Visa fullständig version : lystring bartender och övriga drinkintreserade
Brattström
2006-08-26, 21:53
tja!
jag behöver tips om vart jag kan införskaffa en bra sourmix (sweet and sourmix, barmix) gärna i pulverform.
och inga komentarer "gör din egen det är enkelt" frågade inte om det :).
närmaste jag hittat i sverige är saturnus lemonmixxer någon som kan upplysa mig om denna?
skriv märke vart man införskaffar(url om det e på nätet:booty: ) och egen erfarrenhet av varan
- Pistoli :thefinger
mendezzz
2006-08-26, 22:06
Om man använder någon färdig i pulverform kanske man inte ska kalla sig varken bartender eller drinkintreserad.
Jag tror 99% av alla barer har sourmix i pulverform. Finns troligen att köpa för gemene man på konsums avdelning för essencer eller i din lokala "göra-eget-vin-butik".
mendezzz
2006-08-26, 22:25
Jag tror 99% av alla barer har sourmix i pulverform. Finns troligen att köpa för gemene man på konsums avdelning för essencer eller i din lokala "göra-eget-vin-butik".
Om det stämmer så är det ju risigt.
Betalar jag över 100:- för en drink vill jag ju har en riktig, inget halvfabrikat.
Om det stämmer så är det ju risigt.
Betalar jag över 100:- för en drink vill jag ju har en riktig, inget halvfabrikat.
Och om du nu uppenbarligen inte känner någon skillnad? *kissass*
det är rätt sjukt att en drink skall kosta 100 spänn i vilket fall som helst.
Vi snackar en liten sketen drink som räcker i 10 min.
100 spänn får man ju nudlar i 30 dar, eller ett pack kondomer och ett sexpack falcon!
Shit alså!
mendezzz
2006-08-26, 22:48
det är rätt sjukt att en drink skall kosta 100 spänn i vilket fall som helst.
Vi snackar en liten sketen drink som räcker i 10 min.
100 spänn får man ju nudlar i 30 dar, eller ett pack kondomer och ett sexpack falcon!
Shit alså!
Nej billigt att gå på krogen här i Sverige är det inte, men det kan ju vara värt det om bartendern varit inne nån timme innan öppning och förberätt en riktig sourmix och lägger ner lite själ i det han gör, däremot om han/hon slänger ihop drinken på 10 sekunder med hjälp av lite pulver så känns det dyrt.
Brattström
2006-08-27, 18:33
Om man använder någon färdig i pulverform kanske man inte ska kalla sig varken bartender eller drinkintreserad.
märks att du inte jobbat bakom bar mendezzz*rolleyes*
mendezzz
2006-08-27, 18:42
märks att du inte jobbat bakom bar mendezzz*rolleyes*
Tycker du sourmixer i pulverform når samma kvalitet som om man gör den själv?
Coldsmith
2006-08-27, 22:37
Ofta är drinkar ute helt felaktigt gjorda och ibland katastrofala. Finns dom som fått cosmopolitans i ett longdrink-glas. Jag menar.... HALLÅ!?
Svårt att anställa bra folk i guess ;).
Gör alltid min egen mix. DOck inte nödvändigtvis av färska frukter, utan använders oftast lime/citron på flaska. Men mina cosmos nu brukar vara med riktig lime.
shut teh face
2006-08-27, 22:47
Recept Sourmix
2,5 dl färskpressad citron
1,5-2 dl sockerlag
1 äggvita
Ca 2 dl kallt vatten
Variera citronen med grape, lime, eller apelsinjuice. Förvaras i kylskåp upp till en vecka.
Enklare blir det inte!
Coldsmith
2006-08-27, 22:50
äggvita? apelsin? huh?
shut teh face
2006-08-27, 23:04
äggvita? apelsin? huh?
En sweet/sour mix, ja.
Coldsmith
2006-08-27, 23:10
http://www.cocktail.com/recipes/mixes/SweetAndSourMix.htm
Aldrig nånsin hört talas om apelsin i sweet and sour. Den är ju typ varken eller.
Äggvita? Why?
shut teh face
2006-08-27, 23:12
http://www.cocktail.com/recipes/mixes/SweetAndSourMix.htm
Aldrig nånsin hört talas om apelsin i sweet and sour. Den är ju typ varken eller.
Äggvita? Why?
Jag menade (och förhoppningsvis skrev) att man kunde variera citronkoncentratet med apelsinkoncentrat, grape eller liknande.
Äggvitan vet jag faktiskt inte varför, men gött blire!
Coldsmith
2006-08-27, 23:13
Jag menade (och förhoppningsvis skrev) att man kunde variera citronkoncentratet med apelsinkoncentrat, grape eller liknande.
Äggvitan vet jag faktiskt inte varför, men gött blire!
Apelsin tycker jag inte är för sur för att kunna användas istället för citron/lime men ok.
Äggvita.. humm.. alltså.. detta i vanliga drinkar? Inte nåt till matbordet :P
shut teh face
2006-08-27, 23:15
Apelsin tycker jag inte är för sur för att kunna användas istället för citron/lime men ok.
Äggvita.. humm.. alltså.. detta i vanliga drinkar? Inte nåt till matbordet :P
Det blir snarare en sweetmix isf, sant. Drinkar med äggvita är väldigt gott, särskilt i samband med socker.
Coldsmith
2006-08-27, 23:16
Det blir snarare en sweetmix isf, sant. Drinkar med äggvita är väldigt gott, särskilt i samband med socker.
Jo, men då ska äggvitan vara i drinken inte i sourmixen :).
Får jag en margarita vill jag inte ha ägg i den :D.
shut teh face
2006-08-27, 23:19
Smaken är som bakad (mixad ;)).
Klassika Egg Nogg
3 cl whisky
1 ägg
12 cl mjölk
1 tesked socker
lite salt
Whisky är bäst att göra drinkar med ägg i enligt erfarehet.
Protte ftw
bear.flowertwig
2006-08-27, 23:24
Äggvita i drink används väl för att få skum när man skakar.
bear.flowertwig har alldeles rätt, äggviteproteinet ger en skumkrona
barkonsult.se säljer en massa bra bargrejer, finns en del andra sidor med och den vanligaste sourmixen är väl franco's, men det finns många andra också
pulverform slår aldrig färskt, inget slår färskt
vi snackar om himmel och jord, jämför bravos juice med färskpressad apelsinjuice t ex
men det är snabbt och billigt, en nattklubb har ingen chans att ha färskt bakom baren. om nåt skulle ta slut hinner man inte stå där och pressa juice precis
vill man ha valuta för sina pengar ska man sätta sig på ett fint ställe, de tar inte överdrivet höga priser och man får mycket mer
det beror väl lite på var man beställer sin cosmopolitan, i en nattklubb finns det ingen möjlighet att få det i ett cocktailglas. där kan man inte räkna med att få tillbaka glaset helt och ett sånt går loss på 40-50 kr
shut teh face
2006-08-29, 17:43
Äggvita i drink används väl för att få skum när man skakar.
Japp det är ju sant, jag tycker mig dock uppleva en viss smak med ren äggvita i drinken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.