Visa fullständig version : Temperatur i datorn, vad är för högt?
Jag har upplevt en serie låsningar av systemet och misstänkte dålig ventialtion. Sandra rapporterar (något förkortat för läsbarhet)
SiSoftware Sandra
System
Manufacturer : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
Model : MS-7125
Chipset 1
Model : Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64 / Opteron HyperTransport Technology Configuration
Bus(es) : ISA PCI PCIe USB FireWire/1394 i2c/SMBus
Version : 1.02
Front Side Bus Speed : 2x 1005MHz (2010MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 2x 1000MHz / 2x 200MHz
In/Out Width : 16-bit / 16-bit
IO Queue Depth : 8 request(s)
Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 45.0°C / 113.0°F td
CPU Temperature : 47.0°C / 116.6°F
Power / Aux Temperature : 50.5°C / 122.9°F
Cooling Device(s)
Auto Fan Speed Control : No
CPU Fan Speed : 7941rpm
Warning 2518 : Mainboard temperature is too high.
Sandra säger att det är högt, men vad brukar det vara för temp? Vad jobbigt det vore ifall jag måste möblera om alldeles för mycket, för hängningar är något jag gärna vill undvika.
Det är en helt okej temperatur för en luftkyld processor. När den börjar gå upp mot 70-80 grader ska du börja oroa dig. Detta gällde iaf för ett par år sedan. Min AMD64 ligger på 35-40 grader.
Det är en helt okej temperatur för en luftkyld processor. När den börjar gå upp mot 70-80 grader ska du börja oroa dig.
Ok, men varningssymbolen i Sandra, som inte syns här, återfinnes bredvid Power / Aux Temperature, så jag börjar fundera på om det är nätagget som är farligt varmt. Ska testa arbeta lite med hårddiskarna och se hur högt den går.
Öppna chassit och blås bort eventuellt damm som ligger samlat på korten.
Inte alls farligt.
Kolla dina minnen istället.
Inte alls farligt.
Kolla dina minnen istället.
Hmm, med något specifikt verktyg du kan föreslå? Jag hittar ingen notis i Sandra om minnena när den testar Hardware.
Saken är den att jag körde diskarna lite och raskt gick Power / Aux upp till 56-57 grader, och då var det bara en liten läsning. Sedan hängde allt sig.
Ni båda menar alltså att temperaturen inte är problemet trots att jag får en varning i Sandras analys?
Några 56 grader ska inte ställa till med låsningar.
Däremot kan tempmätarna visa rejält mycket fel ibland. Har du möjlighet så öppna och känn!
En god tumregel är att det är för varmt när man bränner sig. :)
Ok, men varningssymbolen i Sandra, som inte syns här, återfinnes bredvid Power / Aux Temperature, så jag börjar fundera på om det är nätagget som är farligt varmt. Ska testa arbeta lite med hårddiskarna och se hur högt den går.Du har ju en temperatur i lådan som ligger rätt nära vad cpun håller iaf, så av någon anledning verkar ju inte värmen komma ut, men det är nog inte cpun som blir varm..
Blås rent sade någon, fixa en chassifläkt eller två också kanske? Snygga upp kabeldragningen lite?
Däremot kan tempmätarna visa rejält mycket fel ibland. Har du möjlighet så öppna och känn!
En god tumregel är att det är för varmt när man bränner sig. :)
Ok, att jag är lite trög beror på en kombination av att jag är lite trög, och att jag ogärna börjar leta fel i minnen och sådant som kan kosta pengar. Har vridit på datorn nu så att estetisk placering till viss mån fått ge vika för ökad ventilation kring nätaggets fläkt. Har låtit DC hasha 10 min utan hängning nu, får se hur länge det håller.
En god tumregel är att det är för varmt när man bränner sig. :)56 grader var ju inte cpun dock...
56 grader var ju inte cpun dock...
Hehe, har jag pratat om cpun?
Jag kör AMD x2 64, och jag har haft ungefär samma temperatur hela sommaren. Upp emot 50 grader. Svalare är väl bra, men det är ingen temperatur komponenterna tar skada av. På vintern har jag nästan alltid under 40 grader så rumstemperaturen ställer till det mesta.
Jag har nu börjat ana att det inte har med tempraturen att göra, min dator hänger sig nämligen endast då jag lägger till en mapp i DC och den påbörjar hashning. Någon seom vet varför det är så? Jag får hela tiden varningar för att ena disken nästan är full av XP, men det kan väl knappast ha någon betydelse?
Låsningarna brukar man få på köpet när man köper en AMD.
Chipset drivers och minnen är en bra start att kika på, och bios settings på minnena.
Låsningarna brukar man få på köpet när man köper en AMD.
Chipset drivers och minnen är en bra start att kika på, och bios settings på minnena.
När hade du en AMD senast? 1980?
Skaparn, är det bara när du kör DC?
Hilfe är du tillbaks på forumet igen .. *kissass*
Shit.
Hilfe är du tillbaks på forumet igen .. *kissass*
Shit.
Några inlägg mellan blöjbytena bara min kära.
Jag har nu börjat ana att det inte har med tempraturen att göra, min dator hänger sig nämligen endast då jag lägger till en mapp i DC och den påbörjar hashning. Någon seom vet varför det är så? Jag får hela tiden varningar för att ena disken nästan är full av XP, men det kan väl knappast ha någon betydelse?
Här har du en början iaf, dvs påbörja operation felsökning: http://www.seagate.com/support/seatools/
Jag kör AMD x2 64, och jag har haft ungefär samma temperatur hela sommaren. Upp emot 50 grader. Svalare är väl bra, men det är ingen temperatur komponenterna tar skada av. På vintern har jag nästan alltid under 40 grader så rumstemperaturen ställer till det mesta.
Det är omöjligt att säga om det är en temperaturen komponenterna tar skada av då man skulle behöva testa och jämföra olika temperaturer. Oftast kan det bli viss effekt på sänkt livslängd även på relativt låga temperaturer (55 och över om jag minns rätt), så även om allt funkar bra så behöver det inte vara optimalt för cpulivslängden. Å andra sidan med tanke på hur vi konsumerar datorerr iadg så kanske det inte heller är viktigt att datorn ska hålla i decennier..
Här har du en början iaf, dvs påbörja operation felsökning: http://www.seagate.com/support/seatools/
Tack för tips! Jag körde en koll som gav resultatet "Failed" på den disk med lite utrymme på, och som aldrig går att hasha i DC. 1 eller fler fel i index och ett eller flera fel i "metadata file records".
Ska köra lite scandisk senare.
Typ kanske. Datorn har bara hängt sig när jag tvingar den gå igenom samtliga filer på den disken i hashningsprocessen, och med testet i åtanke börjar jag misstänka att det är nåt vaj nånstans på den. Det är en disk jag bara lagrar mp3 på så det kan ju hända att jag aldrig använt just det området som är korrupt på ett tag.
Ska köra lite scandisk senare.
Den hänger sig när jag kör scandisc, faaaan.
King Grub
2006-09-09, 08:17
Ett hårddiskfel är ju det "bästa" felet, särskilt om du har tid att göra backup. Både billig att köpa ny och enkel att byta - inte samma "tjocka-fingrar-syndromet" som när man skall in bland kablar och småskruvar och pillra.
Liten Men Fet
2006-09-09, 11:27
Håller med Grub här, se till att ta säkerhetskopia dom grejerna du bryr dig mest om direkt.
Angående temperaturer så tror jag fabriksgarantin gäller till 90 grader med det är nog inte att rekommendera. Är det något fel kan man ju få lokala "hotspots" där det kan bli väldigt varmt, sånt kan ju ställa till det även om tempmätaren bara visar 60 grader.
Men nu verkar det ju vara en disk som sagt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.