Visa fullständig version : Trasig tand
Halva min tand på undersidan, fast längst fram, har gått av. Hur fixar man? Hur mycket kostar det? Hur lång tid lär det ta tills det är fixat om jag går till tandläkaren på måndag?
Har själv båda framtänderna lagade, och det tog inte så lång tid, en 30min kanske. Vad det kostar vet jag faktiskt inte. De blandar till någon massa som de lägger på, härdar den med ljus och sedan putsar de till den så den smälter in med resten av tanden.
Hur mycket kostade det Killer_?
EDIT: Tröga jag läste inte igenom hela.
Har själv båda framtänderna lagade, och det tog inte så lång tid, en 30min kanske. Vad det kostar vet jag faktiskt inte. De blandar till någon massa som de lägger på, härdar den med ljus och sedan putsar de till den så den smälter in med resten av tanden.
Men från och med att man går till tandläkaren, hur lång tid tar det tills man får tid och de fixar tanden? Syns det sen att tanden är "fixad"?
Om du får porslinskrona så funkade det såhär för mig:
Tanden slipas till och man tar avtryck. Sedan så får man titta lite på kronor tillsammans med tandläkaren och välja vilken färg som är mest lik dina tänder. Sedan får man en temporär krona som limmas fast(som kan se helt ok ut faktiskt, få märkte att jag hade en).
Sedan tar det några veckor innan man får sin porslinskrona och då går man tid, tar bort den temporära och limmar dit den andra. Tidsåtgång är väl runt 1 timme kanske max varje gång.
Är inte helt hundra på kostnad eftersom den togs av försäkringsbolaget, men jag tror min tandläkare nämnde runt 3500-4000kr.
beror ju på hur illa det är om det är hål under etc, kostade mig ca 1000 att fylla i lite plast i en tand sådär bara, men fattas halva tanden går det på ca 1500 kanske om jag skulle gissa
skulle rekomendera att gå dirket iaf, det gjorde inte jag=tand kaputt totalt
shadowfire
2006-08-27, 10:55
Men från och med att man går till tandläkaren, hur lång tid tar det tills man får tid och de fixar tanden? Syns det sen att tanden är "fixad"?
Beror på, plasttanden går inte att bleka sedan t.ex... så det såg fint ut då jag fixade det, men efter att ha blekt tänderna nu så måste jag in o göra om tanden, de får knacka bort plasten o göra en ny, ljusare massa.
Annars syns det inte om man inte kikar efter det (om tandläkaren gör ett bra jobb dvs). För min del var det en innebandyklubba och ett slagskott som kapade en av framtänderna...
Cool grabbar, och Trance (jag har fått reda på att Trance blivit feminist *rolleyes*). Tack för hjälpen. Jag skall nog gå till tandläkaren imorgon. Idag är det väl rätt stängt?
King Grub
2006-08-27, 11:06
Idag är det nog bara akutmottagningar som har öppet (S:t Eriks i Stockholm, t ex); och där får man vänta på sin tur, så det kanske blir i morgon även om du går dit nu.
Idag är det nog bara akutmottagningar som har öppet (S:t Eriks i Stockholm, t ex); och där får man vänta på sin tur, så det kanske blir i morgon även om du går dit nu.
Jepp. :/
Krokodil
2006-08-27, 11:18
De är bra men de gör bara temporära lagningar, inte behövde man vänta speciellt länge heller (typ 1 timme).
Om man inte har svinont kan man lika gärna vänta tills tandläkaren öppnar på Måndag. Om man har akuta problem brukar tandläkarna (min iaf) boka in en tid samma dag.
st eriks i sthlm var ovanligt tomt då jag var där en söndag. väntade i 20 minuter... dock i vintras
King Grub
2006-08-27, 11:39
Det skiftar nog från dag till dag, då. När jag var där, fanns där personer i väntrummet som suttit i 6 timmar. Dom såg måttligt roade ut. http://smilies.vidahost.com/ups/DeNiro/big_grin.gif
formula4shape
2006-08-27, 11:43
Det skiftar nog från dag till dag, då. När jag var där, fanns där personer i väntrummet som suttit i 6 timmar. Dom såg måttligt roade ut. http://smilies.vidahost.com/ups/DeNiro/big_grin.gif
Snart skriver aftonbladet:
Grub till akuten!
Du måste skaffa grillz. Hör med capone om du får låna hans... :)
Bolio, har du varit i slagsmål?
Skywalker
2006-08-27, 16:38
Har en familjemedlem som jobbar som receptionist på en tänläkarmottagning, och hon får den typ av frågor dagligen. Enligt henne är det mer eller mindre omöjligt att svart på dina frågor innan en tadläkare har tittat på skadan. Kan ju skilja mycket från skada till skada, så helt enkelt akuten nu eller vänta tills måndag och boka en tid hos en bra tandläkare.
Skywalker
2006-08-27, 16:41
Har en familjemedlem som jobbar som receptionist på en tänläkarmottagning, och hon får den typ av frågor dagligen. Enligt henne är det mer eller mindre omöjligt att svart på dina frågor innan en tadläkare har tittat på skadan. Kan ju skilja mycket från skada till skada, så helt enkelt akuten nu eller vänta tills måndag och boka en tid hos en bra tandläkare.
Fan vad illa jag stavar.....
Fan vad illa jag stavar.....
Jag förstod, och skall göra som du säger. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.