Logga in

Visa fullständig version : Måste göra ett val!

TokerSaft
2006-08-23, 16:36
Jag har spenderat 2-3 timmar i detta forum och försökt få lite råd. Innan jag tog mig hit idag, hade jag tänkt "bulka" och "deffa" samtidigt. Nu har jag förstått att det inte funkar så.

Mitt huvudmål är att bli "fit" till januari 07.

Jag är 185, väger 89kg. Jag har helt ok med muskler då jag har gymmat lite. Fast jag har endel fett på magen (framförallt nedre magen) och lår/rumpa. Jag vill alltså dra ner på vikten samtidigt som jag ser vältränad ut. Hur ska man bära sig åt?

Och om man måste göra en sak i taget, vill jag veta vilket av "bulk" och "deff" man ska köra först.

Tack på förhand! :)

King Grub
2006-08-23, 16:38
Hejsan!

Och om man måste göra en sak i taget, vill jag veta vilket av "bulk" och "deff" man ska köra först.

Det som är viktigast för dig. Bestäm dig. Vill du "bli av" med fettet, eller vill du fortsätta att bygga muskler och ha lite fett kvar? Det är upp till dig. Det är inget som kommer att vara avgörande för hur du ser ut om X år; du kan göra det i vilket ordning du vill. Är det viktigast att få fram magrutorna, ja, då fixar du det. Är det viktigast att bygga muskler, då gör du det.

TokerSaft
2006-08-23, 16:43
Då måste jag nästan säga att jag vill få fram magrutorna och få mindre lår/rumpa.. Och helst ett bra schema som funkar. Men jag har kompisar som gymmar och ser smalare ut samtidigt som dem gymmar. Det är förvirrande.

TokerSaft
2006-08-23, 16:49
Men jag vill ändå ha tips från folk vad dem rekommenderar. vad som är bäst att göra om man båda vill vara rätt smal och vältränad. Vad som går bäst, bulk först eller deff. osv.

King Grub
2006-08-23, 16:49
Och helst ett bra schema som funkar. Men jag har kompisar som gymmar och ser smalare ut samtidigt som dem gymmar. Det är förvirrande.

Visst kan (och BÖR) man träna styrketräning och gå ner i vikt/bli smalare samtidigt.

Sniggel
2006-08-23, 17:11
Men jag vill ändå ha tips från folk vad dem rekommenderar. vad som är bäst att göra om man båda vill vara rätt smal och vältränad. Vad som går bäst, bulk först eller deff. osv.
Träna styrketräning och även kondition och begränsa matintaget lite granne för att gå ner i vikt och behålla dina muskler du har nu.

Du ska på så vis försöka hamna på kaloriminus (göra av med mer energi ön du får i dig) för att kunna gå ner i vikt. Konditionsträningen och det begränsade matintaget är 2 av faktorerna som hjälper dig att gå ner i vikt, detta kommer även att ha en negativ effekt på musklerna som du motverkar genom att även styrketräna och få i dig tillräckligt med protein (gärna vid rätt tillfällen).

Du ska alltså göra en deff om du vill bli smal och vältränad.

TokerSaft
2006-08-23, 17:15
Enligt nån räknare ska jag få i mig 2700 kcal / dag. Om jag får i mig 2000 kcal varje dag och kör styrketräning, funkar det då? Om jag köper tillräckligt med protein.

Måste det vara jogging? Kan man inte gå raskt istället? Och hur länge? Jag tar raska morgonpromenader just nu i 60 minuter.

MrBoris
2006-08-23, 17:17
Enligt nån räknare ska jag få i mig 2700 kcal / dag. Om jag får i mig 2000 kcal varje dag och kör styrketräning, funkar det då? Om jag köper tillräckligt med protein.

Måste det vara jogging? Kan man inte gå raskt istället? Och hur länge? Jag tar raska morgonpromenader just nu i 60 minuter.

du kan ligga hemma och sova istället också så länge du äter mindre än vad du gör av med...;) Men klart att jogging är att föredra på alla sätt före promenader.. mer energiförbrukning, bra för kropp och själ, etc:hbang:

Antosh
2006-08-23, 17:18

ja det fungerar

utöva den motionssort du tycker om bäst, att jogga förbränner energi på kortare tid men så länge du totalt sett hamnar på underskott så kommer du gå ner i vikt

TokerSaft
2006-08-23, 17:30
Kan man fortfarande gå och styrketräna på kvällarna om man ligger på underskott kcal?

Trance
2006-08-23, 17:50
Kan man fortfarande gå och styrketräna på kvällarna om man ligger på underskott kcal?

Ja.

Guddi
2006-08-23, 21:26
Styrketräning motverkar muskelförlust när du ligger på kaloriminus. Om du har mycket övervikt eller är otränad när du börjar din diet så kommer du till och med att kunna öka i styrka samtidigt som du går ner i vikt.

martynj
2006-08-23, 23:09
Jag går faktiskt och funderar över samma val dagligen. Deffade innan sommaren och det gick hur bra som helst. Ökade i styrka samt minskade midjemåttet. :thumbup:

Nu på sensommaren har jag börjat deffa igen, men jag vet inte om jag ska fortsätta eller ligga på kcal-överskott eller försöka ligga på energibalans. Svårt val, jag håller med dig.. :confused:

Just nu lutar det åt att fortsätta deffa tror jag. Jag har bra koll på kosten för att kunna stimulera muskeltillväxten så bra som möjligt. Några andra som har liknande valsituationer och vill berätta hur de bestämde sig?