Visa fullständig version : Ser detta bra ut efter träningen?
Jag brukar käka middag runt 5-tiden, börja träna runt 1900 och vid 20.15 dricka en proteindrink på 1dlwhey-80 och 2dl mjölk +en banan.
Sedan runt 21.30 brukar jag äta en kesellaburk med varma,mosade hallon, en apelsin och te.
Är det bra efter träningen?
Det känns bra och att jag får i mej bra protein och sådär. Ville bara höra vad ni tycker? :)
Protein drinken gör mest nytta precis innan passet, sen bör man fylla på med kolhydrater och protein direkt efter också. Banan är inte det bästa efter träning.
Protein drinken gör mest nytta precis innan passet, sen bör man fylla på med kolhydrater och protein direkt efter också. Banan är inte det bästa efter träning.
Nej det gör det inte. kan du sluta skriva saker du inte vet något om? tack.
Det där fungerar självklart. bananen borde du dock byta mot något annat. Varför inte en gainer efteråt? Hemmagjord helst då du själv kan kontrollera mängden kolhydrater och protein i. Annars kan du ta med riskakor eller något liknanade. Kolhydrater från frukt är INGEN höjdare.
Nej det gör det inte. kan du sluta skriva saker du inte vet något om? tack.
Det där fungerar självklart. bananen borde du dock byta mot något annat. Varför inte en gainer efteråt? Hemmagjord helst då du själv kan kontrollera mängden kolhydrater och protein i. Annars kan du ta med riskakor eller något liknanade. Kolhydrater från frukt är INGEN höjdare.
Proteinintag innan träning ger mycket större effekt på proteinsyntesen än intag efter...
Proteinintag innan träning ger mycket större effekt på proteinsyntesen än intag efter...
Om du hänger med i svängare så är det inte vasslepulver det gäller utan endast fria eaa.
Russin efter träningen? Det är inget heller att ha då eller?:whipped:
okej, men då kör jag som jag gör nu då. men jag har hört från verkliga träningsfanatiker(inte för att ni inte är det:P) och utbildade lärare att banan är superbra direkt efter träning. snabba kolhydrater..Men man kanske kan variera lite?
Men har du nått bra tips p hemmagjorda gainers då?(som inte är allt för avancerade och dyra. För isåfall blir det en gainer och proteindrink.
okej, men då kör jag som jag gör nu då. men jag har hört från verkliga träningsfanatiker(inte för att ni inte är det:P) och utbildade lärare att banan är superbra direkt efter träning. snabba kolhydrater..Men man kanske kan variera lite?
Men har du nått bra tips p hemmagjorda gainers då?(som inte är allt för avancerade och dyra. För isåfall blir det en gainer och proteindrink.
Bra hemmagjort gainer är Vassle protein + Maltodextrin...
[okej, men då kör jag som jag gör nu då. men jag har hört från verkliga träningsfanatiker(inte för att ni inte är det:P) och utbildade lärare att banan är superbra direkt efter träning. snabba kolhydrater..Men man kanske kan variera lite?
Men har du nått bra tips p hemmagjorda gainers då?(som inte är allt för avancerade och dyra.) För isåfall blir det en gainer och proteindrink.
är inte banan bättre än riskakor?
Nej. banan är lagom snabba kolhydrater, men det består av fruktos som som sagt inte är bra kolhydrater. Riskakor är mkt snabbare + bättre. kör på det ist.
Russin och banan går utmärkt att äta efter träningen. Bara se till att äta vettig mat en stund senare. Skit i näringslösa pulver(malto, dextro osv).
Fredrik_S
2006-08-29, 17:22
Nej. banan är lagom snabba kolhydrater, men det består av fruktos som som sagt inte är bra kolhydrater. Riskakor är mkt snabbare + bättre. kör på det ist.
Många siktar på att få i sig ca 1 g kolhydrat per kilo kroppsvikt efter ett styrkepass. Äter du riskakor så får du äta 12 riskakor om du väger 75 kg. Äter du banan så blir det ca 3-4 bananer.
Många siktar på att få i sig ca 1 g kolhydrat per kilo kroppsvikt efter ett styrkepass. Äter du riskakor så får du äta 12 riskakor om du väger 75 kg. Äter du banan så blir det ca 3-4 bananer.
Jo. Men mängden är en annan femma :D Eller så kompleterar man.
Russin och banan går utmärkt att äta efter träningen. Bara se till att äta vettig mat en stund senare. Skit i näringslösa pulver(malto, dextro osv).
FTW!
Slartibartfast
2006-08-29, 17:40
Man behöver knappast få i sig så mycket kolisar som 1g/kg. 0,5g/kg borde räcka fint vid styrketräning. Mera vid konditionsträning.
Fruktos är väl heller inte tillräckligt snabba kolhydrater för att vara optimalt ?
Fruktos är väl heller inte tillräckligt snabba kolhydrater för att vara optimalt ?
Fruktos mättar bara levern inte musklerna...
Det är inte bara fruktos i t.ex banan. Dricker man dessutom sin proteindrink med mjölk får man utan problem i sig tillräckligt mycket kolhydrater.
Man behöver knappast få i sig så mycket kolisar som 1g/kg. 0,5g/kg borde räcka fint vid styrketräning. Mera vid konditionsträning.
Det beror väl på hur man tränar och vad man vill ha ut av träningen iofs.
Använder man mixer så är några bananer, havregryn, mjölk plus proteinpulver (Oboy för smaksättning) något som funkar ungefär lika bra som en gainer.
Jag kommer för min del fortsätta med maltodextrin och proteinpulver för att jag skulle vomitera gränslöst om jag försökte med något mer svårsmält.
Bra hemmagjort gainer är Vassle protein + Maltodextrin...
Jag har något som kallas DEXTRO. Ett litet "godis" man kan köpa var som helst där det står "Quick extra energy". Är det samma sak?
Jag har något som kallas DEXTRO. Ett litet "godis" man kan köpa var som helst där det står "Quick extra energy". Är det samma sak?
Det är druvsocker vilket också funkar efter träningen men då hellre från en större förpackning då det blir ganska dyrt att stoppa i sig 50-100 g i samband med varje träning.
Det är druvsocker vilket också funkar efter träningen men då hellre från en större förpackning då det blir ganska dyrt att stoppa i sig 50-100 g i samband med varje träning.
Ok, tackar. Ska se om man kan hitta något ställe att beställa :thumbup:
Ok, tackar. Ska se om man kan hitta något ställe att beställa :thumbup:
Dextros i större mängder blir väldigt sött och sliskigt tycker jag.
Maltodextrin är neutral i smaken och finns här http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Tackar och bockar för tippset! Blir nog malto istället :)
på tal om kolisar i samband med träning.. Jag delar upp mängden kolhydrater jag tar i samband med träning före och efter. med en del kolhydrater före passet får jag enormt mycket bättre tryck i träningen och blir inte trött lika fort. tränar jag ett långt pass är det inte dumt att ta en del mitt i passet heller.
Enligt mig fungerar det såhär:
Kolisar före : Ökar kvaliteten på träningen, mer ork
Kolisar under : Går inte in i väggen i slutet av passet utan kan ge max till slutet.
Kolisar efter : blir inte hängig efter passet, fyller på glykogenet, ger mer ork till nästa pass om man har träning senare samma dag, minskar proteinnedbrytningen som annars är stor efter ett träningspass.
totala mängden kolisar varierar på typ av träning, träningens intensivitet, träningens längd.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.