handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig, är i uselt skick!

Angeliin
2006-09-03, 19:34
Hej allesammans på detta forum! :) Kom av en händelse in på en av era trådar och blev sugen på att registrera mig här. Har de senaste åren börjat utveckla ett stort intresse för hälsa och träning. Jag har haft perioder av intensiv träning men dessvärre så sker alltid någonting som sätter käppar i hjulen på mig.

Under min barndom och tidiga ungdom var jag aldrig fysiskt aktiv i den bemärkelsen att jag sysslade med någon sport eller dylikt, förutom fotboll en säsong ;) Mina föräldrar har aldrig varit sådana så det kom liksom inte naturligt för mig. När jag började på gymnasiet började jag upptäcka den oerhörda tillfredsställelse det ger att vara fysiskt aktiv.

För att inte vara alltför långrandig; jag behöver lite råd, tips och peppning från någon. De senaste åtta månaderna har jag inte varit fysiskt aktiv öht på grund av en djup depression. Dessförinnan var jag på väg mot en ätstörning; jag var pinnsmal som barn och i de yngre tonåren men började lägga på mig mer och mer. Nu har jag gått upp i vikt igen pg a mediciner, inaktivitet och oregelbundet ätande. Jag vill så gärna komma igång med träning igen och bli riktigt snygg och frisk. Jag har så låg självkänsla så jag vill bara kräkas när jag ser min kropp. Nu är jag 162 cm och väger runt 61 kg, vilket är för mkt i nuläget då jag knappt har några muskler pg a inaktiviteten. Jag vill INTE bli pinnsmal eftersom jag försöker komma bort från det rådande skönhetsidealet, då det bara gör mig sjuk + att jag inte tycker det är särskilt attraktivt. En idealkropp jag har i åtanke är väl Elin Sundell offseason... ja, förutom att jag inte riktigt har silikonstorlek på brösten då ;) Nu har jag dessvärre... lite gäddhäng (fy fan), mycket fett på lår och rumpa samt liiiiiite liiite lovehandles, knappt synligt iof...

Jag skulle bli så oerhört glad om någon vänlig själ ville ge mig handfasta råd och tips på hur jag ska gå tillväga. Maten är ett oerhört problem för mig eftersom jag alltid får dåligt samvete när jag äter, vilket gör att jag vissa dagar knappt äter. Jag vill bli frisk och må bra igen i själen... såväl som i kroppen. Viktmässigt ligger jag nog ganska bra, förutom att fettet ska bytas ut till muskler ;)

De träningsformer jag tycker om är: powerwalking, spinning, styrketräning.

Ja... bara att fråga om ni behöver ytterligare information!

mangemani
2006-09-03, 19:46
det första du nog måste göra är att dumpa rädslan för mat och att äta.

Longshot
2006-09-03, 19:47
Du kan börja med att läsa deff/bantningsgudien

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Jag vill bli frisk och må bra igen i själen... såväl som i kroppen. Viktmässigt ligger jag nog ganska bra, förutom att fettet ska bytas ut till muskler ;)

För att uppnå fettminskning = energiunderskott
För att bygga muskler = energiöverskott

Svårt att göra båda så man får helt enkelt välja vad man vill göra.

Sen finns oändligt med trådar om det du frågar efter, så det är bara att söka och rota på forumet så kommer du säkert hitta vad du letar efter.

Lycka till!

Angeliin
2006-09-03, 19:55
Longshot: okej... nu kanske du tycker jag är helt dum som frågar; men.... vilket är egentligen bäst då undrar jag... jag menar.... om jag satsar på att gå ner i vikt först genom promenader, spinning osv... o därefter när jag gått ner börja bygga muskler? Kanske inte förstår hur jag resonerar men ;) O nej, jag är inte rädd för att styrketräna ordentligt som många andra tjejer verkar vara... jag undrar egentligen bara vilket tillvägagångssätt som är bäst?

Allan
2006-09-03, 19:57
Börja med att snoka runt ordentligt på forumet. Det är ingen skillnad på hur killar och tjejer ska träna - det viktiga är att man har ett långsiktigt mål. Det kommer att ta tid att stöpa om sig. Sätt upp en realistisk bild för hur du vill se ut om säg ett år, och så några små milstolpar på vägen.
Kika gärna i några av tjejernas träningsjournaler; det brukar vara stimulerande!

Och välkommen!

allan

King Grub
2006-09-03, 19:57
En kombination av konditionsträning och styrketräning är alltid bäst. :) Även om du inte bygger muskler i stor omfattning medan du går ner i vikt, förhindrar styrketräning att du tappar muskelmassa samtidigt (vilket innebär lägre ämnesomsättning) och ger dig en högre energiförbrukning i vila.

Angeliin
2006-09-03, 20:04
King Grub: okej... räcker det med en skivstång på 25 kgs vikt att använda sig av vid styrketräning? Kan man utföra tillräckligt många övningar mha detta? Är väldigt osäker att springa på gym just nu...

Tack allihop för ert tillmötesgående sätt :)

Longshot
2006-09-03, 20:06
Så här kör jag och jag rekommenderar samma sak till dig.

- Ät nyttigt och strunta i att räkna kalorier
- Kör lika mycket kondition som styrketräning
- Lyssna på din kropp

Simpelt! Och det ger resultat.

Kör hårt nu!

Angeliin
2006-09-03, 21:10
Longshot: tack, jag ska försöka :)

mangemani
2006-09-03, 21:45
tycker du ska se till kosten din innan du ens tänker tanken på att börja med nån fysisk träning.
du skriver ju själv att du är väldig dålig med kosten din samt att du knappt käkar nått vissa dagar,det är nått du MÅSTE fixa till om du vill ha resultat,för kosten är det som styr allt.

Angeliin
2006-09-03, 21:49
Mangemani: tack, det är bra att du påminner mig... jag vet... är så kass på det där. Jag VET vad jag kan o inte kan äta.. men lik förbannat får jag skuldkänslor :( Jag får försöka helt enkelt...

AFanatic
2006-09-03, 22:14
Välkommen!

Personligen tycker jag du kan starta med promenader och börja styrketräna och inte tänka alls på att gå ner i vikt eller försöka dra bort x antal kilo fett. Styrketräningen gör att du kommer lägga på dig muskler...förhoppningsvis ;) och det göra att kroppen kommer göra av med mer energi. Och tillsammans med promenader och spinning? kommer du öka energiåtgången så ser du bara till att äta bra käk på det kommer du successivt tappa de där kilona som klamrar sig fast.

Skulle det vara så sedan att du fastnar rejält för styrketräningen och vill lägga på dig mer massa, ja då kan du efter det sikta in dig på att ta bort extra fett. Men nu så här i början tro jag inte att du tjänar på eller på ngt sätt vis vinner på att försöka få bort det. Du vinner snarare på att börja röra på dig och lägga på dig naturliga förbränningsmotorer (läs muskelmassa), samt läsa på om kost och näring. Bitarna faller på plats ju mer du läser själv. :)

grievous
2006-09-03, 22:34
Om du inte pallar gå till ett gym just nu så kan du alltid börja med att göra diverse övningar hemma. Kör crunches, knäböj, armhävningar osv. Eftersom du varit helt inaktiv ett bra tag så kommer du märka att det gör nytta även utan vikter. Det funkade för mig.. körde 30 min 2-3 ggr i veckan och kände att jag blev starkare och fastare i kroppen efter bara några veckor.

Sen får du ju tänka att maten behövs, det är ju kroppens bränsle när du tränar. Att svälta sig är ju ingen långsiktig lösning, fast det vet du ju.. gäller att få igång förbränningen och få ordning på kroppuslingen! Lycka till! :)

shadowfire
2006-09-04, 08:51
Välkommen hit!
Nu har du chansen att börja ett nytt liv, onekligen. Hoppas du hittar massa matnyttig information och inspiration bland våra trådar här!

Min rekommendation till dig är att du inte försöker med allt på en och samma gång, det låter som om du både vill ha mer muskler, bättra kosten, bli av med lite gäddhäng och komma i bättre mental balans (självförtroende?). Lite väl många saker att fokusera på samtidigt.

Jag skulle rekommendera att du först och främst tar itu med kosten och försöker hitta ett upplägg som passar dig. Prova gärna lite nya saker. Har du t.ex. aldrig ätit kvarg innan så iväg o handla! Kika i matlagningsdelen på forumet så kommer du hitta en del nyttiga recept o testa.

Sedan så skrota badrumsvågen, ut med skiten i soptunnan för resten av året. Hur du ska må när du vaknar ska du inte basera på vad som står på vågen, utan du ska istället vakna o känna endorfinerna från gårdagens träningspass och känna hur mkt piggare o fräschare du känner dig! Då dröjer det inte länge till innan du får en enorm mental boost av din träning...

Vilken träningsmetod du nu kör, så försök hitta någon som du tycker är rolig o växla gärna mellan löpning/promenader och gym/styrketräning.

Sedan som med allt annat som rör träning, mest resultat och effekt kommer du precis som Allan sa tidigare - få genom mål och måluppföljning. Sätt 1-3 mål och lite delmål, skapa gärna en tränings- och kostjournal (varför inte här på kolo?) och skriv ner vad du gör. Efter någon månad backar du tillbaka o läser på sidan ett i din journal o häpnar över vilka resultat du faktiskt gjort... o sen rullar det bara på.

Stort lycka till! :thumbup:

Angeliin
2006-09-04, 11:49
Tack för alla superbra råd... jag tar till mig av allt och börjar bli riktigt peppad!! Tack för att ni lyssnar :) Det här kommer nog att gå bra!