Visa fullständig version : DVD-R eller DVD+R?
Vilket ska man ha? (om man har en brännare som klarar båda)
tossefar
2006-08-27, 22:08
Sak samma, kolla vad din spelare klarar först bara.
shut teh face
2006-08-27, 22:10
Hej tejen.
DVD-R - (DVD Recordable) En skiva som tillåter inspelning en gång (det som spelats in kan ej raderas)
DVD+R - (DVD Recordable) Fungerar på samma sätt som DVD-R
DVD-RW - (DVD ReWritable) Som DVD-R, men kan även raderas och användas för inspelning flera gånger.
DVD+RW - (DVD ReWritable) Fungerar på samma sätt som DVD-RW.
DVD-DL - (DVD Dual Layer) En skiva med "dubbla lager". På den kan man, med en Dual Layer-brännare, bränna ca 8 GB, alltså dubbelt så mycket information som en vanlig DVD-R eller RW. Köp- och hyrfilmer på DVD är oftast Dual Layer-skivor.
Men det måste väl finnas någon skillnad på + och -? Jag hade för mig att +skivor kom först och senare kom -skivor ut som var bättre.
Välj dvd+r, om någon spelare bara kan spela ett av de formaten så är det oftast +r som stöds.
Men det måste väl finnas någon skillnad på + och -? Jag hade för mig att +skivor kom först och senare kom -skivor ut som var bättre.
Nej så är det inte.
Men det måste väl finnas någon skillnad på + och -? Jag hade för mig att +skivor kom först och senare kom -skivor ut som var bättre.DVD-R trodde jag var det första formatet som kom ut eftersom det tillhör dvdforums standarder, dvs de som har skapat DVD-formatet, men det finns väl en liten risk att någon gjorde ett annat format först, men jag skulle snarare tro att de ville förändra något i standarden.
DVD+R kommer däremot från DVD+R alliansen.Välj dvd+r, om någon spelare bara kan spela ett av de formaten så är det oftast +r som stöds.Det är fel, DVD-R är närmare standarden för DVDs och är kompatibelt med fler enheter.
Vad gäller skillnader på DVD-R och DVD+R har jag inte så stor koll, och jag skulle nog bara välja den skiva av högst kvalite som jag kunde få till bäst pris. Vad gäller DVD-RW och +RW så har den senare varianten bättre felkorrigering så den är antagligen ett bättre val.
Framförallt skall du låta bli att köpa skitskivor. Taiyo Yuden 8x TY02 är fina skivor.
Vad de kallar sina DVD+R och vilka av dessa som håller bäst kvalite vet jag inte, sök på lite reviews på olika brännare o kolla vilka skivor som har gett minst fel efter bränningen.
shut teh face
2006-08-27, 22:29
Functions supported by DVD+RW (not DVD-RW)
- Lossless linking / replace sectors
This means that it can replace individual sectors on the disc at any given location.
- DVD+VR support (Edit DVD-Video directly on-disc)
Using a DVD+VR capable authoring tool, you could for example change the background of the menu, edit out commercials or replace a part of a video recording, all within a matter of seconds and without the need of rewriting the entire disc.
- Build-in defect management
DVD-RW does not support any form of defect management within the basic system, which could lead to reading errors in a DVD-ROM drive or even hangups of a DVD-Video player when your disc contains a minor error.
- Background formatting
When you want to use your rewrtitable DVD discs, the discs needs to be formatted first. With DVD+RW, this format procedure is performed in the background, invisible to the user, and nearly without consuming any time
shut teh face
2006-08-27, 22:33
DVD media finns i två olika format, -skivor (DVD-R) och +skivor (DVD+R).
Egentligen är det inga större skillnader på dessa båda format. Anledningen till att det finns två olika format idag är att det är olika företag som har tagit fram dem. Båda formaten rymmer ca 4.5 GB.
Så om du letar efter inspelningsbara dvd-skivor så måste du kolla vilka format din dvd-brännare stödjer. Stödjer den båda formaten (vilket är mer eller mindre standard idag) så är det bara att välja fritt.
Letar du dvd-brännare så är det att föredra en som klarar båda formaten, särskilt eftersom nästan alla dvd-brännare idag gör detta. Men egentligen har det mindre betydelse. Köper du en brännare med stöd enbart för DVD+R så är det ju bara att köpa +skivor.
Men kolla även upp om din dvd-spelare klarar av att spela både + och - skivor, så att du kan titta på det du bränner ner.
Mer: http://www.videohelp.com/dvd
Du förstår nog kontentan av det hela.
Decamber
2006-08-27, 22:37
Skillnaden mellan - och +, som jag förstått det, ligger i att det är olika företag bakom. Det förstnämnda formatet (DVD-R) kommer från DVD Forum (däribland Hitachi, Sony, Pioneer m fl) medan DVD+R är resultatet av konkurrensen från ett gäng andra företag som går under namnet DVD+RW Alliance (bl a Dell, HP och Sony).
Något som jag däremot inte riktigt fattar är varför Sony ingår både i DVD Forum och i den andra alliansen. Detta enligt Wikipedia; länk 1 (http://en.wikipedia.org/wiki/DVD%2BRW_Alliance) och länk 2 (http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_Forum). Någon som vet?
Edit: Oj, måste som hade hunnit posta medan jag skrev. Kan någon av er svara på min fråga kanske?
shut teh face
2006-08-27, 22:42
Något som jag däremot inte riktigt fattar är varför Sony ingår både i DVD Forum och i den andra alliansen. Detta enligt Wikipedia; länk 1 (http://en.wikipedia.org/wiki/DVD%2BRW_Alliance) och länk 2 (http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_Forum). Någon som vet?
Det är väldigt svårt att svara på. Antagligen är det strategimedel från Sony's sida..
Skillnaden mellan - och +, som jag förstått det, ligger i att det är olika företag bakom. Det förstnämnda formatet (DVD-R) kommer från DVD Forum (däribland Hitachi, Sony, Pioneer m fl) medan DVD+R är resultatet av konkurrensen från ett gäng andra företag som går under namnet DVD+RW Alliance (bl a Dell, HP och Sony).
Edit: Oj, måste som hade hunnit posta medan jag skrev. Kan någon av er svara på min fråga kanske?Sony kanske gillade båda formaten och ville vara delaktiga i båda?
shadowfire
2006-08-27, 22:52
Se upp bara då det är ett smärre helvete att få brännarna att fungera med rätt media. Jag njöt av att bränna mina Verbatim +R (8x) på min brännare utan problem, så jag drog glatt till med en fetingbeställning från utlandet på Verbatim -R (16X) och givetvis kan jag inte bränna en enda skiva med min brännare, trots att det är en rätt så ny 16x-brännare.
Den godtar helt inte Verbatims DVD-R format... provat uppgradera firmware o patcha o tweaka så svetten sprutat utan framgång.
Så prova dig fram och hittar du en media som fungerar fint så kör på den o byt inte ;)
Det är fel, DVD-R är närmare standarden för DVDs och är kompatibelt med fler enheter.
Varför skulle då shut teh face quote säga så här?:
[I]Letar du dvd-brännare så är det att föredra en som klarar båda formaten, särskilt eftersom nästan alla dvd-brännare idag gör detta. Men egentligen har det mindre betydelse. Köper du en brännare med stöd enbart för DVD+R så är det ju bara att köpa +skivor.
Mer: http://www.videohelp.com/dvd
shut teh face
2006-08-27, 23:05
Varför skulle då shut teh face quote säga så här?:
DVD-R kom först. Men är idag mindre utbrett bland kompabiliteten bland brännare.
DVD-R kom först. Men är idag mindre utbrett bland kompabiliteten bland brännare.
Det var det jag ville ha sagt, men då sa aliquis att de va fel *screwy*
shut teh face
2006-08-27, 23:07
Det var det jag ville ha sagt, men då sa aliquis att de va fel *screwy*
Beror på vad denne menar. :)
Se upp bara då det är ett smärre helvete att få brännarna att fungera med rätt media. Jag njöt av att bränna mina Verbatim +R (8x) på min brännare utan problem, så jag drog glatt till med en fetingbeställning från utlandet på Verbatim -R (16X) och givetvis kan jag inte bränna en enda skiva med min brännare, trots att det är en rätt så ny 16x-brännare.
Den godtar helt inte Verbatims DVD-R format... provat uppgradera firmware o patcha o tweaka så svetten sprutat utan framgång.
Så prova dig fram och hittar du en media som fungerar fint så kör på den o byt inte ;)Uppgradera firmware. Vad är det för brännare?
Verbatim använder olika dyes, det är viktigare vilken dye som används än vilket tryck det är på skivan...
Varför skulle då shut teh face quote säga så här?:Han sade ju bara att om den bara klarar + så köper man +, det var väl inte så konstigt? Dumt att köpa --skivor till en som bara klarar + eller tvärtom...
Dessutom i länken han postade står:
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 80% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 79% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
Där jag bor är 93% > 83% och 80% > 79%, men det där är ju inget större problem nu längre då allt i princip kan läsa allt hursomhelst.
DVD-R kom först. Men är idag mindre utbrett bland kompabiliteten bland brännare.Går det att köpa en brännare som inte klarar båda formaten idag? Och isf varför gör man det?
Pioneer-brännare ftw btw.
Det var det jag ville ha sagt, men då sa aliquis att de va fel *screwy*För att jag har rätt och någon annan har fel, som vanligt. Varför tror du inte bara på mig istället för att ifrågasätta?
shut teh face
2006-08-29, 17:45
Går det att köpa en brännare som inte klarar båda formaten idag? Och isf varför gör man det?
Pioneer-brännare ftw btw.
Ytterst troligt att det ens går att köpa en sådan idag, nej. Men tidigare modeller funkar inte med både dvd+r och dvd-r och en dvd brännare är väl inte heller något man uppgraderar vid varje datorköp.
En del företag i asien enades om - standarden medans en massa företag i väst enades om +
Jag kör + och skulle rekomendera det till alla...
shut teh face
2006-08-29, 17:57
En del företag i asien enades om - standarden medans en massa företag i väst enades om +
Jag kör + och skulle rekomendera det till alla...
Jo därför är jag fundersam till denna text då statistiken troligtvis är global. Vad som gäller här i väst är väsentligt. Inget menat mot postaren av denna då det var jag som postade länken. :em:
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 80% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 79% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
Fotnot: Garnax ändrade sitt inlägg men kontentan är densamma.
Jag kör + och skulle rekomendera det till alla..."en del", "en massa", som om + hade mer företag bakom sig? *rolleyes*
Jo därför är jag fundersam till denna text då statistiken troligtvis är global. Vad som gäller här i väst är väsentligt. Inget menat mot postaren av denna då det var jag som postade länken. :em:
Fotnot: Garnax ändrade sitt inlägg men kontentan är densamma.Jag hade den redan uppgooglad själv.. och ofta det är så att utbredningen av olika brännare/spelare/enheter skiljer sig åt väsentligt efter världsdelen man befinner sig i. :Virro
Min brännare är förövrigt en LG GMA-4020b 2x DVD-R, 1x DVD-RW, 1x DVD-RAM... Klurar på att byta mot en Pioneer DVR-111d som sagt.
shadowfire
2006-08-29, 18:36
Uppgradera firmware. Vad är det för brännare?
Verbatim använder olika dyes, det är viktigare vilken dye som används än vilket tryck det är på skivan...
Gjort allt det, problemet kvarstår. Det är en AOPEN.
Köptde den för att den gamla brännaren inte klarade av massa skivor.. lol... nu ska jag köpa en till o fanemig köra med dubbla.
Skumt, borde ju fungera kan man tycka, alla skivor har fungerat i min och den är ju riktigt gammal.
Majoriteten av de stationära DVD spelarna och DVD brännarna
stödjer båda formaten...
Man ser oftast detta på produkternas beskriving...
DVD+R/-R
DVD+RW/DVD-RW
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.