Visa fullständig version : PANIK mens! Hjälp!
wintzell
2006-08-23, 11:47
Jag och flickvännen skall åka till grekland på fredag. För två månader sedan hade hon mens. Efter den mensen tog det 6 veckor innan nästa kom, då tänkte vi lungt då dröjer det ju minst 4 veckor tills nästa, d.v.s. tills om två veckor eller något sånt. Men så kommer hon och får mens nu som börjar idag, två veckor efter förra mensen...
Är det för sent att ta några skjuta-på-mensen-piller? Finns det något annat som man kan göra åt det?
Kan tillägga att hon inte äter p-piller.
What to do?
Har den redan börjat är det inte mycket att göra. Skulle söka mer information om hennes mens alltid är så oregelbunden..Iofs skriver du inget om hennes ålder..oregelbunden mens kan bero på åldern, men också på undervikt/överträning, pco's osv..Om inte annat strular det till tillvaron om man inte vet när mensen ska komma..Hade hon vetat om att mensen skulle komma nu så hade hon kunnat skjuta upp mensen med hjälp av hormoner.
wintzell
2006-08-23, 12:26
Jag vill inte dela rum med tamponger. Sen är det jobbigt för henne också... Mensen är ganska oregelbunden men det är nog p.g.a. stress. Visste dock inte att den kunde komma efter 2 veckor... Så det finns inget man kan göra då?
Nej, har den börjat så är det bara att vänta ut den.
Om hon vill slippa fundera på mensen i fortsättningen bör hon överväga p-spruta. Den har bieffekten att mensen uteblir helt.
Men just nu är det inte mycket att göra.
Vill du inte dela rum med tamponger får du väl sova i hallen då?
Wennerberg
2006-08-23, 12:29
Jag vill inte dela rum med tamponger. Sen är det jobbigt för henne också... Mensen är ganska oregelbunden men det är nog p.g.a. stress. Visste dock inte att den kunde komma efter 2 veckor... Så det finns inget man kan göra då?
Hon kanske får den för att hon blir stressad av att du inte vill att hon skall få den?
Jag förstår inte problemet?
Eller är det bara något med att resan inte blir "lika romantisk" om hon har mens under den? Det varar väl inte hela tiden isf?
Jag vill inte dela rum med tamponger.
Ursäkta?
Du får nog finna dig i att din tjej kommer ha mens ibland. Det är dessutom hon som har det, med allt vad det innebär av ont, kladdigt och dyrt. Kamma dig och oroa dig för att din tjej stressar så mycket att kroppen strejkar istället för att du behöver dela rum med tamponger.
Den här tråden kommer nog kvala in rätt högt känns det som.
Ang. p-spruta: Det kan dock även inträffa att man blöder som fan (avigsidan med hormonbehandling att det varierar så mycket). Sedan brukar inte alla på gynsidan vara så glada för att ge p-spruta om det inte finns annan anledning än att man tycker att det är "opraktiskt" med mens (det blir jobbigare för kroppen ju mer man joxar med hormonbalansen, och p-spruta är en rätt rejäl "joxning").
Ang. vad som finns att göra ansluter jag mig till övriga skribenter i tråden: Är menstruationen väl igång, så är den. Vill man skjuta upp den med piller måste man börja ett antal dagar före beräknad "mens-start", annars funkar de inte.
Vill du inte dela rum med tamponger får du väl sova i hallen då?
Exakt (jag förutsätter att det var ett skämt). :D
Ang. p-spruta: Det kan dock även inträffa att man blöder som fan (avigsidan med hormonbehandling att det varierar så mycket). Sedan brukar inte alla på gynsidan vara så glada för att ge p-spruta om det inte finns annan anledning än att man tycker att det är "opraktiskt" med mens (det blir jobbigare för kroppen ju mer man joxar med hormonbalansen, och p-spruta är en rätt rejäl "joxning").
Ang. vad som finns att göra ansluter jag mig till övriga skribenter i tråden: Är menstruationen väl igång, så är den. Vill man skjuta upp den med piller måste man börja ett antal dagar före beräknad "mens-start", annars funkar de inte.
Exakt (jag förutsätter att det var ett skämt). :D
Ja, en så korkat uttalande måste vara ett skämt helt enkelt :P
Det finns mer att läsa om p-sprutan (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17757) här, om den är intressant. Jag har använt den i flera år och tycker den är suverän, kladdfri och relativt smärtfri. Ett stick i skinkan var tredje månad är f*n så mycket bättre än kladd och stök en gång i månaden. :)
Det finns fler preparat som har liknande effekt, stavar t ex, som vara i flera år men efetrsom jag håller på med kampsport törs jag inte ha dem. De kan ju gå sönder när man slåss.
Men vill man inte ha mens får man nog se sig om efter ett hormonpreparat, för något annat sätt känner jag inte till (om man inte knipsar sig ochd et kanske är lite väl tidigt i livet att tänka på när man är runt 20)?
Eller så biter man i det sura äpplet och står ut, men har man kraftiga menssmärtor är det inte så kul när det finns alternativ.
:)
Du vill inte dela rum med tamponger?! Men ffs, vad vill din kvinna då? Vara kvinna eller vara ditt bihang?
MasterChief
2006-08-23, 12:56
Då kan du ju kräva mer oralsex ju. :D
wintzell
2006-08-23, 12:56
Först och främst är det tjejen som verkligen inte viljat ha mens under denna vecka med tanke på att:
* Hon får mensvärk och huvudvärk
* Tamponger under bikinin och allt vad det innebär
* Hon blir på dåligt humör
* Vi kan inte ha sex
Eftersom mensen kom för två veckor sedan så behövde vi inte bry oss om det och det kändes skönt för båda parter - lycklig flickvän = lycklig wintzell.
Nu kom mensen idag ändå och då undrade hon och jag om det inte gick att ta några skjutapåmensen piller ändå. Men det gick tydligen inte och så kommer babbett med den smarta kommentaren "köp tamponger" vilket krävde ett lika idiotiskt svar. Ja, det var ett skämt och om inte Mini hade haft sin period nu hade hon kanske kunna avläsa det. (OBS skämt igen)
Jag bryr mig som fan om att tjejen är stressad och mår skit av det också, så kom inte och försök läxa upp mig ang det, där har du inget att lägga till.
aliquis - Resan blir go ändå, men det är klart att det blir mer romantiskt när flickvännen är på gott humör samt när man kan ha sex? Hennes mens brukar vara i en vecka så det är den större tiden av resan som hon har mens ja.
wintzell
2006-08-23, 12:57
Du vill inte dela rum med tamponger?! Men ffs, vad vill din kvinna då? Vara kvinna eller vara ditt bihang?
Läs ovanstående.
s_himself
2006-08-23, 13:01
Vad hade du väntat dig? En mensfri tjej? Som någon skrev så är det hon som har det och inte du så sluta gnäll. p-piller ser väl till att stabilisera mensen.
Eller så biter man i det sura äpplet och står ut, men har man kraftiga menssmärtor är det inte så kul när det finns alternativ.
Obs. att fasansfulla menssmärtor är ett skäl som jag skulle tro att de flesta (undantag finns säkert, dessvärre) tycker är ett fullgott skäl till att vilja slippa (bara att ta sig på gyn för undersökning kräver ju viss ansträngning, så man kan nog anta att de flesta som söker för det har betydligt ondare än i Ipren-reklamen ...). Det jag tänkte på var mest folk som undrar om de inte kan få p-spruta eftersom det är så "besvärligt" med mens (typ kladdigt och bökigt med bindor/tamponger, de tycker att det är småäckligt etc.). Det brukar inte gå hem. ;)
Lösningen på ditt problem (http://www.gents.se/products/solingen_alunstift.html)
Obs. att fasansfulla menssmärtor är ett skäl som jag skulle tro att de flesta (undantag finns säkert, dessvärre) tycker är ett fullgott skäl till att vilja slippa (bara att ta sig på gyn för undersökning kräver ju viss ansträngning, så man kan nog anta att de flesta som söker för det har betydligt ondare än i Ipren-reklamen ...). Det jag tänkte på var mest folk som undrar om de inte kan få p-spruta eftersom det är så "besvärligt" med mens (typ kladdigt och bökigt med bindor/tamponger, de tycker att det är småäckligt etc.). Det brukar inte gå hem. ;)
Ush, ja gynundersökning är hemskt. Sånt slipper killar :)
I övrigt kan jag bara hålla med dig i det du skriver och hoppas att de som verkligen har ont får spruta eller stavar, för det hjälper faktiskt. Jag slipper smärta helt, den är borta till 100% och humöret är stabilt igen. Så det hjälper faktiskt.
Liten nackdel för unga tjejer (dvs inte damer runt de trettio) är att det i vissa fall kan leda till benskörhet om de inte tränar och äter rätt, men sånt kan ju banrmorskan informera om :)
Doctor Snuggles
2006-08-23, 13:19
Vad hade du väntat dig? En mensfri tjej? Som någon skrev så är det hon som har det och inte du så sluta gnäll. p-piller ser väl till att stabilisera mensen.
Han hade väl förväntat sig mer givande kommentarer iaf.
Ja, det var ett skämt och om inte Mini hade haft sin period nu hade hon kanske kunna avläsa det. (OBS skämt igen).
Funny guy..veeeely funny guy.
En riktig humorist eh? :D
Tänkte erbjuda dig hjälp med att rita upp en måltavla i ansiktet, men du verkar klara av det på egen hand. :thumbup:
Tänkte erbjuda dig hjälp med att rita upp en måltavla i ansiktet, men du verkar klara av det på egen hand. :thumbup:
Wintzell kommer få åka på semester (ensam) med bitmärken i vaderna.
Jag tyckte det var lite roligt.
wintzell
2006-08-23, 13:32
Jotack, jag gör så gott jag kan.
Kolozzeums är väl kanske inte den bästa sidan att fråga på...
Varför inte bara ringa till vårdcentralen(distriktsköterska) och fråga vad som går att göra??
Varför inte bara ringa till vårdcentralen(distriktsköterska) och fråga vad som går att göra??
Den här gången hade han dock tur (vilket på sätt och vis var otur) och fick samma svar som han skulle ha fått på VC. Det ÄR kört.
grabben i skogen
2006-08-23, 14:48
Best-of-??
Wintzell: Du kan väl få henne att suga istället, du vet det räknas som sex det med. Sen kan du ju köra lite rimming på tjejen din som tack för hjälpen.
Ordning i tråden nu grabbar, den är en enda stor bloody mess.
wintzell
2006-08-23, 15:06
Best-of-??
Wintzell: Du kan väl få henne att suga istället, du vet det räknas som sex det med. Sen kan du ju köra lite rimming på tjejen din som tack för hjälpen.
Är inte bra på att rimma.
Köp Cyklo-F receptfritt på apoteket, det minskar eller tar bort mensen!
Tillägger att det helst ska användas när man har regelbunden mens, så det är att köra lite på egen risk. Dock tror ja inget spec kan hända.
Men ja får alltid komma och styra upp det :)
Whistler
2006-08-23, 16:28
Är inte bra på att rimma.
Inte rimning. Rimming... Läs rimjob: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rimjob
Och vadå "kan inte ha sex"?
You ain't a captain until you've sailed the red sea! ;)
wintzell
2006-08-23, 16:32
Inte rimning. Rimming... Läs rimjob: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rimjob
Och vadå "kan inte ha sex"?
You ain't a captain until you've sailed the red sea! ;)
Tack för upplysningen!
wintzell
2006-08-23, 16:33
Köp Cyklo-F receptfritt på apoteket, det minskar eller tar bort mensen!
Kan man ta det under tiden man har mens och minska det då eller måste man ta det innan perioden?
Kan man ta det under tiden man har mens och minska det då eller måste man ta det innan perioden?
Har för mig man tar der när man har mens
FASS (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19970131000010&DocTypeID=7&UserTypeID=2)
wintzell
2006-08-23, 17:28
Verkar vara rätt grej för jobbet. Fast hon har oregelbunden menstruation och det verkade inte vara så käckt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.