handdator

Visa fullständig version : Internet till gammal dator

Scratch89
2006-08-27, 16:51
Jag ska nu snart göra så att min styvsyrras GAMLA dator har tillgång till internet. Det är en 333 mhz PII, 64 mb ram och 3 gb hdd med Win 2000 pro, så det är ingen värsting om man säger så.

De skydd jag tänkt att ha på datorn är AVG, Startup Guard och Zonealarm Pro.

Frågan är ju nu om det kommer att fungera, eller om jag ska ha några andra AVprogram som har tillräckligt låga prestandakrav för att det ska fungera på datorn.

Anledningen till att jag gör detta är att hon inte ska sitta här och ta upp min värdefulla kolozzeumtid. ;)

kroy
2006-08-27, 17:54
Om hon inte har modem är det i min mening onödigt att ha en massa program som drar ram.. Chansen att bli infekterad om man håller sig på expressen mm. är ganska minimal.

Om hon nu har modem är det klart värt att ha AV och FW, för att minska risken för att modemet ska bli hijackat..

Om nån expert totalsågar mig, så varsågod, det är min humbla mening.

Scratch89
2006-08-27, 17:55
Grejen är att vi här alltid verkar få virusattacker. Redan nu när jag installerat virusprogrammen, stoppat i sladden för att uppdatera och sånt, kommer det upp såna där popups som säger "Du är infekterad blabla". Nu precis när jag var klar med sista uppdateringen kom den där gamla rutan som härjade för något år sedan, som säger att datorn startas om efter en minut, upp. Hur sjutton var det man tog bort den ?

Empe
2006-08-27, 18:00
Man ger fan i att pirata windows så kommer inte den rutan upp!!!

Piranha
2006-08-27, 18:02
ääääääh tanka hem en linux dist och smacka in på den.

Kommer gå som en klocka :thumbup:

Scratch89
2006-08-27, 18:04
Man ger fan i att pirata windows så kommer inte den rutan upp!!!
va?

Pirre: Vore soft, fast jag är amatör så jag förstår inte Linux (iofs inte testat men ändå)

tp_88
2006-08-27, 18:10
Grejen är att vi här alltid verkar få virusattacker. Redan nu när jag installerat virusprogrammen, stoppat i sladden för att uppdatera och sånt, kommer det upp såna där popups som säger "Du är infekterad blabla". Nu precis när jag var klar med sista uppdateringen kom den där gamla rutan som härjade för något år sedan, som säger att datorn startas om efter en minut, upp. Hur sjutton var det man tog bort den ?
kör: shutdown -a.

Man tankar nåt removal-tool och sen en patch som fixar problemet. Googla på MS-Blaster. (vill minnas att det heter så)

mendezzz
2006-08-27, 18:16
va?

Pirre: Vore soft, fast jag är amatör så jag förstår inte Linux (iofs inte testat men ändå)
Testa Ubuntu (http://www.ubuntu.com/desktop)
Är i stort sätt lika lätt att installera och använda som Windows.

Scratch89
2006-08-29, 17:47
BUMP på tråden.

Jag fick allting att fungera hyfsat bra, inga virusattacker och liknande. Problemet är att msn blir blockat av Zone Alarm, men bara ibland. Jag har tittat ifall det ligger i Safe Zone och det gör det, men det vägrar ändå att logga in. Om jag stänger ner Zone Alarm går det att logga in, men då blir datorn attackerad. Någon som vet vad det är för fel?