Visa fullständig version : ligga på mage?
jag brukar ligga på mage när jag chillar typ kollar på TV,lirar tv-spel eller läser.belastar det ryggen mer jämfört med att ligga på rygg eller sitta i en soffa/fåtölj? jag tycker iaf att det känns mkt bra för ryggen att ligga på mage
Så länge du inte käkar pommes på nyår samtidigt så *rolleyes*
OnT: Känns det bra så är det säkert bra...
kalle_banan
2006-08-25, 12:06
Jag får ont i ryggen av det, låg alltid på mage när jag var liten o såg på teve, sen slutade jag med det, och nu måste jag böjja ryggen framåt lite då o då för att inte få ont i den, kan tex inte sova raklång en hel natt utan att få känningar i ryggen.
Coincident? Jag snor tråden lite, kan det ha ett samband? Är min rygg knasig?
jag har fått rådet av sjukgymnasten att böja mig bakåt då och då.har dock inte frågat om liggande på mage
Om du hyperextenderar ryggen så är det inte bra att ligga i den ställningen för länge. Kan i längden leda till att du får problem med de nedersta lumbalkotorna.
Att ligga eller sova på magen leder också till att man antingen vrider nacken för mycket åt något håll eller att man sätter den i hyperextension. Inget av det är att rekommendera.
hahahaha, jag minns :)
Om du hyperextenderar ryggen så är det inte bra att ligga i den ställningen för länge. Kan i längden leda till att du får problem med de nedersta lumbalkotorna.
Att ligga eller sova på magen leder också till att man antingen vrider nacken för mycket åt något håll eller att man sätter den i hyperextension. Inget av det är att rekommendera.
Helt rätt. Antingen är du utbildad i området eller läser du vad EC skriver på t-nation.com
Jag ligger aldrig på magen längre. Frugan gör och klagar på ont i ryggen.
Nedre ryggen ska ha stabilitet, inte flexibilitet.
Helt rätt. Antingen är du utbildad i området eller läser du vad EC skriver på t-nation.com
sjukgymnasten har sagt åt mig att ofta böja mig bakåt samt ha "svank" kudde när jag sitter ner tex på kontorsstol, i bilen m.m.så att jag får upp svanken.är det verkligen dåligt för mig att ligga på mage då?
Guddi: vad är det för problem med nedersta lumbalkotorna man får? vad menas med lumbal?
Fan, sover ju alltid på mage, lär inte vara det lättaste att ändra på.
Jag studerar till sjukgymnast så får väl säga att jag är utbildad i området. Brukar inte hänga på T-nation men jag tittar in på Eric Cressey's hemsida lite då och då och tittar på vad han skriver för nytt. Har läst att han brukar avråda folk från att sova sova på magen. Själv tycker jag väl att det är lite extremt att säga att folk inte ska sova på magen alls, men man bör definitivt inte ha för tjock kudde eller ännu värre dubbla kuddar om de gör det så ryggen blir hyperextenderad (som jag skrev i mitt förra inlägg).
Om man får eller har problem med nacken eller ryggen så kan det också vara en bra ide att sluta sova på magen.
sjukgymnasten har sagt åt mig att ofta böja mig bakåt samt ha "svank" kudde när jag sitter ner tex på kontorsstol, i bilen m.m.så att jag får upp svanken.är det verkligen dåligt för mig att ligga på mage då?
Guddi: vad är det för problem med nedersta lumbalkotorna man får? vad menas med lumbal?
Att göra böj bakåt är en del av vissa behandlingsmetoder för ryggproblem (bla McKenzie) och är definitivt inte fel. Det är dock stor skillnad mellan att ta ut full rörelse i en led jämte att belasta den i ytterläge en längre tid.
När du lägger en kudde i bakom ryggen när du sitter så hamnar inte ryggen i någon hyperextension utan du tar bara ut din normala lordos (lordos=böj, se bilden nedan) och det är således inte samma sak.
Jag skulle säga att det inte är bra för dig eller någon att ligga på mage om ryggen är fullt extenderad. Nu vet jag inte vad som är fel på din rygg så jag tycker du gör bäst i att fråga din sjukgymnast om det gäller dig med.
De problem som kan uppstå i lumbalen är att man får en så kallad kotglidning eller förstadiet till det (sök på spondylolys eller spondylolistes på google). Kotglidningar finns hos i stort sett alla brottare och gymnaster då dom ofta belastar sin rygg när den är fullt extenderad.
Lumbalen är den nedre delen av ryggraden innan kotorna växer ihop.
http://www.sisonline.org/images/spinedj.gif
Lasse Kongo
2006-08-28, 22:50
HAHA
Moget inlägg av mig ja vet, men jag höll på att garva pungen av mig :laugh:
Om man får eller har problem med nacken eller ryggen så kan det också vara en bra ide att sluta sova på magen.
Lumbalen är den nedre delen av ryggraden innan kotorna växer ihop.
http://www.sisonline.org/images/spinedj.gif
Jag har problem med L1-L5 området och mår bättre i ryggen av att sova på ryggen. Nacken mår också bättre av att sova på ryggen.
nu måste jag böjja ryggen framåt lite då o då för att inte få ont i den, kan tex inte sova raklång en hel natt utan att få känningar i ryggen. Du har fått "tics" med andra ord. För mig blev det en fantastisk förbättring när jag lade av med det. Det kändes svårt några dagar, men sen blev det bara bättre. Jag fick tipset av en kiropraktor. Värt att prova för alla som har ryggtics, säger jag!
kalle_banan
2006-08-29, 09:38
Du har fått "tics" med andra ord. För mig blev det en fantastisk förbättring när jag lade av med det. Det kändes svårt några dagar, men sen blev det bara bättre. Jag fick tipset av en kiropraktor. Värt att prova för alla som har ryggtics, säger jag!
Vad pratar du om nu? Lägga av med att böjja den framåt eller ligga på mage? För magliggandet la jag av med när jag var 10, vilket är nio år sen.
Vad pratar du om nu? Lägga av med att böjja den framåt eller ligga på mage? För magliggandet la jag av med när jag var 10, vilket är nio år sen.
Lägga av med att böja den framåt då och då för att det skall kännas bättre. Det är detta som jag kallar för "tics".
Lägga av med att böja den framåt då och då för att det skall kännas bättre. Det är detta som jag kallar för "tics".
Böööööööörp, till skillnad ifrån dig som började ligga på mage vid 15 ungefär.
Böööööööörp, till skillnad ifrån dig som började ligga på mage vid 15 ungefär.Va schnackar du om? Killen får ligga hur han vill för mig. Det har jag inga funderingar runt. Jag sover själv på mage. Det är ju dödsgött. (Även om det var ännu skönare förr i världen.) :)
Skywalker
2006-08-29, 13:05
Hur många har koll på vilken ställning man sover i, byter man inte den ca: 40 ggr på en natt ( mycket osäker om det är rätt siffra ). Men att somna på mage är fin fint.
Somnar i framstupa sidoläge, vaknar på rygg. Förmodligen snor jag runt ganska mycket eftersom sängkläderna brukar vara i komplett oordning också. Kanske slåss jag med nattliga väderkvarnar? :D
kalle_banan
2006-08-29, 18:38
Hur många har koll på vilken ställning man sover i, byter man inte den ca: 40 ggr på en natt ( mycket osäker om det är rätt siffra ). Men att somna på mage är fin fint.
Jag la märke till det när jag sov med min flickvän = trångt. Då kunde jag inte böjja mig som vanligt, så hade det inte varit för henne hade jag inte vetat om det.
Men nina L, är det dumt att sova på det viset alltså? Är det kanske därför jag inte kan stå upp/gå en längre tid (~30min+) utan att behöva sätta mig/böjja ryggen? Skulle det hjälpas av att sova raklång länge, och kanske sitta rakryggad också?
Jag la märke till det när jag sov med min flickvän = trångt. Då kunde jag inte böjja mig som vanligt, så hade det inte varit för henne hade jag inte vetat om det.
Men nina L, är det dumt att sova på det viset alltså? Är det kanske därför jag inte kan stå upp/gå en längre tid (~30min+) utan att behöva sätta mig/böjja ryggen? Skulle det hjälpas av att sova raklång länge, och kanske sitta rakryggad också?Jag vet inte om det är dumt att sova på det viset, men det låter så. Det är inte normalt att behöva sitta/böja ryggen med jämna mellanrum, till och med på natten. Någon förändring verkar behövas.
sådär nu har jag besökt sjukgymnasten.han påstod att det var inte var några nackdelar att ligga på mage.alla kunde ligga på mage tyckte han.han sa att det där med att lumbalkotorna kunde ta skada var rent nonsens.alla säger olika tycker jag.man vet ju inte vem man ska lita på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.