handdator

Visa fullständig version : Det dåliga samvetet äter upp mig.

iingenalls
2006-08-24, 20:55
Och jag har ingen alls att prata med.
Det är därför jag skriver här, men egentligen kanske jag inte borde göra det eftersom jag inte är någon hårdtränande, bantande, deffande människa. Jag vill bara gå ner de sista kilona jag ska gå ner.

Det känns som att jag håller på att spåra ur helt.
Min största fasa är att bli en som bara äter.
Men nu känns det som att jag håller på att gå från att äta hur lite som helst, som förr, till att bli världens storätare...
Jag kan liksom inte låta bli att äta.
Idag till exempel har jag ätit detta:
Frukost kl 11.00 - Ett fullkornsbröd med bregott och salami, ett glas mjölk.
Lunch 12.00 - Lax och potatis enligt tallriksmodellen, ett glas vatten.
Mellanmål 15.00 - Lite långfil med kellogs red berries.
Fika klockan 17.00 - En muffins med lite, lite grädde.
Middag klockan 18.00 - Långfil med red berries, två halvor fullkornsbröd med salami.
Kvällsmat 21.00 - En apelsin och en limpskiva med gravad lax!

Jag vet ju att det är för mycket för en fjortonårig tjej 163,5 cm 64,9 kg som bara promenerar 50 minuter sex dagar i veckan plus äter godis på lördag och ett fikabröd en dag i veckan!
Men det är ju så gott, jag kan inte låta bli.
Och nu känner jag mig så stor, så fruktansvärt stor.

Hjälp mig nu, hur kan jag behöva äta/motionera imorgon för att ändå kunna äta godis på lördag som vanligt?

Cerberus
2006-08-24, 20:58
prata med någon som vet hur man hanterar ätstörningar.

jag tycker inte det låter som särskilt många kcal..

jag tror att det mest är en mental bild av dig själv som spökar, folk som bantar/deffar/tränar brukar ha helt andra idealbilder av sig själv än vad andra har på sig själva.

Ayla
2006-08-24, 21:00
För det första så måste su nog sluta vara så frustrerad över vad och hur mycket du äter. Jag har själv börjat införa Lördagsgodis och det funkar hur bra som helst, då slipper man känna sig "dålig". Ät bra mat och rör på dig som du gör så kommer du förhoppningsvis att må bättre och inte bli så nojig över hur mycket du äter.

Tolkia
2006-08-24, 21:02
Det här kommer du inte att gilla att höra - men du håller inte på att spåra ur, du har spårat ur för länge sedan. Du spårade ur där du började ha ångest över ett dagsintag som inte var = bantningskost, eller som du uttrycker det, "att äta hur lite som helst".

Har du någon du tror att du kan prata med om det här IRL (nej, forum duger inte)? Om inte - sök dig någon. Skolsyster, kurator, VC, kompisar, instruktörer, lärare ... whatever. Som man sade på Systemet förr: Vinn tid, kom tidigt. Om det känns som om att prata om det etc. är det sista du vill kan jag lova dig att du ändå vill det 100 gånger hellre än att slira vidare längs ångeststigen du har hamnat på.

(finns en del trådar du kanske kan ha intresse av på forumet; sök på typ "ätstörningar")

Du behöver inte ha det så här, och du kan fixa dig ur det. :thumbup:

FreCKo
2006-08-24, 21:47
gå till skolsköterskan. Nu. Eller be din morsa ringa. Det är FETT pain att inte fatta att man är helt fel ute och behöver hjälp, så snacka med skolsköterskan/kuratorn/morsan/vafan som helst!

skratt
2006-08-25, 16:40
dedär är INTE mycket mat. inte inte inte. du växer, och du ska inte ha dåligt samvete över huvudtaget, även om du växer eller inte. du kommer inte bli tjock.
mina ord betyder säket nada för dig, men SÖK HJÄLP, innan det spårar ut riktigt ordentligt.. tro mig.. been there done that och det är ett HELVETE.

pragmatist
2006-08-25, 17:53
Om det där är det du äter på en dag så äter du tusen gånger bättre än de flesta tonårstjejer gör. Näst intill föredömligt skulle jag säga.

King Grub
2006-08-25, 17:56
Japp, du skall ha gott samvete för att du äter så bra, inte dåligt. Att det säkert smakar gott är bara en bonus, och en sådan kost gör din kropp gott.

skratt
2006-08-26, 10:58
Hey! vi kan faktiskt äta bra å inte som småfåglar..
jag äter mkt, men är inte de ens i närheten av lite rund, snarare på sträcket under.. men de är inget jag vill. gick själv ner mkt efter en liten olycka (ej ätstörning) men gick upp lite efter ett tag (med glädje) men ligger nu still.

frukost: 1 ägg, gröt m bär å mjölk, grovt bröd med mjukost/hummus/avokadomos.

frukt

lunch: tallriksmodellen med veg protein mkr smarriga grönsaker å långsamma kolisar.

mellanmål: varierar otroligt.. men ja.. kan va alltrån yoghurt med müsli och frukt. en burk keso med hackad frukt och massa nötter, äggmackor med frukt+ latte, gröt, massa kesella med bär och frukt osv osv..

alltid efter träning en banan och protein också.

middag: samma som lunch

kvällsmål: se mellanmål.

så ät flicka! ät mkt men bra mat [:)], dont worry. är själv 15 år.
självklart måste man även unna sig onyttigheter ibland om man vill det! det är inte farligt bara man inte överkonsumerar. man kan äta allt men inte alltid!