Visa fullständig version : Hur mycket är det rimligt betala i hyra om man bor hemma hos sina föräldrar?
Flickvännen är 20 år och har just börjar plugga på Lärarhögskolan. Hennes föräldrar vill nu att hon ska börja betala för sig hemma.
Vad tycker ni är en rimlig summa? Vad betalar ni som bor hemma?
Nämnas ska att hon betalar redan de mesta som schampo, sminkrelaterade saker, etc, etc, etc, etc. Men inte mat, hyra, el, vatten, värme, etc.
För att inte påverka tråden skriver jag inte min personliga åsikt.
Inget, satan vad taskigt. Om något så borde man ta pengar av barnet och sen spara dem för att sedan ge tillbaka stålarna när det flyttar.
http://www.konsument.goteborg.se/prod/konsumentgbg/dalis2.nsf/vyPublicerade/DA15B3385DC8AFA4C1256FB3004318DB?OpenDocument
bluelight
2006-08-29, 17:09
Fan, om hon pluggar tycker jag hon ska få bo gratis. Om man däremot har jobb så äre klart man betalar lite pengar om man bor hemma ett tag.
tossefar
2006-08-29, 17:10
Inget, om inte föräldrarna har så pass dålig ekonomi att det krävs.
studerar man så tycker jag inte man ska behöva betala, en annan sak om man jobbar.
mangemani
2006-08-29, 17:13
klart man ska betala för sej om man bor hemma,så man slipper leva på andra männsikor.
jag betalade först 1000 spänn,när jag sen fick jobb så blev det 2000.
Arf Pingvin
2006-08-29, 17:13
Inget. Annars flytta till eget boende.
MasterChief
2006-08-29, 17:16
Det som är rimligt är det föräldrarna kräver. Hon är myndig och nu vuxen. Föräldrarnas "plikt" att ta hand om sitt barn får anses vara överstökat.
Sen skulle jag givetvis själv aldrig kräva något av mina barn. Men det är ju min personliga värdering.
När jag jobbade och bodde hemma har jag för mig att jag betalade 2000kr/månad, men det är ju en helt annan sak.
1000kr kanske är rimligt, om hon kan avvara det? Beror ju helt på hennes och föräldrarnas ekonomi.
Hon är vuxen, hon ska lära sig ta ansvar och att betala för sig.
Jag tycker att man ska betala sina utgifter själv inkluderat boende, mat osv Det är ändå billigare än att bo i en dyr 14 kvadrats studentlägenhet.
Jag skulle försöka se till vad jag kostar i el och vatten och mat, sen en symbolisk summa för boendet, men totalt en 2500 i månaden kanske?
Självklart måste det anpassas till hur gott ställt familjen har det och hur mycket pengar barnet får, men något ska man alltid betala.
Jag fattar inte hur man kan stå ut med att bo gratis hos någon. Även om man inte har råd att betala vad det faktiskt kostar så ska man helt klart ge en symbolisk slant.
Den enda regeln i min familj är att man ger efter förmåga och tar efter behov. Morsan kräver inte pengar av mig, men har jag pengar så försöker jag ge henne pengar. Summan pendlar mellan 1-4000.
2000-2500kr känns iaf inte orimligt om man får mat serverad. Klart hon ska betala för sig om föräldrarna ber om det, eller så flyttar hon. Absolut inget att gnälla över iaf.
Visst bör hon betala, i alla fall för maten. Någon tusenlapp tycker jag nog är fullständigt rimligt.
Självklart måste det anpassas till hur gott ställt familjen har det och hur mycket pengar barnet får, men något ska man alltid betala.
Jag fattar inte hur man kan stå ut med att bo gratis hos någon. Även om man inte har råd att betala vad det faktiskt kostar så ska man helt klart ge en symbolisk slant.
Den enda regeln i min familj är att man ger efter förmåga och tar efter behov. Morsan kräver inte pengar av mig, men har jag pengar så försöker jag ge henne pengar. Summan pendlar mellan 1-4000.
Aha men om mor och far är rika som troll då, ska dom fortfarande ta pengar av sin barn ?
Aha men om mor och far är rika som troll då, ska dom fortfarande ta pengar av sin barn ?
Det är normalt att betala för det man brukar och förbrukar.
Det är ju aldrig fel att lära sig betala för saker och ting?
Håller med Chiefen. Som min gode far sade; "Vad spelar det för roll vad andra betalar? Det här tycker jag är rimligt...". Bara acceptera eller flytta. Nu är ju som tur är min gode far snäll så det har inte blivit mycket pengar, skulle säkert inte ens täcka matkostnaderna om jag flyttade. Sen tycker jag också det är rimligt att hjälpa till med ekonomin.
Varför inte? Bara för att man har rika päron så kan man inte kräva silverskeden, många med rika päron blir bortskämda, men jag personligen skulle inte villja det, oavsett hur mycket mina föräldrar äger. Jag vill stå på mina egna ben och gå på egna meriter
Absolut, speciellt då! Vore trevligt med mindre brats i världen. :thumbup:
Bara för att nån är ens barn behöver de inte vara ett barn. Man lär sig handskas med pengar om man inte får allt man pekar på, tvingas försörja sig själv, betala sitt uppehälle osv. (pratar inte om trådskaparens tjej)
Jag tycker inte att det är mkt begärt att hon börjar betala själv.
Bor dom i hus så är det inte billigt med El , lån och mat.
Att hon betalar sin egen smink och shampoo är bara en självklarhet !
Jag tycker att har hon eget rum, får tvätten tvättat, maten serverad så är det inte inte mkt begärt 2000 -2500 kr i månaden . antar att då har hon tv alla möbler hon behöver, vatten , internet.
Skulle hon testa bo själv blir det mkt mkt dyrare.
Jag är inte kapabel till personliga värderingar idag, men jag skulle basera det beloppet på vad barnet kostar minus hur mycket man älskar det.
Är det inte nödvändigt för familjens ekonomi ser jag ingen anledning att man ska betala något hemma om man pluggar, det blir en bättre start på livet att slippa de extra studielånen som det kanske kräver.
Tricklev
2006-08-29, 17:51
Av något skäl kan jag inte låta bli att hålla med Z_bumbi och Masterchief. Hade jag haft arbete hade jag dock hjälpt till med pengarna hemma.
Slartibartfast
2006-08-29, 17:52
Eller så flyttar man helt enkelt hemifrån. Man ska inte bo med päronen om man är över 20.
Tycker inte hon ska betala nåt så länge hon bor hemma.
Anledningen till att man bor hemma när man pluggar är ju för att man ska slippa ta lån. 2500:- är studiebidraget på och det går snabbt till busskort, studiematerial och allt annat som behövs. Om hon måste betala hyra hemma måste hon ju ta lån också.
Jag hade flyttat om mina föräldrar krävt att jag skulle betala hemma. Jag kan betala min mat åså men annars flyttar jag.
Om hon måste betala hyra hemma måste hon ju ta lån också.
Jobba extra går iof.
Tricklev
2006-08-29, 17:54
Anledningen till att man bor hemma när man pluggar är ju för att man ska slippa ta lån. 2500:- är studiebidraget på och det går snabbt till busskort, studiematerial och allt annat som behövs. Om hon måste betala hyra hemma måste hon ju ta lån också.
Jag hade flyttat om mina föräldrar krävt att jag skulle betala hemma. Jag kan betala min mat åså men annars flyttar jag.
+1 Att ta lån för att klara av o leva hos föräldrar känns rätt hårt.
Berguven
2006-08-29, 17:54
Jag är 20 år gammal, pluggar och bor hemma. 1300 kr betalar jag varje månad.
Vid min ålder måste jag kunna försörja mig själv och att mina föräldrar tar ut en avgift ser jag inget fel med. Det är snarare för min skull än deras.
Pressen på barnen att betala för sig blir ju självklart mindre då, men det gör ju inte att de bör skita i att betala.
För mig känns inte detta som en praktisk fråga. Det är få familjer som inte har råd att ha ett vuxet barn hemma som inte betalar för sig. Det är dock en moralisk fråga. Kallar man sig vuxen så bör man betala för sig. Kan man inte det bör man betala så mycket man kan.
Jag skulle då rakt inte bo kvar hemma gratis, antingen betalar jag för mig eller flyttar till eget, jag vill inte heller ha lån, så jag har jobbat och sparat i 4 år i stället, ca 200k, på det tänkte jag ta mig genom högskola i 3 eller 4 år.
Betalar 2400 själv, inkl mat. Tycker själv det är jävligt billigt med tanke på vad maten kostar...
Om hon har någon form av inkomst varje månad så BÖR hon betala något för sig. Man kan inte och ska inte glida på föräldrarna efter 20
då dom faktiskt inte är skyldiga att försörja ungen längre.
Beroende lite på hur man bor och vad kostnaderna är skulle
jag säga runt 2000kr
Stenberg
2006-08-29, 18:00
Om hon har någon form av inkomst varje månad så BÖR hon betala något för sig. Man kan inte och ska inte glida på föräldrarna efter 20
då dom faktiskt inte är skyldiga att försörja ungen längre.
Beroende lite på hur man bor och vad kostnaderna är skulle
jag säga runt 2000kr
Hm, har faktiskt för mig att föräldrar är ekonomiskt ansvariga för sina barn tills de fyllt 21, men det kanske är äöndrat eller så har jag hört fel? Äh, lite offtopic men men
Hm, har faktiskt för mig att föräldrar är ekonomiskt ansvariga för sina barn tills de fyllt 21, men det kanske är äöndrat eller så har jag hört fel? Äh, lite offtopic men men
Man har försörjningsplikt tills barnen slutat gymnasiet.
Man har försörjningsplikt tills barnen slutat gymnasiet.
http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1591&lngArticleId=4626
För den som är intresserad.
Så vitt jag vet är det 20, då bör man också ha gått ur gymnasiet...
Har man dock en inkomst så ska man betala för sig hemma tidigare än 20+
Jobba extra går iof.
Inte alltid det går att få ett jobb där man kan få jobba vissa kvällar eller helger. I Göteborg är det skitsvårt om man inte har kontakter eller ha jobbat där innan.
Inte alltid det går att få ett jobb där man kan få jobba vissa kvällar eller helger. I Göteborg är det skitsvårt om man inte har kontakter eller ha jobbat där innan.
Välkommen till verkligheten.
tigerofsweden
2006-08-29, 18:08
:D
Visst är det så. Men då får man ta lån.
Jag slipper betala hemma iaf och får det mesta. Vissa kanske tycker att jag är bortskämd men mina föräldrar vill inte att jag ska betala av lån hela livet.
Visst är det så. Men då får man ta lån.
Jag slipper betala hemma iaf och får det mesta. Vissa kanske tycker att jag är bortskämd men mina föräldrar vill inte att jag ska betala av lån hela livet.
Hur känns det att som moderat leva på andra?
Tricklev
2006-08-29, 18:14
Vilket bevisar att det första du sa var ren skitsnack...?
"När du gått ut gymnasiet har dina föräldrar inte skyldighet att försörja dig längre. Har du regelbundna inkomster är det rimligt att du betalar för dig om du bor hemma. Se exempel i tabellen nedan. "
Saxxat ifrån Yankees länk.
Eftersom jag är moderat är jag för att man inte ska betala ta lån och jobba extra när man pluggar för att betala tillbaka till samhället när man är äldre. Så det känns ok.
Jag letar eget och flyttar så fort jag får en egen lägenhet.
Är det inte nödvändigt för familjens ekonomi ser jag ingen anledning att man ska betala något hemma om man pluggar, det blir en bättre start på livet att slippa de extra studielånen som det kanske kräver.
Håller med.
De pengar jag betalade för mej när jag bodde hemma och hade jobb sparade mina föräldrar på ett konto med andra besparingar som jag fick reda på existerar alldeles nyligen :naughty: nån form av moralläxa at work där antar jag :D mkt trevlig 25års dag lär det bli om ett par år iaf *popcorn*
Ska givetvis bedraga mina ev. barn på samma vis.
Studera = Inte betala , Jobb = ca 3000
Vilket bevisar att det första du sa var ren skitsnack...?
"När du gått ut gymnasiet har dina föräldrar inte skyldighet att försörja dig längre. Har du regelbundna inkomster är det rimligt att du betalar för dig om du bor hemma. Se exempel i tabellen nedan. "
Saxxat ifrån Yankees länk.
Det första jag skrev var en länk...
Eftersom jag är moderat är jag för att man inte ska betala ta lån och jobba extra när man pluggar för att betala tillbaka till samhället när man är äldre. Så det känns ok.
Jag letar eget och flyttar så fort jag får en egen lägenhet.
Det viktiga är inte att man lever som man lär utan att man rättfärdigar sitt beteende genom att säga att det bör se ut på ett annat sätt?
Tricklev
2006-08-29, 18:19
Jobba extra går iof.
Menade självklart detta Yankeee, vilket du förhoppningsvis förstog ändå dock, När jag skrev menade jag självklart det första inom ämnet "jobb".
Menade självklart detta Yankeee, vilket du förhoppningsvis förstog ändå dock, När jag skrev menade jag självklart det första inom ämnet "jobb".
Är det skitsnack att det går att jobba extra?
Det viktiga är inte att man lever som man lär utan att man rättfärdigar sitt beteende genom att säga att det bör se ut på ett annat sätt?
Lever jag inte som jag lär för att jag bor hemma fortfarande? 18 år och har studerat i en vecka på högskolan?
Lever jag inte som jag lär för att jag bor hemma fortfarande? 18 år och har studerat i en vecka på högskolan?
Uppenbarligen.
Uppenbarligen.
Det här kommer att sluta med en jobbig diskussion om att du tror att du vet mer om M politik och att jag tror att jag vet mer om M politik och ingen av oss kommer att ge sig. Vi skiter i det, eller?
Jag är inte riktigt med på varför det är fel som moderat att ha föräldrar som har tjänat så mycket pengar alt prioriterat så pass att de kan stödja barnens studier?
Är det inte vad individansvar handlar om, att kunna ta hand om sin familj?
christian
2006-08-29, 18:31
Jag är inte riktigt med på varför det är fel som moderat att ha föräldrar som har tjänat så mycket pengar alt prioriterat så pass att de kan stödja barnens studier?
:thumbup:
Yankee blev tidigt utstött ur boet, tydligen. :Virro :D
Tricklev
2006-08-29, 18:37
Är det skitsnack att det går att jobba extra?
Nej, men världen är inte vit eller svart, det är inte lika enkelt att skaffa jobb som det är för dig att snacka om det på internet, förstår du?
Nej, men världen är inte vit eller svart, det är inte lika enkelt att skaffa jobb som det är för dig att snacka om det på internet, förstår du?
Okey :/
/Snubben med ett heltidsjobb och två extrajobb.
Såja, de flesta fattar att jag bara hetsar mela lite.
Såja, de flesta fattar att jag bara hetsar mela lite.
Lite? Du verkar inte göra mycket annat och jag orkar inte mer utav ditt hetsande.
Lite? Du verkar inte göra mycket annat och jag orkar inte mer utav ditt hetsande.
Svara inte då. Alt läs inte vad jag skriver.
Svara inte då. Alt läs inte vad jag skriver.
Kan inte bara du skaffa dig ett liv utöver att mobba mig? Seriöst! Du är skitjobbig.
Kan inte bara du skaffa dig ett liv utöver att mobba mig? Seriöst! Du är skitjobbig.
Verkar onödigt att läsa och lägga energi på sådant man blir irriterad på.
grabben i skogen
2006-08-29, 18:49
Okey :/
/Snubben med ett heltidsjobb och två extrajobb.
avafan i sverige kan man gå hemma ochleva på bidrag istället. mkt softare. så jag själv tänkt göra i höst nu.
Verkar onödigt att läsa och lägga energi på sådant man blir irriterad på.
Verkar onödigt att lägga energi på att tracka ner på mig.
Men fine, ni verkar inte vilja ha mig här. Byebye!
Tricklev
2006-08-29, 18:49
Mela; Bara lägg Yankee på ignore, alt reporta han varje gång han bråkar med dig.
avafan i sverige kan man gå hemma ochleva på bidrag istället. mkt softare. så jag själv tänkt göra i höst nu.
Jao, klart man kan. Måste fixa ett bättre betalt heltidsjobb först isåfall :/
grabben i skogen
2006-08-29, 18:52
Jao, klart man kan. Måste fixa ett bättre betalt heltidsjobb först isåfall :/
´
kollade mitt lönebesked nyligen. hittills i år har jag pejjat 115 000 i skatt... kommer bli säkert 50 lakan till i år. det tycker jag rättfärdigar mitt softande i ett par månader när jag blir arbetslös.
Oj, kul med så många svar och en livlig diskussion!
*uppdate* *uppdate* *uppdate*
Lite mer information:
Min flickvän har fyra syskon. Idag är det endast två av dem som fortfarande bor hemma. Familjen bor i en femrummare, en hyresrätt med en hyra på runt 10 000 kr/mån.
Det intressanta är att föräldrarna den dag hon flyttar direkt tänker byta ner sig till en trea, vilket ger besparingar på ca 4 000 kr/mån. MEN... För att hon ska flytta (ihop med mig... :D) vill hon först ha sparat ihop 10-15 000 kr. Desto mer hon får betala hemma varje månad, ju längre tid tar det innan hon nått sitt sparmål och kan flytta.
Följaktligen blir totalkostnaden den samma för föräldrarna oavsett om hon bor gratis hemma i två månader och sedan flyttar eller om hon betalar 2 000 kr/mån och flyttar först efter fyra månader.
Men visst, nu är jag lite partisk. Det är klart att det är bra och rätt om ungarna betalar för sig. Å andra sidan skulle jag gärna låta mitt barn bo hemma om det sköter sig väl och jobbar eller pluggar.
Arf Pingvin
2006-08-29, 18:53
Det är inte att leva på andra, andra i det här fallet för en själv främmande människor. Man tar personligt ansvar ifall man försörjer sina barn så att samhället inte behöver göra det. Föräldrarna valde själva att skaffa barn, har de inte lyckats bättre i sin uppfostran än att ungen själv väljer att flytta eller erbjuder sig betala får de skylla sig själva. Att leva på bidrag det är att leva på andra.
Det är inte att leva på andra, andra i det här fallet för en själv främmande människor. Man tar personligt ansvar ifall man försörjer sina barn så att samhället inte behöver göra det. Föräldrarna valde själva att skaffa barn, har de inte lyckats bättre i sin uppfostran än att ungen själv väljer att flytta eller erbjuder sig betala får de skylla sig själva. Att leva på bidrag det är att leva på andra.
Återigen, det var inte seriöst skrivet.
Verkar onödigt att lägga energi på att tracka ner på mig.
Men fine, ni verkar inte vilja ha mig här. Byebye!
Nu är du bara fånig, du kan inte ta en persons ord för ett helt forums vilja, så bit ihop och sätt honom på ignore om du inte tål det han skriver.
Hon är vuxen, hon ska lära sig ta ansvar och att betala för sig.
+1
Den tiden jag bodde hemma och pluggade så fick jag betala med studiebidraget -kostnader för studiematrial!
...därför bodde jag inte hemma så länge :thumbup:
Svennar snälla. 2000 spänn. Bara hyran ensam i någon av våra större städer går väl på det dubbla. ffs.
/19 i December och betalar 0 kr :angel:
Absolut, speciellt då! Vore trevligt med mindre brats i världen. :thumbup:
Bara för att nån är ens barn behöver de inte vara ett barn. Man lär sig handskas med pengar om man inte får allt man pekar på, tvingas försörja sig själv, betala sitt uppehälle osv. (pratar inte om trådskaparens tjej)
+2
Jag skulle inte betala en spänn för att bo hemma. Nog för att jag knappast skulle behöva, men fy fan vad snålt av föräldrarna.
Jämför även prisskillnaden mellan att flytta hemifrån och bo kvar. Den måste ju vara relativt stor om hon ska behöva betala.
Tricklev
2006-08-29, 19:26
Svennar snälla. 2000 spänn. Bara hyran ensam i någon av våra större städer går väl på det dubbla. ffs.
/19 i December och betalar 0 kr :angel:
Bor relativt centralt i göteborg o hyran ligger på 2600, för en riktigt lägenhet. (2a, funkar pra pra)
Bor relativt centralt i göteborg o hyran ligger på 2600, för en riktigt lägenhet. (2a, funkar pra pra)
2600 för en 2:a *kissass*
Bronkitkorv
2006-08-29, 19:32
2600 för en 2:a *kissass*
Han glömde att nämna att hyresvärden är en mördare och att kackelackorna är stora som kattungar där nere i källaren.
Han glömde att nämna att hyresvärden är en mördare och att kackelackorna är stora som kattungar där nere i källaren.
Jag visste det hade en hake!
Ryska_raketen
2006-08-29, 19:34
bergsjön/hammarkullen/angered gills inte
bergsjön/hammarkullen/angered gills inte
Inte Sjuntorp heller *slap*
...fast om man har sagolik flax kan man nog få en tvåa för 3000
OM man har sex med hyresvärden!
Ryska_raketen
2006-08-29, 19:37
Inte Sjuntorp heller *slap*
Nej, för det är inte relativt centralt till göteborg, så vitt jag vet.lol
Tricklev
2006-08-29, 19:45
Sedan beror det väll på hur, och när man skaffar lägenheten, dock:)
Fast nvm, back Ont!
pragmatist
2006-08-29, 21:09
Jag är universitetslärare och kan intyga att det som regel är klart negativt för studierna att behöva arbeta mycket parallellt med högskolestudier. Allt j-kla extrajobbande är ett gissel som har sabbat många utbildningar (för att inte tala om allt extrajobb det orsakar för mig och andra lärare, men det är en annan femma...). Undantag finns förstås men om man är intresserad av bra betyg så gör man bäst i att minimera allt jobbande annat än under loven.
För övrigt tycker jag det är rätt osolidariskt av föräldrar att tvinga barn ta lån för att betala hemma, om man inte sitter i sjön ekonomiskt. Vill man inte ge sina barn en så bra start i livet som möjligt? Och om man som barn vill återgälda tjänsten kan man ju bjuda föräldrarna på en resa till Sydamerika eller nått när man får jobb. Eller göra som mina far - köpa en ny bil åt dem.
Jag är universitetslärare och kan intyga att det som regel är klart negativt för studierna att behöva arbeta mycket parallellt med högskolestudier. Allt j-kla extrajobbande är ett gissel som har sabbat många utbildningar (för att inte tala om allt extrajobb det orsakar för mig och andra lärare, men det är en annan femma...). Undantag finns förstås men om man är intresserad av bra betyg så gör man bäst i att minimera allt jobbande annat än under loven.
För övrigt tycker jag det är rätt osolidariskt av föräldrar att tvinga barn ta lån för att betala hemma, om man inte sitter i sjön ekonomiskt. Vill man inte ge sina barn en så bra start i livet som möjligt? Och om man som barn vill återgälda tjänsten kan man ju bjuda föräldrarna på en resa till Sydamerika eller nått när man får jobb. Eller göra som mina far - köpa en ny bil åt dem.
+1
Jag tycker inte att man så fort man fyller 18 ska behöva betala allting själv. Om inte föräldrarna har så dålig ekonomi så de inte klarar av att fortsätta ge deras son/dotter mat o husrum så tycker jag att det är självkalrt att de ska fortsätta göra detta. (Finns självklart undantagsfall med lata ungar som itne har några ambitioner att skaffa jobb eller utbildning)
Om jag vore föräldern i fråga skulle jag inte ta något betalt om barnet inte tog studielån, utan bara levde på studebidraget, på så vis kunde jag hjälpa mitt barn "spara" genom att denne slapp en del skulder.
Jobbade han/hon skulla jag begära att denne betalade typ 2000. Det betalade jag när jag bodde hemma och jobbade. Det är inte mycket pengar, men ändå en symbolisk summa och en bra träning så man lär sig att man inte alltid kommer ha så mycket pengar. Tror det är livsfarligt att barnen vänjer sig vid att ha typ 10' att spendera fritt, då kan de ju aldrig flytta hemifrån, för så mycket pengar över har ju typ ingen efter hyra, mat, räkningar osv.
Jag fick givetvis också hjälpa till hemma, ungefär lika mycket som mina föräldrar. Lagade mat ett par gånger i veckan, plockade undan efter mig, tvättade, städade (även mer än mitt rum), gick ut med soporna osv. Om föräldrarna gör alltd detta åt barnet tror jag också att man bara gör dem en fet gentjänst. Lika bra att man lär sig och vänjer sig vid det. Jag har en kompis som inte ens kunde torka av ett bord med en disktrasa (smulor typ) eller diska när hon flyttade hemifrån, jag har fått lära henne allt sånt typ.*rolleyes*
Denstillasittande
2007-03-14, 20:41
Månaden efter jag slutade gymnasiet började jag betala 1500kr till min mor, jag hade jobb direkt efter så det var ju inga problem.
Tycker det är helt okej att föräldrarna att börja ta betalt för barnen när de bor hemma.
Pierre_C
2007-03-14, 21:04
Håller med dig..
Satans snålt av föräldrar att inte låta ungarna bo gratis hemma så länge de pluggar. Om man jobbar så är det där emot en annan sak.
frökenzelda
2007-03-15, 14:38
Om man pluggar tycker jag att man ska få bo gratis.. vadå, ska hon betala till dom av sina LÅNADE csnpengar?? nänänä, det tycker jag är helt fel. Om man jobbar däremot tycker jag man ska betala för sig, men jag tycker man inte behöver betala så mycket... ja, förrutom nu om man är 30 år gammal & fortfarande bor hos päronen...
frökenzelda
2007-03-15, 14:39
Det som är rimligt är det föräldrarna kräver. Hon är myndig och nu vuxen. Föräldrarnas "plikt" att ta hand om sitt barn får anses vara överstökat.
ska väl tillägga då att föräldrar är försörjningsskyldiga ifall barnen pluggar, fram till att barnen är 20 år gamla.
Föräldrarna kanske vill att ungen flyttar ut? Alternativt vill att ungen skall börja ta ansvar ekonomiskt, som en lärdom.
Varför vill man ens bo hemma när man pluggar? Hela grejjen med att plugga är ju att gå på låtsasdagis. Sen börjar man jobba och växer upp.
frökenzelda
2007-03-15, 14:51
Varför vill man ens bo hemma när man pluggar?
Man kanske inte vill det, man kanske inte har så mycket att välja på. Du kanske inte vet att det tar lååång tid att få bostad i städer som Uppsala, Stockholm, Umeå & Lund?
Jag bor hemma och jag jobbar. Tog studenten i somras, och jag betalar 1500 kr hemma. Okej, visst har jag gnällt endel på det iom att så många andra med samma förutsättningar som jag (jobb + bor hemma) inte betalar något. Men samtidigt känns det att inte snylta (så) mycket utan betala en del iaf. Bra lärdom för senare om inte annat.
Om inte det är ekonomiska probs så tycker jag inte man ska ta något. Om det är så tajt med ekonomin så kanske en tusenlapp eller så.
Man kanske inte vill det, man kanske inte har så mycket att välja på. Du kanske inte vet att det tar lååång tid att få bostad i städer som Uppsala, Stockholm, Umeå & Lund?
Visst är det svårt, jag har väl glömt bort hur svårt det var att fixa place att bo. Man kan ju alltid börja plugga i Växjö istället eller nåt =)
Föräldrarna kanske vill att ungen flyttar ut? Alternativt vill att ungen skall börja ta ansvar ekonomiskt, som en lärdom.
Varför vill man ens bo hemma när man pluggar? Hela grejjen med att plugga är ju att gå på låtsasdagis. Sen börjar man jobba och växer upp.
Att slippa studielån är väl inte helt fel.
Precis. Kul ha skulder motsvarande en ny bil alt. bostadsrätt i en mindre svensk stad..
Jag bor hemma och jag jobbar. Tog studenten i somras, och jag betalar 1500 kr hemma. Okej, visst har jag gnällt endel på det iom att så många andra med samma förutsättningar som jag (jobb + bor hemma) inte betalar något. Men samtidigt känns det att inte snylta (så) mycket utan betala en del iaf. Bra lärdom för senare om inte annat.
Två olika förutsättningar.
Quote 1: Jobbar man och får full lön så bör man betala för sig IMO.
En anledning till att inte behöva betala kan vara sparande av nåt slag - tex insats för boende, bil etc. Det får man diskutera med föräldraenheterna.
Betalar man för sig fullt ut så får man ju även mer rättigheter än om man inte skulle betala, ytterligare diskuss.
Quote 2: Att plugga och bo hemma är en helt annan femma - att föräldrarna, förutsatt att ekonomin håller, låter sina barn bo kvar hemma under studietiden för att slippa ta lån underlättar för barnet senare, då han/hon slipper ha lån hängande över sig. Men det är ju som sagt nåt man får diskutera i familjen.
Studielån bygger karaktär.
Nej. Om man ska hårddra det så är det -"Kontakt med CSN bygger karaktär". :D
better__bodies
2007-03-15, 18:54
jag betalade 2600kr till mina föräldrar
Nej, plugga utan att ta studielån bygger karaktär (förutsatt att pappa inte betalar).
Har familjen gott om pengar så finns det ju inget som hindrar att man sätter in pengarna på ett konto för framtida inköp av bil, lägenhet, studiebuffert eller vad det än må vara. Om föräldrarna vill berätta det i förväg eller inte är ju en annan fråga, vissa kanske behöver skärpa sig vad gäller utgifterna och då är det ingen fördel att veta att man har en fond att ta av senare.
Just nu när jag jobbar ytterst lite, typ 1 gång per vecka och bor hemma så betalar jag faktiskt ingenting.
Söker aktivt andra jobb och hjälper till rätt så mycket hemma. Disk, dammsuger, kör syrran osv osv.
Hade jag haft ett fulltidsjobb så hade jag gärna betalt 2k i månaden till mina päron.
Janitorr
2007-03-15, 21:41
0 kr e rimligt tycker jag!!!
NiXPhoenix
2007-03-15, 21:43
4000-5000kr om man jämför med vad en studentlägenhet i stockholm kostar och standarden på dem.
;)
eandersson
2007-03-15, 21:45
När jag bodde hemma hos mor så betalade jag 2000-2500kr av mina 5000-5500kr i månaden. Kan tillägga att det kändes rätt och allt hon gjort för mig så var det en självklarthet. Vi är ingen välbärgad familj heller.
Fan, om hon pluggar tycker jag hon ska få bo gratis. Om man däremot har jobb så äre klart man betalar lite pengar om man bor hemma ett tag.
+1
En unge kostar mellan 3000 och 3500 att ha boendes hemma efter gymnasiet, beroende på lite vad det är för lägenhet, hur mycket man äter osv osv...
Jävla gnäll från folk som inte vill betala för sig hemma, klart att om man har stålar så betalar man? :confused: Pluggar man så ska man ändå betala hemma, ska föräldrarna bara fortsätta betala för ungen för att han eller hon inte känner för att betala för sig? Dom flesta jag snackat med har betalat hemma, oftast har det varit så att föräldrarna faktiskt har behövt den där extra tusenlappen, men också för att ungen ska få lära sig hur det är att faktiskt ha en fast utgift i månaden.
Vet att folk inte håller med mig, men jag har rätt och ni har fel *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.