Visa fullständig version : Hunden dödade allt
shut teh face
2006-09-02, 11:32
Historian tar vid när jag och tjejen skulle vara husvakt den här helgen.
Där bor hennes yngre systrar som är 13, 11, 10 respektive 7 år gamla. De har alla ett djur, marsvin, råttor, kanin, hamster. Familjen har även en schäfer.
Kvällen spenderade vi i gästhuset, spelade biljard och kollade en hel del filmer och vi sov där.
Synen följande morgon var inte alls rolig, hunden hade lyckats komma förbi hindret vid trappan, gått upp till djuren och spenderat natten där, ni kan ju räkna ut resten. Alla burar var uppslitna och de djur som var försvarslösa hade dödats där direkt medan kaninen hade lyckats ta sig ner, detta fick han dock betala med en huvudlös kropp.
Familjen är borta på semester i Gotland och vi valde att inte berätta för barnen såhär mitt i allt, föräldrarna fick veta.
Det är rätt jobbigt med å andra sidan är hundar fortfarande djur, jag tror inte heller att varginstinkten försvinner på en schäfer hur tam den än blir.
Åh fy fan vad hemskt :( Hade föräldrarna varnat att hunden på något sätt är opålitlig? Hur reagerade de?
shut teh face
2006-09-02, 11:38
Åh fy fan vad hemskt :( Hade föräldrarna varnat att hunden på något sätt är opålitlig? Hur reagerade de?
Njae jag har tillbringat mycket tid med den hunden och den är väldigt snäll och blir inte illa behandlad heller. När vi talade med mamman så fick hon ju mestadels lugna tjejen för hon blev som förstörd. Men vi fick tipset att ringa hennes morfar som är jägare så han fick komma och städa upp lite. Nu är de ute och plockar svamp för att lugna ner nerverna på tjejen.
Liten Men Fet
2006-09-02, 11:57
Det är rätt jobbigt med å andra sidan är hundar fortfarande djur, jag tror inte heller att varginstinkten försvinner på en schäfer hur tam den än blir.
Jaktinstinkten heter det, och nej den försvinner ofta inte helt men en hund (oavsett ras nästan) som bor tillsammans med andra djur och lär känna dom brukar kunna umgås med dom utan några som helst problem.
Jag vet hundar som umgås med katter, kaniner och fler smådjur utan att äta upp dom. Oftast så uppstår problem när nånting springer ifrån hunden för då triggas jaktinstinkten.
Personligen tycker jag att katter är betydligt värre att "uppfostra" så dom inte ger sig på sitt naturliga byte.
Hemskt tråkigt det som hände men jag tror mest det hänger på uppfostran av hunden, om den umgås med dom andra djuren när den är lite och får veta att den ska vara försiktig så brukar det gå bra.
shut teh face
2006-09-02, 12:02
Ja du har helt rätt. Kom på en sak också: de hade en hund tidigare som var utbildad polishund och vääääääldigt fientlig mot både okända människor och djur, de tror att den här hunden har lärt nuvarande hunden att liksom inte intregera sig bland djuren, han var ju rätt liten när detta hände också.
Jag har själv haft hund och då har det varit vääldigt gulligt när katterna sovit vid hunden, tvättat hunden och så. Jag anser att katten alltid ska vara i överläge till hunden och hålla koll på den, så man bör ha en katt 1-2 år innan man skaffar hund. Jag kan likna det vid att hunden oftast är en busig kille som tramsar runt medan katten är en kvinnlig överste. ;) Jag har ingen erfarenhet ifrån hund vs. andra djur men det är nog sant att om den hade uppfostrats annorlunda hade detta inte hänt. :(
Vad var er uppgift som husvakt? Att utfodra djuren?
shut teh face
2006-09-02, 14:42
Vad var er uppgift som husvakt? Att utfodra djuren?
Jao, vilket vi gjorde.
shut teh face
2006-09-02, 14:43
Tycker synd om de små söta marsvinen, när vi matade dem dagen innan satt jag och kollade vad gulliga de var när de satt och tuggade lite morötter, vi ansträngde oss även för att hitta c vitamin i dropp till deras vatten. Sen så dog de... :confused:
tja, vad ska man säga? var inte djurvakt om du får djuren dödade.
tja, vad ska man säga? var inte djurvakt om du får djuren dödade.Det är ju inte deras fel dock, om hela familjen sov i huset kanske de skulle märkt att hunden hade något för sig men om man inte sover så man hör något är det ju svårt att göra något åt det. Man får väl skylla sig själv om man skaffar en efterbliven hund typ... Det var ju uppenbarligen avspärrat så det var tänkt att den inte skulle kunna dra omkring i huset.
Bättre med vegetarianer än rovdjur/allätare, de äter iaf inte varandra ;)
Ah, jag förstod aldrig biten med att mamman fick trösta tjejen, men nu såg jag att de var systrar till din flickvän, så då fattar jag.
Syskonen lär ju ha tyckt att marsvinen var ännu sötare :(, suger när djur dör. Vår ena katt där hemma (död nu) tog en av mina hamstrar när jag låg på köksgolvet och hade den gåendes på magen/bröstet.
shut teh face
2006-09-02, 15:32
Ah, jag förstod aldrig biten med att mamman fick trösta tjejen, men nu såg jag att de var systrar till din flickvän, så då fattar jag.
Syskonen lär ju ha tyckt att marsvinen var ännu sötare :(, suger när djur dör. Vår ena katt där hemma (död nu) tog en av mina hamstrar när jag låg på köksgolvet och hade den gåendes på magen/bröstet.
Jobbigt, katter är ju också väldigt kända för sina bravader med fåglar och möss. Jo självklart kommer det ta hårt på dem, minsta kommer ju inte heller att förstå, hennes djur var kaninen.
Ja, och vi bodde ju på landet så sådant fångade de ju med, men det är väl inget fel med det, de är ju födda för det och det är vad de äter, men det är ju ändå tråkigt när det tar ens eget djur ;)
Jag var sjuk eller något och låg på en filt där och så kom mors gubbe hem och öppnade ytterdörren och då sprang väl kissen in samtidigt, sedan hittade hon ju ett byte i köket osv ;)
Någons granne från långt borta sprang hem till oss och hade ihjäl massa kaniner en gång också, och våra kissar satt typ 10-15 meter upp i två träd när vi kom hem.
Wennerberg
2006-09-02, 15:56
Be om dricks
shut teh face
2006-09-02, 16:03
Ja, och vi bodde ju på landet så sådant fångade de ju med, men det är väl inget fel med det, de är ju födda för det och det är vad de äter, men det är ju ändå tråkigt när det tar ens eget djur ;)
Jag var sjuk eller något och låg på en filt där och så kom mors gubbe hem och öppnade ytterdörren och då sprang väl kissen in samtidigt, sedan hittade hon ju ett byte i köket osv ;)
Någons granne från långt borta sprang hem till oss och hade ihjäl massa kaniner en gång också, och våra kissar satt typ 10-15 meter upp i två träd när vi kom hem.
Hehe, men känns ju som att katter har lite mer utmaning att fånga något, en stor schäfer vs. marsvin är inte fair. Jag tycker katter kan ha sitt kul i skogen men tyvärr ska de ta hem fångsten (helst levande och skrikande) för att visa. :D
Hehe, men känns ju som att katter har lite mer utmaning att fånga något, en stor schäfer vs. marsvin är inte fair. Jag tycker katter kan ha sitt kul i skogen men tyvärr ska de ta hem fångsten (helst levande och skrikande) för att visa. :DDe kanske vill försörja husse o matte ;)
Aja, hundar är efterblivna, eos.
Aja, hundar är efterblivna, eos.
Nja, det är ju faktiskt just "boven" i dramat dvs jaktinstinkten som gör att hundar är de enda husdjur som går att använda till något annat än som sällskap/levande gosedjur...
Min hund är ensam hemma när jag jobbar..tillsammans med våra 3 råttor. Dom är i buren när vi är borta dock... Vissa kallar Malinois för mördarhund fast som ni förstår har inte min hund så mycket mördarinstinkt...tack och lov!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.