handdator

Visa fullständig version : Metro's Diet-tips, nån som läst?

MrBulk
2006-09-01, 19:53
Metro har ett par gånger publicerat artiklar om träning och hälsa som jag undrar om dom verkligen får skriva det dom skriver eftersom det inte är sant.

(Metro är en gratis nyhetstidning som delas ut i bla Sthlm, götet mm, ifall nån...).

"Toppa din form i sängen" var rubriken härom dan.
Då stod det att man bränner 4kg fett om man har sex tre gånger i veckan under minst 20min/gång. Det stod inget om hur lång mätperioden var men man får anta att det är på en vecka dom menar.

Idag stod det "5 sätt att sänka andelen kroppsfett"
Vadå 5 sätt? det finns ju bara 1 sätt, eller?

Sätt nr 1: Motion. För att förbränna fett och omvandla till muskler krävs det att du motionerar regelbundet.

Eller vad säger ni?

Mental
2006-09-01, 20:05
Metro har ett par gånger publicerat artiklar om träning och hälsa som jag undrar om dom verkligen får skriva det dom skriver eftersom det inte är sant.

(Metro är en gratis nyhetstidning som delas ut i bla Sthlm, götet mm, ifall nån...).

Då stod det att man bränner 4kg fett om man har sex tre gånger i veckan under minst 20min/gång. Det stod inget om hur lång mätperioden var men man får anta att det är på en vecka dom menar.

Idag stod det "5 sätt att sänka andelen kroppsfett"
Vadå 5 sätt? det finns ju bara 1 sätt, eller?

Sätt nr 1: Motion. För att förbränna fett och omvandla till muskler krävs det att du motionerar regelbundet.

Eller vad säger ni?

Tja, jag har då sett och hört dummare saker i mina dar, själv tolkar jag sexmätningen på årsbasis, fins inget som tyder på att det skulle vara veckobasis. Så jag undrar varför man får anta att det är en vecka?

Det fins då helt klart fler sätt att minska andelen kroppsfett, ökar man muskelmassan minskar andelen kroppsfett procentuellt, fettsuger man så minskar kroppsfettet, bantar man så minskar fettet osv. Dessutom fins det ju många olika sätt att motionera och dieta, och alla är ju olika sätt att gå ned, även om de i grunden bygger på energi in/ut principen. Som Aftonbladets viktguru säger, man kan gå ned i vikt på att joddla och käka hallonbåtar, även om det inte är ett bra sätt. Så ja det fins ett par sätt :D

Och ja, även om man nu inte direkt omvandlar fettceller till muskelceller får man ju försöka se till vad de menar, nämligen tappa i fettmassa och öka i muskelmassa, och det är jävligt svårt att öka i muskelmassa om man inte tränar/motionerar, så helt galet är det inte.

Sen ang "undrar om dom verkligen får skriva det" självklart får de göra det, på samma sätt som andra tidningar tipsar om mer eller mindre seriösa dieter som rikshospital dieten som skall sänka ämnetsomsättningen permanent och andra dumheter. Det börjar minska lite dock, och jag tror folk är mer medvetna idag.

Longshot
2006-09-01, 21:53
Då stod det att man bränner 4kg fett om man har sex tre gånger i veckan under minst 20min/gång. Det stod inget om hur lång mätperioden var

Jo, ett år. Läste också den artikeln och den var väldigt roligt skriven.

" Ha sex 3ggr/veckan i 20min och gå ner 4 kilo fett "

"i ett år"

L-Sami
2006-09-01, 22:12
Det där med sex 3 x i veckan - 4kg fett! Var menat på ett år. Jag blev också fundersam när jag läste det i Metro, fast kollade upp det på hemsidan så stod samma artikel och där beskrev de att man kunde förlora 4kg fett på ett år.

mirrranda
2006-09-01, 22:13
Well bättre än inget..lika bra att köra på :kinky:

Sniggel
2006-09-02, 12:55
Well bättre än inget..lika bra att köra på :kinky:
Lär ju inte tappa 4 kg fett om man redan har sex 3 ggr i veckan. Det gör nog bara skillnad om man är överviktig och inte har sex men börjar med det. Sen blir man ju hungrig av att ha sex så man äter kanske mer också *rolleyes*

Men visst är det bara att köra på, lär ju inte skada ;)

L-Sami
2006-09-03, 03:11
Nu efter den där artikeln finns det säkert en massa människor som blir mer sexuellt aktiva. En ny bantningsmetod "Sex 3 x i veckan så går du ner 4 kilo på ett år" utan att ta hänsyn till hur mycket kalorier de tar in.

Fredrik_S
2006-09-05, 06:43
Nu minns jag inte hur många kaloriers underskott man måste ligga på för att upnå ett kilos fett minskning, tror det är runt 7500 per kilo fett vävnad i kroppen. Någon får gärna rätta mig om det är fel.

I så fall är det 30000 kcal i underskott man ska åt

Efter 20 minuter gånger 3 dagar gånger 52 veckor har man haft sex i 3120 eller 52 timmar

Vilket skulle innebära 577 kalorier i timmen i förbränning.

MrBulk
2006-09-05, 18:46
Gäller det både man och kvinna? *rolleyes*