Visa fullständig version : falafel recept?
Någon som har ett recept på hur man kan göra egna falaflar? bara älskar det!!!=)=)
Om jag skulle göra falafel skulle jag göra någon sorts kikärts röra med kryddor och sen rula det till bollar och steka =D
Någon som har ett recept på hur man kan göra egna falaflar? bara älskar det!!!=)=)
http://www.vegomums.com/recept.php?id=336
http://dilona.webblogg.se/220805113401_falafel__guds_gva_till_studenter.html
Har gjort dom här några ggr, blir helt ok.
Sigurdsson
2006-09-01, 16:36
Vad ska kikärtssmeten ha för konsistens när den är färdig?
Min blev väldigt kladdig och typ som ett mos så det gick inte att göra bollar av den, utan jag blev tvungen att pyttsa ner smeten i en stekpanna och platta till dem för att få biffar.
Dessutom så blev de aldrig riktigt fasta i mitten(hade dem även i ugnen på 175 grader i ca 15min) =/
Men det var gott ändå =)
Vad ska kikärtssmeten ha för konsistens när den är färdig?
Min blev väldigt kladdig och typ som ett mos så det gick inte att göra bollar av den, utan jag blev tvungen att pyttsa ner smeten i en stekpanna och platta till dem för att få biffar.
Dessutom så blev de aldrig riktigt fasta i mitten(hade dem även i ugnen på 175 grader i ca 15min) =/
Men det var gott ändå =)
senast jag gjorde falafel så hällde jag i vetegroddar och lite mjöl för att få fastare smet...men jag tycker faktiskt det är ganska svårt att få till en bra kikärtsblandning.
ett hett tips är följande:
Om du inte har spiskummin utan bara kummin när du ska fallafellera så AVBRYT.
resultatet blir riktigt illa *spysmiley*
Sigurdsson
2006-09-01, 21:33
ett hett tips är följande:
Om du inte har spiskummin utan bara kummin när du ska fallafellera så AVBRYT.
resultatet blir riktigt illa *spysmiley*
Det går att göra det gott utan spiskummin, kanske inte smakar falafel men det blev goda kikärtsbiffar med sambal, ajvar relish hot, chili och cayenne. (Men som sagt så blev de lösa.....)
Snor den här tråden:D
Jag älskar falafel , de är lixom mitt livsbästa måltid just nu, käkar de säkert 3 dar i veckan ,,,
Köper hälsans kök falafel , 21 bullar för 20 spänn på ica, skitbilligt o goda är dom*popcorn*
Jag undrar nu, man ser ju olika recept hit o dit, men alla säger FRITERA DOM:cryout: Och jag vägrar att fritera , för de första mår ja illa av lukten och för de andra äger jag inte ens en sådan:D
Men kan man göra dom i ugnen istället, elelr steka dom? eller blir de bara smulor av allt då?
mirrranda
2006-10-09, 18:45
Snor den här tråden:D
Jag älskar falafel , de är lixom mitt livsbästa måltid just nu, käkar de säkert 3 dar i veckan ,,,
Köper hälsans kök falafel , 21 bullar för 20 spänn på ica, skitbilligt o goda är dom*popcorn*
Jag undrar nu, man ser ju olika recept hit o dit, men alla säger FRITERA DOM:cryout: Och jag vägrar att fritera , för de första mår ja illa av lukten och för de andra äger jag inte ens en sådan:D
Men kan man göra dom i ugnen istället, elelr steka dom? eller blir de bara smulor av allt då?
Jag brukar göra farafels och steka dem, de blir väl lite mer "kikärtsbiffar" över det hela men samtidigt mycket gott :)
MyungChul
2006-10-09, 20:43
Du behöver inte en fritös för att fritera saker och ting.
Nej men jag vill inte ens fritera . känns så onyttigt*rolleyes* Nu är dom visserligen friterade vid köp men då slipper jag se dom bubbla runt i oljan innan iallfall*innocent*
Jag hittade falafel mix på willys nyss, man skulle bara blanda med vatten o nåt mera sen var de bara att rulla dom o fritera dom, men kan jag då steka dom istället? Jag bryr mig inte om , om dom är runda eller platta`, bara smaken blir den samma o att dom inte smular sönder totalt? Så ja ska kanske testa o göra falafel men att steka dom istället:D , o de ska funka?
Mvh Lina
Eller kan man göra dom i ungen , eller blir de för torrt?
MyungChul
2006-10-11, 08:27
Att fritera mot att steka borde vara något sådär jämvärdigt beroende på hur man steker. Om man till exempel använder ägg i frityrsmeten(om man använder en sådan) så kommer det stänga ute väldigt mycket fett och man kan låta dom rinna av efter tillagning om man inte vill äta det direkt efter. Om man använder smör när man steker så kan jag nästan lova att pannan blir snustorr efter du är klar av självklara själ.
Jag tror att dina falafels blir lite torra i ugn, jag skulle steka dom i en skvätt olja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.