handdator

Visa fullständig version : Forced reps?

130kg finsk sisu
2006-08-30, 17:16
Vad är era åsikter om forced reps när man kör SL-träning? För mej har folk alltid sagt att det är det sämsta man kan göra. Men varför vet jag inte. Har iaf aldrig kört ett forced reps under mina 8 år i gymmet! Men det finns en del här på kolo som gör det, varför?

(Vi hade en lite diskussion om detta i Oskis journal, men lika bra att köra en till)

jwzrd
2006-08-30, 17:17
På din nivå finns det säkert plats för det lite då och då. På min nivå finns det inte plats, jag har nog med att försöka hålla kroppen på banan av den vanliga SL-träningen (alltså att lära sig momenten på ett så effektivt sätt som möjligt så att jag kan bända maximalt med det jag redan har).

bubbe
2006-08-30, 17:22
Som effektiv träning nej, om det behövs för att den lyftande ska känna hur det blir genom att ta sig förbi sin sticking point så okej då vid ett enstaka lyft någon gång.

Erik__
2006-08-30, 17:24
Gäller samma vid ren grundträning?

bubbe
2006-08-30, 17:25
Gäller samma vid ren grundträning?

ja.

Doctor Snuggles
2006-08-30, 17:54
Och anledningen torde vara att CNS tar för mycket stryk (och används på "fel ställe") för att det skall vara effektivt ur styrkeöknings-synpunkt?
Det är väl därför man också periodiserar, så att CNS:en hinner ikapp...
Hmm... sidospår - undrar om specifikt det går att träna CNS till att ta mer stryk?
Alltså mer specifikt än bara vanlig tung träning...

Damien Thorne
2006-08-30, 19:12
Jag anser att enda gången man ska använda sig av ett "forcerade reps program" är om man hamnat på en styrkeplatå, och vill ta sig förbi den.

Men det gäller bara när man kör lågreps (1-3).

Man har sett många nybörjare köra forcerade reps när de ska göra 10 reps i bänkpressen, och då får de hjälp med de 5 sista. Då tror jag att man lätt bränner ut sig (eller skadar sig).

jwzrd
2006-08-30, 19:16
Och anledningen torde vara att CNS tar för mycket stryk (och används på "fel ställe") för att det skall vara effektivt ur styrkeöknings-synpunkt?
Det är väl därför man också periodiserar, så att CNS:en hinner ikapp...
Hmm... sidospår - undrar om specifikt det går att träna CNS till att ta mer stryk?
Alltså mer specifikt än bara vanlig tung träning...

Alltså... det blir ju en semantisk fråga det här. CNS, vad du nu vill räkna in i det, arbetar ju hårdare och hårdare ju starkare du blir. Men att tro att du t ex skulle kunna öka dina 3:or från 90% av 1RM till 97% på något vis är orimligt. Men som sagt, det beror på exakt vad du menar med "CNS", det används rätt friskt på forumet för att täcka in det mesta som inte är rent kött :)

jwzrd
2006-08-30, 19:17
Jag anser att enda gången man ska använda sig av ett "forcerade reps program" är om man hamnat på en styrkeplatå, och vill ta sig förbi den.

Men det gäller bara när man kör lågreps (1-3).

Man har sett många nybörjare köra forcerade reps när de ska göra 10 reps i bänkpressen, och då får de hjälp med de 5 sista. Då tror jag att man lätt bränner ut sig (eller skadar sig).

Jag tror tvärtom. Jag tror att en pumpande byggar tjänar mer på att få hjälp (eller t ex köra partials/burns) än någon som kör 1-3 reps. Man bränner inte CNS på samma sätt på bebisvikter.

Nitrometan
2006-08-30, 20:07
Jag tror tvärtom. Jag tror att en pumpande byggar tjänar mer på att få hjälp (eller t ex köra partials/burns) än någon som kör 1-3 reps. Man bränner inte CNS på samma sätt på bebisvikter.
Precis. Här instämmer jag.

Jag tror inte att man "behöver" forced reps i SL-träning.

Negativa reps nån gång ibland kanske.

A.Pahkamaa
2006-08-31, 12:27
Jag går aldrig till failure medvetet, men ibland då man tränar på maxvikter så kan sista repetitionen bli för tung... och då är det ju betydligt bättre att passaren hjälper en upp med stången. Och precis som bubbe och oskis skrev i oskis journal så handlar det inte om att passaren lyfter litegran med fingret under stången, passaren sliter upp stången åt en helt enkelt.

Att medvetet gå till failure och köra en massa forced reps tror jag inte på.

Erik__
2006-08-31, 13:51
Om man vandrar uppåt i viktklasser och har som mål att lägga på sig mer massa då?

Nitrometan
2006-08-31, 15:36
Om man vandrar uppåt i viktklasser och har som mål att lägga på sig mer massa då?
Que? Skulle forcerade repetitioner fylla nån funktion då menar du?

Nej, inte då heller.

Du ökar i massa med tiden.

Erik__
2006-08-31, 15:57
Que? Skulle forcerade repetitioner fylla nån funktion då menar du?
Jag menar ingenting, jag frågar bara :thumbup:

Nej, inte då heller.

Du ökar i massa med tiden.

okej! undra bara om serier som linadne byggning var till någon hjälp om man försökte lägga på sig muskelmassa, och att man sedan med sl träningfår till nervbanor och muskelfiberfördelning igen.

Nitrometan
2006-08-31, 17:00
Läs här erik: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75970

Vi diskuterade just detta i den tråden.

stahlberg
2006-08-31, 17:02
Vad beträffar SL tycker jag svaret är enkelt. Om man anser det vara produktivt att gå till failure i SL-träning så är forced reps en möjlig träningsmetod, om man inte anser failureträning vara produktiv så tränar man inte heller forced reps.

Det Pahkamaa beskriver är inte forced reps, det är när passaren/passarna lyfter upp stången efter "ofrivillig falure".

En forced reos-variant som man tack och lov sällan ser är när passaren följer skivstången med händerna redan från första repset, så man inte vet om den tränande lyfter en enda upprepning själv.

Cheating är en metod som i viss mån kan vara tillmpbar på vissa komplementövningar i SL. Men cheating är en helt annan metod än forced reps.

Doctor Snuggles
2006-08-31, 17:06
Alltså... det blir ju en semantisk fråga det här. CNS, vad du nu vill räkna in i det, arbetar ju hårdare och hårdare ju starkare du blir. Men att tro att du t ex skulle kunna öka dina 3:or från 90% av 1RM till 97% på något vis är orimligt. Men som sagt, det beror på exakt vad du menar med "CNS", det används rätt friskt på forumet för att täcka in det mesta som inte är rent kött :)

Nja, det är inte riktigt det jag menar. Snarare när det gäller återhämtning. Det är en sak att musklerna har återhämtat sig, men om man kör tungt, ofta, så verkar det snarare vara en fråga om att CNS inte återhämtat sig, vilket är kontra-produktivt (man får inte maximal muskulär kraftproduktion), d.v.s. CNS som "kontrollorgan" för maximal muskulär aktivering.

Erik__
2006-08-31, 17:10

Tack så mkt :thumbup: fick tanken när jag läste något om nån westside figur som förespråkade att bygga massa och sen maxstyrka i musklerna ifall man hade någon svag punkt, har aldrig utfört sk. forced reps men man skadar ju ingen med att fråga hoppas jag : )

A.Pahkamaa
2006-08-31, 19:53
Det Pahkamaa beskriver är inte forced reps, det är när passaren/passarna lyfter upp stången efter "ofrivillig falure".

Det 130kg finsk sisu trodde var forced reps i oskis journal var precis det jag beskrev.
Det handlar nog mest om hur man tolkar folks träningsdagböcker.
Själv skriver jag alltid +1 då passaren hjälpt mig upp med stången.

130kg finsk sisu
2006-08-31, 20:28
Men tycker ni att passaren bara ska stöda så att vikten just å just kommer upp? Eller att passaren suger i å lyfter rejält?
Själv föredrar jag det sistnämnda...

Nitrometan
2006-08-31, 20:58
Men tycker ni att passaren bara ska stöda så att vikten just å just kommer upp? Eller att passaren suger i å lyfter rejält?
Själv föredrar jag det sistnämnda...
Om man missar så tar passaren vikten. Om vikten fortfarande rör sig uppåt (om än sakta) så tar passaren inte vikten.

När passaren tar vikten så lyfter han rejält.

Lizard
2006-08-31, 21:28

..och i den här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46410) och i den här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52549) tråden som båda styrker Jwzrds påståenden om det frivola användandet av begreppet CNS.

Lizard

130kg finsk sisu
2006-09-01, 06:09
Helt rätt nitrometan! *kissass*

stahlberg
2006-09-01, 14:47
Och vad mera : jag tror att EN ÖVERVÄLDIGANDE MAJORITET av alla styrkelyftare håller med om det.

130kg finsk sisu
2006-09-01, 15:52
Givetvis är det så Stålis! Men som sagt vi har många journaler här på kolo där man kör med s.k forced reps!