Visa fullständig version : För lite salt?
Jag saltar aldrig något jag äter. Är det farligt? Vad kan det leda till? Har inte haft problem hittils men man vet ju aldrig vad det kan leda till på sikt...
mvh
struma och det har man hört om, men hur lång tid tar det att utveckla isåfall? ÄR det nödvändigt att salta sitt käk ?
King Grub
2006-08-26, 12:53
En normal blandad kost täcker ditt saltbehov med råge utan att du måste fram med saltkaret.
Vid långvarigt hårt fysiskt arbete till svettning t ex i värme kan saltat vatten till en koncentration av 0.1-0.2% salt under aktiviteten vara av värde.
Tack så mycket för ditt svar :)
Struma får man inte pga för lite salt utan av för lite jod, men jag antar att du syftade på att för lite jod-berikat bordssalt kan leda till struma.
Struma pga jodbrist är praktiskt taget utrotat i Sverige sedan vi på 30-talet började berika bordssalt med jod.
Är det så att du inte äter något jodberikat salt och din kost i övrigt är jodfattig så finns en risk att utveckla struma (kosten täcker för det mesta behovet ganska bra)
Hur ser din kost ut? Bra jodkällor är fisk och skaldjur, måttligt med jod finns i ägg och mejeriprodukter.
Det finns mineralsalt som är jodberikat också om det vore ett alternativ.
Struma får man inte pga för lite salt utan av för lite jod, men jag antar att du syftade på att för lite jod-berikat bordssalt kan leda till struma.
Struma pga jodbrist är praktiskt taget utrotat i Sverige sedan vi på 30-talet började berika bordssalt med jod.
Är det så att du inte äter något jodberikat salt och din kost i övrigt är jodfattig så finns en risk att utveckla struma (kosten täcker för det mesta behovet ganska bra)
Hur ser din kost ut? Bra jodkällor är fisk och skaldjur, måttligt med jod finns i ägg och mejeriprodukter.
Det finns mineralsalt som är jodberikat också om det vore ett alternativ.
hm jadu jag äter en del äggvitor och ngn gula om dagen, har gjort det ett bra tag nu också. sen så äter jag i princip alltid så bra jag kan om dagarna + en hel del grönsaker osv, me njag saltar aldrig maten även om man "ska" göra det när man tillagar ngt så saltar jag aldrig. vet inte varför *screwy*
hm jadu jag äter en del äggvitor och ngn gula om dagen, har gjort det ett bra tag nu också. sen så äter jag i princip alltid så bra jag kan om dagarna + en hel del grönsaker osv, me njag saltar aldrig maten även om man "ska" göra det när man tillagar ngt så saltar jag aldrig. vet inte varför *screwy*
Ska och ska, för smakens skull då.
Precis som Grub redan påpekat får du i dig mer salt än du behöver (undantaget ev. svettiga dagar med stora vätskeförluster) via saltet som finns i precis allt du äter nästan.
Att vi i väst tenderar att salta med extra salt är snarare hälsoskadligt än motsatsen, i vilken grad är väl dock diskuterbart.
Låter ju annars som du äter ganska bra och då knappast behöver oroa dig för jodbrist.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.