handdator

Visa fullständig version : Ny tv

aitamaa
2006-08-29, 01:17
Har fått för mig att lcd är bättre än plasma? Hd-ready ska det självklart vara.. tänkt lägga mellan 7500-15000:- på en tv..

Bakprojektions tv, är de sämre än en lcd/plasma i bild kvallité? Varför är det billigare pga tjockleken? jag menar man får ju mer " för pengarna WHY?!?!?!?

aliquis
2006-08-29, 01:33
Har fått för mig att lcd är bättre än plasma?Titta på båda o bestäm dig.Hd-ready ska det självklart vara.. tänkt lägga mellan 7500-15000:- på en tv..Du får väl rätt begränsad storlek med LCD för 7500kr?Bakprojektions tv, är de sämre än en lcd/plasma i bild kvallité?Kolla, Sonys 3LCD bakprojektions-TV skall se ok ut.Varför är det billigare pga tjockleken?Billigare att tillverka, i Sonys fall är det väl tre stycken små LCD-paneler som de belyser och sedan drar upp på den stora skärmen, det är väl billigare att tillverka dessa tre små än en jättestor.Jag menar man får ju mer " för pengarna WHY?!?!?!?Ja.

tossefar
2006-08-29, 01:56
Tänk på att hd-ready inte innebär att du kan spela upp 1080i/p. Pengarna i sjön är ett kul uttryck som ofta passar när folk pratar platt-tv.

Pepparkakssmurfen
2006-08-29, 15:22
Lcd-Tv:n som har inbyggd digitalbox,funkar de med alla kort?

Glenner_84
2006-08-29, 15:25
Är det inte bakprojektion som man knappt ser nåt om man sitter lite från sidan? dom suger röv isf ( om du har en stor vinklad soffa då :P)

MasterChief
2006-08-29, 15:32
Är det inte bakprojektion som man knappt ser nåt om man sitter lite från sidan? dom suger röv isf ( om du har en stor vinklad soffa då :P)

Det är ett gammalt problem som inte gäller de nya varianterna. En riktig bra bakproj tycker jag ger bättre bild än plasma/lcd (vi pratar sxrd alternativt dlp).

danelli
2006-08-29, 15:33
bakprojekts tvns lampa brukar gå sönder väldigt lätt och den är ju inte precis billig heller om jag inte blandar ihop de nu.

Har själv en Philips 26" platt lcd-tv, hd-ready etc. Fick den för 6900 på elgiganten, medans onoff skulle ha över 8000 för exakt samma tv.

För det priset är det en helt okey tv

MasterChief
2006-08-29, 15:34
bakprojekts tvns lampa brukar gå sönder väldigt lätt och den är ju inte precis billig heller om jag inte blandar ihop de nu.

Har själv en Philips 26" platt lcd-tv, hd-ready etc. Fick den för 6900 på elgiganten, medans onoff skulle ha över 8000 för exakt samma tv.

För det priset är det en helt okey tv

Lätt? De moderna har lampor som håller för 6000 timmar. Men jag måste instämma att en plasma är smidigare på många sätt.

s_himself
2006-09-26, 08:01
Jag ville inte starta en ny tråd om detta ämne när det redan finns ett par stycken...

Men ev. tänkte jag köpa en ny tv och vill ha en 32" LCD eller Plasma för 10-11k. Jag är skitkass på dessa, det enda jag gått på hitills är hur bilden ser ut när jag tittar på dom hos handlarna. Men jag hittade denna PANASONIC TX32LX60F på elgignaten och tyckte den verkade bra.

Vet inte om någon har något annat att rekommendera. Finns den his expert är det ett plus, då jag har presentkort på 1000:- där :)

hasse36
2006-09-26, 09:27
Det finns ingen form av platt-TV som kan mäta sig med en bra tjock-TV. Så är det bara! Tänk på att de som lägger ut pengar på en ny TV, inte gärna erkänner att de har köpt dynga. De allra flesta byter ner sig.

pragmatist
2006-09-26, 09:43
Expert lär ju ha öppnat stormarknader nu där man kan handla lite billigare än i deras småbutiker (som brukar vara jämförelsevis dyra). Du får knappast en bra plasma för 10-11k men däremot en helt ok 32-tums LCD. Expert ville ha 9,999:- för Panasonicen du nämner och för Samsung LE32S71 t.ex. som bägge är bra maskiner.

Personligen tycker jag dock plasma fortfarande är bäst som allround-tv.

Makk
2006-09-26, 09:52
Köpte precis mig en 32" lcd, 6000kr betala jag för den! Är faktist riktigt jävla nöjd med bilden. Det är en Mirai 32" (http://www.minhembio.com/produkt/93408).
Värt att nämna i sammanhanget är att jag först och främst kommer använda den till datorn, därför är bilden i analoga signaler jätte viktigt för mig och den tv passar utmärkt då bilden digitalt är grym! Men analoga kabel-tv signaler ser faktist helt okej ut också efter lite inställningspill.

aitamaa
2006-09-26, 09:59
Förresten jag köpte sharpen.
Och jag är nöjd med bilden. ska koppla datorn till den och köra den som skärm oxå och det tror jag blir fint.. Nöta kolo på 37" lcd är inte fy skam.

Lodiz2
2006-09-26, 11:08
Det finns ingen form av platt-TV som kan mäta sig med en bra tjock-TV. Så är det bara! Tänk på att de som lägger ut pengar på en ny TV, inte gärna erkänner att de har köpt dynga. De allra flesta byter ner sig.

kan du utveckla ?

razer
2006-09-26, 11:24
Har fått för mig att lcd är bättre än plasma? Hd-ready ska det självklart vara.. tänkt lägga mellan 7500-15000:- på en tv..

Bakprojektions tv, är de sämre än en lcd/plasma i bild kvallité? Varför är det billigare pga tjockleken? jag menar man får ju mer " för pengarna WHY?!?!?!?

Håll dig till konceptet att ska du ha över 40" så är det plasma som gäller. under går det bra med lcd. Fast det första frågan du ska ställa dig e ju hur mkt pengar du vill lägga ut. Själv kör jag med pioneer pdp 43" xde :thumbup:

razer
2006-09-26, 11:27

Att köra upp en dvd på min tv med hdmi anslutning mellan dvdn och plasman ger en så klockren bild så att den inte ens e jämförbar med min gamla tjocka sony 32" me trinitonrör.

zirak
2006-09-26, 11:42

Kör du Volvo också? *bs*

hasse36
2006-09-26, 12:08
kan du utveckla ?Varenda platt-TV, vare sig det är plasma eller LCD, har ett irriterande "krypande" i bilden. Sätter man lite press på en säljare i butiken och frågar efter en TV som inte har "krypandet" så får man till svar att det inte finns någon.

På gymmet har de en Panasonic 42-tums plasma vars modellbeteckning jag inte minns men den kostade runt 18-20k. Hela vintern och våren satt jag och cyklade en timme varje dag på gymmet och tittade på den där TV:n. Det var något odistinkt över bilden vare sig den matades med TV-signal eller DVD-film.

Jag passade på att fråga killarna som installerade den vad man skulle välja och vad de själva hade. De svarade att det inte hade platt-TV eftersom de inte är tillräckligt bra ännu.

En polare till mig köpte en likadan Panasonic och han fick möblera om. Sitter man för nära håller inte bildens kvalitet. Han har nu en bild som är mindre än på den gamla 28-tummaren eftrsom han måste sitta så långt ifrån. En vanlig tjock-TV kan man i princip sitta hur nära som helst - tills man ser bildpunkterna.

Inför forbolls-VM var jag med en annan polare runt om i butikerna som "rådgivare" och det blev ingen platt-TV. De håller inte måttet.

Jag har även sett två LCD-apparater hemma hos folk och de är så dåliga att det är pinsamt. Ingen av dem har erkänt att de har köpt skit utan det är fräckt med platt TV.

hasse36
2006-09-26, 12:10
Kör du Volvo också? *bs*Ja, faktiskt. Och jag kommer inte att byta till en som drivs med bränsleceller, kostar 400k och maxar 80 km/h.

Fettecke
2006-09-26, 12:24
Hasse... köp en 42" tjock-tv och kom och diskutera sen.

hasse36
2006-09-26, 12:38
Hasse... köp en 42" tjock-tv och kom och diskutera sen.Kom igen när du kan sitta i samma rum som TV:n. :D

aliquis
2006-09-26, 14:59
Att köra upp en dvd på min tv med hdmi anslutning mellan dvdn och plasman ger en så klockren bild så att den inte ens e jämförbar med min gamla tjocka sony 32" me trinitonrör.Även om sonytvn också hade klarat samma upplösning? ...

HDTV ger mer skärpa än PAL? No shit.

aliquis
2006-09-26, 15:08
I övrigt håller jag med Hasse, för ett år sedan eller så sålde ju massa highendmänniskor ut sina loewecrts riktigt billigt, en tv som kostade 25kkr ett år tidigare för 7kkr o liknande.

Jag tycker att det är bra bild på CRT, och av den anledningen tror jag fortfarande att en bra 32" crt (som man får nästan gratis nuförtiden, om man hittar en...) kombinerat med en projektor ger bäst upplevelse för pengarna. Kalasfin bild som lämpar sig bra för tv-sändningar och gamla konsoller och en riktigt stor bildyta om/när man vill ha det.

Jag tror philips hade en modell (9xxx) av okänd storlek (30"+ men antagligen inte större än 36 eller så för då blir de nog rejält tunga) som fixade hdtvupplösningar och var rätt billig, runt 6600kr.

Nu fungerar pricerunner...
Philips 32 PW 9551
32 tum, Widescreen, Bildrör, Stereo
Bästa pris 6592 kr
4 återförsäljare
http://www.braljudbild.se/produkter.cgi?falt=7&varde=11151221&mall=mall_vara.html
"Elegant silverfärgad 32 tums 100 Hz Digital Scan-TV med PIXEL PLUS HD. Real Flat BlackLine-S-bildrör Digital Crystal Clear. Virtual Dolby Surround-sound. 1200 sidors Smart Text-TV, Plug & Play, Sidokontakter: CVBS Video in, Audio L/R (RCA), S-VHS in, Hörlursuttag. Kontakter bak: 2 Scartkontakter varav en med RGB och en med S-video, Komponent, HDMi. Stereo Audio in/ut. BxHxD 862x554x528 mm."

Den borde ju spöa lcd/plasma-tvs i 32" storleken för runt samma slant, men jag vet ju inte säkert och har inte sett den själv.

De få gånger som jag har gått förbi apparaterna på siba o elgiganten har jag tyckt att plasmorna ser mycket bättre ut, men om de är sämre när det rör sig eller något kanske jag inte skulle tycka det i alla lägen.

aliquis
2006-09-26, 15:10
Unterstützte Display-Auflösung
Videoformate: 1080i, 50, 60 Hz, 480p, 60 Hz, 720p, 50, 60 Hz, 576p, 50 Hz
http://www.hifi-regler.de/shop/philips/philips_32pw9551.php?SID=a49d86eb5ad7aa11dec8a66cb 5281cbd
http://www.hifi-regler.de/pictures/prodpics/big/b709124.jpg

Inte så tung heller:
Gerätegewicht: 50 kg
Gewicht (inkl. Verpackung): 57 kg

aliquis
2006-09-26, 15:13
Ja, faktiskt. Och jag kommer inte att byta till en som drivs med bränsleceller, kostar 400k och maxar 80 km/h.Stod på slashdot igår om några nya bättre kondensatorer(?) som efter bara fem minuters laddning kunde ta bilen 500 miles till en kostnad på $9... så nu skall du inte vara sådan ;)
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/09/26/037245

aliquis
2006-09-26, 15:13
Hasse... köp en 42" tjock-tv och kom och diskutera sen.Hasse köper projektor istället när han vill ha stor bild ;)

aliquis
2006-09-26, 15:29
Gick tom att få den för 5500kr visst.

Så 32" 1080i/720p CRT för 5500kr:
http://www.amazon.de/Philips-9551-32-Zoll-169-Fernseher/dp/B000FCMWPO
591 Euro = 5 471.64622 Swedish kronor

Granatgiraffen
2006-09-26, 17:10
Löjligt att säga att crt slår plasma nu för tiden. Det gällde kanske för 2 år sedan, nu har plasma rusat förbi crt.
Att man ser defekter i bilden på en bra plasma beror på signalkällan.

aliquis
2006-09-26, 17:17
Löjligt att säga att crt slår plasma nu för tiden. Det gällde kanske för 2 år sedan, nu har plasma rusat förbi crt.
Att man ser defekter i bilden på en bra plasma beror på signalkällan.Men av någon anledning köper ju majoriteten lcd verkar det som?