handdator

Visa fullständig version : Långsiktig deffning, göra den roligare?

eyhomie
2006-08-23, 19:03
Säg att man har tänkt gå ner 15 kilo tills nästa sommar. Alltså ca 10 månader på sig, kan man inte lägga upp det på något sätt så att man kan bygga under tiden ibland?

T.ex. Man deffar 2 veckor, bygger 3-4, osv. På lång sikt går man ju ner, men man borde väl ändå bygga på de 3-4 veckor man bygger och då ligger på + energi?

sailaways
2006-08-23, 19:22
Varför inte först deffa 5 månader och sedan bygga 5 månader?

Sverker
2006-08-23, 19:26
Ta det lugnt. Du har 9 månader på dig att plocka bort 15 kg. Det blir mindre än 0.5 kg per vecka. Kör på i det tempot och du kommer att lyckas.

mangemani
2006-08-23, 19:46
tror du kommer stå och stampa på samma ruta om du kör så tyvär.
på 1 månad händer det inte mycket när det gäller muskelutvecklingen.
koncentrera dej på att deffa bort dom där kilona som du har inplanerat,det är ju inte så mycket.

Jacky
2006-08-23, 19:58
Testa olika motionsformer varje månad istället...som komplement till styrketräning såklart...hihi
månad 1: fokus på simning
månad 2: fokus på cykling osv osv..

eyhomie
2006-08-24, 07:33
Ta det lugnt. Du har 9 månader på dig att plocka bort 15 kg. Det blir mindre än 0.5 kg per vecka. Kör på i det tempot och du kommer att lyckas.

Jo, men sen är ju frågan om jag vill ägna 9 månader till deff. Nej absolut inte. Det jag försöker komma fram till, som mitt exempel var, är en variant till att bygga i 6 månader till för att sedan deffa resten.

eyhomie
2006-08-24, 07:36
Testa olika motionsformer varje månad istället...som komplement till styrketräning såklart...hihi
månad 1: fokus på simning
månad 2: fokus på cykling osv osv..

jo men det spelar ju ingen roll då det är energi ut och energi in.

Det skulle ju vara perfekt att t.ex. nu dessa 2 kommande veckorna ligga på energi minus. Så att man går ner kanske 2 kg. Sen nästa 2 veckor bygger man, ligger på energi plus, så att man går upp kanske 0,5 kg (om ens det!).

Detta skulle ju då resultera i en viktnedgång på 1,5 kg i månaden, men då man ändå byggt 2 i veckor denna månaden som vanligt. Man får altså en halverad byggning och en halverad deff under 10 månader som då skulle vara detsamma som att deffa 5 och bygga 5.

Borde väl funka eller?

Mental
2006-08-24, 08:01
Jo, men sen är ju frågan om jag vill ägna 9 månader till deff. Nej absolut inte. Det jag försöker komma fram till, som mitt exempel var, är en variant till att bygga i 6 månader till för att sedan deffa resten.

Om du i nuläget har 15kg att ta bort, och dessutom bygger/småbulkar i 6 månader. så kommer du med lite god vilja att ha 20kg fettvikt att gå ned, och gör du det på 3 månader så har du bantat bort alla muskler du tränade till dig under det tidigare halvåret och lite till.

eyhomie
2006-08-24, 11:54
Om du i nuläget har 15kg att ta bort, och dessutom bygger/småbulkar i 6 månader. så kommer du med lite god vilja att ha 20kg fettvikt att gå ned, och gör du det på 3 månader så har du bantat bort alla muskler du tränade till dig under det tidigare halvåret och lite till.

Varför skriver alla bara massa svamel? Att gå ner 1 kg i veckan är en NORMAL deff. De flesta går ner så mycket för aatt inte behöva deffa 25 år. Och varför skriver du banta? blä, att jag ens svarar på detta.

Guddi
2006-08-24, 12:30
Varför skriver alla bara massa svamel? Att gå ner 1 kg i veckan är en NORMAL deff. De flesta går ner så mycket för aatt inte behöva deffa 25 år. Och varför skriver du banta? blä, att jag ens svarar på detta.
Tycker att du ska tona ner lite på attityden om du vill få ordentliga svar. 1 kg/vecka kanske är normal men det betyder INTE att det är bra. Ligger du på en så stor viktnedgång så kommer du att förlora en hel del muskelmassa samtidigt. Det är det Mental skriver.

Sverkers råd är väldigt bra och om du följer det så kommer du att klara av att bli av med ditt fett samtidigt som du inte tappar muskler. Du kanske till och med (beroende på hur mycket muskler) bygger på dig lite muskler till under tiden om du sköter din kost bra.

Din teori om att gå ner 2kg på två veckor för att sen bygga fungerar inte. Du kommer att förlora massa lite massa under de två veckorna som du deffar. Den massan kommer du antagligen inte att hinna ta igen på två veckors byggande och du kommer definitivt inte att lägga på dig muskler så du har mer än innan du påbörjade deffen. I slutändan så kommer du att hamna på samma resultat (eller sämre) än om du hade följt Sverkers råd.

Tolkia
2006-08-24, 12:38
1 kg per vecka är en korkad deff, om du inte är desperat angelägen om att minska på vågen oavsett hur du kommer att se ut sedan. Dessutom är det betydligt "roligare" att försöka minska i vikt LÅNGSAMT än att göra det snabbt, helt enkelt för att du inte behöver svälta dig lika hårt. Mindre behov av att "hotta upp" dieten m.a.o.

Det enda den metoden att omväxlande "bulka" (svulla) och "deffa" (svälta) som du beskriver kommer att leda till är en störd syn på mat (som kan ta dig betydligt längre att bli av med än de 15 kilona); ett "deffat" utseende kommer du inte att få.

Sverker
2006-08-24, 18:17

Varför ska allt gå så fort:confused: Är det inte viktigare att lyckas ?
Jag tackar för Guddis svar:bow:

eyhomie
2006-08-24, 20:11
1 kg per vecka är en korkad deff, om du inte är desperat angelägen om att minska på vågen oavsett hur du kommer att se ut sedan. Dessutom är det betydligt "roligare" att försöka minska i vikt LÅNGSAMT än att göra det snabbt, helt enkelt för att du inte behöver svälta dig lika hårt. Mindre behov av att "hotta upp" dieten m.a.o.

Det enda den metoden att omväxlande "bulka" (svulla) och "deffa" (svälta) som du beskriver kommer att leda till är en störd syn på mat (som kan ta dig betydligt längre att bli av med än de 15 kilona); ett "deffat" utseende kommer du inte att få.

Skulle någon kunna förklara _varför_ min teori inte funkar i praktiken? Jag antog att den inte skulle funka, men ingen har direkt skrivit ett bra svar på det...

Angående att deffa 1 kg i veckan. Enligt grubb, är det väldigt, väääääääldigt svårt att tappa muskler så länge du sköter styrketräningen bra. Han har sagt i någon tråd (några) att sköter du styrketräning ska du inte behöva oroa dig om att förlora några muskler. Om man inte ska ner på tävlingsnivå d.v.s. Och det ska jag verkligen inte. Väger 95 i nu läget.

Men skulle iaf gärna vilja ha svar på min teori... Den skulle ju även kunna ändras till deffa 1 månad bygga 1 månad osv. eller då kanske deffa 1 månad bygga 1 ½ osv.

eyhomie
2006-08-24, 20:13
angående att svälta mig... 2000 kalorier per dag är verkligen inte att svälta sig. Det är ju vad en normal, icke tränande, person äter per dag - om inte mer.

Sen tolkia, varför skulle jag inte bli deffad på det? Allt som räknas är att energi ut och in. Efter de 4 veckorna kommer resultatet vara energi ut, vilket kommer resultera i en deffad "look" i längden. Något annat är omöjligt.

eyhomie
2006-08-24, 20:16
Varför ska allt gå så fort:confused: Är det inte viktigare att lyckas ?
Jag tackar för Guddis svar:bow:

Handlar ju om vilken kropp man har med. Visst jag har muskler, men inte tillräckligt som jag är nöjd med. Till sommaren är det tänkt att ha gått nere iaf 10 kg i vilket fall som hellst. Men att inte kunna bygga på 9 månader är verkligen ett no no för mig.

Guddi
2006-08-24, 21:15
Skulle någon kunna förklara _varför_ min teori inte funkar i praktiken? Jag antog att den inte skulle funka, men ingen har direkt skrivit ett bra svar på det...

Angående att deffa 1 kg i veckan. Enligt grubb, är det väldigt, väääääääldigt svårt att tappa muskler så länge du sköter styrketräningen bra. Han har sagt i någon tråd (några) att sköter du styrketräning ska du inte behöva oroa dig om att förlora några muskler. Om man inte ska ner på tävlingsnivå d.v.s. Och det ska jag verkligen inte. Väger 95 i nu läget.

Läs mitt förr inlägg igen. Jag förklarar klart och tydligt varför din idé inte kommer att fungera.

Jag börjar undra om du verkligen ville ha råd från de andra här på forumet för kritiserar allting som sägs till dig.

Det är ditt eget fel att du har 15kg fett för mycket på kroppen och du måste inse att du INTE kommer att kunna bygga muskler i någon nämvärd mängd samtidigt som du gör dig av med det fettet.

Om det varit så att din teori hade fungerat så hade alla använt sig av den strategin redan! Men du bestämmer själv såklart. Påbörja du din diet och se hur det går för dig.

Om King Grub har sagt det som du påstår så är jag säker på att det har varit ett inviduellt råd till en person i en viss situation. Det är inget som gäller generellt.

Sen tolkia, varför skulle jag inte bli deffad på det? Allt som räknas är att energi ut och in. Efter de 4 veckorna kommer resultatet vara energi ut, vilket kommer resultera i en deffad "look" i längden. Något annat är omöjligt.
Det kan ju faktist bli så att du bara kommer se spinkig ut.

MrBoris
2006-08-24, 22:29
varför starta en tråd och sen bara se ner på råden? hmm*slap*

muffe85
2006-08-31, 15:34
Man kan gå ned 1kg i veckan utan att tappa muskler. men det sker inte av sig själv!

ju större energiunderskott du har, desto större är proteinnedbrytningen.
ju mer du tränar/ju bättre kost/mer protein, desto större är proteinsyntesen (Nybyggandet av muskelprotein).

hur mycket muskler man tappar kontra bygger kallas för proteinbalans, vilket är proteinsyntes MINUS proteinnedbrytning.

En stadig och jämn kost, ger en sån jämn proteinnedbrytning som möjligt. Ju mer man äter desto mindre är den. ju mindre man äter desto större är den.

under en deff är det EXTRA viktigt att ha en hög proteinsyntes för att jämna ut den stora proteinnedbrytningen. några sätt att öka proteinsyntesen är : Träna hårt/bra, ät mycket protein, noga med protein i samband med träning, osv.

Dessutom är det så att ju större energiminus man ligger på, desto större svältkänsla har man.
eftersom det krävs ett totalt underskott på 7000-7500Kcal för att tappa 1kg fett (under förutsättning att man sköter kosten så pass att inte musklerna förbränns) så kan man räkna på att ett underskott på 500Kcal per dag gör att man tappar 0.5kg i veckan (500kcal*7dagar=3500Kcal)

För att öka mättnadskänslan är det inte dumt att äta fasta produkter som har lågt energiinnehåll, t.ex. sallad osv.

Är man ovan med kontrollerad diet, näringslära, träningslära osv är det inte dumt att gå ned 0.5kg/vecka eftersom då är proteinnedbrytningen så pass "liten" att det är inte så himla svårt att hålla proteinbalansen neutral.

Är man mer erfaren borde det gå bra att öka energiunderskottet(proteinnedbrytniningen) och därmed tappa vikt fortare och ändå inte tappa muskler eftersom man är så pass noga/duktig med kost, träning, vila, osv att proteinsyntesen blir så pass hög att det jämnas ut.

Vill man vara säker på att deffen blir "lyckad" (under förutsättning att man inte fuskar eller ger upp) så är det inte en dum ide att ladda hem ett kostprogram där man bokför den kost man har, och därmed ser till att man inte överskrider de Kcal man ska äta den dagen. på så vis är det också lättare att se till att man får i sig nog mycket protein/Kolhydrat/fett osv.

Lycka till.