Logga in

Visa fullständig version : Gainers verkan

Förstoppad
2006-08-31, 15:20
Hej, jag är en kille på 16 år som ska börja träna igen på gym.
Mina träningsdagar hade jag tänkt mig mån, tis, tors, fre.
Naturligtvis (enligt mig) hade jag tänkt använda gainers..men inte enligt far min. Han hävdar att han hört från dopningsföreläsning att INGA TILLÄGG till träning är nödvändigt om man inte tränar flera gånger om dan. Han menar att jag får i mig tillräckligt med proteiner som min kropp behöver genom vanlig kost och att jag utvecklas naturligt och blir större. Jag är säker på att gainer verkar, klart det gör?

Kan någon vänlig själv skriva vad gainer har för verkningar, tack! :thumbup:

King Grub
2006-08-31, 15:24
Din pappa har helt rätt.

En gainer är bara kolhydrat och protein: ingredienserna kommer från kolhydrat från potatis/majs eller druvsocker och protein från vanlig mjölk. Det är inget konstigt och inget som har någon "verkan" annat än att det är ett smidigt sätt att få kolhydrat och protein vid det tillfälle du behöver det. Får du inte protein och kolhydrat i samband med träning får du sämre effekt av träningen, men man kan inte säga att det gör någon praktisk skillnad om proteinet och kolhydraterna kommer från gainer eller ett mål mat.

Det kommer inte att märkas någon skillnad om du (som exempel) får 2500 kcal från vanlig, bra mat över ett dygn eller 2000 kcal från vanlig mat + 500 kcal från en gainer, om både exemplen ger lika mycket kolhydrat och protein.

Trance
2006-08-31, 15:25
Finns inga bevis att det är bättre än vanlig mat direk, det mesta är teoretiskt. Däremot så är det lätt energi att få i sig, det kan ju vara svårt att äta tillräckligt ibland. Speciellt nära träning.

[EDIT] Heh, varför försöker jag ens. Jäkla grub ;-)

Mackz
2006-08-31, 15:44
Käka kossa och fågel istället, det är godare.

Brinken
2006-09-01, 06:13
Hej... en liten parantes här... Jag tror att en gainer kan vara bra eftersom du slipper ställa dej vid spisen före/efter varje träningspass. Vilket kan vara tidskrävande och omotiverande inför träning. Även om den ger samma effekt i muskelbyggande syfte som om du äter banan och ägg efter passet så ger den en mental effekt. Samma sak gäller för mej; jag käkar gainer och kreatin trots att jag säkert skulle klara mej lika bra utan, men eftersom ja lägger nästan 800:-/månad för det så får jag en undermedveten taggning inför varje pass. Jag tänker typ "fan ja går på kosttillskott, då måste jag ju kunna träna hårdare och lyfta tyngre" och jag tror att det är den mentala biten som gör att även du "känner bättre resultat" av en gainer!

Fortsätt med det om de känns rätt!

Daniel

(Har inte sett nån ta upp dehär tidigare, men finns det fler som tror som jag?)

King Grub
2006-09-01, 06:44
För en 16-åring kille att lägga 800 kronor i månaden på gainers är dock bara rent ut sagt dumt, om han får hur mycket vanlig mat som helst betald hemma. Att pappa inte vill betala för pulver är knappast konstigt.

Brinken
2006-09-01, 06:52
För en 16-åring kille att lägga 800 kronor i månaden på gainers är dock bara rent ut sagt dumt, om han får hur mycket vanlig mat som helst betald hemma. Att pappa inte vill betala för pulver är knappast konstigt.

Jag vet, det var inte vad jag sa... för det första behöver det inte alls bli så dyrt, men det jag spånade i var den mentala effekten jag tror den får. Jag försökte ju bara svara på hans fråga!

rhotkiw
2006-09-01, 07:02
får man inte ont i magen om man äter lagad mat före träning.. Då är ju gainer bättre. Lättsmält :)

SWETiger
2006-09-01, 07:37
Man får inte ont i magen av vanlig mat, men ät den inte direkt inpå träningen. Ta något lätt en timme till en halvtimme innan, fungerar hur bra som helst.Med en gainer finns inga större fördelar förutom att det kan vara bekvämare för vissa.

Att gå på sockerpillereffekt blir som sagt dyrt i längden och effekten tendrar att avta med tiden vilket leder till att man måste jaga nya "kickar". Ta en stunds mental förberedning inför passet, det hjälper.

Förstoppad
2006-09-01, 16:31
Men varför använder alla som går på gym gainer/proteintillskott? Är det bara för att dom tror det hjälper? Vad jag hört är gainer till om du inte har så mycket underhudsfett, d.v.s att det tas för att göra dig större..?

andra medel som inte e olagliga eller skadliga som kan tas för att förbättra träningen?

och tack för era svar!

MUGEN
2006-09-01, 16:43
Men varför använder alla som går på gym gainer/proteintillskott? Är det bara för att dom tror det hjälper? Vad jag hört är gainer till om du inte har så mycket underhudsfett, d.v.s att det tas för att göra dig större..?

andra medel som inte e olagliga eller skadliga som kan tas för att förbättra träningen?

och tack för era svar!

alltså, läs vad som står, en gainer är inget annat än mat i pulverform. inget mer mirakulöst med det, folk med lite underhudsfett äter som regel för lite alternativt tränar för mycket, hursom hellst så kan en gainer vara ett enkelt sätt att få i sig mer (mat).. och därmed bli större.

Förstoppad
2006-09-01, 16:44
kom bara att tänka på en sak..
om jag tar en gainer direkt efter att jag tränat (det e väl då musklerna vill ha proteiner som mest) så borde det vara, bra..? :Virro

Eller är protein ett ämne som kroppen lagrar tills tillfälle kommer att förbränna det?

BigForre
2006-09-01, 16:47

och tack för era svar!

Har man inte förstått dessa grunder tycker jag inte heller att man bör använda sig av kosttillskott. Det är med hjälp av ett kaloriöverskott som du löser problemet att gå upp i vikt och denna reglering ska i första hand regleras med hjälp av ett ökat intag av energi från en näringsrik och välbalanserad kost. Återigen får jag buga för Grub som skriver så att man blir tårögd. Anledningen till varför jag väljer att använda mig av vassle och maltodextrin i samband med träning är i första hand enkelheten när det kommer till förvaring och så vidare...

Slartibartfast
2006-09-01, 17:01
Anledningen till varför jag väljer att använda mig av vassle och maltodextrin i samband med träning är i första hand enkelheten när det kommer till förvaring och så vidare...

Det finns två huvudsakliga orsaker till att jag använder tillskott. Det som BigForre säger här ovanför är en av dem. Den andra är att det är billigare med tillskott än med mat.

pragmatist
2006-09-01, 17:18
kom bara att tänka på en sak..
om jag tar en gainer direkt efter att jag tränat (det e väl då musklerna vill ha proteiner som mest) så borde det vara, bra..? :Virro

Eller är protein ett ämne som kroppen lagrar tills tillfälle kommer att förbränna det?

Kroppen kan lagra en begränsad mängd aminosyror men grundregeln för protein är att det är en "färskvara" som måste tillföras kontinuerligt under dagen och särskilt i anslutning till träning.

Gainer efter träningen tycker jag är ett enkelt och bra koncept.

slin1
2006-09-01, 17:19
dopningsföreläsning snackar skit som vanligt hur kan dom veta om du får i dig tillräckligt med protte kolhydrater det kan bara du räkna ut dom flästa tycker det är jävligt praktiskt med ett protte tillskott eller gainer då det kan va rätt jobbigt att få i sig all näring man behöver från vanlig mat när du styrketränar behöver du rätt mycket protein för att växa jag käker tex 300gram protein per dag 200gram från mat och 100gram från tillskott