Visa fullständig version : kolhydrater
hur mycke snabba kolhydrater resp. långsamma kan/ska man äta efter ett högintensivtr kondispass om man satsar på fettbränning och om man ska sova om ett par timmar efter träningen??
Av vilken anledning väljer de flesta fettfri kost efter träningen? kan de va negativt att äta tex makrill,fullt me nyttit fett, efter träningen?
tacksam för svar!
Originally posted by Sanna
hur mycke snabba kolhydrater resp. långsamma kan/ska man äta efter ett högintensivtr kondispass om man satsar på fettbränning och om man ska sova om ett par timmar efter träningen??
Av vilken anledning väljer de flesta fettfri kost efter träningen? kan de va negativt att äta tex makrill,fullt me nyttit fett, efter träningen?
tacksam för svar!
Efter träningen så vill du snabbt få ut energi till musklerna.
Fett bromsar upp matsmältningen och gör processen långsammare.
Jag och många andra tar en snabb drink efter träningen, utan fett. Någon timme senare är det säkert helt okay med det som passar dig som tex fet fisk.
Undantaget från fettet är MCT-fett som inte bromsar upp utan tvärtom är snabbt och inte bromsar matsmältningen.
Ett tufft kondispass bränner mycket energi så samma mängd kolhydrat som efter ett vanligt styrkepass är säkert bra här.
Tänk på att tuff konditionspass inte är samma sak som optimal fettförbränning.
har ingen aning hur mycket man ska äta efter ett styrkepass heller .. e rädd att få i mej för mkt (snabba kolisar så de bromsar fettbränningen? måste man vänta en timme innan man äter de långsamma sen finns de nån anledning? hur länge bör man minst vänta? min återhämtning blir bäst om ja äter snabba kolisar och protein o sen typ 10 efter långsamma men detta kanske e dålit för fettbränningen?
vet att ja frågar mycke,om saker som kanske e självklarheter för er men ja kan ju inget om sånthär:)
King Grub
2003-01-16, 20:14
Du behöver inte vara så otroligt rädd för kolhydrater efter ett pass. Självklart skall du äta så att du känner att du återhämtar dig maximalt. Hellre få en aning sämre fettförbränning efter passet än att inte återhämta dig tillräckligt, och därigenom inte kunna köra lika intensivt nästa pass. Det leder garanterat till sämre resultat i längden.
Sanna: omöjligt att svara på när man inte vet din träningsbakgrund och alltså inte vet hur hårt konditionspasset är och om du ska träna igen dagen efter.
Elitidrottare inom många uthållighetssporter (tex rodd, triathlon)rek. att äta 100g kolhydrater inom en halvtimme efter hård träning och sedan minst 200g under två timmars tid efter avslutad träning. Hur mycket man ska få i sig beror helt på hur mycket man gjort av med. Det optimala är ju att man hela tiden har helt fyllda nivåer glykogen men inte går över gränsen där kroppen börjar bilda fett av glukosen.
Vill du prioritera fettförbränning framför 100% fyllda glykogenlager vid varje träningspass skulle jag om jag var dig äta 50-100g kolhydrater + 20g protein efter alla konditions och styrkepass. Då är det nog helt OK även om det aldrig kan bli helt optimalt utan att ha mer info om din träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.