handdator

Visa fullständig version : äpplen, plommon, körsbär, rabarber?

Madde88
2006-08-27, 16:54
någon som har lite bra tips på vad man kan göra med äpplen, plommon, körsbär & rabarber? kan inte äta upp allting har alldelles för mycket och sylt köper jag hellre än gör själv man måste ha så mycket socker om man gör själv för att den ska få syltkonsistens och då blir den för söt för min smak.. kakor och tårtor och sånt är det ingen i min familj som äter så de är ingen idé att baka nått.. (tyvärr) och dessutom går det bara åt några frukter..

nån som har nått bra recept på nån typ hälsosam chutney/röra/gryta som man kan göra och ha till maten eller nått annat bra förslag på vad man kan göra.. helts med äpplen eller plommon dom börjar ramla av träden nu..

Cilia
2006-08-27, 20:51
äppelmos kan du göra utan socker
mosa äpplena och frys in det sen kan du ta fram det till gröten.
frys i små förpackningar så de inte hinner bli dåliga

Äpplen kan du torka med. Googla för bästa sätt.

Rabarber kan du nog frysa men jag vet inte med körsbär. Ge till mig *L*

Plommon skulle jag testa att göra som med äpplena.

Fed up
2006-08-27, 20:56
Vadå, du måste väl inte sockra så mycket för att få syltkonsistens? Det är väl pektinet som ger syltkonsistens? Är pektin sött?

o.z.z
2006-08-27, 20:56
någon som har lite bra tips på vad man kan göra med äpplen, plommon, körsbär & rabarber? kan inte äta upp allting har alldelles för mycket och sylt köper jag hellre än gör själv man måste ha så mycket socker om man gör själv för att den ska få syltkonsistens och då blir den för söt för min smak.. kakor och tårtor och sånt är det ingen i min familj som äter så de är ingen idé att baka nått.. (tyvärr) och dessutom går det bara åt några frukter..

nån som har nått bra recept på nån typ hälsosam chutney/röra/gryta som man kan göra och ha till maten eller nått annat bra förslag på vad man kan göra.. helts med äpplen eller plommon dom börjar ramla av träden nu..
körsbär+kvarg/kesella, mixa, in i frysen=glass :thumbup:

Fed up
2006-08-27, 21:00
man kan göra äpplechips också väl? eller är det bara torkade äpplen? Jag tror man kan torka dem på olika sätt. Ah, googla på det.

Äpplen kan man även lägga i en jordkällare eller ett substitut för det så håller de sig rätt länge, så gjorde vi när jag var liten.

Min mamma brukar göra jordgubbsmos, då kokar hon bara jordgubbar och socker, alltså en lösare form av sylt, skitgott i typ fil. går kanske att göra på dina frukter? äppelmos är ju självklart, de andra är jag osäker p¨. Man kan ju regelera sockermängden själv iallafall.

Du kan göra rabarberkräm också, det är skitgott.Osäker på om det går att frysa dock...

Cilia
2006-08-27, 21:00
Vadå, du måste väl inte sockra så mycket för att få syltkonsistens? Det är väl pektinet som ger syltkonsistens? Är pektin sött?
sockret konserverar.
Har du inte i socker så möglar det snabbt.
det är därför jag föreslår att frysa i små förpackningar

edit
fed_up - tror inte alla äpplen klarar sig i jordkällare. Det bör vara sånna som kallas för höstäpplen. Är inte säker dock

Fed up
2006-08-27, 21:02
sockret konserverar.
Har du inte i socker så möglar det snabbt.
det är därför jag föreslår att frysa i små förpackningar

Ah. Din ide låter klok.

Ang. höstäpplena stämmer det nog, vet att vissa sorter brukade sparas, vissa skulle ätas fort eller göras mos/kräm på.

emmzan
2006-08-29, 09:03
jag har iofs kört grön melatin och ytterst lite sötningsmedel i vissa syltkok och sedan använt väl diskade och atamonsköljda burkar som sedan paraffinerats. Inte haft några problem med mögel alls faktiskt.

mr.clean
2006-08-29, 21:07
Såg också melatin i butiken för några dagar sedan.

Hur många kalorier innehåller det?

Tack på föhrnad

LadyG
2006-08-29, 21:56
Djupfrys i små förpackningar.

Välj ut de smaker du är sugen på för dagen och mixa tillsammans med lite yoghurt = smoothie.

Eller kör fruken i en råsaftcentrifug (finns att köpa på Åhléns för en femhundring) och gör din egen juice. (Du får cirka så här mycket per råvara: Morötter 0,5 kg = 265 ml, äpplen 0,5 kg = 180 ml )

z_bumbi
2006-08-30, 06:35
Köttfärsås med äpplen och curry. :eating:
Köttgrytor
Kyckling i ugn

Dvs släng bara ner äpplen i de flesta vanliga maträtter och se vad som händer. Plommon har jag inte testat men jag gissar att det också funkar i många maträtter, det brukar inte bli oätligt utan bara mindre gott om man misslyckas så våga ta ut svängarna lite.

En salsa med äpplen är gott till kött. Två/tre äpplen, en liten lök, en skvätt olja, vitlök, peppar och chili efter egen smak.

Chutney är ingen favorit för min del men det finns ganska många recept på nätet om man letar lite,

Plommon går att frysa in i halvor och man måste inte ha massor av socker på för att de ska smaka bra efter ett halvår, jag "åt ur" frysen innan jag flyttade och käkade plommon som har två år gamla som bara var lättsockrade. Sockret försvinner dessutom när man tinar frukten då det inte tränger in i själva frukten utan bara ligger på ytan. Plommonen är enligt mig godast halvtinade då frysningen förstor konsistensen, ska man äta dem till glass eller göra kräm etc på dem spelar det inte så stor roll iofs.

Körsbär går att frysa, även de tappar de konsistensen och bör ätas halvtinade.

Rabarber går utmärkt att frysa, skala och skär i mindre bitar.

(Ja jag är uppväxt i en fruktfamilj.)