handdator

Visa fullständig version : Skolmat-Jobbmat- Uppskattning av kalorier?

Lilla Brynolf
2006-08-24, 10:44
Tjenare,
Hur gör ni som räknar kalorier på allt ni får i er, och äter mat i skolan eller på jobbet? Jag kommer att få problem med detta nu då skolan börjar igen, samtidigt som jag börjar jobba mer. Detta medför att jag varje dag kommer äta en portion "husmanskost" eller vad man ska kalla maten som serveras.

Kan ju handla om ganska stora variationer i mat, och stora kast rent energimässigt. Dessutom är det ju ganska svårt att veta vilken typ av råvaror som använts.

Så hur gör ni?

L-Sami
2006-08-24, 10:52
Verkar rätt så knepigt! Jag tror man måste gissa sig fram faktiskt.

Lilla Brynolf
2006-08-24, 11:05
Verkar rätt så knepigt! Jag tror man måste gissa sig fram faktiskt.

Hmm, jo jag ser heller ingen annan utväg. Problemet är ju dock som jag nämnde att det kan vara rätt stora kast.
En pyttipanna kan ju till exempel vara allt från hyfsat "nyttig" till smördrypande kaloribomb.

Ska man helt enkelt dra till med 1000kcal och hoppas det jämnar ut sig över tiden?

Hur gör ni som deffar och går i skolan/jobbar?

Firequeen
2006-08-24, 11:35
Hmm, jo jag ser heller ingen annan utväg. Problemet är ju dock som jag nämnde att det kan vara rätt stora kast.
En pyttipanna kan ju till exempel vara allt från hyfsat "nyttig" till smördrypande kaloribomb.

Ska man helt enkelt dra till med 1000kcal och hoppas det jämnar ut sig över tiden?

Hur gör ni som deffar och går i skolan/jobbar?

.....äter EGEN matlåda såklart;)

Lilla Brynolf
2006-08-24, 12:08
.....äter EGEN matlåda såklart;)

Jo, men tyvärr funkar detta inte för mig i praktiken..

Firequeen
2006-08-24, 12:13
Av ren nyfikenhet:
Varför?

HenrY
2006-08-24, 12:53
När jag gick på gymnasiet så åt jag det som det bjöds på, sedan hade jag med mej en shake och en fullkornsmacka att äta som ett mål de långa dagarna!
Oftast var det OK mat i skolan, ibland kunde det dock vara katastrofalt.
Men det berodde inte på matkvailten oftast, utan att maten faktiskt var slut, och man fick pressa mackor och mjölk.

paddanboy
2006-08-24, 12:55
Behöver inte va så jävla noga. Lasta på mycket kött och försök uppskatta...

Går att göra detta med lite koll...

Lilla Brynolf
2006-08-24, 13:48
Av ren nyfikenhet:
Varför?

Alltför jobbigt helt enkelt. Skulle aldrig förmå mig själv att ta med egen mat varje dag. Dessutom mycket dyrare. I skolan äter jag subventionerad mat för 2,30€ per portion...

Därtill kommer tidsbristen. Har 11 timmar fritid per dygn, då ska det också tränas, sovas och göras läxor... *rolleyes*

Suck..

Nåja, uppskattar en måltid till 900-1000kcal så kör vi på det. :thumbup:

haiduc
2006-08-24, 14:55
Därtill kommer tidsbristen. Har 11 timmar fritid per dygn, då ska det också tränas, sovas och göras läxor... *rolleyes*

Lyllos dig! En annan är glad om man får sova ett par timmar/dygn mellan jobb, skola och träning.. Fritid i den bemärkelsen är inget jag har.. Gör mat till matlådor gör jag medans jag dushar på kvällen, allt går om man vill ;p

MrBoris
2006-08-24, 15:43
Alltför jobbigt helt enkelt.

Med den inställningen kommer man inte långt

jwzrd
2006-08-24, 15:51
Alltför jobbigt helt enkelt. Skulle aldrig förmå mig själv att ta med egen mat varje dag. Dessutom mycket dyrare. I skolan äter jag subventionerad mat för 2,30€ per portion...

Suck..

Hur tror du det ser ut för oss andra?

L-Sami
2006-08-24, 16:03
Maten blir billgare om man tar hemifrån också .. 150g Kycklingfilé kan kosta högst 1euro + 100g ris det blir högst 30 cent. Ett exempel bara :D

Lilla Brynolf
2006-08-24, 16:58
Med den inställningen kommer man inte långt

Vad vet du om min inställning? Känner mig själv och min kokkonst så pass bra att jag vet att det inte skulle fungera att ha med egen matlåda helt enkelt. Om det då betyder att jag inte är lika hardcore som dig så är det väl så...

Hur tror du det ser ut för oss andra?

Många har det säkert på samma vis, har inte påstått mig vara något undantag.

martynj
2006-08-24, 18:00
Jag körde på uppskattning i ungefär två månader i våras när jag gick i skolan. Körde väldigt sparsamt med ris, pasta men tog relativt mkt från proteinkällan. Ibland var det ju förstås sämre proteinkällor med massa fett i, då tog jag några glas mjölk istället. Om ni har bra salladsbord på skolan borde det ju gå fint, då kan du ju bli bra mätt iaf! :thumbup:

Firequeen
2006-08-24, 18:10

Suck..

Hehe ja jag tänkte svara på det där med inställningen men ja....They're kind of doing it for me:thumbup:

Lilla Brynolf
2006-08-24, 19:12
Jag körde på uppskattning i ungefär två månader i våras när jag gick i skolan. Körde väldigt sparsamt med ris, pasta men tog relativt mkt från proteinkällan. Ibland var det ju förstås sämre proteinkällor med massa fett i, då tog jag några glas mjölk istället. Om ni har bra salladsbord på skolan borde det ju gå fint, då kan du ju bli bra mätt iaf! :thumbup:

Tack för ett bra svar! :thumbup: Ska försöka ha det i minnet... Hur funkade det för dig?

Salladsbordet brukar vara bra, så det skulle jag ju kunna utgå ifrån. En halv tallrik sallad vet man ju vad det är om man säger så...

Hehe ja jag tänkte svara på det där med inställningen men ja....They're kind of doing it for me:thumbup:

Utveckla gärna vad du menar.

jwzrd
2006-08-24, 19:16
Vad vet du om min inställning? Känner mig själv och min kokkonst så pass bra att jag vet att det inte skulle fungera att ha med egen matlåda helt enkelt. Om det då betyder att jag inte är lika hardcore som dig så är det väl så...

Många har det säkert på samma vis, har inte påstått mig vara något undantag.

Jo, det förstod jag också att du förstod. Tricket är att för att nå en viss nivå så ingår uppoffringar. Det vet du givetvis också. Det jag påstår är heller inte att just du måste göra uppoffringar, personligen tycker jag att du antagligen bara borde äta skolmaten/lunchmaten och se glad ut - den nivån är du inte på ännu helt enkelt. MEN om det är så att du själv, för dig själv, sätter en nivå för att komma till ett resultat du eftersträvar så ingår det uppoffringar. Att det heter uppoffringar eller att det heter Det Är Svårt betyder att det faktiskt är det. Det är bara att anpassa sig, så förbaskat jobbigt är det inte att bygga matlådor :)

martynj
2006-08-24, 19:37
Tack för ett bra svar! :thumbup: Ska försöka ha det i minnet... Hur funkade det för dig?

Salladsbordet brukar vara bra, så det skulle jag ju kunna utgå ifrån. En halv tallrik sallad vet man ju vad det är om man säger så...

Det funkade faktiskt jättebra. Räknade med ungefär 500kcal per måltid. Tog rikligt med sallad (vi hade grymt salladsbord), sen tog jag som sagt mkt från proteinkällan. Var det en dålig proteinkälla (mkt fett osv.) tog jag mjölk + sallad och kanske någon knäckemacka.

Var iofs lite jobbigt ibland när det var pannkakor och alla tävlade i massätning medan jag käkade keso + ananas :)
Men när sommaren kom var det iaf värt det! :D

Lilla Brynolf
2006-08-24, 19:46
Jo, det förstod jag också att du förstod. Tricket är att för att nå en viss nivå så ingår uppoffringar. Det vet du givetvis också. Det jag påstår är heller inte att just du måste göra uppoffringar, personligen tycker jag att du antagligen bara borde äta skolmaten/lunchmaten och se glad ut - den nivån är du inte på ännu helt enkelt. MEN om det är så att du själv, för dig själv, sätter en nivå för att komma till ett resultat du eftersträvar så ingår det uppoffringar. Att det heter uppoffringar eller att det heter Det Är Svårt betyder att det faktiskt är det. Det är bara att anpassa sig, så förbaskat jobbigt är det inte att bygga matlådor :)

Jag har under 8 mån gått från noll kondition till halvmaraton, från 104kg till 84kg, från motion 1 gång i veckan till 8 gånger i veckan, från hängbuk till magrutor, så jag vill påstå att jag vet en del om såväl "inställning" som "uppoffran".

Jag vet precis vilken nivå jag vill nå, en nivå som medför att jag bör ha koll på vad jag stoppar i mig. Därav den ursprungliga frågan. Hur kan du säga vilken nivå jag är på?

Jag godkänner på direkten att jag inte är på samma nivå som många här på forumet, men att klanka ner på mig och säga att "man inte kommer långt" för att jag inte orkar fixa matlådor är onödigt.

Med "jobbigt" menade jag:
- svårt att hinna. Knappast omöjligt, men svårt.
- svårt rent praktiskt. Inget kylskåp, ingen micro i skolan.
- är kass på att kocka

Nu då detta (förhoppningsvis) är avklarat går det kanske att koncentrera sig på frågan. Är ju naturligtvis inte ute efter att någon skall säga hur många kcal maten jag ska äta innehåller. Undrar bara om det är någon som stött på samma "problem" som kanske vill dela med sig av sina erfarenheter.

jwzrd
2006-08-24, 19:48
Jag har under 8 mån gått från noll kondition till halvmaraton, från 104kg till 84kg, från motion 1 gång i veckan till 8 gånger i veckan, från hängbuk till magrutor, så jag vill påstå att jag vet en del om såväl "inställning" som "uppoffran".

Jag vet precis vilken nivå jag vill nå, en nivå som medför att jag bör ha koll på vad jag stoppar i mig. Därav den ursprungliga frågan. Hur kan du säga vilken nivå jag är på?

Jag godkänner på direkten att jag inte är på samma nivå som många här på forumet, men att klanka ner på mig och säga att "man inte kommer långt" för att jag inte orkar fixa matlådor är onödigt.

Med "jobbigt" menade jag:
- svårt att hinna. Knappast omöjligt, men svårt.
- svårt rent praktiskt. Inget kylskåp, ingen micro i skolan.
- är kass på att kocka

Nu då detta (förhoppningsvis) är avklarat går det kanske att koncentrera sig på frågan. Är ju naturligtvis inte ute efter att någon skall säga hur många kcal maten jag ska äta innehåller. Undrar bara om det är någon som stött på samma "problem" som kanske vill dela med sig av sina erfarenheter.

Jag försökte på inget sätt klanka ner på dig. Inte överhuvudtaget.

Lilla Brynolf
2006-08-24, 19:51
Jag försökte på inget sätt klanka ner på dig. Inte överhuvudtaget.

Inte du, men andra skribenter. Nu glömmer vi detta. :thumbup:

jwzrd
2006-08-24, 19:53
Inte du, men andra skribenter. Nu glömmer vi detta. :thumbup:

Bra prestationer du gjort hur som helst. :thumbup:

Lilla Brynolf
2006-08-24, 19:55
Bra prestationer du gjort hur som helst. :thumbup:

Tack! Det värmer! :)

Yes
2006-08-24, 20:06
När jag dietade brukade jag använda ögonmåttet först och främst, när jag inte själv stod för matlagandet. Du har ju alltid en ungefärlig uppskattning om hur stor volym t.ex. 100g pasta eller ris har. För mig funka också den lilla tumregeln att varje del mat skall få plats i näven, eller om det bara är ett ihopkok av olika saker(t.ex. pyttipanna som du nämner) så 3-4 nävar mat på tallriken - plus så mycket grönsaker och sallad som du vill äta.

På nyttig mat brukade jag räkna 400-500kcal och kanske 600-800kcal på lite onyttigare mat. Fast jag åt aldrig så värst stora portioner heller.

För mig funkade iaf det här bra. Har man bara koll på ungefär hur energirika olika livsmedel är så kan man ju göra rätt hyffsade uppskattningar. Man måste ju inte heller ha det exakt uträknat på varje kalori, bara man har lite koll och följer utvecklingen medelst våg och spegel så funkar det.

Max
2006-08-24, 21:27
När jag lagar mat till mig själv och sen i efterhand räknar på det brukar måltiden landa på 5-600 kcal. Äter jag på lunchresturangen och senare uppskattar vad jag ätit hamnar jag på samma siffra nästan oberoende av vad för mat som serveras (!). Äter jag blodpudding blir det en mindre portion än om jag ätit fisken och potatisen helt enkelt.

tankoovich
2013-09-27, 12:43
Väcker liv här igen..

Har detta problemet nu men har insett att jag räknar på 1000kcal Per måltid.. lär vara rimligt.
Idag käkade jag exempelvis
3 kyckling schnitzlar
15 små potatisklyftor
0.5 dl gräddsås med champinjoner

Mängder med morot, vitkål, bönor, gurka, tomat, grön sallad, blomkål och en torr brödskiva. Mycket av salladen ligger i någon typ av olja..

Nu förstår jag att det är omöjligt att uppskatta kcal efter dessa mått men tror ni det landar på något runt 1000kcal?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Tobbey
2013-09-28, 19:38
Jag har lärt mig att alltid uppskatta mer än man tror, så har det iaf varit för mig.

"Hmm, det här måste vara ungefär 200g ris, kan ju inte vara mer".

Väger sedan en liknande mängd ris några dagar senare och hoppsan, det var visst 400g.

Utan att överhuvudtaget räkna på vad du åt med hjälp av google etc. så säger jag att din måltid inte är mer 1000 iaf. Vet att en schnitzel består av ganska mycket fett, vilket drar upp kcal rätt bra. Om jag minns rätt brukar de schnitzlar jag köper vara ca 250kcal / styck.

tankoovich
2013-09-28, 22:54
Jag har lärt mig att alltid uppskatta mer än man tror, så har det iaf varit för mig.

"Hmm, det här måste vara ungefär 200g ris, kan ju inte vara mer".

Väger sedan en liknande mängd ris några dagar senare och hoppsan, det var visst 400g.

Utan att överhuvudtaget räkna på vad du åt med hjälp av google etc. så säger jag att din måltid inte är mer 1000 iaf. Vet att en schnitzel består av ganska mycket fett, vilket drar upp kcal rätt bra. Om jag minns rätt brukar de schnitzlar jag köper vara ca 250kcal / styck.

Joo, dom var väl ganska små men man får helt enkelt börja lära sig hur mycket "två slevar" ris är ... väga hemma sen uppskatta mängd i skolan..

LeBron
2013-09-29, 00:25
Maten blir billgare om man tar hemifrån också .. 150g Kycklingfilé kan kosta högst 1euro + 100g ris det blir högst 30 cent. Ett exempel bara :D

/Tråd

DieErste
2013-09-29, 05:23
vad äter du när du inte är i skolan då?? du måste väl laga mat nån gång?

tankoovich
2013-09-29, 07:33
vad äter du när du inte är i skolan då?? du måste väl laga mat nån gång?

Sa jag att jag inte lagade mat?

Edit: Du syfta nog på TS från 2005 :)

DieErste
2013-09-29, 11:14
Sa jag att jag inte lagade mat?

Edit: Du syfta nog på TS från 2005 :)

Oj läste inte att den var såpass gammal men hur gör du då om du aldrig lagar mat? Nån annan som lagar åt dig hemma eller äter ute varje dag?

Kan bara rekommendera appen shapeup om du ska räkna kalorier, finns portions enheter på det mesta som gör det lite enklare

tankoovich
2013-09-29, 12:31
Oj läste inte att den var såpass gammal men hur gör du då om du aldrig lagar mat? Nån annan som lagar åt dig hemma eller äter ute varje dag?

Kan bara rekommendera appen shapeup om du ska räkna kalorier, finns portions enheter på det mesta som gör det lite enklare

Jag lagar mat jämt.. har aldrig skrivit att jag inte lagar mat.. Haha?

Har använt mig av "fatsecret" är Shapeup bättre?

DieErste
2013-09-29, 13:10
Jag lagar mat jämt.. har aldrig skrivit att jag inte lagar mat.. Haha?

Har använt mig av "fatsecret" är Shapeup bättre?

jag som läste fel haha

har inte provat fat secret men är väldigt nöjd med shapeup ;)

davve14
2013-10-02, 09:44
Det är svårt att veta exakt vad det innehåller. Men försökt att lasta på mycket utav proteinkällorna och mycket sallad, fyll ut med lite pasta ex.

Kolla igenom matsedeln i början på veckan och planera utöver den. Ha alltid med dig en proteinshake om du märker att du inte fått i dig tillräckligt med protein :)

Kör hårt!