handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på augusti månads deff.

martynj
2006-08-31, 17:03
Hallå, nu är det den 31:a augusti och jag har (efter mitt flitiga statistikinförande) massa siffror som jag vill ha era kommentarer på! :)

Viktförändring:

92,3
88,8
88,4
87,2
90,1
89,2
85,5
88,6
88,6
87,7
87,7
86,1
85,5
86
86,8
86
86,1
86
87,6
87,9
86,9
88,8
86,1
85,1
86,5
85,9
85,9
86
85,2
84,8
85,1

Har haft två ätardagar (de ggr då vikten gick upp över 90 *whatever* ), annars har jag varit ganska strikt.
En total vilodag äter jag runt 1500kcal, men jag rör på mig i stort sett varje dag och snittet efter månaden har blivit 2000kcal per dag. Jag styrketränar 2-3ggr i veckan (helkroppspass) och konditionstränar hårt under 30min 2-3ggr i veckan.

Hur ser viktnedgången ut? Tycker ni det går för snabbt? I spegeln tycker jag det ser ganska bra ut och jag har inte sjunkt nämnvärt i några övningar på gymmet.

Det jag varit rädd för under deffen är sänkt ämnesomsättning för att jag äter så lågt som 1500kcal under vissa dagar och att jag ska förlora för mkt muskler (vem är inte rädd för det?!).

Fördelningen av energi jag får i mig är ca: 15-20% från fett, 45% från protein och 35-40% från kolhydrater.

Ser det vettigt ut? Bör jag göra några förändringar inför nästa månad?

Fjod0r
2006-08-31, 17:50
Du har gått ner i vikt ganska fort. Är ditt mål att inte vara "tjock" eller att "deffa"? risken att tappa mycket muskler känns som ganska så stor med en så kraftig vitkminskning på en så kort period. Jag skulle göra det långsammare om jag var du och målet var att bli "deffad"

martynj
2006-08-31, 18:06
Du har gått ner i vikt ganska fort. Är ditt mål att inte vara "tjock" eller att "deffa"? risken att tappa mycket muskler känns som ganska så stor med en så kraftig vitkminskning på en så kort period. Jag skulle göra det långsammare om jag var du och målet var att bli "deffad"

Jo, målet är att bli deffad. Men just nu har jag inte märkt (synt eller känt) några muskelförluster.
Tack för kommentaren men jag tror att de första siffrorna (kanske första veckan) är inte så relevanta, då huvuddelen av viktförlusterna där antagligen var glykogen och vätska. Förmodligen vägde jag runt 88kg tömd på vätska ett par dagar in i dieten, så jag har väl tappat runt 3kg som inte är vätska och glykogen. Det tycker jag verkar vara en ganska vettig viktnedgång, eller vad anser ni?

shut teh face
2006-08-31, 20:45
Hej.

En fotnot i det hela ur personlig erfarenhet är att jag tycker du är stark som vågar väga dig varje dag. :) Om jag vägt mig en dag för att sedan få en högre vikt dagen efter skulle jag inte må bra.

Mental
2006-08-31, 20:58
Hej.

En fotnot i det hela ur personlig erfarenhet är att jag tycker du är stark som vågar väga dig varje dag. :) Om jag vägt mig en dag för att sedan få en högre vikt dagen efter skulle jag inte må bra.

Det är ju det man har diagram och trendlinjer till :D

Se här, vikten är som en jojo i början, men stabilare nu.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/trend.jpg

Man kan få en mer rättvis trend om man tar bort de mätvärden som avviker lite för mycket med, men jag vill bara visa hur det kan se ut.

Drog ut trenden 14 dar frammåt för att man skall se beräknad nedgångstakt, men givetvis förändras trenden när fler mätvärden fylls på osv.

shut teh face
2006-08-31, 21:07
Intressant! Jag har sett att man kan fylla i vikt varje dag på hälsovakten för att sedan få fram en liknande linje. :)

Men torde inte det bli ganska missvisande ändå då vikten kan skilja 0.5 kg per dag i form av vätska exempelvis?

Mental
2006-08-31, 21:16
Intressant! Jag har sett att man kan fylla i vikt varje dag på hälsovakten för att sedan få fram en liknande linje. :)

Men torde inte det bli ganska missvisande ändå då vikten kan skilja 0.5 kg per dag i form av vätska exempelvis?

Du kan se 2 linjer i hälsovakten, det ena är hur du borde gå ned om du äter enligt det du och programmet kommer överens om, det andra är dag till dag vikt.

Det du inte ser är det jag tog fram i excel här, trenden, dvs om det fortsätter ungefär som det har varit innan, vart hamnar jag då?

Dag till dag linjen gör ingen rättvisa, den visar bara vad du vägde vid varje given dag, medans en trendlinje visar i villken riktning och ungefär i villken takt det rör sig i snitt.
Även om man studsar ett par kilo hit och dit så är det inget att bekymra sig om trenden säger att det går nedåt med ca ett halvkilo i veckan eller så.

shut teh face
2006-08-31, 21:20
Du kan se 2 linjer i hälsovakten, det ena är hur du borde gå ned om du äter enligt det du och programmet kommer överens om, det andra är dag till dag vikt.

Det du inte ser är det jag tog fram i excel här, trenden, dvs om det fortsätter ungefär som det har varit innan, vart hamnar jag då?

Dag till dag linjen gör ingen rättvisa, den visar bara vad du vägde vid varje given dag, medans en trendlinje visar i villken riktning och ungefär i villken takt det rör sig i snitt.
Även om man studsar ett par kilo hit och dit så är det inget att bekymra sig om trenden säger att det går nedåt med ca ett halvkilo i veckan eller så.
Efter lite tänkande så kom jag fram till att du har rätt. :)
Har du kanske lite tid att lära mig hantera excel i den mängd att jag kan göra detta i excel? :em:

Mental
2006-08-31, 21:32
Efter lite tänkande så kom jag fram till att du har rätt. :)
Har du kanske lite tid att lära mig hantera excel i den mängd att jag kan göra detta i excel? :em:

Lätt, lägg alla värden i en tabell.
Markera tabellen och välj diagramguiden
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/diagram.jpg

Klicka igenom guiden och välj den typ av diagram du vill ha, Linjediagram är vettigast tycker jag.

markera det färdia diagramet och välj diagram menyn och sen infoga trendlinje.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/diagram2.jpg

Välj linjär och sätt sedan perioden så långt frammåt som du vill se trenden, här 14 dagar.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/diagram3.jpg

Sen är du klar.

shut teh face
2006-08-31, 21:33
Tackar!

martynj
2006-08-31, 21:52
Yep, jag har gjort trendlinjer i excel, det är ju då det är bra att man har vägt sig varje dag!

Men excel åtsido, vad tycker ni om min deff so far? :)
Kan nämna att jag spelar bättre än aldrig förr i handbollen. Känner mig starkare, snabbare och uthålligare.
Funderar dock på att lägga basen till 1800 kcal per dag istället för 1500 kcal. Jag lägger givetvis till mer mat när jag har motionerat. Vad tycker ni om detta?

Dessutom undrar jag om någon kan kolla på caloriesperhour hur mkt ett stående arbete (på Burger King *rolleyes* ) förbränner per timme. Jag kommer inte åt sidan från någon dator, vet ej vad som har hänt.

Mental
2006-08-31, 21:59
Men excel åtsido, vad tycker ni om min deff so far? :)

ingen aning du, inga bilder, svårt att säga, rent mattematiskt så har du gått ned från 92 till 85 på en månad, 7kg, det skulle jag säga är för hög takt, men om man ignorerar startvikten och ser från dag 2 och frammåt så ser det skapligt ut, men fortfarande ca 1kg i veckan, villket jag tycker är för mycket, men om det funkar för dig så är det ingen fara att köra på.