Visa fullständig version : Köra pyramid
Jag har insett att min träning inte funkar med totallt 6-9 set per muskelgrupp. Eftersom jag tränat länge och det går så långsamt fram tänkte jag ändra metoden till fler sätt med tyngre vikter.
Detta genom sk: pyramidträning. Alltså lägga på lite mer vikter mellan varje set. Tror ni det är en bra lösning för mig? detta kan ju sluta mot kanske fem set per övning som i slutändan ger 10-15 set totallt för muskelgruppen.
vad tror ni?
goa_killen
2003-01-15, 22:00
Kör själv den principen, öka vikten varje set, funkar grymt bra tycker jag!!
Kan kolla min journal om du vill ;)
ugly_kid
2003-01-15, 22:05
jag tycker att det funkar bättre att börja tungt och sen ta av lite vikter, så att man har mest kraft på dom tyngsta seten
Niclaaas
2003-01-15, 22:25
bara att pröva och se! ända lösningen. funkar bättre för vissa o sämre för andra
Originally posted by Hominus_Nocturna
Jag har insett att min träning inte funkar med totallt 6-9 set per muskelgrupp. Eftersom jag tränat länge och det går så långsamt fram tänkte jag ändra metoden till fler sätt med tyngre vikter.
Hur har du stannat ? Går det bara långsamt eller har du stannat helt ?
Vad kör du angående vila, antal reps osv osv ?
Pyramidträning måste väl inte innebära fler set, bara att seten blir tyngre vart efter väl ?
pyramidträning. Alltså lägga på lite mer vikter mellan varje set. Tror ni det är en bra lösning för mig? detta kan ju sluta mot kanske fem set per övning som i slutändan ger 10-15 set totallt för muskelgruppen.
vad tror ni?
Antar att du inte kör slut på dig i alla set då.
Nä, men vänja sig uppåt i vikterna för att på "toppen" riva av ett ordentligt produktivt set med största möjliga iiiiinteeensiteeeet är ett kanonbra sätt, tycker jag med.
första settet tar jag inte ut mig, men sen kör jag tills jag inte orkar fler. Lägger sedan på lite mer vikt och kör tills stopp där med.
Nä jag har inte stannat, jag har bara inte lyckats överhuvudtaget. Har nog fantastiskt svårt att bygga. Några ärftliga gener finns det inte heller att hämta ifrån. :)
Hoppas att det är fel träningsmetodik innan. Maten sköter jag helt ok.
gleipner
2003-01-16, 21:50
Hehe.Fråga Paul Delia vad han anser om pyramidträning,det värsta tänkbara:smokin:
Själv kör jag max-ot och det har funkat bra hittills.:angel:
Arne Persson
2003-01-16, 21:50
Vill man bli RIKTIGT GENOMTRÄNAD då är det bara massor med set och tunga vikter som gäller!
Arne:
RIKTIGT GENOMTRÄNAD = Mer massa och volym?
Arne:
RIKTIGT GENOMTRÄNAD = Mer massa och volym?
Inte nödvändigtvis. Nu råkar superdupermånga set funka på vår erfarne vän Arne, men det betyder inte att det funkar på alla. :nono:
Men värt o testa en längre tid kanske?
Arne Persson
2003-01-17, 00:29
Man får en tåligare, uthålligare, hållbarare och varaktigare muskel + styrka med mitt råd.
Många set är kanske inte absolut nödvändigt för maximal massa men som Arne säger ger det ju andra fördelar. :)
då är detta kanske något för mig som verkar till att tappa allt jag byggt på 1-2 veckor utan träning och mycket mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.