Visa fullständig version : Idol 2006
Scratch89
2006-08-30, 20:01
Några som tittar?
Jag själv såg både igår och idag. Herrejädrar vad man skrattar åt vissa. Hur kan man ens gå dit om man vet om att man är så hiskeligt dålig? Fast ja, det är inte värt att klaga, jag skrattar ju huvudet av mig varje avsnitt! :thumbup:
Ja det kan bli ganska kul :)
hehe..hon felicia gick på samma högstadie som mig
finns ju tydligen en hel del väldigt udda människor runt om i sverige. en del av de sökande gör det nog bara som en kul grej för att ploja, andra är nog mer eller mindre förståndshandikappade (som tjejen med rosa hår och tandställning i dagens program).
victor_n
2006-08-30, 20:05
haha dagens bästa var ju djurpratarem pch den där anna:P:banned
Tricklev
2006-08-30, 20:07
Helvete jag missa! ett ex polare var med, någon som har klipp på Dj gräsklippare? :MrT:
Scratch89
2006-08-30, 20:09
Vissa idag märkte man direkt var såna där attention-whore personer. Som han som bara stod där och såg skitnervös ut, och Clabbe frågade om han skulle sjunga snart när han bara stått o rabblat. Även han som kom in o sjöng om de olika jurymedlemmarnas mammor ville ha uppmärksamhet. Hon med tandställningen tyckte jag var skitläskig. :em:
Det finns dock ingen som slår Eddie från första omgången. Han som hade skrivit texten själv osv. :hbang:
Skrattade som fan åt den där anna som inte kunde ta ett nej :D
MasterChief
2006-08-30, 20:12
Tandställningsbruden hade ju inte en enda häst hemma. Man undrar ju lite hur hon tyckte det lät när hon såg på Idol ikväll.
Cykelmannen
2006-08-30, 20:13
Den där tjejen med brunt hår och bruna ögon som hade "väntat två år så hon kunde ta studenten först innan det var dags"... hmm, ja hon var det vackraste jag sett :p
I övrigt så fick man sig ett gott skratt ja, HAHAHAHA. Jag var själv med i idol 2005 och kan bara konstatera att det är lika illa med mångas personligheter som det verkar på tv. Vissa där var rent ut sagt störda :-0
Jag bara väntar att någon skall våga köra denna :D
SB3Ier7tp88
Coldsmith
2006-08-30, 20:13
Vafasiken sjöng den jeppen om egentligen. När h an hade "sjungit" "varje gång jag runkar" så skrattade jag så högt att jag inte hörde nåt mer.. det var nåt om mammor?
SB3Ier7tp88
AHAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHHAH!!!
Vafasiken sjöng den jeppen om egentligen. När h an hade "sjungit" "varje gång jag runkar" så skrattade jag så högt att jag inte hörde nåt mer.. det var nåt om mammor?
mhm
Varje gång jag runkar så tänker jag på din mamma, DIN MAMMA DIN MAMMA DIN MAMMA!
Det är för övrigt en låt:) Inte påhittad av honom precis
Scratch89
2006-08-30, 20:22
Den där tjejen med brunt hår och bruna ögon som hade "väntat två år så hon kunde ta studenten först innan det var dags"... hmm, ja hon var det vackraste jag sett :p
Jag tyckte att hon som de hämtade från musikskolan var snäppet sötare! FYFASEN vad söt hon var. :D
Jaywizard: Har du inte sett Fredrik och jag innan? Den är kult! :thumbup:
Coldsmith
2006-08-30, 20:22
SB3Ier7tp88
Den där är ju underbar! Kör den lite nu och då hemma :D. Ännu roligare blir den av att jag heter just Fredrik. haha
"doften av karl, bajs och VASELIIIIIN"
va hette den där låten som spelades i bakgrunden typ när den där brunetten berätta om sig själv? hon var jäklans snygg och de tyckte även juryn ;) och hon kom vidare. Vet ni vem jag menar? Hon var typ utomhus och snackade när låten var!
Jag tyckte att hon som de hämtade från musikskolan var snäppet sötare! FYFASEN vad söt hon var. :D
Nope. Men det är tydligt att jag har missat en historia om en mytomspunnen stjärt :)
Scratch89
2006-08-30, 20:28
Nope. Men det är tydligt att jag har missat en historia om en mytomspunnen stjärt :)
Fredriks stjärt går inte av för hackor! :D
Den där är ju underbar! Kör den lite nu och då hemma :D. Ännu roligare blir den av att jag heter just Fredrik. haha
"doften av karl, bajs och VASELIIIIIN"
Lägg upp din version på youtube du med! :thumbup:
Varje gång jag runkar så tänker jag på din mamma, DIN MAMMA DIN MAMMA DIN MAMMA!
Det är för övrigt en låt:) Inte påhittad av honom precis
Vet du vad den låten heter?
Min kusin som är typ 8 år gick och sjöng på den, kunde inte hålla mig för att börja asgarva :D
Tricklev
2006-08-30, 20:32
Han har en egen hemsida också, tänker dock inte länka till den då varenda låt handlar om mammor, och han är för gammal för att skriva/sjunga sådant (över 12).
Vet du vad den låten heter?
Min kusin som är typ 8 år gick och sjöng på den, kunde inte hålla mig för att börja asgarva :D
Ska kolla, tror den heter din mamma. Men vem som gjort den vet jag ej.
Cykelmannen
2006-08-30, 20:34
Här kan ni se alla auditions: http://www.tv4.se/idol2006
EDIT: Kan någon hjälpa mig, vad heter låten som den där brunetten med bruna ögon i början av prorgrammet sjöng som gick vidare?
Men vad hette låten som spelades när hon snackade? :D
Fredriks stjärt går inte av för hackor! :D
Finn fem anledningar till varför den där inte hittar hem i min signatur :)
Coldsmith> vill du kommenera Scratch'es syn på din bakdel? :)
MasterChief
2006-08-30, 20:37
Finn fem anledningar till varför den där inte hittar hem i min signatur :)
Coldsmith> vill du kommenera Scratch'es syn på din bakdel? :)
Jwzrd...Triggar du pojkarna att prata stjärtar? Runkabilitet Etta på den här tråden, eller?
Hittade den här sidan precis, www.azra.se (http://www.azra.se)
Scratch89
2006-08-30, 20:43
För att vara ontopic, jag frågade min flickvän om hur hon raggar:
"Vi ser bara som sexigast ut, sen kör vi så det ryker!".
:hbang:
MasterChief
2006-08-30, 20:44
För att vara ontopic, jag frågade min flickvän om hur hon raggar:
"Vi ser bara som sexigast ut, sen kör vi så det ryker!".
:hbang:
Kamma dig, ffs! :D
Det är väl den här tråden du hör hemma i?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77604&page=6
Får säga de igen då...hon gick på min skola :)
Jwzrd...Triggar du pojkarna att prata stjärtar? Runkabilitet Etta på den här tråden, eller?
Det beror på hur långt vi kommer här :)
Scratch89
2006-08-30, 20:46
Kamma dig, ffs! :D
Det är väl den här tråden du hör hemma i?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77604&page=6
Va?
EDIT: HAHA, såg går det när man har två fönster uppe. :D
MasterChief
2006-08-30, 20:47
Va?
Tyckte inte ditt inlägg var så ontopic eftersom det här är IDOL-tråden. Trodde du postade fel. Har jag fel? :Virro
edit: jag hade rätt. :-)
Får säga de igen då...hon gick på min skola :)
Oj vi bugar inför dig Angel, fick du ta på henne med? Tvättade du handen på ett halvår efter?
victor_n
2006-08-30, 20:51
Här kan ni se alla auditions: http://www.tv4.se/idol2006
EDIT: Kan någon hjälpa mig, vad heter låten som den där brunetten med bruna ögon i början av prorgrammet sjöng som gick vidare?
Dennis Lindberg - stand by me.. trogen segeltorpare och storebror till en tjejbekant:)
Scratch89
2006-08-30, 20:59
Eftersom jag har så grymma lunarstorm-skillz så har jag hittat hon Anna med tandställningen på sajten. Vet ej ifall det är så lagligt att lägga ut den här. Många har iallafall skrivit i hennes gästbok, och som notis har hon:
"JAG SJUNG FALSET MED FLIT I IDOL SÅ NU VET NI DET!"
:hbang: :laugh:
Visas det repris på Idol ? Har missat de första båda nu... *Träningen går ivägen tyvärr*
Coldsmith
2006-08-30, 21:15
Den där med runk-låten finns inte med på idol-sajten ju!?
Den där med runk-låten finns inte med på idol-sajten ju!?
Jo.
http://www.tv4.se/idol2006/486298.html
Stefan Abrahamsson - Egen låt
Helt seriöst så har jag inte kollat på Idol, och tycker hela konceptet med att man ska bli "MEGASTJÄRNA ALA PIMPDADDY" är jävligt löjligt eftersom inte en jävel som plockat hem svenska idol har fått mer än en halvtaskig singel spelad två veckor efter att skiten har slutat gå på TV.
Men jag kollade in Anna där på TV4 sidan. Jag blir fan ledsen när jag ser sådant... Hur kan människor ha så dålig självinsikt? Påminner mig om alla dokusåpor, där folk hävdar att dom inte sagt det som spelas upp och att allt "vinklas".
Helt seriöst så har jag inte kollat på Idol, och tycker hela konceptet med att man ska bli "MEGASTJÄRNA ALA PIMPDADDY" är jävligt löjligt eftersom inte en jävel som plockat hem svenska idol har fått mer än en halvtaskig singel spelad två veckor efter att skiten har slutat gå på TV.
Du verkar inte ha någon koll du.
Du verkar inte ha någon koll du.
Helt klart inte!
Så krulltotten som vann för två år sedan bor i en lyxvilla ala P. Diddy Doody Daddy, äter kräftstjärtar av Angelina Jolies mage och använder Crystal för att spola i toaletten?
Helt klart inte!
Så krulltotten som vann för två år sedan bor i en lyxvilla ala P. Diddy Doody Daddy, äter kräftstjärtar av Angelina Jolies mage och använder Crystal för att spola i toaletten?
tror han har mer cash än dig iaf. Och vet du vad? Han älskar sitt jobb! Det du!
tror han har mer cash än dig iaf. Och vet du vad? Han älskar sitt jobb! Det du!
Så? Du tycker han är stjärna för att han har mer pengar än mig och älskar sitt jobb?
Så? Du tycker han är stjärna för att han har mer pengar än mig och älskar sitt jobb?
Du är ju trångsynt. Nej men han har ett jäkla bra liv och allt det fick han genom IDOL. Han fick alltså en vinnares pris. Sedan har vi Darin som är världskänd etc. Beror helt på vad man senare gör och vad ens mål är.
Vad vet du, du kanske diggar en av hans låtar om 4 år och kontrakten för att göra den låten fick han för att han kanske blev känd genom IDOL.
Tänk lite...
Du är ju trångsynt. Nej men han har ett jäkla bra liv och allt det fick han genom IDOL. Han fick alltså en vinnares pris. Sedan har vi Darin som är världskänd etc. Beror helt på vad man senare gör och vad ens mål är.
Vad vet du, du kanske diggar en av hans låtar om 4 år och kontrakten för att göra den låten fick han för att han kanske blev känd genom IDOL.
Tänk lite...
Nu ska vi nog inte ta i så vi spricker...
Men som du säger, dom röjer grymt i Faluns gympasal, världskändis FTW :hbang: :)
http://www.sjukast.com/player/?fil=darin.wma
Fredrici
2006-08-30, 23:06
Nu ska vi nog inte ta i så vi spricker...
Men som du säger, dom röjer grymt i Faluns gympasal, världskändis FTW :hbang: :)
http://www.sjukast.com/player/?fil=darin.wma
LooooL :laugh:
Lillgrabben
2006-08-30, 23:08
Tänk er för väldigt noga ifall ni väljer att lämna ut epostadresser till ovetande människor på diskussionsforumet.
Även om en epostadress är offentlig & ofta lätt att hitta ska den inte delas ut här utan ägarens samtycke.
Ännu jäkligare gjort är det ifall man delar ut en adress med anledningen att folk ska vara taskiga med ägaren....
Men buhu. Varför funkar det inte att se filmerna på tv4.se? Ljudet och bliden bara hackar fram. *gråta*
Cykelmannen
2006-08-30, 23:48
Men buhu. Varför funkar det inte att se filmerna på tv4.se? Ljudet och bliden bara hackar fram. *gråta*
Du har för långsam anslutning.
Cykelmannen
2006-08-30, 23:52
De flesta som varit med bland de 10 i idolfinalen har ju fått skivkontrakt, de två bästa varje säsong har det dessutom gått riktigt bra för.
Idolkonceptet är ju precis det samma i t.ex USA och Kelly Clarksons framgångar där kan man inte klaga på.
De flesta som varit med bland de 10 i idolfinalen har ju fått skivkontrakt, de två bästa varje säsong har det dessutom gått riktigt bra för.
Idolkonceptet är ju precis det samma i t.ex USA och Kelly Clarksons framgångar där kan man inte klaga på.
Så du menar att ungefär 20 st har fått skivkontrakt sedan Idol startade här i Sverige? Det måste ju ha gått riktigt riktigt bra för dom eftersom man endast hört 2-3 från respektive år. Av de 4-6 personerna har ingen lyckats utomlands och kommer inte heller att göra det, dom lyckas hålla sig flytande 1 eller 2 år bara pga den hype som råder då programmet avgörs. Det är inte första gången det här konceptet körs i Sverige, och på sin höjd kan man få resa runt på landsbygden och dela buss med Basehunter och vara dragplåster på Arvika-festivalen.
Wennerberg
2006-08-31, 08:28
Helt klart inte!
Krulltotten?
"Daniel Lindström, född 30 januari 1978, uppvuxen på stadsdelen Marieberg i Umeå. Svensk dokusåpadeltagare och musiker. Medverkade i, och vann, Idol 2004.
Debutsingeln Coming True är hans största hit som sålde dubbelt platina och blev 2004 års mest sålda singel.
Under hösten 2005 belönades Daniel Lindström med priset Nordic Music Award i kategorin Bästa svenska artist. De övriga nominerade till detta pris var bland andra Lena Philipsson, Kent och Magnus Uggla. Hans nya album Nån slags verklighet släpps 16:e augusti 2006. Till skillnad från förra skivan är denna helt på svenska och Daniel har varit med och skrivit alla låtar förutom då covern på Mauro Scoccos "Sarah"." - http://sv.wikipedia.org/wiki/Daniel_Lindstr%C3%B6m
Ja, du har nog rätt. *rolleyes*
Så du menar att ungefär 20 st har fått skivkontrakt sedan Idol startade här i Sverige? Det måste ju ha gått riktigt riktigt bra för dom eftersom man endast hört 2-3 från respektive år. Av de 4-6 personerna har ingen lyckats utomlands och kommer inte heller att göra det, dom lyckas hålla sig flytande 1 eller 2 år bara pga den hype som råder då programmet avgörs. Det är inte första gången det här konceptet körs i Sverige, och på sin höjd kan man få resa runt på landsbygden och dela buss med Basehunter och vara dragplåster på Arvika-festivalen.
+1
Jävligt konstigt. Verkligen. Musiken skapas för fjårtisar. Fjårtisar har varken pengar eller minnen från året innan.
+1
Jävligt konstigt. Verkligen. Musiken skapas för fjårtisar. Fjårtisar har varken pengar eller minnen från året innan.
Är detta ett uttalande som säger att du faktiskt tittar på Idol?
Zappade runt igår på burken och hamnade i ett program på (3)an tror jag det var som hette Mr Romance apropå patetiska program.
Det var så pinsammt så jag stundtals fick vända bort blicken och skämmas över att jag själv är man... så illa var det.
Pirre jag såg lite på det med, pallade inte med det så jag bytte kanal, värre "metrosexuella" får man leta länge efter.
Är detta ett uttalande som säger att du faktiskt tittar på Idol?
Zappade runt igår på burken och hamnade i ett program på (3)an tror jag det var som hette Mr Romance apropå patetiska program.
Det var så pinsammt så jag stundtals fick vända bort blicken och skämmas över att jag själv är man... så illa var det.
Är detta ett uttalande som säger att du faktiskt tittar på Mr Romance? :)
Är detta ett uttalande som säger att du faktiskt tittar på Mr Romance? :)
Ja, jag var tvungen att dusha efteråt, jag kände mig smutzig.
Ja, jag var tvungen att dusha efteråt, jag kände mig smutzig.
:/
Borsta tänderna med tvål?
I övrigt så fick man sig ett gott skratt ja, HAHAHAHA. Jag var själv med i idol 2005 och kan bara konstatera att det är lika illa med mångas personligheter som det verkar på tv. Vissa där var rent ut sagt störda :-0
HHEHE vi gick i samma klass i 3 år å bor typ grannar de du:D
Scratch89
2006-08-31, 10:43
HHEHE vi gick i samma klass i 3 år å bor typ grannar de du:D
Can I touch you?
Annars verkar Mr Romance coolt, vilken tid går det?
Can I touch you?
Annars verkar Mr Romance coolt, vilken tid går det?
nej ja har bacill skräck en annan gång kanske
Jag såg på Mr. Romance igår (iofs med två tjejer - fuck you jwzrd, I'm not gay!). De var så otroligt jävla mesiga, men många hade grym fysik. :)
Jag såg på Mr. Romance igår (iofs med två tjejer - fuck you jwzrd, I'm not gay!). De var så otroligt jävla mesiga, men många hade grym fysik. :)
Ja va fan dem stog ju å grinade i grupp... FFS det där är inte män.
Ja va fan dem stog ju å grinade i grupp... FFS det där är inte män.
Neh, sen att de ska slå byggarposer lite här och var gör bara grejen ännu mer pinsam. De bygger på myten om att byggning är gay, utan att ens vara byggare. Mina två tjejkompisar som jag tittade på skiten med tyckte att jag skulle sluta träna med den typen av människor. Kul om de kom in på mitt gym och hittade en endaste sån kille. :)
Cykelmannen
2006-08-31, 11:32
Nej, med "de flesta" menar jag fler än hälften av de 20, alltså runt 11-12 stycken. Det är sant att det är inte fler än 4-5 st totalt sett som gemene man hört något om, men inte är det väl ett resultat att förkasta i dessa tider då den mesta av musiken laddas ner gratis från nätet? Det är också det som ligger till grund för att skivbolagen inte har råd att lansera artisterna utomlands. Om alla som laddar ner Darins musik istället hade köpt den, nog tror jag han då hade varit lanserad och känd i flera länder idag.
Neh, sen att de ska slå byggarposer lite här och var gör bara grejen ännu mer pinsam. De bygger på myten om att byggning är gay
Är det verkligen en myt? Brun-utan-sol, rosa tanga och dansbandsleende :smokin:
Nej, med "de flesta" menar jag fler än hälften av de 20, alltså runt 11-12 stycken. Det är sant att det är inte fler än 4-5 st totalt sett som gemene man hört något om, men inte är det väl ett resultat att förkasta i dessa tider då den mesta av musiken laddas ner gratis från nätet? Det är också det som ligger till grund för att skivbolagen inte har råd att lansera artisterna utomlands. Om alla som laddar ner Darins musik istället hade köpt den, nog tror jag han då hade varit lanserad och känd i flera länder idag.
Anledningen till att darin laddas ner är för att fjårtisar inte har pengar till skivor. Anledningen till att skivbolagen bara satsar på darin-musik är för att dom är dumma i huvudet och inte fattar den kopplingen. Vad ska dom sen lansera den "utomlands" för? Det finns tillräckligt mycket fjårtis-pop i alla länder redan, vem fan behöver dyr svenne-pop?
Anledningen till att darin laddas ner är för att fjårtisar inte har pengar till skivor. Anledningen till att skivbolagen bara satsar på darin-musik är för att dom är dumma i huvudet och inte fattar den kopplingen. Vad ska dom sen lansera den "utomlands" för? Det finns tillräckligt mycket fjårtis-pop i alla länder redan, vem fan behöver dyr svenne-pop?
Skönt att alla ni som gillar hårdrock är bättre på att köpa skivor då?
Skönt att alla ni som gillar hårdrock är bättre på att köpa skivor då?
Vadå alla ni som gillar hårdrock? Det här är verkligen talande för bajspop-fjårtisar av today. Det finns faktiskt fler genrer än bajspop och hårdrock. Men det är inte slätstruket nog att hamna på Åhlens via Sony BMG. Jag lyssnar på väldigt många olika band.
Vadå alla ni som gillar hårdrock? Det här är verkligen talande för bajspop-fjårtisar av today. Det finns faktiskt fler genrer än bajspop och hårdrock. Men det är inte slätstruket nog att hamna på Åhlens via Sony BMG. Jag lyssnar på väldigt många olika band.
Hårdrock av olika former brukar vinna omröstningar här och "alla" verkar klaga på pop. Ändå säljer väl inte hårdrocken överdrivet bra vad jag vet?
Sedan slätstruket och slätstruket, du fattar väl att ju mer extrem musiken är desto mindre lyssnar på den. Du är inte häftigare än de som lyssnar på pop för att du lyssnar på din variant av metal eller vad du ny lyssnar på.
och jag skulle våga påstå att det är TACK VARE att så mycket musik laddas ner på nätet som Idol-deltagarna säljer så pass mycket i förhållande till andra artister. Fansen till Agnes och Darin tex (som till största delen utgörs av 10-14-åringar) är nog mer benägna att köpa skivor/få skivor i present än vad den lite äldre publiken är.
Hårdrock av olika former brukar vinna omröstningar här och "alla" verkar klaga på pop. Ändå säljer väl inte hårdrocken överdrivet bra vad jag vet?
Sedan slätstruket och slätstruket, du fattar väl att ju mer extrem musiken är desto mindre lyssnar på den. Du är inte häftigare än de som lyssnar på pop för att du lyssnar på din variant av metal eller vad du ny lyssnar på.
Men är det så jävla konstigt att "hårdrock" säljer dåligt när det inte finns att köpa någonstans? (Bortsett från limp bizkuk, linkin' bice och Creed).
Var kan jag köpa lite av det singer/song writer-material som skapas? Vad sägs om små band som lyckas bränna en skiva? Det finns 3452345 stycken. Istället får jag höra ÄNNU en jävla speers/aguilera-kopia som visar rattar och troskant, extremt dåligt whale:ande, surt datorassisterat sjungande och... BAJS. Jag gillar musik men det finns tyvärr ingenting att köpa någonstans, det spelas _aldrig_ något på radion utom det som Intelligensreserven med en mental ålder som aldrig lämnat 14 lyssnar på.
Usch, jag såg just hon med rosa hår och tandställning sjunga... *cry*
Det gjorde nästan ont att titta på det, så hemskt. Tycker bara synd om henne.
Men är det så jävla konstigt att "hårdrock" säljer dåligt när det inte finns att köpa någonstans? (Bortsett från limp bizkuk, linkin' bice och Creed).
Var kan jag köpa lite av det singer/song writer-material som skapas? Vad sägs om små band som lyckas bränna en skiva? Det finns 3452345 stycken. Istället får jag höra ÄNNU en jävla speers/aguilera-kopia som visar rattar och troskant, extremt dåligt whale:ande, surt datorassisterat sjungande och... BAJS. Jag gillar musik men det finns tyvärr ingenting att köpa någonstans, det spelas _aldrig_ något på radion utom det som Intelligensreserven med en mental ålder som aldrig lämnat 14 lyssnar på.
Igen, obskyr musik betyder inte att den är bättre eller de som lyssnar på den är häftigare.
Var du kan köpa eller lyssna på, ja testat leta på myspace, testat att googla på låtarna du hör på en utav de miljarder radiostationer som finns på Internet? Många säljer på sin egen hemsida.
Sedan större skivbutiker har väl ofta ett hyfsat utbud tycker jag, fast jag vet inte riktigt vad du vill ha.
Igen, obskyr musik betyder inte att den är bättre eller de som lyssnar på den är häftigare.
Var du kan köpa eller lyssna på, ja testat leta på myspace, testat att googla på låtarna du hör på en utav de miljarder radiostationer som finns på Internet? Många säljer på sin egen hemsida.
Sedan större skivbutiker har väl ofta ett hyfsat utbud tycker jag, fast jag vet inte riktigt vad du vill ha.
Vadå obskyr musik? Att du bara lyssnar på radio och tv-musik betyder att du inte har en aning om vad som finns att lyssna på. Det betyder även att du bör vara tyst här. Jag snackar inte om obskyr musik inte vanlig jävla musik, men just så som jag gillar den.
Klart det går att köpa det jag gillar att lyssna på, men det finns inte i vanliga affärer och anledningen till det är att t ex Åhlens bara tar in bajs från dom stora skivbolagen. Radion spelar, med vissa undantag, bara bajs från dom stora skivbolagen. TV spelar, med vissa undantag, bara bajs från dom stora skivbolagen. Men naaaaaaaaaw, det är jättesynd om .. dom stora skivbolagen.
Jag vet var min musik finns, Trance, hur fick jag annars reda på att den fanns från början? Vad det handlar om här är att någon lipar över hur synd det är om t ex Sony BMG för att alla kids tankar hem deras bajs istället för att köpa det för lördagsgodisstålarna.
EDIT: Det du säger om obskyr musik och "coolhet" är tammefan pantat på en helt ny nivå.
SB3Ier7tp88
Klassiker. Url till nedladdningen förresten?
Vadå obskyr musik? Att du bara lyssnar på radio och tv-musik betyder att du inte har en aning om vad som finns att lyssna på. Det betyder även att du bör vara tyst här. Jag snackar inte om obskyr musik inte vanlig jävla musik, men just så som jag gillar den.
Klart det går att köpa det jag gillar att lyssna på, men det finns inte i vanliga affärer och anledningen till det är att t ex Åhlens bara tar in bajs från dom stora skivbolagen. Radion spelar, med vissa undantag, bara bajs från dom stora skivbolagen. TV spelar, med vissa undantag, bara bajs från dom stora skivbolagen. Men naaaaaaaaaw, det är jättesynd om .. dom stora skivbolagen.
Jag vet var min musik finns, Trance, hur fick jag annars reda på att den fanns från början? Vad det handlar om här är att någon lipar över hur synd det är om t ex Sony BMG för att alla kids tankar hem deras bajs istället för att köpa det för lördagsgodisstålarna.
EDIT: Det du säger om obskyr musik och "coolhet" är tammefan pantat på en helt ny nivå.
Radion spelar vad lyssnarna vill ha och affärerna tar in det som säljer. Jag förstår inte problemet med det, vad jag nämde var väl att det är snarare de som lyssnar på "riktig musik" som verkar kopiera den. Därför kanske inte den finns i de stora affärerna?
Vad jag säger om coolhet och obskyr musik är väldigt träffsäkert för det finns alltid människor som skall se ner på andra för att deras musik är för populär. Sedan vad är "riktig" musik, ge exempel. Är Green Day riktig musik trots att de spelas på radion mycket, är Celine Dion riktig musik? Är Lily Allen riktig musik?
Radion spelar vad lyssnarna vill ha och affärerna tar in det som säljer. Jag förstår inte problemet med det, vad jag nämde var väl att det är snarare de som lyssnar på "riktig musik" som verkar kopiera den. Därför kanske inte den finns i de stora affärerna?
Vad jag säger om coolhet och obskyr musik är väldigt träffsäkert för det finns alltid människor som skall se ner på andra för att deras musik är för populär. Sedan vad är "riktig" musik, ge exempel. Är Green Day riktig musik trots att de spelas på radion mycket, är Celine Dion riktig musik? Är Lily Allen riktig musik?
Förstår du inte problemet med att fjårtisar bestämmer vad alla ska lyssna på så är det synd om dig.
Dom som lyssnar på "riktig" musik har inget val. Deras musik finns inte i affärerna... Sony BMG har den inte, remember? Dom säljer det som säljer. Alla i hela världen trivs med att vara puckade fjårtisar, trots att dom passerat 20 för ett halvt dussin år sen.
Det här handlar inte om att något är mainstream och därmed töntigt utan om att ett smalt område i musiken är det enda som erbjuds och i 100:1 mot alternativen. Det handlar inte heller om exakt min musiksmak, jag gillar personligen ingen av dom du räknade upp (Lily Allen har jag inte hört) vilket heller inte har med saken att göra. Poängen är att det är samma samma samma samma hela jävla tiden. Alla idol-program har samma whale:nde fjårtisbrudar och samma lama pojkbandsgays. Varje gång. Det är samma bajs som spelas och säljs.
Förstår du inte problemet med att fjårtisar bestämmer vad alla ska lyssna på så är det synd om dig.
Dom som lyssnar på "riktig" musik har inget val. Deras musik finns inte i affärerna... Sony BMG har den inte, remember? Dom säljer det som säljer. Alla i hela världen trivs med att vara puckade fjårtisar, trots att dom passerat 20 för ett halvt dussin år sen.
Det här handlar inte om att något är mainstream och därmed töntigt utan om att ett smalt område i musiken är det enda som erbjuds och i 100:1 mot alternativen. Det handlar inte heller om exakt min musiksmak, jag gillar personligen ingen av dom du räknade upp (Lily Allen har jag inte hört) vilket heller inte har med saken att göra. Poängen är att det är samma samma samma samma hela jävla tiden. Alla idol-program har samma whale:nde fjårtisbrudar och samma lama pojkbandsgays. Varje gång. Det är samma bajs som spelas och säljs.
Utav de jag räknade upp så gillar jag väl bara Green day, men de var inga skivbolagsprodukter direkt. Jag undrar bara varför folk är korkade fjortisar för att de gillar en viss typ av pop, den är lättlyssnad ja och fyller folks musikbehov bra, den tolereras rätt bra av alla dessutom. De som är verkligen intresserade av musik tenderar att bli ganska nischade ändå. Jag lyssnar inte på radio heller mest för att jag absolut inte klarar av all r&b eller hiphop men varför idiotförklara de som gör det?
Det är inte direkt mycket trance/hard trance/hardstyle på radio eller tv heller, tro mig.
Utav de jag räknade upp så gillar jag väl bara Green day, men de var inga skivbolagsprodukter direkt. Jag undrar bara varför folk är korkade fjortisar för att de gillar en viss typ av pop, den är lättlyssnad ja och fyller folks musikbehov bra, den tolereras rätt bra av alla dessutom. De som är verkligen intresserade av musik tenderar att bli ganska nischade ändå. Jag lyssnar inte på radio heller mest för att jag absolut inte klarar av all r&b eller hiphop men varför idiotförklara de som gör det?
Det är inte direkt mycket trance/hard trance/hardstyle på radio eller tv heller, tro mig.
Men då så. Jo, jag idiotförklarar dom som gör det. Dom saknar musiksmak. Det är den typ av människor som säger: "njae.. jag är allätare. Jag lyssnar på det som för tillfället skvalar ur radion." Dvs: "Jag har ingen aning om vad jag gillar, jag bryr mig inte, jag vet ingenting, jag har ingen smak. Men det är fel111 att råna stackars skivbolagen på pengar:/11".
MasterChief
2006-08-31, 13:11
Dom som lyssnar på "riktig" musik har inget val. Deras musik finns inte i affärerna... Sony BMG har den inte, remember?
Det du vill är alltså att Sony BMG ska lägga ner de artister de tjänar pengar på och lägga allt på Bloodbath och dylikt?
Har du tittat på deras katalog? De har tusentals artister och att klassa allt som bajs känns kanske inte helt rätt.
Det du vill är alltså att Sony BMG ska lägga ner de artister de tjänar pengar på och lägga allt på Bloodbath och dylikt?
Har du tittat på deras katalog? De har tusentals artister och att klassa allt som bajs känns kanske inte helt rätt.
Nej, det vore att vara lika dum, inser du inte det MasterChief? Dom satsar på att tjäna pengar primärt, inget fel i det som sådant, men det skapar bajsmusik i enorma mängder. Jag klagar just nu på att det enbart producerar och spelas bajsmusik i radio och på tv. Något som är oklart?
Men då så. Jo, jag idiotförklarar dom som gör det. Dom saknar musiksmak. Det är den typ av människor som säger: "njae.. jag är allätare. Jag lyssnar på det som för tillfället skvalar ur radion." Dvs: "Jag har ingen aning om vad jag gillar, jag bryr mig inte, jag vet ingenting, jag har ingen smak. Men det är fel111 att råna stackars skivbolagen på pengar:/11".
Jag ogillar också de som säger att de är allätare när de verkligen inte är det. Sedan spelar det väl ingen roll vad man lyssnar på för musik när det gäller ens syn på hur piratkopieringen drabbar bolagen?
Men slutligen, alla har inte ett musikintressse men istället ett musikbehov som radion uppfyller för dem. Men jag ser inte varför de skulle vara idioter för att de inte är tillräckligt intresserade? och ännu bättre, vad är "bra" musiksmak? Ge gärna exempel.
Bara för att du tycker att det är skitmusik så betyder ju inte det att det är det. Uppenbarligen tycker många fler annorlunda är du, så frågan är ju vem som borde ta sig en funderare. OM jag gillar Boyzone ocg du nåt jävla metalband, har du bättre smak än jag då?
Jag tycker din musiksmak är skit och det är skönt att den inte spelas på radion eller att utbudet är så stort.
För mig finns det generellt inga dåliga musikstilar, bara bra alt dålig musik.
Detta betyder att jag kan tycka att både Goa, Trance, Acid, Techno, Euro, Pop, Klassiskt, Folkmusik, Heavy Metal, Doom, Black, Death, Thrash, Synth, Electro, House, Opera, Breakbeat, Drum n Bass, Hardcore etc osv kan vara bra, om låten är bra vill säga!
Det är lite ignorant att ogilla olika stilar bara för att vissa låtar i stilen inte har motsvarat förväntningarna.
Bara för att MetalBand_x med låten y är sunkig som fan behöver ju inte hela genren stinka för det.
Jag försöker ge all musik en chans och kan låten uppmuntra mig eller ge någon som helst reaktion, så lyssnar jag på den och ger chans till uppskattning!
Jag brukar varva med Opera, Klassiskt, Metal(alla stilar), Techno(alla stilar) och Hiphop.
Men visst minns man hur det var på 80-talet, när jag var rockare så var synth och sånt bannlyst i våra kretsar.
Ett skällsord var, Haha din jävla synthare alt poser.
Open Mind my people!
Jag ogillar också de som säger att de är allätare när de verkligen inte är det. Sedan spelar det väl ingen roll vad man lyssnar på för musik när det gäller ens syn på hur piratkopieringen drabbar bolagen?
Men slutligen, alla har inte ett musikintressse men istället ett musikbehov som radion uppfyller för dem. Men jag ser inte varför de skulle vara idioter för att de inte är tillräckligt intresserade? och ännu bättre, vad är "bra" musiksmak? Ge gärna exempel.
Varför frågar du om vad "bra" musiksmak är? Det räcker _att_ ha en musiksmak, alltså att veta vad man tycker om respektive inte vill höra. Har man den uppfattningen så kan man driva musikproduktionen åt något håll, har man det inte så fortsätter R&B-bajset.
Varför spelar det ingen roll vad man lyssnar på för musik när det gäller ens syn på hur piratkopieringen drabbar bolagen? Jag ska förenkla för dig: OM du som skivbolag lägger ALLA dina ägg i R&B-korgen och dom ENDA som lyssnar ur den korgen är 1) folk utan stålar med dator; 2) den stora massan som endast konsumerar musik från radio och tv SÅ kommer du att få problem. Jag är säker på att det finns ett ordspråk där någonstans. Seek and you shall find.
Det du säger om att alla inte har ett musikintresse spelar inte heller någon roll. Bajs är bajs är bajs oberoende av alla andra faktorer.
Bara för att du tycker att det är skitmusik så betyder ju inte det att det är det. Uppenbarligen tycker många fler annorlunda är du, så frågan är ju vem som borde ta sig en funderare. OM jag gillar Boyzone ocg du nåt jävla metalband, har du bättre smak än jag då?
Jag tycker din musiksmak är skit och det är skönt att den inte spelas på radion eller att utbudet är så stort.
Du vet inte vad jag har för musiksmak, det punkterar hela ditt inlägg Rajtan. Synd.
Jag gillar musik men det finns tyvärr ingenting att köpa någonstans, det spelas _aldrig_ något på radion utom det som Intelligensreserven med en mental ålder som aldrig lämnat 14 lyssnar på.
Jaha, så musiksmak och intelligens hänger alltså ihop.
Det vat ju nåt nytt. Man skulle alltså kunna dela in musiken i smart och osmart musik då eller? Ge dig nu för fan.
Du vet inte vad jag har för musiksmak, det punkterar hela ditt inlägg Rajtan. Synd.
Jag har läst i Now playingtråden så där har du fel. Nu väntar jag på att du kommenterar det övriga i inlägget.
Jag har läst i Now playingtråden så där har du fel. Nu väntar jag på att du kommenterar det övriga i inlägget.
Men den tråden reflekterar inte min musiksmak utan en liten del av den.
Jaha, så musiksmak och intelligens hänger alltså ihop.
Det vat ju nåt nytt. Man skulle alltså kunna dela in musiken i smart och osmart musik då eller? Ge dig nu för fan.
Jaha, så mental ålder och intelligens hänger alltså ihop?
Men den tråden reflekterar inte min musiksmak utan en liten del av den.
Du kommenterar fortfarande inte det faktum att du förkastar andras musiksmak och vidhåller att din är bättre. Dessutom blandar du in intelligens. Kom igen nu mästerdebattören.
Det enda jag vet är att spelar man R&B för Jwzrd, så dyker Hardass # 1 fram som Mista Hyde! :thumbup:
Jaha, så mental ålder och intelligens hänger alltså ihop?
Inget av det du sa innan behöver stämma, för det kan vara en skitsmart 30-åring som vråldiggar Speers. Du gör dig själv en tjänst genom att hålla intelligens utanför diskussionen om musiksmak.
Du kommenterar fortfarande inte det faktum att du förkastar andras musiksmak och vidhåller att din är bättre. Dessutom blandar du in intelligens. Kom igen nu mästerdebattören.
Kom igen själv mästerdebattören, du hugger halmstrån men dom går av hela tiden. Om du läser mina inlägg så ser du vad jag säger, jag kommenterar inte saker du hittar på att jag påstår Rajtan.
Vill du, bortsett från debatten, veta något om kopplingen mellan att vara musikalisk och intelligens så ska du se att du hittar väldigt mycket som visar på det. Ditt eget R&B-val visar även rätt så tydligt hur det kommer sig att du förlorar även den här debatten :)
Kom igen själv mästerdebattören, du hugger halmstrån men dom går av hela tiden. Om du läser mina inlägg så ser du vad jag säger, jag kommenterar inte saker du hittar på att jag påstår Rajtan.
Vill du, bortsett från debatten, veta något om kopplingen mellan att vara musikalisk och intelligens så ska du se att du hittar väldigt mycket som visar på det. Ditt eget R&B-val visar även rätt så tydligt hur det kommer sig att du förlorar även den här debatten :)
Du säger alltid att man ska läsa dina inlägg igen osv. Musiksmak handlar just om vilken smak man har, och inte om hur smart du är. Sen förkastar du andras smak och redan där har du förlorat det du ändå aldrig kunde vinna.
Varför frågar du om vad "bra" musiksmak är? Det räcker _att_ ha en musiksmak, alltså att veta vad man tycker om respektive inte vill höra. Har man den uppfattningen så kan man driva musikproduktionen åt något håll, har man det inte så fortsätter R&B-bajset.
Det har nog rätt många, däremot kanske det betyder trallvänligt,"modernt" och lättlyssnat. Kanske inte vad du vill höra när det gäller musiksmak, men ofta vet de iallafall vad de inte vill lyssna på.
Varför spelar det ingen roll vad man lyssnar på för musik när det gäller ens syn på hur piratkopieringen drabbar bolagen? Jag ska förenkla för dig: OM du som skivbolag lägger ALLA dina ägg i R&B-korgen och dom ENDA som lyssnar ur den korgen är 1) folk utan stålar med dator; 2) den stora massan som endast konsumerar musik från radio och tv SÅ kommer du att få problem. Jag är säker på att det finns ett ordspråk där någonstans. Seek and you shall find.
Det du säger om att alla inte har ett musikintresse spelar inte heller någon roll. Bajs är bajs är bajs oberoende av alla andra faktorer.
Jag håller nog inte alls med dig där, de som lyssnar på radio etc är nog de som är köpstarkast. Ser ingen anledning till att varför andra inte skulle ladda hem i lika stora utsträckning.
Bajs är bajs ja och mycket av det som spelas på radion är gjort av personer som har enormt mycket större talang när det gäller musik än delar av den musiken "vi" lyssnar på. Hård metal och hardstyle drar knappast till sig alla Mozard bara för det är obskyrt.
Du säger alltid att man ska läsa dina inlägg igen osv. Musiksmak handlar just om vilken smak man har, och inte om hur smart du är. Sen förkastar du andras smak och redan där har du förlorat det du ändå aldrig kunde vinna.
Du har missat min poäng RajtanTajtan. Intelligens är det du som blandat in i debatten, inte jag.
Du har missat min poäng RajtanTajtan. Intelligens är det du som blandat in i debatten, inte jag.
Har du inte gjort det?
det spelas _aldrig_ något på radion utom det som Intelligensreserven med en mental ålder som aldrig lämnat 14 lyssnar på.
Vad säger du här då? Är det du eller jag blandar in intelligens här?
Har du inte gjort det?
Vad säger du här då? Är det du eller jag blandar in intelligens här? Mental ålder som aldrig lämnar 14.
Jag skriver Intelligensreserven, stort i. Det är ett namn på en grupp människor. Ser du någon angivelse av deras intelligenskvot någonstans?
Jag skriver Intelligensreserven, stort i. Det är ett namn på en grupp människor. Ser du någon angivelse av deras intelligenskvot någonstans?
Vad menas med reserv? Mental ålder på 14? Vad vill du säga om människorna i den här gruppen, som lyssnar på den typen av musik, att de är smarta, eller osmarta?
Vad menas med reserv? Mental ålder på 14? Vad vill du säga om människorna i den här gruppen, som lyssnar på den typen av musik, att de är smarta, eller osmarta?
Med mental ålder på 14 menar jag just vad jag säger. Någon som fortfarande är fjårtis trots ett halvt dussin år förbi 20 med allt vad det innebär.
MasterChief
2006-08-31, 15:06
Traditionellt så brukar man sortera in musik inom konsten. Idag är mycket musik helt urvattnad och det enda som finns kvar är ett tomt skal med djungelrytmer. Det är inte konst; lika lite som tuggummiförpackningen är det. Musik ska uttrycka tonsättarens värderingar men idag syftas enbart på att hitta en tilltalande beat kombinerat med själlös text. Visst skrivs det fortfarande massor av bra musik men eftersom riktig musik strävar efter att uttrycka något så blir den "tilltalande" djungelrytmen ofta lidande. Seriös musik med konstnärliga ambitioner skapas utefter tonsättarens värderingar och vilja att uttrycka sig med toner; inte efter eventuell hit-förmåga.
Rent krasst kan man väl säga att det finns musik som ger en känslomässig kick men är hjärndöd och stimulerar inte intellektet. Den tilltalar många eftersom det är mode att inte vara intellektuell. Sen finns det mer svårtillgänglig musik där den musikaliska idén har fått stå i centrum. Sådan musik kräver av lyssnaren ett gediget intresse för hantverket "musik".
Sen finns det mer svårtillgänglig musik där den musikaliska idén har fått stå i centrum. Sådan musik kräver av lyssnaren ett gediget intresse för hantverket "musik".
t.ex.?
Det mest posetiva måste ju vara att ganska många som faktiskt är riktigt duktiga på att sjunga får chans att komma fram. Finns ju många kända artister som skulle bli ratade direkt pga att det är bara bra på att sjunga just sin stil. Att de också finns en hel massa bra band med ganska mediokra sångare runt om i landet är ju ingen hemlighet. Måste ju vara en bra chans för dem att hitta en nya duktiga sångare i och med den här typen av tävlingar.
Fan du brukar ju alltid ha bra argument och vettigt resonemang. Man får väll tycka om vad fan man vill utan att att vara idiot.
Jag tycker dina kläder ser ut som skit, alltså är du förmodligen dum i huvet också? Kommigen nu ffs.
Man kan väll istället konstatera att det är tråkigt för mångfalden att musikutbudet hos de stora grossisterna är så smalt. Att man måste surfa små hemsidor eller besöka obskyra affärer för att få tag på musik som inte är mainstream. Det gör det ju också svårt för några andra än ”Darin kopiorna” att slå sig fram och livnära sig på sin musik.
Fan du brukar ju alltid ha bra argument och vettigt resonemang. Man får väll tycka om vad fan man vill utan att att vara idiot.
Du förstår inte heller tydligen. Jag TYCKER ju för fan att fler borde skaffa sig en musiksmak så att vi alla kunde slippa bajset som spelas idag.
Man kan väll istället konstatera att det är tråkigt för mångfalden att musikutbudet hos de stora grossisterna är så smalt. Att man måste surfa små hemsidor eller besöka obskyra affärer för att få tag på musik som inte är mainstream. Det gör det ju också svårt för några andra än ”Darin kopiorna” att slå sig fram och livnära sig på sin musik.
Det är lite det jag säger, trots att jag har fula kläder...
Det enda jag vet är att spelar man R&B för Jwzrd, så dyker Hardass # 1 fram som Mista Hyde! :thumbup:
Gillar han inte blues? :(
MasterChief
2006-08-31, 16:24
t.ex.?
Tja, ta valfri Partita för soloviolin av Bach. Av musikkännare under 250 år hålls dessa som något enastående. Jag har själv lyssnat regelbundet på dem i 20 år och häpnar fortfarande över det ofattbara djup dessa små stycken bär på. Ta valfri låt av Basshunter och jämför.
Du förstår inte heller tydligen. Jag TYCKER ju för fan att fler borde skaffa sig en musiksmak så att vi alla kunde slippa bajset som spelas idag.
De flesta kanske har en musiksmak---> det spelas _aldrig_ något på radion utom det som Intelligensreserven med en mental ålder som aldrig lämnat 14 lyssnar på
Nu råkar jag tycka att det mesta som är trallvänligt är ganska bra. Jag orkar inte bry mig om hur tekniskt kvalitativ musiken är, om rösten hos den som sjunger är putsad i datorn 17vändor eller om det är för den delen är Darin som sjunger. Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så jävla mycket om vad jag lyssnar på, så länge det går att humma med. Jag ser bara inte hur det hänger i hopp med min intelligens. Förmodligen är jag väll också idiot för jag tycker att ketchup är gott?
Vad är det ni säger ni jwzrd och MasterChief - att det finns objektivt bra musik och objektivt dålig musik?
Vad är det ni säger ni jwzrd och MasterChief - att det finns objektivt bra musik och objektivt dålig musik?
Ja hör och häpna :) Dels förväxlar han (Jwzsd) sin åsikt med att vara ett faktum och sen så blandar han in intelligens i det hela.
Gillar han inte blues? :(
Han verkar ju inte göra det! :devil:
Ursäkta att jag ställer lite motfrågor nu, men något att fundera på iaf...
Finns det objektivt bra/dåliga idéer/värderingar? Kan det uttryckas med musik(eller annan konst)? Går det att objektivt bedöma teknisk skicklighet och komposition? Vad är musik? Kan musik bedömas utifrån dess definition?
Jag skall iväg och träna snart, när jag kommer tillbaks kanske jag förklarar lite närmare.
Nej, det finns inte objektivt bra/dåliga värderingar, tankar eller idéer. Vi skulle ju haft en diskussion om objektivism förut, men du slutade skriva i tråden. :/
MasterChief
2006-08-31, 17:26
Det är dagens modefilosofi. Inga värderingar är sämre än någon annan. All konst har samma berättigande och värde.
För några år sedan ställde en konstnär ut sin "konst" i Stockholm. Den bestod av en vägg full med fastlimmade nerskitade kalsonger. Jag hävdar bestämt att det var riktigt dålig konst.
Konst har en viktig funktion i människans liv och dess uttryck står i direkt relation till de rådande filosofiska strömmningarna i samhället. Ett samhälle där konsten är tavlor utan motiv, musik utan musikalitet och skulpturer skapade av skrot är förvridet och fult. Konsten bör projicera vad vi kan uppnå; det stortartade och vackra.
Det är dagens modefilosofi. Inga värderingar är sämre än någon annan. All konst har samma berättigande och värde.
För några år sedan ställde en konstnär ut sin "konst" i Stockholm. Den bestod av en vägg full med fastlimmade nerskitade kalsonger. Jag hävdar bestämt att det var riktigt dålig konst.
Konst har en viktig funktion i människans liv och dess uttryck står i direkt relation till de rådande filosofiska strömmningarna i samhället. Ett samhälle där konsten är tavlor utan motiv, musik utan musikalitet och skulpturer skapade av skrot är förvridet och fult. Konsten bör projicera vad vi kan uppnå; det stortartade och vackra.
Finns det objektivt bra konst?
MasterChief
2006-08-31, 17:29
Nej, det finns inte objektivt bra/dåliga värderingar, tankar eller idéer. Vi skulle ju haft en diskussion om objektivism förut, men du slutade skriva i tråden. :/
Så varför ägnar du så mycket kraft åt att diskutera med Israelhatare? Deras värderingar är uppenbarligen lika bra som dina och de har lika mycket rätt.
MasterChief
2006-08-31, 17:30
Finns det objektivt bra konst?
Så snabbt som du svarade så förstår jag att du inte förstod min ståndpunkt. Läs om igen, och låt det sjunka in ett tag.
Så varför ägnar du så mycket kraft åt att diskutera med Israelhatare? Deras värderingar är uppenbarligen lika bra som dina och de har lika mycket rätt.
Du är bättre än så MasterChief. You knooooow it! Mycket bättre vill jag dessutom hävda. :)
Så snabbt som du svarade så förstår jag att du inte förstod min ståndpunkt. Läs om igen, och låt det sjunka in ett tag.
Jag förstod vad du skrev. Svara på min fråga istället. :)
Kanske för att det kan vara kul att ta del av "den andra sidan" och deras åsikter?
MasterChief
2006-08-31, 17:39
Jag förstod vad du skrev. Svara på min fråga istället. :)
Ok, jag svarar på din fråga om du först definierar begreppet konst åt mig.
Deceiver85
2006-08-31, 17:40
http://aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,879125,00.html
<= Har tränat med personen ifråga ett antal gånger, ska bli kul att se honom i Idol :D
Det vore kul om Rataxes eller Bärs kom in här med ett tungt inlägg där de förklarade att jag hade fel :) Då hade jag inte sagt emot. Men när bolio är med på noterna så tror jag ju inte mindre på att jag har rätt.
Ok, jag svarar på din fråga om du först definierar begreppet konst åt mig.
Gör det själv. :) Du får definiera det precis hur du vill.
MasterChief
2006-08-31, 17:49
Bätte än så kan du. Jag vet att du kan bättre. För har du ingen definition på begreppet konst ser jag ingen anledning att fördjupa diskussionen huruvida man kan bedömma konst eller inte. För du förstår väl skillnaden mellan att bedömma och uppskatta?
Metal_boy_
2006-08-31, 17:49
Var det du som var kurden i första programmet? :D
Bätte än så kan du. Jag vet att du kan bättre. För har du ingen definition på begreppet konst ser jag ingen anledning att fördjupa diskussionen huruvida man kan bedömma konst eller inte. För du förstår väl skillnaden mellan att bedömma och uppskatta?
Med tanke på att du använder ordet så ofta och dessutom markerar det, så kanske det kan vara bra att veta att det stavas bedöma :)
Jag förstår att det inte finns något ord som heter "bedömma" - men den stora frågan är om du förstår att det inte spelar någon roll alls hur du definierar konst? Vi kan gå efter ne.se:s definition om det går bra för dig. Den lyder så här:
verksamhet som syftar till att framkalla särskilda sinnesintryck och känslomässig eller tankemässig inlevelse som vanl. innebär ngt slags högre njutning [sammanfattande beteckning för måleri, musik, litteratur etc.]
Finns det objektivt bra musik, måleri och skönlitteratur? Vilken är denna objektivt bra musiken, tavlan och boken då? Michael Jackson? Mona Lisa? Brott och straff? Världen vill veta!
Ja hör och häpna :) Dels förväxlar han (Jwzsd) sin åsikt med att vara ett faktum och sen så blandar han in intelligens i det hela.
Haha, du försöker och försöker och... försöker. Men du kom inte längre än att skriva mitt nickname fel och fnissa?
Bolio> Nej. Jag upprepar inte för N:te gången vad det är jag säger.
MasterChief
2006-08-31, 18:07
Med tanke på att du använder ordet så ofta och dessutom markerar det, så kanske det kan vara bra att veta att det stavas bedöma :)
Kan inte du se till att bli bannad igen? Snälla?
Bolio> Nej. Jag upprepar inte för N:te gången vad det är jag säger.
Men helt ärligt, jag förstår inte vad du säger. Antingen är det jag och Groggen som är dåliga på att läsa och förstå dig, eller så är det du som uttrycker dig ovanligt kryptiskt och oklart. Med tanke på hur ofta du anklagar folk för att anklaga dig för att ha skrivit något som du inte har skrivit enligt dig, så kanske det är du som uttrycker dig oklart. :/
Kan inte du se till att bli bannad igen? Snälla?
Svara på mitt inlägg? :em:
Han verkar ju inte göra det! :devil:
Då ska jag spela I´m a man med diddleypojken för honom nästa gång han går upp på ett podie för att dra mark. :D
Bolio, du inser hur töntig du är när du för ett resonemang som i förlängningen går ut på att en sak aldrig någonsin kan vara bättre än en annan sak. Att allt alltid ligger i bedömarens bedömning. Det betyder t ex att det är direkt felaktigt att värdera en diamant högre än motsvarande glasbit, så länge din kusin tycker att glasbiten är finare/bättre än diamanten så är det så (för honom). MEN det spelar hur som helst ingen roll. Problemet här, som RajtanTajtan verkligen verkar sakna kapaciteten att förstå (och tyvärr verkar han ha gott som sällskap), är att det är EN bedömning som gäller och som låts gälla för alla i dagens läge, nämligen storskivbolagens. Det JAG säger är: ffs Sony, din jävla glasbit är inte en diamant, jag gillar diamanter. Sluta mata mig med glasbitar, det gör ont i röven, munnen, örongen och i alla andra kroppsöppningar - sluta hälla glas över mig hela tiden! I min värld är diamanter > glas. Att Rajtan gillar glasdildon är det inget fel på, det är en fin dildo också, men jag kan få slippa sig dig göra konst med den i alla medier som finns?
Med tanke på hur ofta du anklagar folk för att anklaga dig för att ha skrivit något som du inte har skrivit enligt dig, så kanske det är du som uttrycker dig oklart. :/
Där har du honom i ett nötskal och det var det som gjorde mig så jävla förvånad att folk här utsåg honom till debattkungen.
Han kör med sin internetslang och svamlar ganska ofta, och han är lite som Tolkia, för han tror han kan allt i alla ämnen :)
Det är bara att läsa igenom hans inlägg så ser man han har förknippar viss musiksmak med intelligens och att den är bajs och gillar man viss musik så har det med mental mognad att göra.
Där har du honom i ett nötskal och det var det som gjorde mig så jävla förvånad att folk här utsåg honom till debattkungen.
Han kör med sin internetslang och svamklar ganska ofta, lite som Tolkia, för han tror han kan allt i alla ämnen :)
Det är bara att läsa igenom hans inlägg så ser man han har förknippar viss musiksmak med intelligens och att den är bajs och gillar man viss musik har med mental mognad att göra.
Jag säger det du påstår att jag säger strax under ditt inlägg där du säger: Jag gillar att äta bajs.
Nej, utifrån ett ekonomiskt perspektiv har en diamant i de flesta lägen ett högre värde än en glasbit. Om du befinner dig i en öken utan mat och vatten har tre burkar cola och en fet pizza definitivt ett högre värde för dig än en fet diamant. Poängen här är att ni är idioter som säger att en musik är bättre än en annan musik. Säg att ni gillar den mer, eller att väldigt många gillar den mer, eller att den är svårare att framställa, eller att den helt enkelt säger saker som ni tycker är vettigare - men så fort ni försöker få det till att er åsikt på något sätt skulle gälla som allmän lag så behöver ni få spö. Och 50 Cent är bättre än din rockmusik enligt så pass många människor att han är det som säljs mest. Om skivbolagen kunde tjäna mer pengar på din rockmusik med de intelligenta budskapen skulle de inte tvivlat en sekund på att spöa skiten ur fifty och anställa KillerDeathAngryWhiteGuy eller vad de rockare lyssnar på nu kan heta. Grejen är bara att det inte gör det, folk gillar fifty mer - och det har sina randiga skäl.
Snart kommer "men du har ju tydligen inte fattat poängen" eller läs om mitt inlägg, eller i värsta fall en helt ny ovidkommande metafor.
Nej, utifrån ett ekonomiskt perspektiv har en diamant i de flesta lägen ett högre värde än en glasbit. Om du befinner dig i en öken utan mat och vatten har tre burkar cola och en fet pizza definitivt ett högre värde för dig än en fet diamant. Poängen här är att ni är idioter som säger att en musik är bättre än en annan musik. Säg att ni gillar den mer, eller att väldigt många gillar den mer, eller att den är svårare att framställa, eller att den helt enkelt säger saker som ni tycker är vettigare - men så fort ni försöker få det till att er åsikt på något sätt skulle gälla som allmän lag så behöver ni få spö. Och 50 Cent är bättre än din rockmusik enligt så pass många människor att han är det som säljs mest. Om skivbolagen kunde tjäna mer pengar på din rockmusik med de intelligenta budskapen skulle de inte tvivlat en sekund på att spöa skiten ur fifty och anställa KillerDeathAngryWhiteGuy eller vad de nu kan heta. Grejen är bara att det inte gör det, folk gillar fifty mer - och det har sina randiga skäl.
MEn ffs, JAG har inte sagt att min musiksmak är bättre än din! Det jag säger är att jag _Har_ en musiksmak. Jag har lagt tid på att ta reda på vad jag gillar och fortsätter att lägga tid på att utforska olika saker. DET påstår jag är bättre än att sakna musiksmak helt och ändå få sin jävla bajspop spelad hela hela tiden. Jag lägger mig inte i vad du gillar att lyssna på så länge det är något du väljer före något annat.
FÖRUTOM det så KAN jag påstå att viss musik t ex är bättre producerad än annan. Viss musik är helt enkelt bättre än annan på olika sätt, precis som att en diamant ÄR bättre än en bit glas på många sätt. Personligen är jag inget stort fan av just Bach men jag inser att det är ett par resor bättre än Basshunter.
Pudzianovski
2006-08-31, 18:27
Håller med Bolio faktiskt. Att respektera andras musiksmak verkar svårt för vissa och att försöka tydliggöra att ens åsikt om musik är den rätta är enligt mig patetiskt.
Ser alltid på Idol om jag kan. Egentligen är jag mest intresserad av auditionprogrammen och därefter avtar mitt intresse radikalt. Jag ser på det för att jag gillar att se folk som sjunger bra och inte av den anledningen att jag gillar se folk göra bort sig vilket jag inte tycker är så kul.
MEn ffs, JAG har inte sagt att min musiksmak är bättre än din! Det jag säger är att jag _Har_ en musiksmak. Jag har lagt tid på att ta reda på vad jag gillar och fortsätter att lägga tid på att utforska olika saker. DET påstår jag är bättre än att sakna musiksmak helt och ändå få sin jävla bajspop spelad hela hela tiden. Jag lägger mig inte i vad du gillar att lyssna på så länge det är något du väljer före något annat.
FÖRUTOM det så KAN jag påstå att viss musik t ex är bättre producerad än annan. Viss musik är helt enkelt bättre än annan på olika sätt, precis som att en diamant ÄR bättre än en bit glas på många sätt. Personligen är jag inget stort fan av just Bach men jag inser att det är ett par resor bättre än Basshunter.
Hur fan kan du jämföra diamanter och glas med olika musiksmak? Och du kan inte avgöra om ngn saknar musiksmak eller ej, du kan bara avgöra att den/de har annorlunda smak än du.
Men baby! Populärmusik är också en musiksmak. De som giller popmusik väljer det före icke-popmusik. Mycket enkel logik faktiskt.
Bättre producerad? Vad menar du med det? En diamant är bättre än en glasbit på många sätt, det går jag med på, men en glasbit är också bättre än en diamant på många andra sätt. På samma sätt är KillerDeathAngryWhiteGuy bättre på att tilltala jwzrd och 50 Cent bättre på att tilltala Groggen. Att påstå att den ene är bättre än den andre blir i det läget redundant. Syftet med musiken är att tilltala människors smak, och eftersom både KillerDeathAngryWhiteGuy och 50 Cent kan göra det så är bägge bra, och dåliga. Vad är det då som avgör vem som är bäst? Hur många som gillar respektive musiker? Men då vinner ju fifty igen...
Men baby! Populärmusik är också en musiksmak. De som giller popmusik väljer det före icke-popmusik. Mycket enkel logik faktiskt.
Bättre producerad? Vad menar du med det? En diamant är bättre än en glasbit på många sätt, det går jag med på, men en glasbit är också bättre än en diamant på många andra sätt. På samma sätt är KillerDeathAngryWhiteGuy bättre på att tilltala jwzrd och 50 Cent bättre på att tilltala Groggen. Att påstå att den ene är bättre än den andre blir i det läget redundant. Syftet med musiken är att tilltala människors smak, och eftersom både KillerDeathAngryWhiteGuy och 50 Cent kan göra det så är bägge bra, och dåliga. Vad är det då som avgör vem som är bäst? Hur många som gillar respektive musiker? Men då vinner ju fifty igen...
Du glömmer bort faktumet att jag personligen inte har någon del av min musiksmak representerad i det som spelas idag. Däremot är den mycket välrepresenterad i det som produceras idag. Varför är det så bolio?
Du glömmer bort faktumet att jag personligen inte har någon del av min musiksmak representerad i det som spelas idag. Däremot är den mycket välrepresenterad i det som produceras idag. Varför är det så bolio?
Jag är ledsen över att behöva säga det jwzrd, men det kan mycket väl bero på att den musiken inte tilltalar tillräckligt många för att den skall spelas upp på radio. Jag gillar kurdisk folkmusik som fan, men inte fan spelas det upp på The Voice. :/
Jag är ledsen över att behöva säga det jwzrd, men det kan mycket väl bero på att den musiken inte tilltalar tillräckligt många för att den skall spelas upp på radio. Jag gillar kurdisk folkmusik som fan, men inte fan spelas det upp på The Voice. :/
Då är du inte rättvis. Jag snackar inte om ultraobskyr emo-musik. Skrev.
Då är du inte rättvis. Jag snackar inte om ultraobskyr emo-musik. Skrev.
Det gör inte jag heller. Kurdisk musik är skitbra. :) SKREV!
Och iom det så skulle man ju kunna dra slutsatsen att det är Jensward som har dålig/konstig musiksmak. För annars hade väl fler tyckt om den?
Vore det inte bra enligt mig så hade jag ju inte lyssnat på kurdisk musik fyra-fem timmar om dagen. :)
Och iom att det så skulle man ju kunna dra slutsatsen att det är Jensward som har dålig musiksmak. För annars hade väl fler tyckt om den?
Ja, om nu definitionen av bra musik är att många gillar det. :)
Ja, om nu definitionen av bra musik är att många gillar det. :)
Jag ville bara härma honom angående att "så många har så dålig musiksmak" genom att vända på det, så att han förghoppningsvis ser sin egen groda.
Tja, ta valfri Partita för soloviolin av Bach. Av musikkännare under 250 år hålls dessa som något enastående. Jag har själv lyssnat regelbundet på dem i 20 år och häpnar fortfarande över det ofattbara djup dessa små stycken bär på. Ta valfri låt av Basshunter och jämför.
Jag tänkte skriva förutom klassisk musik som överlevt så bra, dels är den faktiskt bra och dessutom så är det accepterat att den är det, det gör det lite fegt att välja den. Om man måste säga någon av dagens låtar?
Jag skulle vilja säga att det finns musikaliska guldkorn inom de flesta genrer förutom de mer extrema.
Poängen här är att objektivt bra moral, konst, värderingar, skönhet, etc. inte existerar.
1+1=2 är objektivt sant. Bach är inte objektivt bra. Ett plus ett är två utgående av matematikens och logikens regler, men utifrån vilken regel är Bach bra?
Nu har ni (som vanligt) svävat långt bort från topic.
Vänligen starta en ny tråd istället för att fortsätta i denna. Jag orkar inte rensa i tråden.
MasterChief
2006-08-31, 18:52
Jag förstår att det inte finns något ord som heter "bedömma" - men den stora frågan är om du förstår att det inte spelar någon roll alls hur du definierar konst? Vi kan gå efter ne.se:s definition om det går bra för dig. Den lyder så här:
Finns det objektivt bra musik, måleri och skönlitteratur? Vilken är denna objektivt bra musiken, tavlan och boken då? Michael Jackson? Mona Lisa? Brott och straff? Världen vill veta!
Konst har blivit en antibegrepp, likt kapitalism eller liberalism. Jag kan inte uttrycka i ord hur mycket jag avskyr när ett viktigt begrepp blir så urvattnat att det till slut kan betyda vad som helst. Ett begrepp som innehåller allt upphör att tjäna något syfte.
Konst är en återskapning av artistens fundamentala värderingar. Det är min definition (och den ligger nära Rands också, om du nu skulle fundera på det). Om man för en stund beaktar syftet med att skapa något så känns denna definition väldigt självklar. Artisten sitter med en tom duk, låter sig inspsireras av något, och därefter försöker han återskapa detta med hjälp av penslarna.
För att konsten ska kunna behålla sitt värde är det samtidigt rimligt att man ställer upp vissa kriterier för konstformen. Detta av samma anledning som man måste definiera konst; Kan en konstform vara vad som helst så blir den ingenting. Om jag plockar fram alla mina kastruller och börjar hejdlöst dunka på dem med ett skohorn så skapar jag inte musik, även om jag kallar det musik.
En konstnär måste hålla sig inom givna ramar för att en utomstående betraktare ska kunna ta del av det; det är en del av kommunikationens fundament. Likna det vid att en som vill göra sig förstådd måste hålla sig till de grammatikregler som finns. Annars blir det bara rappakalja. En konstform som musik besitter många olika klart definierade begrepp såsom harmoni, rytm, klangfärg, form, textur, rytm, melodi osv. En tonsättare som utnyttjar musikens olika verktyg och väver in sina tankar, värderingar och drömmar skapar oftast något av värde, men bara om han följer de krav konstformens regler sätter upp. Annars måste vi likställa kastrullhamrande med Beethovens nionde symfoni.
Bra konst uppfyller och utnyttjar konstformens krav. Är den komplex och varit ytterst svår att skapa är den värd beundran. Inte alla kan måla som Rembrandt.
Sedan måste varje enskild individ ställa sig frågan: "Uppskattar jag det här?" Bara för att Rembrandt var en ofattbart begåvad artist så innebär inte det per default att man måste gilla honom. Men man kan aldrig ta ifrån honom att han är en otroligt duktig artist. Att bedöma och uppskatta är två olika begrepp.
Idag uppskattar många konst som jag anser vara icke-konst. Det kan vara en samling ihoptryckta burkar som man sedan pissat på. Det blir bara oförståeligt och meningslöst; ungefär som en trashad busskur.
Mycket musik som skapas idag innehåller ytterst lite av de variationer som begreppet musik erbjuder. En avskalad rytm kombinerat med..tja, en enkel melodi. Komplexiteten är låg. Som konst är den ytterst primitiv. En lyssnare kan ändå uppskatta verket för dess medryckade rytm men inget mer. Det finns inget innehåll i musiken som triggar lyssnaren att se bortom rytmen. Vad ville tonsättaren förmedla med detta konstverk? En sådan fråga ställd direkt efter i princip varje hittlåt från Spears ger bara ett svar: Ingenting. De ville inte utrycka sina värderingar med musiken. De ville bara hitta rätt melodi som tilltalar den allt mer oengagerade publiken. En publik som fyller sina liv med Big Brother, Se&Hör och dagens skvaller i lunchrummet. De har inget syfte med att konsumera konst. De vill bara få en emotionell mikrokick likt den från en cigarett.
Jag svarade i Objektivism-tråden. :)
MasterChief skrev ungefär precis det jag var ute efter, fast förmodligen mycket bättre än jag orkat göra. :thumbup:
En sak bara:
"En tonsättare som utnyttjar musikens olika verktyg och väver in sina tankar, värderingar och drömmar skapar oftast något av värde, men bara om han följer de krav konstformens regler sätter upp. Annars måste vi likställa kastrullhamrande med Beethovens nionde symfoni."
Vilka värderingar som uttrycks är också av betydelse, även om musiken givetvis kan uppskattas på andra grunder.
Scratch89
2006-08-31, 21:03
Var det några som såg dagens avsnitt? Med asiaten som sjöng Wonderwall? Och den otroligt söta flickan med gulligt namn?
Pudzianovski
2006-08-31, 21:05
Japanen var grym när han ville ta kort :D :thumbup:
Scratch89
2006-08-31, 21:11
Japanen var grym när han ville ta kort :D :thumbup:
HAHAHAHA, vad jag skrattade! Jag och flickan satt och skämtade om det precis innan, och sa "tänk om han tar upp en kamera nu när han åker ut, bara för att ha fått något iallafall", och så är det precis det han gör! :laugh:
mirrranda
2006-08-31, 21:22
Han var skitkul :D haha..första programmet jag såg denna säsong, grym! Yaya-flcikan var ju riktigt duktig tyckte jag..påminde lite om mig ärligt talat..*rolleyes* förutom att jag är äldre och inte kan sjunga..öhm :D
Yaya var söt som fasiken:D haha
Japanen var rolig med :D
Vad är det för människor som ställer upp egentligen :D ahah
ramagoen
2006-08-31, 21:37
grymt kul program, haha. garvade för mycket :D
Scratch89
2006-08-31, 21:38
Jag har suttit i nån kvart och tittat igenom några klipp på TV4 där alla uttagningar är samlade, och herregud vad jag skrattar.
Japanarna ramlar ner i högar av bajs, svenskarna gör bort sig framför fyra sågande experter. Public Service när det är som bäst. :D
hahavaffan
2006-08-31, 22:07
Skitkuk att jag missade det idag.
Krig va bäst.
jag låg på golvet och skrattade.
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?progId=68654&itemId=%20&treeId=300434&displayTreeId=
Fredrici
2006-08-31, 22:58
Krig va bäst.
jag låg på golvet och skrattade.
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?progId=68654&itemId=%20&treeId=300434&displayTreeId=
Jag ska klart börja se Idol. :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.