihet handlar om att kunna göra precis det man vill, när man vill och hur man vill. Om jag t.ex. erbjuder analsex till er tjejer, och Lars, så vore det mycket oliberalt av er att tacka nej. Det skulle begränsa er frihet. Lev upp till partiideologin mina damer, och Lars.
:)
Mobbare
Edit: hahah, vilken fin användartitel du har fått!
Vem mobbar jag? :)
Dumleman
2006-09-04, 09:45
Om vi ska fortsätta med exemplet så är det väl bättre att kunna fiska sin egen mat än att nån kommer med fisk som nånslags allmosa?
Ja liknelser är alltid kul. Det är t.ex. inte speciellt klokt att lära folk att fiska och tro att de ska få fisk i vattenpölar på 1x0.2x1 meter, då är det klokare att ge folk fisk.
Ja liknelser är alltid kul. Det är t.ex. inte speciellt klokt att lära folk att fiska och tro att de ska få fisk i vattenpölar på 1x0.2x1 meter, då är det klokare att ge folk fisk.
Det vore ännu bättre om liknelsen kunde relateras till verkligheten på något sätt. Tyvärr uppnådde inte din liknelse det. Ny liknelse på gång?
Vem mobbar jag? :)
Trance. Eller kanske inte? :)
Låter faktiskt som en bra idé. Typ:
:)
Exakt så tänkte jag. Dyka upp naken med stånd och alla som klagar är förtryckare och konservativa. Liberalism!
Tvingar och tvingar, det är väll ganska så naturligt att staten borde värna om människors frihet och liv, bara för att en hårt arbetande människa har fötts på en viss plats betyder väll inte det att han ska tvingas att betala med sin lön och frihet för andra som inte vill eller kan arbeta?
Om nu folk älskar att betala för andra kan de starta frivilliga orginisationer som folk frivilligt kan gå med i, solidariteten och tvången ska mot sopptunnan enligt mig....
Tvingar och tvingar, det är väll ganska så naturligt att staten borde värna om människors frihet och liv, bara för att en hårt arbetande människa har fötts på en viss plats betyder väll inte det att han ska tvingas att betala med sin lön och frihet för andra som inte vill eller kan arbeta?
Om nu folk älskar att betala för andra kan de starta frivilliga orginisationer som folk frivilligt kan gå med i, solidariteten och tvången ska mot sopptunnan enligt mig....Mitt problem med S-politiken är inte att jag vill ha mina pengar för mig själv, utan att jag misstänker att det inte fungerar att dela med sig på det sätt som S tror. Jag skulle gladeligen skatta 50 % om det verkligen innebar att brottsligheten blev lägre, att vården blev bättre, att jobben blev fler, att de äldre fick det bättre osv. Men jag tror helt enkelt att det inte funkar. När du skriver att du inte vill "tvingas betala för andra som inte kan eller vill jobba" så gör du det lätt för folk att rösta vänsteråt. Det låter ju inte speciellt sympatiskt.
Sofia4_4
2006-09-04, 11:40
Godmorgon Sofia4_4! Vet du vad? :) Man läser detta som mindre bidragstagande konstnärer, mindre invandrare och mindre friska människor. Som frisk människa känner jag mig personligt påhoppad. ;)
hahaha! du är galen, Nina, du är inte frisk. :D
Och minst av allt är du en arbestlös bidragtagande. :whipped:
Tricklev
2006-09-04, 14:29
- något val är ju bättre än inget.
Inte nödvändigtvis.
Jag är relativt intresserad av politik, men tänker inte rösta.
Fatalist
2006-09-04, 15:04
Efter en lång debatt idag mellan partirepresentanter ur varje riksdagsparti i Kalmar kom det fram en riktig godbit:
Miljöpartiets Utsända Kvinna: "NI MÅSTE TÄNKA PÅ DE SOM INTE FÅR RÖSTA, OCH RÖSTA ÅT DEM!! NÄMLIGEN SMÅDJUREN I SKOGEN OCH SÄLARNA PÅ GRÖNLAND"
*slap* :laugh:
Efter dagens tuffa 2-timmarsfight mellan en duktig Vänster-kille och en tjurig Moderat ackompanjerad av den trevliga Folkpartisten är jag solklart övertygad borgare.
SWETiger
2006-09-04, 15:25
I så fall skulle ju alla snälla människor rösta rött då, eller?[...]
Det skulle inte jag påstå, för att ta ett exempel med de stora skulle jag säga att moderaterna sätter sin tilltro till att företagsledare gör rätt för sig och socialdemokraterna att arbetarna gör det för att förenkla det hela till en extrem. Ett samhälle bestod av endast kramgoda chefer och flitiga arbetare som alla hade samma moraliska värderingar spelar det ingen större roll åt vilket håll man drar sig. Om man endast såg till denna del.
Men snälla...
Människosynen är individuell för varje människa. Jag kommer alltid ha min egen människosyn, oavsett vilket parti jag röstar på.
Grunden hos de flesta, oavsett parti, är att man vill det bästa för alla, men i första hand tänker på sig själv.
Bra eller dåligt?
Om vi inte tänkte på oss själva skulle vi inte överleva, så är världen, men lite mer empati i samhället, skulle inte skada.
Inget med parti att göra hursomhelst.
Människosyn har betydelse i mina ögon, partier jag öppet säger att jag inte kan sympatisera med är de främlingsfientliga extremerna och då oavsett partiprogram. En variant med omröstning i varje fråga kräver i praktiken att i princip alla medborgare bör vara djupare insatta i många områden av politik och ekonomi för att landet ska styras på det sättet. Människorsyn och grunläggande värderingar såsom partiernas hjärtefrågor ger en bild av hur partiet kommer att styra i frågor utanför valmanifesten, och i det fall att något skulle gå fel.
Alla har självklart sin egen unika bild av världen men den lär klinga mer eller mindre väl med vissa partier.
Helena B
2006-09-04, 15:38
I så fall skulle ju alla snälla människor rösta rött då, eller? De utmålar ju sig som de goda i sammanhanget. Alla skall med och ingen skall lämnas efter. Vem tycker inte att det låter rätt? Som om det bara var de som ville att folk skulle få det bättre. Jag utgår ifrån att samtliga partier vill att det skall gå bra för Sverige, och att svenska folket skall bli friskare, rikare och gladare. Människosynen röstar jag inte om, utan jag röstar om vem jag tror kan klara av det där.
Hmm jag ska inte gå in för djupt på detta men visst tror jag att partierna vill att det ska gå bra för Sverige. Grejen är att jag håller inte med på vilket sätt vissa partin vill göra detta på. Så när jag säger människosyn - människobild (ideologi) menar jag alltså hur Sveriges styrnings ska se ut, hur man vill ha det. Tex vill man ha det privat ägt eller inte? Ja om man vill att mer ska privatiseras då borde man hålla sig till höger, sen är frågan vilket parti på höger sidan...det är där sakfrågorna spelar in.
Helena B
2006-09-04, 15:45
Tror du inte att det blir så stor skillnad om Alliansen eller Sossarna & co vinner? Det är där min rädsla ligger. En liten försämring kan jag tåla, jag vill inte att allt går åt helvete.
Jag är rädd för att det kommer att bli en upprepning som sist borgarna tog över. De hann inte ens reda upp allt sossarna hade ställt till med innan det blev val igen. Det är klart att de måste reda upp skiten innan de kan börja med sina egna politiska planer. Att göra båda saker samtidigt kan inte bli annat än kaos (och detta ser svenskarna som ett dåligt styre). Nackedelen nu är ju att den ekonomiska planen som sossarna har satt sträcker sig till 200? och denna måste ju borgarna hålla tills den tar slut.
Flippfloppfredrik har insett att enda chansen att vinna valet är att använda sossekamouflaget.
dom är väl inte det första partiet som har ändrat sin politiska inriktning?
Sossarna har väl knappast varit cementerade i hur deras partipolitik har sett ut dom senaste 15 åren?
Helena - hur menar du nu? dom får väl fatta ett nytt beslut?
Helena B
2006-09-04, 16:16
dom är väl inte det första partiet som har ändrat sin politiska inriktning?
Sossarna har väl knappast varit cementerade i hur deras partipolitik har sett ut dom senaste 15 åren?
Helena - hur menar du nu? dom får väl fatta ett nytt beslut?
Nu förstår jag inte vad du frågar :) Ett nytt beslut?
Det är svårt att fullständigt sälja sig till en ideologi, men jag tycker att man oftare kan diskutera olika övergripande perspektiv på samhället, visioner över framtiden, tankesätt m.m. Lite mer internetdebatt på tv alltså. :)
http://www.aktivdemokrati.se/
Det håller jag med om! Även fast jag propagerar för rätten för enskilda personer att rösta i sakfrågor, så tycker jag samtidigt att debatten i medier runt valtider faller in för mycket på enstaka sakfrågor och för lite på, som du säger, visioner och tankesätt.
Det är ju det som är det fina med den blanddemokrati som bland annat Aktiv Demokrati i viss mån står för. I och med att vanliga människor får rösta i sakfrågor hamnar även debatterna kring sakfrågorna mellan valen. I valtider får medierna därför lägga allt krut på partiernas ideologier. Med risk för att låta som jag lovar guld och gröna skogar så vill jag säga att en blandning mellan representativ och direkt demokrati både gynnar de som gillar sakfrågor och de som föredrar ideologier.
Jag tänker dock inte rösta på något direktdemokratiskt parti i riksdagsvalet, tiden är ännu inte inne. Om 8-12 år kanske. Man måste skapa opinion först.
Jag önskar jag hade ett större engagemang. På nåt sätt känns det som så lite i valdebatten berör mig.
Jag är färdigutbildad, har välbetalt jobb, har bostad, inga barn.
På nåt sätt tänker jag på dom som inte har det så lätt som jag när jag lägger min röst. Jag tänker åt vänster, men jag vet inte om det är rätt.
Jag önskar jag hade ett större engagemang. På nåt sätt känns det som så lite i valdebatten berör mig.
På nåt sätt tänker jag på dom som inte har det så lätt som jag när jag lägger min röst. Jag tänker åt vänster, men jag vet inte om det är rätt.
Det är fel. Trust me.
SWETiger
2006-09-05, 20:27
Det är fel. Trust me.
Mellen, låt inte någon annan göra valet åt dig. ;) Kolla upp lite på egen hand eller, om du inte orkar lägga tid på det, titta lite på slutspurten av valdebatten på SVT, de skulle köra någon form av sammanfattning.
Ta en titt på SVT:s Testa ditt val (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44535&lid=puff_644917).
Testa ditt val är ett program som på ett lättsamt sätt hjälper tittarna och den inbjudna publiken att testa sitt eget val. Genom att ta ställning till 36 påståenden om politiska sakfrågor får man reda på vilket parti man ligger närmast.
Mellen, låt inte någon annan göra valet åt dig.
Intressant mening. Jag skulle gärna se att ingen annan gjorde valet åt mig. Min uppmaning till Mellen är snarare; "Gör inte valet åt någon annan". Ju mer vänster - desto mer paternalism.
pragmatist
2006-09-05, 21:15
Det är ju tänkbart att man röstar på ett visst parti inte för sin egen privata vinnings skull utan för att man tror samhället blir bättre på det sättet. :D
Rösta på det samhälle du skulle vilja se dina framtida barn växa upp i, den skola du vill att de ska gå i, den arbetsmarknad du vill att de ska möta, den miljö du vill att de ska kunna njuta av, o.s.v.
SWETiger
2006-09-05, 21:19
Intressant mening. Jag skulle gärna se att ingen annan gjorde valet åt mig. Min uppmaning till Mellen är snarare; "Gör inte valet åt någon annan". Ju mer vänster - desto mer paternalism (http://en.wikipedia.org/wiki/Paternalism).
Paternalism är väl en smula dåligt valt med tanke på den patrialkala anspelningen, det är illa balanserat mellan könen på båda sidor om än t.o.m. lite värre hos ett visst parti på högersidan. Har inte mycket med saken att göra för den delen! Mer statlig iblandning är dock vad som generellt gäller ju längre åt vänster du går och det motsatta på högerfalangen, om extremerna exkluderas är det dock långt ifrån ett val mellan anarki och diktatur. Sedan är det ju egentligen inte så enkelt som "höger" och "vänser" i verkligheten.
Min uppmaning var att Mellan, liksom alla andra, bör ta sig en tankeställare över hur de vill att deras Sverige ska se ut. Samla lite information exempelvis genom ett sammandrag om man inte orkar engagera sig mer och sedan rösta därefter. Om inte till detta val så kanske till nästa. Demokrati fungerar bättre om folk är informerade.
Edit: Pragatanist hann före och det jag ville säga enklare och snyggare! :love:
Paternalism är väl en smula dåligt valt med tanke på den patrialkala anspelningen, det är illa balanserat mellan könen på båda sidor om än t.o.m. lite värre hos ett visst parti på högersidan. Har inte mycket med saken att göra för den delen! Mer statlig iblandning är dock vad som generellt gäller ju längre åt vänster du går och det motsatta på högerfalangen, om extremerna exkluderas är det dock långt ifrån ett val mellan anarki och diktatur. Sedan är det ju egentligen inte så enkelt som "höger" och "vänser" i verkligheten.
Min uppmaning var att Mellan, liksom alla andra, bör ta sig en tankeställare över hur de vill att deras Sverige ska se ut. Samla lite information exempelvis genom ett sammandrag om man inte orkar engagera sig mer och sedan rösta därefter. Om inte till detta val så kanske till nästa. Demokrati fungerar bättre om folk är informerade.
Edit: Pragatanist hann före och det jag ville säga enklare och snyggare! :love:
Paternalism är ett alldeles utmärkt ord, och du får jobba hårt för att få vänstern till att inte vara mer lagd åt ett diktatoriskt håll med välvilja som motivering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paternalism
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.