Visa fullständig version : Dum fråga men.. angående onyttigheter..
Ungefär hur mycket.. Om vi säger i portion, tycker ni är onyttigt man kan äta med samvete i veckan då man inte tränar..
Om vi säger så här:
Godis - gram ?
Läsk - Cl?
Bullar - St?
Mindre pizza varianter typ billys, grandiosa - st ?
Choklad - Antal rutor?
För mig hamnar jag väl på/ per vecka.
Godis: 100gram knappt.
Läsk: Light läsk, räknas inte.
Bullar: 2-4 stycken.
Mindre pizza varianter typ billys, grandiosa - 1st högst.
Choklad - 8-10 rutor.
Fö jag menar.. Nåt space finns det väl i livet :D
mirrranda
2006-09-02, 13:00
Hmm..skippa grandiosa pizzorna och baka egna istället. Skippa godiset, käka några rutor mörk choklad och håva i dig lightläsk. Addera sedan en del bullar :eating:
Det borde vara ganska okej :cool:
Jag tycker du bryr dig alldeles för mycket.
Deceiver85
2006-09-02, 13:09
För dig rhotkiw, så kan jag rekommendera att äta på av allt.
BigForre
2006-09-02, 13:13
Här är en vettig länk: http://www.kolozzeum.com/forum/sho... (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1759794&postcount=14)
Det finns inga exakta svar på detta. Lyssna på vad kroppen är sugen på istället.
Innan du ger dig på godis, läsk osv. så rekommenderar jag dig att äta dig riktigt mätt och därefter se om suget finns kvar. Gör det det så ska du äta så mycket som du känner för.
200g godis per vecka är ingenting.
Likaså 2-3 bullar och lite choklad.
Problemet är om man skapar sig ett beroende av dessa produkter och ersätter sitt mellanmål med detta. Lite snask då och då mår vi nog bäst av.
Med tanke på din ålder så behöver du dessutom bry dig ännu mindre- du växer, utvecklas, har hormoner som behöver extra energi . I din ålder åt jag cirka 100g godis samt 200-400 glass per dag utan att gå upp ett gram.
SWETiger
2006-09-02, 13:41
Det viktiga är att man får i sig de vitaminer, mineraler, fettsyror, proteiner och kolhydrater man behöver. Om du får i dig allt du behöver, vilket helt enkelt betyder en varierad kost, och inte ersätter någon del med sötsaker finns det ingen anledning att bry sig såvida du inte är överviktig, missköter dina tänder eller på andra sätt mår fysiskt dåligt av det.
Dåligt samvete bör man aldrig ha över hur man äter. Medvetenhet och kontroll är positivt om man är i farozon för fetma eller har någon kostrelaterad sjukdom.
sleep is the enemy
2006-09-02, 13:44
angående grandiosa pizzor, vart tog den stora grandiosa original pizzan vägen? den va ju såååå god!
Jag äter av allt de jag tycker är gott, så mkt som jag vill, och med gott samvete :D Jag tycker utan vidare man kan kränga i sig 5hg lösgodis ibland om man känner för det. Se till att ha en hyffsat bra kost i grunden, sen gör de väl inte så mkt om de slinker ner en del godis, pizza o annat skit så länge man rör på sig tillräckligt för att använda sig av energin.
formula4shape
2006-09-02, 14:15
En ätardag/vecka duger bra :cool:
Ungefär hur mycket.. Om vi säger i portion, tycker ni är onyttigt man kan äta med samvete i veckan då man inte tränar..
Om vi säger så här:
Godis - gram ?
Läsk - Cl?
Bullar - St?
Mindre pizza varianter typ billys, grandiosa - st ?
Choklad - Antal rutor?
För mig hamnar jag väl på/ per vecka.
Godis: 100gram knappt.
Läsk: Light läsk, räknas inte.
Bullar: 2-4 stycken.
Mindre pizza varianter typ billys, grandiosa - 1st högst.
Choklad - 8-10 rutor.
Om jag skulle vara 15år, 179cm och väga -60kg. Då skulle jag skita i hur mycket jag äter skräpmat per dag, om jag äter nyttigmat också under dan.
Oroa dig inte över det, du är underviktig ..ät hur mycket du vill..
Läs på lite om kost och näringslära.. sen är det bara att höfta och balansera med motion.
Äter lite som jag vill, ser till att alla bitar finns där närings/energimässigt och trycker sen i mig en del snask och kakor utöver det.
Varför? För att det är gott? :D
Sen får det inte gå till överdrift - att bara fylla sitt energibehov med "dåliga" näringskällor är icke att rekommendera. Vare sig man är av under-, över- eller normalvikt.
Här är en vettig länk: http://www.kolozzeum.com/forum/sho... (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1759794&postcount=14)
Det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=44539&highlight=%E4tst%F6rningar), det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=44113&highlight=%E4tst%F6rningar) och det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34643&highlight=%E4tst%F6rningar) skulle jag säga är vettiga länkar.
Jag äter aldrig 1 gång/ vecka svin mycket, utan jag äter jätte lite ofta typ 3-4 ggr i veckan istället. Vad tycker ni är bäst.. Jag äter ju vanlig mat och får i mig all näring, hittar små små luckor ibland på 100-200 kalorier, sen tar jag lite utöver dom lite då och då..Mår bättre då för då är blodsockret i bättre balans.
King Grub
2006-09-02, 21:01
Du skall inte räkna kalorier alls, utan äta tills du är mätt när du är hungrig.
Jag skriver det här igen:
Inse att du inte behöver bry dig! Du är rejält UNDERVIKTIG! Du behöver äta rejält och gå upp i vikt, innan det blir en ren hälsofara för dig. FFS du är 15 år och hela ditt liv verkar kretsa kring tankar om mat, förbränning och kroppsvikt. Slösa inte bort dina ungdomsår på skit. Lev. Glöm kaloriräkning, träna det du tycker är roligt och ät rejält med bra mat, när du är hungrig, tills du är mätt, utan att bry dig om hur mycket kalorier det innehåller.
OCH TA TILL DIG AV VAD SOM SKRIVS!
Vet att jag borde skita i det men, jag är så dålig på att portionera.. SÅ jag lär börja gå upp i vikt som fan om jag slutar.. Kommer säkert börja köpa typ ett kilo godis och vräka i mig om jag inte har koll.
Vet att jag borde skita i det men, jag är så dålig på att portionera.. SÅ jag lär börja gå upp i vikt som fan om jag slutar.. Kommer säkert börja köpa typ ett kilo godis och vräka i mig om jag inte har koll.
Man behöver inte överdriva åt något håll...
SWETiger
2006-09-02, 22:03
Hålla koll på godis och sötsaker är en sak, räkna på dina måltider är en annan. Du bör inte räkna på vanlig mat övehuvudtaget! Kroppen är väldigt bra på att anpassa hunger efter behov.
Visst, du kan hålla igen med sötsaker men inte ens det bör du ta till det extrema. Att undvika sockertoppar är något jag själv fösöker göra men jag schemalägger inte snaskandet på något sätt, äter du tillräckligt och tar ett par mellanmål under dagen minskar sockersuget naturligt.
Varför skulle du köpa ett kilo godis om du inte följer ett matschema?
Använd ditt sunda förnuft.
Du säger att du är dålig på att portionera, fan du behöver inte kunna göra det. Du är 15 år, 180cm lång och väger några kilo under 60.
Du är underviktig samtidigt som din kropp växer och utvecklas.
DU kan äta tills du blir mätt 3-4 gånger om dagen, dom måltiderna kan gärna bestå av mammas köttbullar,brunsås och stuvade makaroner.
Tänk mindre ÄT MER!
Rhotkiw, jag förstår inte varför du lägger upp 20 trådar med frågor om allt möjligt, när du inte verkar bry dig om vad folk svarar.
Jag vet inte om du förstår att den sortens tankar och beteende du uppvisar, tyder på att du kan lida av ätstörningar. Jag säger inte att du gör det, eftersom jag inte känner dig, men det verkar onekligen så (kontrollbehov, snedvriden självbild, fixering vid mat och kalorier, lyssnar inte på vad andra säger osv).
Försök sluta vara så nojig med maten, det finns roligare saker i livet att fokusera på. Särskilt i din ålder!
Om du känner att du inte klarar av att sluta med detta på egen hand, sök hjälp! Dina föräldrar, någon annan vuxen du litar på, kanske skolsköterskan, bara du hittar någon du kan prata med.
Hoppas det går bra! Lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.