handdator

Visa fullständig version : Strikt eller mindre strikt

Slartibartfast
2003-01-15, 16:10
Jag har stagnerat ganska rejält på bl.a. curls och runkat på med samma vikter i flera veckor(får man säga veckor?).

Jag kör dem sådär halvstrikt med lite gung och lite bakåtlut på de sista repsen. Nu funderar jag på att dra ner på vikterna så att jag skulle klara kanske 15, och köra dem superstrikt istället, och därmed få slut muskeln på samma repantal som förut(8 st).

Vad säger ni? Är det lönt att köra långsamt superstrikt, känna efter i muskeln och riktigt squeeza i toppläget, eller är det fjolleri?

Vi snackar inte disco här(no offence discobyggare:cheers: ) utan faktisk muskelutmattning, men med mindre vikter.

Känns lite som jag svarar på min egen fråga, men ändå. Har problem med egot, vad gör man?
:smash:

AnderssoN
2003-01-15, 16:15
Varför inte testa lite halvstrikta 3or, 4or, 5or ett tag för att se om det lossnar? Tekniken behöver ju inte bli sämre för att det är tyngre.

Men själv tog jag alltid bort några plattor från stången och började om från början om jag fastnade på en speciell vikt.

Pumpa på!

Tompi
2003-01-16, 21:05
Köra strikt är alltid bra. Det minskar skaderisken avsevärt och om du är skadad ökar du definitivt inte i styrka. Så testa köra strikt och tryck till ordentligt i toppläget så blir de nog bra ska du se!

Kepp on :bpump:

dared
2003-01-16, 21:21
Jag drog bort några kg nu nyligen.. körde runt 8 reps väldigt strikt.. kändes skönt.. skall sen öka succsesivt och försöka hålla kvar striktheten... speciellt "svingen" och bakåtlutandet jag tagit bort.. nu för jag upp stången lugnare + att jag baralurat mig lite framåt o sen tillbaka till upprätt läge...