handdator

Visa fullständig version : kanel

Sanna
2003-01-13, 21:05
ede dålit för fettförbränningen att äta mkt kanel på gröten?e de som socker snabba kolisar?
det väger ju så lite så de kanske inte spelar så stor roll?men de gör ju socker också..

King Grub
2003-01-13, 21:19
Kolhydrater? Kanel har inget näringsvärde att tala om alls. Dessutom ökar kanel snarare fettförbränningen genom att höja din kroppstemperatur. Ju mer kanel desto bättre.

Sanna
2003-01-13, 21:49
sant?! tack så mycke!!

Åse Columbus
2003-01-13, 22:07
inte riktigt säker ...men har för mig att kanel sänker GI oxå....som soja på riset.....

Nate
2003-01-14, 00:04
kanel är väl bra för fettförbränningen? Det är väl lixom ingefära, vitlök, chili och allt det där termogenes-höjande...

Haggstar
2003-01-14, 10:38
Originally posted by Åse Columbus
inte riktigt säker ...men har för mig att kanel sänker GI oxå....som soja på riset.....

Vad är det som gör att soja sänker GI?

King Grub
2003-01-14, 12:56
Vad är det som gör att soja sänker GI?

Om jag inte minns helt fel består kolhydraterna i soja av en trisackarid kallad raffinos (galaktos, glukos och fruktos). Trisackarider är en undergrupp till oligosackariderna, och dessa kan inte tunntarmens enzymer bryta ner, utan de går vidare till tjocktarmen. Detta tar tid och gör kolhydraterna långsammare.

Jag kan vara ute och cykla här, eftersom det var några år sedan jag läste näringslära på någon högre nivå, men jag har för mig att det är orsaken. :)

Janna
2003-01-14, 17:07
kanel e supergott på gröten .. mums mums gjorde av med mängder under min diet :eating:

Baha
2003-01-14, 17:34
jag läste i en tidning för Diabetiker att kanel eventuellt kunde öka insulinkänsligheten oxå

Sverker
2003-01-14, 18:17
Jag hade också hört det där om insulinkänslighet och kanel.
Så under min deff under hösten 2002 använde jag rikligt med kanel.. Gröten och riset blev godare och jag fick variation men någon direkt effekt fick jag nog aldrig:)

Även om kanel eventuellt inte har någon effekt så stör den absolut inte fettförbränningen och går bra att använda under diet.

Molotov
2003-01-21, 18:28
Har det inte gått till överdrift när folk inte en vet om de eventuellt skall våga strö kanel på gröten! Få se... vågar jag verkligen...

Sanna
2003-01-21, 19:32
LÄS inlägget ja skrev mkt=MYCKET kanel

Molotov
2003-01-21, 23:13
Ja just det, MYCKET kanel stod det. Då finns det givetvis anledning till oro. Menar inte att dissa sig men tycker ändå att det är märkligt hur man kan oroa sig över att man tar för mycket kanel på gröten.

Sanna
2003-01-22, 00:07
hur ska jag,som inte kan ett skit om sånthär kost o sånt veta att kanel,som smakar nästan lika sött som socker oxå ionte e lika dålit? rätta mej om ja har fel men e inte ett av kostforumets syften att folk ska kunna fråga de dom inte vet?menar inte heller att dissa men bara för att något är en självklarhet för dej bhöver itne betyda att alla besitter just dina kunskaper,lite självdistans tack.

Molotov
2003-01-22, 02:04
Jag vet inget om kanel. Självklart skall man kunna fråga allt på forumet, jag gör avbön.:bow: