handdator

Visa fullständig version : Insulinkänslighet....?

emmzan
2003-01-14, 21:36
Då man talar om insulinkänslighet vad exakt menar man då?

Som jag fått lära mig är det cellens känslighet för insulin, dvs hur mkt glukos cellen pumpar in...

Men jag har också hört att insulinkänslighet är den mängd insulin som produceras då man äter socker.. Dvs att har man låg insulinkänslighet är regleringen av insulinmängden dålig och lie socker kan ge stort insulinpåslag...

Så vilket är det..?

Eller är det en effekt av båda. Dvs att cellen har dåliga receptorer som då tvingar fram högt insulinpåslag etc??

Tjockisen
2003-01-15, 09:54
Har precis lånat en bok av Paulún så jag kan citera vad han skriver:
"Har man god insulinkänslighet innebär det att insulinet fungerar som det ska i kroppen och att blodsockret sjunker i samma takt som insulinet utsöndras från bukspottskörteln till blodet. Alla hormoner måste ha mottagare, receptorer, som känner av dem. Receptorerna finns antingen i cellerna eller på cellernas yta. Fanns det inga receptorer skulle inga hormoner fungera. Varje hormon har sina egna receptorer, som endast det hormonet kan aktivera. Ju fler receptorer dina celler har desto mindre effekt av dess hormon behöver din kropp utsöndra för att det ska få avsedd effekt.
Insulinet är ett skolexempel, eftersom det är så lätt att mäta dess verkningar. När vi ätit höjs blodsockret och insulin utsöndras för att hålla det i schack. Det känner insulinrecept. som finns hos musklerna och levern. Dessa vävnader får signalen att ta upp glukoset och blodsockret sjunker. Om receptorerna är få, eller mindre känsliga på något sätt, kommer det att behövas mer insulin för att övertala dessa vävnader att ta upp kolhydraterna från blodet. När det finns mycket insulin cirkulerande kommer antalet receptorer att minska ytterligare. En process som kallas nedreglering, vilket kommer att ge ännu sämre effekt av insulinet."

Sen lite senare står det:
"För mycket fett i kosten är också känt för att sänka insulinkänsligheten och det är en mycket snabbare process än det glykemiska indexet. En förändring i fettintaget påverkar faktiskt insulinkänsligheten efter bara något dygn. Även för lite kolhydrater i kosten kan sänka insuliunkänsligheten, vilket faktisktn är en anpassning som gör att människan bättre klarar ett lågt kolhydratintag"
vilket jag inte riktigt förstår.. Ett lågt kolhydratintag måste väl ändå höja insulinkänsligheten?
:confused:

Sverker
2003-01-15, 10:24
Musklerna och levern väljer den energikälla som är mest tillgänglig:) .
Snurrar det runt en massa fett i blodet väljer musklerna fett för sin energiomsättning. Är muskeln mätt på energi så krävs ett högre påslag av insulin för att " lura / tvinga " in glukosen i muskeln.

Nä.. nu läste jag om din fråga och jag har ju inte svarat på den... att lite kolhydrat sänker insulinkänsligheten.. tyvärr. Det begriper inte jag heller:(

Sverker
2003-01-15, 10:42
Jag kan inte släppa frågan:D

Jag kan ju spekulera lite fritt:)

Äter man lite socker så är det endast hjärnan som får använda det lilla som finns. Skulle insulinkänsligheten vara hög i detta läge kan det bli problem. Skulle man någon gång under denna period äta kolhydrat skulle blodsockret stiga och insulin frisättas. De insulinkänsliga musklerna skulle reagera snabbt, snabbare än hjärnan, och tömma blodet på socker, och svälta ut hjärnan.
En trubbigare reglering skulle säkert vara gynsamt här där man låter hjärnan först gå över från ketonkroppar till glukos innan musklerna får börja använda glukosen.

Ren spekulation.

Ondjultomte
2003-01-15, 12:05
Äter man mindre kolhydrater så ökar ju insulinkännsligheten. Fast om man äter väldigt lite så kanske insulinkännsligheten minskar igen,just för att man har passerat de nivåer av kolydrater som behövs till hjärnan ... ?

/rena spekulationer från min sida ...

Petrus
2003-01-15, 18:03
Insulinet är ett transporthormon som fungerar som "dörrar" för celler och receptorer.
Dvs;;;

Hos en persone med hög insulinkänslighet behövs det väldigt lite insulin för att öppna cellerna och receptorerna för att glukoset etc ska kunna lagras där!

Hos en person med låg insulinkänslighet behövs det mycker mer insulin för att öppna dessa "dörrar" till cellerna och receptorerna för att näringen ska kunna lagras.

Dvs att cellen har dåliga receptorer som då tvingar fram högt insulinpåslag etc??

Jag fattar det som att du har rätt här!
Är man känslig behövs det bara en liten beröring på huden, och vice versa... Precis likadant med insulin!

Vänligen,,,
Petrus

Wain
2003-01-15, 19:06
"Varje hormon har sina egna receptorer, som endast det hormonet kan aktivera."

För att vara petig så är det påståendet felaktigt.
:booty:

King Grub
2003-01-15, 19:10
Då kunde det kanske vara på sin plats att förklara hur det egentligen ligger till. :booty: ;)

Wain
2003-01-15, 19:23
Likadana receptorer kan aktiveras av olika hormon och likadana hormoner kan aktivera olika receptorer.

:rolleyes:

Dasse
2003-01-18, 17:49
Här kommer mina teorier om insulinkänslighet, rätta mig om jag har fel!
Både fettceller och "muskelceller" har väl receptorer för insulin?
En ökad insulinkänslighet på samtliga receptorer borde ju ge ett "Status Quo". Jag menar alltså att om detta är fallet skulle ju musklerna behöva mindre insulin för glykogeninlagring men även fettcellerna för fettinlagring? I vanliga fall är det väl insulinet som ser till att glut 4 bildas och på så sätt ser till att kroppen suger upp (lagrar in) blodsockret. Efter (under) träning kommer glut 4 att bildas i muskler och lever utan hjälp av insulin och det är detta som gör att snabba kolisar efter träning inte ger ett så stort insulinpåslag. Träning kommer att förbättra insulinkänsligheten i ca 2 dygn efteråt, beror detta på att en viss del glut 4 så att säga ligger kvar eller vad beror det på. Har jag missuppfattat allt. Snälla hjälp! Förlåt Emmzan nu blev det mera frågor.

Unknown
2003-01-18, 23:47
Ok, har inte läst vad som står ovan men jag tror du syftar på diabetes 1 och 2. En av dom(Vet inte om det e 1 eller 2) innebär att cellerna har låg insulinkänslighet och alltså räcker inte insulinet till. Den andra innebär att det produceras för lite insulin men cellerna har normal insulinkänslighet och därför räcker inte insulinet till där heller. Hoppas det var till nån hjälp.

EiseltUK
2003-01-21, 18:41
Originally posted by Dasse
Här kommer mina teorier om insulinkänslighet, rätta mig om jag har fel!
Både fettceller och "muskelceller" har väl receptorer för insulin?
En ökad insulinkänslighet på samtliga receptorer borde ju ge ett "Status Quo". Jag menar alltså att om detta är fallet skulle ju musklerna behöva mindre insulin för glykogeninlagring men även fettcellerna för fettinlagring? I vanliga fall är det väl insulinet som ser till att glut 4 bildas och på så sätt ser till att kroppen suger upp (lagrar in) blodsockret. Efter (under) träning kommer glut 4 att bildas i muskler och lever utan hjälp av insulin och det är detta som gör att snabba kolisar efter träning inte ger ett så stort insulinpåslag. Träning kommer att förbättra insulinkänsligheten i ca 2 dygn efteråt, beror detta på att en viss del glut 4 så att säga ligger kvar eller vad beror det på. Har jag missuppfattat allt. Snälla hjälp! Förlåt Emmzan nu blev det mera frågor.

Det stämmer att träningen stimulerar GLUT4 liksom insulin och det tar nog lite tid innan det hunnit gå ned i igen. Hur lång tid har jag ingen aning om, men det går ju att ta reda på. Insulinets effekt på adipocyterna är något som intresserar mig mer personligen.

Mvh
Henrik

adde
2003-01-21, 18:48
Originally posted by EiseltUK

Det stämmer att träningen stimulerar GLUT4 liksom insulin och det tar nog lite tid innan det hunnit gå ned i igen. Hur lång tid har jag ingen aning om, men det går ju att ta reda på. Insulinets effekt på adipocyterna är något som intresserar mig mer personligen.

Mvh
Henrik

Min favorit-effekt av insulin är minskningen av utsöndringen av VLDL1 från levern.

/adde (kan inte någon skapa en poll över de bästa/sämsta effekterna av insulin?)

Dasse
2003-01-22, 19:51
Tack för hjälpen Henrik, dock undrar jag vad adipocyter är för något?

Sverker
2003-01-23, 06:54
adipocyter = fettceller

Dasse
2003-01-23, 12:17
Man tackar Sverker!