handdator

Visa fullständig version : Är ätardag nödvändigt i mitt fall?

shut teh face
2006-08-31, 20:22
Följer en diet vilket kommer yttra sig i form av underskott på ~1000 kalorier. Detta tills jag gått ner 10 kg (första steget).

På vilket sätt behöver eller behöver jag inte ha en ätardag under denna tidsperiod (cirka 10 veckor). Om det behövs kan jag lika gärna ha en men är det skitsamma kan jag gott vara utan. Om svaret är behöver kan jag lägga mig på -+ nivån eller bör jag komma på överskott?
Förkortat alltså: kommer min förbränning palla 10 veckor utan ätardag?

Cerberus
2006-08-31, 20:24
Följer en diet vilket kommer yttra sig i form av underskott på ~1000 kalorier. Detta tills jag gått ner 10 kg (första steget).

På vilket sätt behöver eller behöver jag inte ha en ätardag under denna tidsperiod (cirka 10 veckor). Om det behövs kan jag lika gärna ha en men är det skitsamma kan jag gott vara utan. Om svaret är behöver kan jag lägga mig på -+ nivån eller bör jag komma på överskott?
Förkortat alltså: kommer min förbränning palla 10 veckor utan ätardag?

klarar du dig utan så kör hellre det. Ätardagar gör INGENTING förutom att möjligtvis hjälpa en att slappna av(om man nu tycker att svina loss som de flesta gör är OK :D)

LuThe
2006-08-31, 20:26
klarar du dig utan så kör hellre det. Ätardagar gör INGENTING förutom att möjligtvis hjälpa en att slappna av(om man nu tycker att svina loss som de flesta gör är OK :D)

FEL ! kroppen ställer in sig på svällt under en diet på kcal-underskott. Efter 7-10 dagar så bör man äta annorlunda (mera) för att kroppen ska fortsätta ha sin höga förbränning. Om du låter den ställa in sig på svällt så kmr den förbränna mindre och mindre såklart för att den vill ju inte förlora fettet ifall det skulle komma svårare tider :D

klart du ska ha ätardag ! se till att käka ordentligt då ..! både för psyket och för fettförbränningen

King Grub
2006-08-31, 20:31
FEL ! kroppen ställer in sig på svällt under en diet på kcal-underskott. Efter 7-10 dagar så bör man äta annorlunda (mera) för att kroppen ska fortsätta ha sin höga förbränning. Om du låter den ställa in sig på svällt så kmr den förbränna mindre och mindre såklart för att den vill ju inte förlora fettet ifall det skulle komma svårare tider :D

Du har uppenbarligen inte en aning om vad du surrar om.

På vilket sätt behöver eller behöver jag inte ha en ätardag under denna tidsperiod (cirka 10 veckor).

Inte alls, om det är skitsamma psykologiskt.

Cerberus
2006-08-31, 20:32

klart du ska ha ätardag ! se till att käka ordentligt då ..! både för psyket och för fettförbränningen

har för mig att grub sagt att det bara är på riktiga anorektiker som ämnesomsättningen sänks. Vanlig deff är inte svält.

LuThe
2006-08-31, 20:36
Du har uppenbarligen inte en aning om vad du surrar om.

Inte alls, om det är skitsamma psykologiskt.

Du må kunna mkt men nu börjar ja bli lite osäker .. har hört många som stannar i viktnedgången för att dom inte inför ätardagar! förklara dig isåfall grub ist för att leka översittare

King Grub
2006-08-31, 20:37
Ämnesomsättningen sjunker något vid energiunderskott över tid, men att påstå att ett sådant energiunderskott som beskrivs (som ligger inom normala rekommendationer för viktnedgång) skulle innebära svält är löjligt. Dessutom finns det inget som säger att en dag med hetsätning skulle återställa det.

King Grub
2006-08-31, 20:37
Du må kunna mkt men nu börjar ja bli lite osäker .. har hört många som stannar i viktnedgången för att dom inte inför ätardagar! förklara dig isåfall grub ist för att leka översittare

Översittare är när man skriker "FEL!" åt någon när man själv är ute och cyklar.

LuThe
2006-08-31, 20:38
Ämnesomsättningen sjunker något vid energiunderskott över tid, men att påstå att ett sådant energiunderskott som beskrivs (som ligger inom normala rekommendationer för viktnedgång) skulle innebära svält är löjligt. Dessutom finns det inget som säger att en dag med hetsätning skulle återställa det.

jo för de e då kroppen hajar att "okej jag behöver inte svällta och spara på det lagrade, jag kan fortsätta förbränna lika bra"

hihi ja trottsar grub :hbang:

shut teh face
2006-08-31, 20:42
Tack för svaren, då utesluter jag den med gott samvete!

hihi ja trottsar grub :hbang:
Gud.. ;)

muffe85
2006-08-31, 21:05
jag tycker det är bra att ha en ätardag någon gång var 7-14dag. ätardagen bör då bestå främst av lite extra kolhydrater.

Men jag tror att ätardagen är mer en sorts placebo-effekt.
menar, veckan på jobbet går fort om man vet att det snart är helg, men veckan går satans långsamt om man vet att man ska jobba hela helgen. man har alltså något att se fram emot.

det viktiga är att inte överdriva ätardagen. Själv brukar jag på ätardagen försöka äta ungefär den mängd energi som jag har förbrukat den dagen, alltså mitt energibehov.

Longshot
2006-08-31, 21:09
Hej!

Jag älskar svullätardagar! Och det har funkat för mig. Så testa?

Hej då!

King Grub
2006-08-31, 21:13
Efter en 6 veckor eller längre på energiunderskott anpassar sig ämnesomsättningen med runt 10-15% till kalorirestriktionen, detta utöver energiförbrukningen som kan förklarar av ev förlust av fettfri massa.

Vid återgång till energibalans återställs också ämnesomsättningen, inom 10 dagar, inte av en dags hetsätande.

"Svältläge" i innebörden att förbränningen stängs av och man inte tappar fett på energiunderskott är en myt. Det är bara att se på Minnesotaexperimentet; efter sex månaders svält, en halvering av energiintaget, såg deltagarna ut som vandrande skelett, utmärglade och utan kroppsfett. Ingen slutade plötsligt tappa kroppsvikt eller fettvikt av "svältläge". Deras ämnesomsättning minskade enligt ovan nämnda mönster, men naturligtvis slutade ingen gå ner. Där var det heller inte frågan om någon muskelbevarande styrketräning. Deltagarna förlorade 70% av sitt kroppsfett. Deras ämnesomsättning sänktes också med 40% - men dom hade också tappar 40% av sin muskelmassa! Något en styrketränande atlet som inte "svälter" undviker.

Att -1000 kcal skulle innebära "svält" med strypning av ämnesomsättningen så viktnedgång uteblir är naturligtvis inte sant.

Ett regelbundet med måttligt överätande av kolhydrat vid dieter fattiga på sådana kan rekommenderas för idrottsmannen/kvinnan för glykogenpåfyllning för prestationens skull.

Longshot
2006-08-31, 21:15
Det är bara att se på Minnesotaexperimentet; efter sex månaders svält, en halvering av energiintaget, såg deltagarna ut som vandrande skelett, utmärglade och utan kroppsfett.

Går lite offtopic nu men måste fråga. Vilka galningar var med på detta experiment? :Virro

King Grub
2006-08-31, 21:30
36 unga, friska män som anmält sig som frivilliga som ett alternativ till militärtjänsten. En av dom bästa studier som finns.

http://gunpowder.quaker.org/starvationimage.jpg

Mental
2006-08-31, 21:36
Lite som förkylningsstudier och annat utfört på "frivilliga" fångar.

King Grub
2006-08-31, 21:38
Japp. Dom klart mest givande studierna är dom som verkligen utfört riktigt otrevliga saker på människor i stället för djur, i praktiska förhållanden.

shut teh face
2006-08-31, 21:40
Japp. Dom klart mest givande studierna är dom som verkligen utfört riktigt otrevliga saker på människor i stället för djur, i praktiska förhållanden.
Att utsätta människor för sådana här saker är mycket bättre än att göra det på djur iaf. Människan har iaf valt detta.

King Grub
2006-08-31, 21:42
Inte i ovan nämnda förkylningsstudier, där man tar "frivilliga" fängelseinterner och droppar virus på deras slemhinnor och klär av dom nakna och låter dom bada i isvatten. :D

shut teh face
2006-08-31, 21:43
Inte i ovan nämnda förkylningsstudier, där man tar "frivilliga" fängelseinterner och droppar virus på deras slemhinnor och klär av dom nakna och låter dom bada i isvatten. :D
Aha, då blir försvaret: det som inte dödar härdar. *kissass*

Mental
2006-08-31, 21:45

För att inte tala om vad våra vetenskapsintresserade nazister åstakom, en massa bra studier, under riktigt vidriga och ofrivilliga förhållanden.

Men krig driver vetenskapen brukar man ju säga.

Dessutom så tror jag inte folket i svältstudien var så jättefrivilliga, alternativet var ju soldatlivet mitt under brinnande andra världskrig.

Bättre lida hemma än dö borta antagligen.

King Grub
2006-08-31, 21:50
Dessutom så tror jag inte folket i svältstudien var så jättefrivilliga, alternativet var ju soldatlivet mitt under brinnande andra världskrig.

Bättre lida hemma än dö borta antagligen.

The participants agreed that if the clocks were turned back, they would again make the same decision to participate, even after having experienced the physical sacrifice required. Although, like Daniel Peacock, most of them added: "Now remember, I’d do it again if I were 24 again!"

"It’s colored my whole life experience ... [and was] one of the most important things I ever did ... I’m proud of the work the Civilian Public Service did during the war." Samuel Legg seemed to speak for all of the men when he commented, "I think probably most of us are feeling we did something good and are glad we did it, and that helps us live a better life."

The American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 135:1347-1352, June 2005