Visa fullständig version : Hur djupt ska man gå i tricepsdips?
petersson
2006-09-03, 14:37
Körde tricepsdips idag, gick bra djupt. Kändes som om det vart mer en bröstövning då. Hur djupt går ni?
Dips tar på bröstet hur du än gör.
petersson
2006-09-03, 14:47
Dips tar på bröstet hur du än gör.
Okej, ja lika bra att göra övningen ordentligt och gå djupt alltså.
Dips tar väl änu mer på brösten om man går riktigt djupt.
petersson
2006-09-03, 14:50
Dips tar väl änu mer på brösten om man går riktigt djupt.
Jo det var så det kändes idag när jag körde. Känns även så i teorin :)
Okej, ja lika bra att göra övningen ordentligt och gå djupt alltså.
Ja det tycker jag. Kör den på ett sätt som gör att du kan utveckla mycket kraft, tryck hårt med triceps för att komma ur bottenläget. Se till att inte gunga dig ur rörelsen. Du kommer dock att få effekt på både triceps, delta, bröst, serratus, lats, teres och nedre trapezius även om bröst, axlar och triceps är primära.
Kör med ett rätt smalt grepp så tar det mycket på triccarna ska du se (typ som med smalbänk).. I övrigt tycker jag att du ska köra fulldjup, jag tycker faktiskt att man alltid ska köra så lång rörelsebana som möjligt. Varför inte liksom?
petersson
2006-09-03, 15:18
Kör med ett rätt smalt grepp så tar det mycket på triccarna ska du se (typ som med smalbänk).. I övrigt tycker jag att du ska köra fulldjup, jag tycker faktiskt att man alltid ska köra så lång rörelsebana som möjligt. Varför inte liksom?
Jag höll smalare än vanligt idag, men inte riktigt lika smalt som i smalbänken. Mm exakt, jag kör alltid så djupt som möjligt i alla andra övningar, vet inte riktigt varför dips skulle vara annorlunda.
Rockhard
2006-09-03, 15:19
Kör bänkdips istället :)
Variera djupet för att belasta ordentligt i alla lägen... :thumbup:
stahlberg
2006-09-03, 16:35
Jag tror också på att variera djupet. Dessutom KAN riktigt djupa dips öka skaderisken (fastän detta är mycket individuellt). För många är dips en bra komplementövning för bänkpress, fastän då ska de nog inte vara FÖR GRUNDA (nu talar jag om dips som komplement i SL).
Eftersom petersson är SL-are (eller ?) tycker jag att vanliga dips (alltså inte bänkdips) ska tränas som "basövnings"-komplement i SL, så att övningen tar på både bröst, axlar och triceps (primärt arbetande muskelgrupper i bänkpress). Andra tycker förstås annorlunda.
Greppets bredd är delvis individuell. Dessutom är naturligtvis människorna som tränar olika breda. Dipställningarna är olika konstruerade. Själv föredrar jag dips med framåtlutane kroppsställning och armbågarna utåt, samt iaf djupare än parallell,för att bäst aktivera alla inblandade muskelgrupper.
petersson
2006-09-03, 18:23
Jag tror också på att variera djupet. Dessutom KAN riktigt djupa dips öka skaderisken (fastän detta är mycket individuellt). För många är dips en bra komplementövning för bänkpress, fastän då ska de nog inte vara FÖR GRUNDA (nu talar jag om dips som komplement i SL).
Eftersom petersson är SL-are (eller ?) tycker jag att vanliga dips (alltså inte bänkdips) ska tränas som "basövnings"-komplement i SL, så att övningen tar på både bröst, axlar och triceps (primärt arbetande muskelgrupper i bänkpress). Andra tycker förstås annorlunda.
Greppets bredd är delvis individuell. Dessutom är naturligtvis människorna som tränar olika breda. Dipställningarna är olika konstruerade. Själv föredrar jag dips med framåtlutane kroppsställning och armbågarna utåt, samt iaf djupare än parallell,för att bäst aktivera alla inblandade muskelgrupper.
Tack för ett bra svar! Japp jag är nybliven SL-are.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.