Visa fullständig version : simning, bra träning?
tänkte kanske börja simma lite några gånger i veckan.
hur bra träning kan det vara egentligen? skulle väl tro att det är bra axel/bröst träning, bra för kondisen?
har det några negativa effekter på explosivitet och dylikt?
Simmning är mycket bra träning. Aktiverar hela kroppen, kondition styrka... Och ett stort plus till att man slipper den äckliga drypande svetten.
Jag har aldrig tyckt att explosivitet är någon egentlig styrka... typ "wow, jag kan rycka upp den där stången på 300 kg, på 2 sekunder.... So what ?!
Move a damn heavy weight slowly and squeeeeeeeze ur muscles, thats fuckin´ real power.
Simning är en sjuhelvetes bra konditionsträning, så simma på bara.
ja iofs explosivitet kanske inte är någon riktig styrka, tänkte mera på att om man blev seg och tillämpade ett konstant tryck i allt.
typ så man blir kass på att puttas :D
ska nog ta och fixa ett årskort då och börja simma några gånger i veckan, kompletterat med lite styrke.
en följdfråga: vilken simstil tränar bäst?
btw jag är kass på att crawla så jag blir djupt deprimerad om någon kommer och säger det:)
bröstsim kanske?
Fan det är ju explosivitet som är "riktig styrka" :D
King Grub
2003-01-16, 20:41
Fjäril och crawl torde vara bästa träningen. :p Men ju sämre du är på det, desto bättre tar väl träningen, eftersom du måste kämpa mer än om du bara kunde glida fram som en säl genom vattnet.
dared: det kan ju bero på hur man ser det :)
argh, jag klarar inte crawl eller fjäril, får hoppas på att vågorna går åt rätt håll :D
tycker nästan att frisim är ett måste om man ska träna simning och vill att det ska ge något.....
Att bara ligga och glida fram med bröstsim blir både enformigt och inte så effektivt ... jag brukar växla mellan alla 4:a simsätt när jag tränar simning .... men jag är ju gammal simmare :D
Hitta en sida där en lite virrig simtränare förklarar frisim, han har vissa fel men i huvudsak så ser det bra ut.
http://www.sldk.org/features/Simteknik%201_TS.pdf
Skicka ett PM om du vill ha tips eller hjälp med simträningen!
psyko_bob
2003-01-16, 21:51
Skaffa ett par simfenor och kör intervaller både under och över vattnet. Simma både crawl och fjäril, betydligt enklare med simfenor, under vattnet kör du såklart endast spark. Har du en djup bassäng att tillgå så kan även köra upp och nedstigningar i maximalt tempo. Avsluta passet med att varva ned med bröstsim.
Kör du detta schemat ett par gånger iveckan så kommer du få en grym kondition och lungvolym.
khadon: tackar, ska testa det där. kanske skickar ett PM senare då jag har kommit igång lite mera, måste som sagt ha träningskortet så jag kommer igång lite mera :)
Simning är jobbigt!!! Det är allt jag har att säga. Speciellt när man har kondition som en (kommer inte på nåt bra)... Håller alltid på att drunkna när man simmar och så ger man allt. Tillslut orkar man inte mer och då gäller det att komma till kanten fort! Sen måste man väja för alla gamla tanter och farböder som simmar som sniglar (eller sniglar kanske simmar fort?)
Men bra konditionsträning är det nog alltid. Sen ser alla simmare deffade ut också, men det kanske inte beror på simningen vad vet jag...
[euphoria]
2003-01-17, 14:52
sniglar simmar inte för helvete! :p ;)
det som är lite drygt är att jag har linser, vilket gör att man måste hålla ögonen stängda då man är under vattnet, så att man inte riskerar att de åker ut.
eller också så tar man av sig linsern men då ser man inte ett piss.
psyko_bob
2003-01-17, 16:29
Ännu ett skäl att simma med cyklop och simfenor!
Tycker det är pinsamt att simma med utrustning när det är tid för allmänheten så kan du alltid gå med i den lokala dykarklubben, det brukar även vara billigare att simma som medlem men då gäller såklart speciella tider. Är du man nog så börjar du med UV-rugby;)
Originally posted by psyko_bob
Ännu ett skäl att simma med cyklop och simfenor!
Tycker det är pinsamt att simma med utrustning när det är tid för allmänheten så kan du alltid gå med i den lokala dykarklubben, det brukar även vara billigare att simma som medlem men då gäller såklart speciella tider. Är du man nog så börjar du med UV-rugby;)
haha nej för bövelen! klarar inte av simfenor, skulle simma under vattnet en gång med sånna och var nära att inte komma upp igen :D
Nån som har ytterligare bra länkar som handlar om tekniken vid frisim? Har problem med andningen efter ett tag......
JJ>
Testa att hålla munnen över vattnet när du andas, det brukar underlätta:angel:
:notme:
Jag undrade vem som skulle vara först med den, du, spinkoo eller Bamse:thumbup:
självklart var det jag! Eftersom spinkoo är olyckligt förälskad o Bamse har fått hockeynoja så var väl jag den ända.....:em:
King Grub>
Jag tror faktiskt det ger mer om man har en bra teknik. Det anser jag iaf. I höstas så simmade jag lite med en gammal tävlingssimmare (i simning anses man väl som gammal när man är 23?) och han lärde mig en del teknik, vilket också ledde till träningsvärk o känningar lite varstans, vilket jag sällan har märkt tidigare.
Niclaaas
2003-01-17, 18:24
Originally posted by Spud
det som är lite drygt är att jag har linser, vilket gör att man måste hålla ögonen stängda då man är under vattnet, så att man inte riskerar att de åker ut.
du kan kolla under vatten om du kisar och inte spärrar upp ögonen helt. funkar för mig iaf!
Niclaas: jo iofs det kan man ju kanske göra, spärrar upp ögonen skulle jag inte ens göra om jag inte hade linser :)
Originally posted by Spud
Erkänn att du bara vill spana in tjejerna! Du är väl inte där för att se någonting. Det är ju en sport i sig att vara på badhus med synfel. Tappar alltid bort mina kompisar om jag är där med dem. Plus att man inte kan se tjejerna.
matrix: ville jag se tjejerna hade jag använt cyklop :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.