Visa fullständig version : Tetracyklin - erfarenheter?
Ungtuppen
2006-08-26, 19:17
Har haft rätt mycket finnar ett bra tag nu och för c:a 5 veckor sedan påbörjade jag min tetracyklinkur som ska pågå i 6 månader. Vill väldigt gärna bli av med acnen för gott nu.
Vad har ni för erfarenhter av tetracyklin? Fungerar det riktigt bra? Jag är verkligen riktigt less på dessa fula röda pluttar nu.
Fungerade inte alls för mig.
Fungerade inte alls för mig.Som för mig då, dessutom inhiberar det proteinsyntesen.
Ungtuppen
2006-08-26, 19:21
Som för mig då, dessutom inhiberar det proteinsyntesen.
Vaah? Påverkar tetracyklin protenisyntesen? Inhiberar vad är det?
Om du har rätt mycket finnar och gärna vill bli av med dom för gott bör du nog läsa runt/prata med läkare om roaccutan.
ja gick till vårdcentralen och fick tetracykliner finnarna försvann men mitt under behandlingen kom de tillbaka och det blev värre, då gick ja till hudläkare och fick roa och nu är det helt borta och det har inte kommit tillbaka nu några månader efter avslutad behandling
Räcerman
2006-08-27, 00:07
Fungerade ganska bra för mig men så fort man slutar kommer skiten tillbaka. Tetracyklinet förstör vissa bakteriers proteinsyntes så att de dör, men så vitt jag vet påverkas inte människans proteinsyntes.
Tråd av intresse:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64406&highlight=proteinsyntes+tetracyklin
Funkade jättebra för mig, men mina finnar kom av medicin så kan vara annorlunda.
Jag körde tetracylin först 3 månader, men fick fortsätta i sammanlagt 6 månader för att bli kvitt aknen. Då använde jag även Skinoren och differin morgon och kväll, vilket jag tyvärr måste fortsätta med ett bra tag framöver för att hålla aknen borta.
Jag var lite nervös innan jag började med kuren, för biverkningar, men jag klarade mig igenom hela utan att känna av något alls, så jag är jättenöjd!
Jag körde tetracylin först 3 månader, men fick fortsätta i sammanlagt 6 månader för att bli kvitt aknen. Då använde jag även Skinoren och differin morgon och kväll, vilket jag tyvärr måste fortsätta med ett bra tag framöver för att hålla aknen borta.
Jag var lite nervös innan jag började med kuren, för biverkningar, men jag klarade mig igenom hela utan att känna av något alls, så jag är jättenöjd!
Tetracyklin har väl inga speciella biverkningar som man behöver vara nervös över, eller har jag fel? :confused:
sundvall
2006-08-27, 14:11
När jag fick tetracyklin utskrivet så sa doktorn först att jag skulle få den där differin salvan, men sen ändrade han sig och sa att jag bara skulle köra på med tabletterna... och jag har relativt mycket finnar.
Slartibartfast
2009-04-04, 10:20
Jag har kört på tetralysal 300 mg i ungefär en vecka nu.
Hur viktigt är det att man tar pillren på samma tider varje dag, eller har det ingen betydelse, sålänge man tar dem inom rimlig tid ifrån varann?
Man bör ju inte ta dem tillsammans med mjölkprodukter och jag har lite svårt att tajma det ibland. Ibland tar jag dosen kl 11, 15, 20, eller 23. om man ska tajma det så att man väntar 3 timmar mellan intag av mjölkprodukter och tetran, så blir det ofta lite oregelbundet intag beroende hur ens dag ser ut i övrigt. Hur länge bör det gå som minst och mest mellan två doser?
Jag gissar att det är meningen att man skall upprätthålla en så konstant koncentration som möjligt över dygnet, så det bästa är nog om man försöker ta dem ungefär samma tid varje dag, alt. att man försöker undvika att ta dem extremt långt ifrån/extremt tätt inpå varandra. Exakt hur dåligt det är att det blir si-och-så stort glapp är nog svårare att svara på.
von huff
2009-04-04, 11:47
Bara skit för mig går inte att jämföra med roaccutan
Slösade ett år på den där skiten. Roaccutan däremot är fantastiskt.
Sög..
Roaccutan funkade däremot riktigt bra.
Jag smetar in Duac i ansiktet, det innehåller bensoylperoxid och klindamycin (antibiotika). Det funkar bra, och sabbar inte bakterierna i magen. Tyvärr är det ju som med all annan antibiotika att det bara tar bort finnarna under tiden man använder det, och att man inte kan använda det särskilt länge pga risken för resistensutveckling.
enstorochstark
2009-04-04, 13:22
Jag hade sjuka problem med finnar. Prövade det mesta som fanns. Från apoteket, från läkare och till sist från hudläkare. Inget funkade. Tills jag fick roacuttan. Två månader senare var alla finnar borta. Efter kuren (6 månader, har jag för mig) fanns inte ett enda synligt spår. Var det bästa jag gjort i hela mitt liv, även om jag fick lite bieffekter av det: lite deppig och att huden torkade ut totalt och man gick med hudbitar som man kunde dra av. Men värt det, utan tvekan.
Slartibartfast
2009-04-04, 13:32
Ok, verkar ju som om tetra suger getpung och roa är teh shit.
Det var tal om roa också hos hudläkaren, men hon ville pröva tetra först och se hur jag svarar på det. Sen om ett år kanske aktuellt med roa.
von huff
2009-04-04, 13:33
Satan att man blir förbannad, fick tetracycline i januari eller februari och har ätit det nu men har inte hjält ett skit.Besöker hudläkaren pånytt och hon skriver inte ut roaccutan för at man kan bränna sig i solen så nu får man se ut som ett rövhål i ansiktet enda till hösten
Ok, verkar ju som om tetra suger getpung och roa är teh shit.
Det var tal om roa också hos hudläkaren, men hon ville pröva tetra först och se hur jag svarar på det. Sen om ett år kanske aktuellt med roa.
Det är alltid tal om tetra först, hudläkare har något stört behov av att hålla folk borta från det enda medlet som har en garanterad effekt.
Det är alltid tal om tetra först, hudläkare har något stört behov av att hålla folk borta från det enda medlet som har en garanterad effekt.
Det är snarare en säkerhetsåtgärd. Roaccutan har värre (vanligare) biverkningar än tetracyklin.
von huff
2009-04-04, 13:47
Kanske inte helt hälsosamt attt knapra roaccutan men och andra sidan så är det ingen ide att "prova" tetra i ett halvt år före om det inte fungerar. Knappast hälsosamt det heller.
Slartibartfast
2009-04-04, 13:47
Ja, roa är ju en väldigt kontroversiell medicin, så det är ju fullt förståeligt.
Jag skulle absolut inte vilja äta roaccutan om jag inte hade haft rejäla problem under lång tid. Hur mycket finnar har du egentligen Slarti? Kan inte minnas att jag någonsin tänkt på det när du lagt upp bilder.
/Hades, som avslutar sin tredje roaccutan-kur om ett par veckor
Läst måååångas åsikter om Roa och utan att överdriva hade 9 av 10 i efterhand valt att ta Roa även om de vetat om vilka effekter (positiva, negativa) de fått av medicinen.
Mina positiva effekter? Ingen acne, bättre hy. Mina negativa effekter? Torra läppar.
Slartibartfast
2009-04-04, 14:41
Jag skulle absolut inte vilja äta roaccutan om jag inte hade haft rejäla problem under lång tid. Hur mycket finnar har du egentligen Slarti? Kan inte minnas att jag någonsin tänkt på det när du lagt upp bilder.
/Hades, som avslutar sin tredje roaccutan-kur om ett par veckor
Såhär ser det ut när det är som värst. Kan vara så nångång i året.
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/finnar.jpg
Just nu har jag i princip inga finnar alls.
Lägger jag upp en bild på fejset och har en finne så tar jag givetvis bort finnen i PS. :)
Såhär ser det ut när det är som värst. Kan vara så nångång i året.
Just nu har jag i princip inga finnar alls.
Lägger jag upp en bild på fejset och har en finne så tar jag givetvis bort finnen i PS. :)
Ja, det ser i och för sig lite störigt ut. Speciellt när man passerat tonåren med råge är det ju riktigt irriterande att få finnar. Men jag måste säga att det låter lite märkligt att käka roaccutan för acne som till och med försvinner helt och hållet i perioder och som aldrig blir värre än på bilden. Men det är så klart upp till dig och hudläkaren att avgöra.
Slartibartfast
2009-04-04, 14:53
Ja, det ser i och för sig lite störigt ut. Speciellt när man passerat tonåren med råge är det ju riktigt irriterande att få finnar. Men jag måste säga att det låter lite märkligt att käka roaccutan för acne som till och med försvinner helt och hållet i perioder och som aldrig blir värre än på bilden. Men det är så klart upp till dig och hudläkaren att avgöra.
Min fd svärfar som är allmänläkare sa att det inte finns en chans att jag skulle få roa utskrivet. Men hudläkaren som skrev ut tetra sa att det var ett alternativ iaf.
Varför har du tagit flera roa-kurer? Räcker det inte med en?
Min fd svärfar som är allmänläkare sa att det inte finns en chans att jag skulle få roa utskrivet. Men hudläkaren som skrev ut tetra sa att det var ett alternativ iaf.
Varför har du tagit flera roa-kurer? Räcker det inte med en?
Som jag förstått det skriver man ibland ut roa även i mindre allvarliga fall, om man först har provat antibiotika utan effekt.
Det ska väl för de flesta räcka med en kur, men ibland kommer det tillbaka. Tror att de två första kurerna avslutades för tidigt också. Håller tummarna för att det är tredje gången gillt nu.
Slarti, min acne var knappast värre och det var inget snack hos hudläkaren om att jag skulle få Roa. Tack för det.
von huff
2009-04-04, 15:36
Om du ser ut sådär Slarti, och går till hudläkaren så får du nog roaccutan tror jag men har du mindre än det där eller som du sa "nstan inga finnar alls" så skulle jag nog fundera på andra alternativ före, dessutom skall man väl inte supa när man använder roaccutan:)
Slartibartfast
2009-04-04, 15:59
Om du ser ut sådär Slarti, och går till hudläkaren så får du nog roaccutan tror jag men har du mindre än det där eller som du sa "nstan inga finnar alls" så skulle jag nog fundera på andra alternativ före, dessutom skall man väl inte supa när man använder roaccutan:)
Jo, men somsagt är det sällan det blir sådär dåligt, så det är svårt att tajma läkarbesöket ;) Hade iaf med mig den bilden dit, så hon fick se hur det kan se ut. Just nu ser det ut såhär:
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/20090404.jpg
Dvs, inte helt utan skavanker, men acceptabelt.
Hrm, ja med den hyn kan det kanske bli svårare.
ManuelIT
2009-04-04, 16:16
På första bilden så skulle du lätt kunna få roa utskrivet om du även berätta hur mkt det påverkar dig psykiskt, ditt sociala liv etc.
Utifrån andra bilden så skulle du knappast kunna få roa utskrivet. Jag ser inte ens vad problemet är där?
Med det sagt så fungera min kur på tetra så länge jag käka skitet, precis när jag la av med det så kom aknen tillbaka. Kändes som waste of time.
Gick på roa därefter som i stort sett eliminera all akne, det var nog över ett år sedan. Men det har börjat komma tillbaka sakta men säkert på senaste tiden, så jag funderar på att boka en ny tid med hudläkaren och försöka övertala honom om en till kur.
Vad tror ni chanserna är att man får det utskrivet med tanke på att sommaren är på ingång nu? De är väl lite försiktigare med att skriva ut roa då, eller?
På första bilden så skulle du lätt kunna få roa utskrivet om du även berätta hur mkt det påverkar dig psykiskt, ditt sociala liv etc.
Utifrån andra bilden så skulle du knappast kunna få roa utskrivet. Jag ser inte ens vad problemet är där?
Med det sagt så fungera min kur på tetra så länge jag käka skitet, precis när jag la av med det så kom aknen tillbaka. Kändes som waste of time.
Gick på roa därefter som i stort sett eliminera all akne, det var nog över ett år sedan. Men det har börjat komma tillbaka sakta men säkert på senaste tiden, så jag funderar på att boka en ny tid med hudläkaren och försöka övertala honom om en till kur.
Vad tror ni chanserna är att man får det utskrivet med tanke på att sommaren är på ingång nu? De är väl lite försiktigare med att skriva ut roa då, eller?
Tror det är regel att de inte skriver ut roaccutan över sommaren.
Coldsmith
2009-04-04, 18:13
Tetracyklin funkade för mig och för en kompis, inget mirakelmedel men helt ok. Däremot sabbar det magen. Proteinpruttar x10 +ont i magen, plus en rövsvett som tar ihjäl det mesta
dessutom skall man väl inte supa när man använder roaccutan:)
Kanske inte borde sitta och smutta på en tequila och en jäger för att komma igång då.
Tja, man gör det ju på egen risk. T.ex. risken att man skall ha kassa levervärden vid nästa koll, och därmed inte få fortsätta kuren.
Man kan dricka probiotika (typ proviva eller nåt sånt) om man har problem med magen när man äter antibiotika. Sägs att det hjälper, men tror inte det finns några definitiva studier.
Tetracyklin pajade min mage.
Roaccutan pajade mina levervärden tillsammans med diklofenak.
jakerbest
2009-04-04, 21:08
kör själv på Tetracyklin och tycker det funkar riktigt bra. Det gäller att man ger det tid i början, jag såg inte skillnad förrens en månad senare. Men sedan börjar det försvinna. Sen att man blir dålig i magen tror jag bara sker i början. Första dagarna sen vänjer sig nog magen vid det. Så var det iallafall för mig. Det som även är bra att man kan fortfarande festa o.s.v. Det är riktigt skönt. Men ge det en chans, jag tycker den funkar utmärkt iallafall. Defintivt bättre än ingenting. Den funkar skitbra på mig.
Går på en tetra-kur just nu och det har fungerat bra, vet dock inte vad som kommer hända när jag avslutar kuren.
Vad har ni som ätit roacuttan för permanenta biverkningar efter kuren avslutats?
Tetracyklinbehandling är bra mot framförallt inflammatorisk acne. Det är alltså inte huvudsaklingen den bakteriedödande effekten utan anti-inflammatoriska som eftersträvas. Den bör kombineras med utvärtes behandling såsom Basiron/stioxyl och/eller a-vitaminkräm (recept).
Ex. a-vitkräm på morgonen. Basiron på kvällen innan sömn.
/xR
Sola solarium ofta :)
Rekommenderades att inte göra det när jag tog Tetracyklin, vet inte hur känslig man är egentligen.
Min läkare ser relativt lugnt på det när det gäller Roaccutan som är mycket starkare. "Det är torrheten som gör att man blir känsligare". Och är man inte speciellt torr så kan man ju testa. Kortare stunder i alla fall.
von huff
2009-04-05, 13:08
På tal om acne i allmänhet så har jag ännu inte använt en enda bra utvärtes medecin.Enda som har varit ok är nåt valfritt bakteriedödande medel efter man har klämt finnar och tandkräm
Slartibartfast
2009-05-05, 08:02
Har använt Tetralysal i en dryg månad nu, tillsammans med Aberela 0,025% (Avitcid 0,025 i Finland) varje kväll och det har funkat riktigt bra. I princip finnfri :)
Är det farligt att börja med Tetracyklin nu i augusti? Nu är ju inte solen lika stark. Är Tetracyklin så att den kan ge fotosentitiva reaktioner?
Jag har aldrig fått reaktioner av tetralysal i samband med sol faktiskt, differin däremot
otherside
2013-08-16, 11:38
Jag är självunnämnd hud expert, har i 5 år testat allt och har ju bra hy, det har varit en tragisk resa, men fråga på om du vill, jag kan garanterat hjälpa dig
Vh Peter
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.