Visa fullständig version : problemet med blind tro - sam harris, idea city 2005
sam harris, författare till den superba boken "the end of faith", håller föreläsning om problemet med tro. en hel del av er verkar ju vara rätt intresserade av ämnet och jag tror ni kommer finna det här intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=J3YOIImOoYM&mode=related&search=
Arf Pingvin
2006-08-23, 15:31
Mycket bra och relativt kortfattat. Det finns en dokumentär i två delar a 50 min som handlar om samma sak, den har sänts på BBC, går säkert att hitta för den som letar. Den heter "The Root of All Evil" och presenteras av Professor Richard Dawkins, University of Oxford. Väl värd att se.
tänkte faktiskt bifoga den också först.
här är den http://www.youtube.com/watch?v=AB2vmj8eyMk
Arf Pingvin
2006-08-28, 14:53
Mer på ateismtemat är en serie intervjuver från BBC med bland andra Richard Dawkins. De heter BBC - The Atheism Tapes.
vad i helv.. satt precis och tittade på dem.
herr pingvin, har du möjligtvis läst någon av richards böcker? jag läste "river out of eden" nyligen. är det något du läst?
Låt oss hetsa lite nu. Anser vi att man borde på sikt behandla de stora religionerna med deras heliga böcker som man hanterar nazism och mein kampf?
Låt oss hetsa lite nu. Anser vi att man borde på sikt behandla de stora religionerna med deras heliga böcker som man hanterar nazism och mein kampf?
Hur hanterar Man(tm) nazism och mein kampf?
Hur hanterar Man(tm) nazism och mein kampf?
Man lär ut att det är ondska i skolan. Man säger även att det är fel att tro detta.
Man lär ut att det är ondska i skolan. Man säger även att det är fel att tro detta.
Ok det gör man ja.
Ok det gör man ja.
Var inte resonlig, nu hetsar vi!
Kommer religiösa människor "undan" med korkade åsikter för lätt?
Dumleman
2006-08-28, 16:28
Var inte så resonlig.
Vi bannlyser alla åsikter för de äro alla korkade. Sen bannlyser även vi skriftspråket - roten till allt ont såsom bibeln, mein kampf och aftonbladet.
Var inte så resonlig.
Vi bannlyser alla åsikter för de äro alla korkade. Sen bannlyser även vi skriftspråket - roten till allt ont såsom bibeln, mein kampf och aftonbladet.
Nej, jag tror inte på att bannlysa. Bara på att ge religiösa tankar den behandling de förtjänar. Jag menar är det egentligen någon skillnad på ZOG och Israel är Guds utvalda folks land?
Tricklev
2006-08-28, 17:40
Jag tyckte Zakir Naiks, snack var betydligt mer intressant.
Tricklev
2006-08-28, 17:48
När man kollar på detta så inser man hur många klubbar det finns för insides beundran.
Arf Pingvin
2006-08-28, 18:09
vad i helv.. satt precis och tittade på dem.
herr pingvin, har du möjligtvis läst någon av richards böcker? jag läste "river out of eden" nyligen. är det något du läst?
Nej. Jag läser inte i någon större utsträckning.
Jag tyckte Zakir Naiks, snack var betydligt mer intressant.
hehehe hur känner du till han.
Tricklev
2006-08-28, 20:43
hehehe hur känner du till han.
Han fanns i listan till höger på länken:D
(Nej, riktigt så allmänbildad att jag kännde igen hans namn var jag inte.)
Det hetsas för dåligt! Dokumentär om Islam t.ex, där ser man hur lätt en religion kan användas att förtrycka människor och då speciellt kvinnor.
http://svt.se/content/1/c6/64/62/29/islam.asx
Fatalist
2006-08-28, 21:13
Nej, religiösa människor behöver inte "komma undan" med korkade åsikter, de tror på det övernaturliga därför är vinsten redan garanterad.
Arf Pingvin
2006-08-28, 21:14
Ja fast är det islam, eller traditionerna hos folket som är muslim som ställer till det? Islam är en ganska tolerant religion och tillåter mycket av ursprungliga traditioner, därför växer den också snabbt, speciellt i Afrika.
Fatalist
2006-08-28, 21:17
Ja fast är det islam, eller traditionerna hos folket som är muslim som ställer till det? Islam är en ganska tolerant religion och tillåter mycket av ursprungliga traditioner, därför växer den också snabbt, speciellt i Afrika.
Traditioner hos ett folk som dyrkar en viss religion, som skiljer sig från traditioner andra folk med andra religioner har, hade inte funnits om det inte vore för religionen, det inser du väl? (satsradning)
Tror du stening hade förekommit i Pakistan om majoriteten av befolkningen och styret var kristna?
Du kan inte särskilja Islam från en kultur. Det är samma. När en religion får så starkt fäste så påverkar den allt i livet. Detta gör att människor helt plötsligt blir påvingade massa regler och blir förtryckta.
vad är det här nu då? vem försöker jämföra skepticismen med nazismen?
Arf Pingvin
2006-08-28, 21:27
Traditioner hos ett folk som dyrkar en viss religion, som skiljer sig från traditioner andra folk med andra religioner har, hade inte funnits om det inte vore för religionen, det inser du väl? (satsradning)
Tror du stening hade förekommit i Pakistan om majoriteten av befolkningen och styret var kristna?
Stening har varit en del av traditionen i många folk och det finns flera ställen i bibeln som beskriver fenomenet "låt den som är utan synd kasta första stenen" typ. Jag kan lätt tänka mig att kristendom hade sett radikalt annorlunda ut om den inte utvecklats i västvärlden. Är stening nånting unikt för islam? Nej.
Arf Pingvin
2006-08-28, 21:31
Du kan inte särskilja Islam från en kultur. Det är samma. När en religion får så starkt fäste så påverkar den allt i livet. Detta gör att människor helt plötsligt blir påvingade massa regler och blir förtryckta.
Jo det kan jag. Nej det är inte samma.
Låt oss ta kvinnlig omskärelse som ett exempel. Det är tradition. Inte religion även om den felaktigt förknippas med muslimska länder. http://www.islamguiden.com/omskarelse.shtml
Kvinnoförtryck? I allra högsta grad. Muslimernas fel? Nja, muslimerna i de länderna möjligen.
Jo det kan jag. Nej det är inte samma.
Låt oss ta kvinnlig omskärelse som ett exempel. Det är tradition. Inte religion även om den felaktigt förknippas med muslimska länder. http://www.islamguiden.com/omskarelse.shtml
Kvinnoförtryck? I allra högsta grad. Muslimernas fel? Nja, muslimerna i de länderna möjligen.
Det finns vissa regler i Islam, dessa regler tvingar in människor i vissa roller och är förtryckande speciellt mot kvinnor. Sedan att vissa väljer att kalla sig muslimer trots att de inte följer Islam är en annan sak.
Detta är dock inte enbart kritik mot islam utan mot alla religioner, i bästa fall är de harmlösa men så fort de får makt så blir de mer och mer fundamentalistiska och mer förtryckande. Utan undantag.
Arf Pingvin
2006-08-28, 21:41
Förtryck är inte det farligaste med religion i mitt tycke. Okej, trist att vara förtryckt men att vara en hemmafru behöver inte nödvändigtvis vara så jäkla illa. Då är det värre när folk tror sig sitta på sanningen, tror att det finns ett absolut rätt eller fel eller att det är en kamp mellan gott och ont.
Förtryck är inte det farligaste med religion i mitt tycke. Okej, trist att vara förtryckt men att vara en hemmafru behöver inte nödvändigtvis vara så jäkla illa. Då är det värre när folk tror sig sitta på sanningen, tror att det finns ett absolut rätt eller fel eller att det är en kamp mellan gott och ont.
Inte så farligt så länge du lyder nej. Titta på dokumentären och se hur glad tjejen ser ut när hon säger att i Sverige har de olika färg på håret, blond, brun till och med grönt. Förtrycket kommer utav personer som "vet" att de sitter på sanningen och att det är rätt. Jag vill att alla skall kunna ha vilken hårfärg som helst och kunna visa detta för vem de vill.
Jag gillar hur Arf Pingvin får det att framstå som om han ens har läst koranen. :)
Arf Pingvin
2006-08-28, 21:50
Jag bryr mig inte om hårfärg för fem öre. Det hade lika gärna kunnat vara en klädkodex i en sekulär skola.
När stora länder bombar små eller små grupper av terrorister krashar flygplan i skyskrapor börjar det bli intressant.
Arf Pingvin
2006-08-28, 21:53
Jag gillar hur Arf Pingvin får det att framstå som om han ens har läst koranen. :)
Du. Jag har inte läst någon religiös text av betydelse i någon nämnvärd utsträckning.
Jag bryr mig inte om hårfärg för fem öre. Det hade lika gärna kunnat vara en klädkodex i en sekulär skola.
När stora länder bombar små eller små grupper av terrorister krashar flygplan i skyskrapor börjar det bli intressant.
Jag bryr mig väldigt mycket om hårfärg. Speciellt om någon försöker pracka på mig regler att jag inte får gå ut med vem jag vill, eller skaka hand eller klä mig som jag vill utan att jag blir mördad.
Jag vill inte att någon skall diktera exakta regler hur jag skall leva och om jag inte lyder så blir man utsatt för våld.
Fatalist
2006-08-28, 22:02
Stening har varit en del av traditionen i många folk och det finns flera ställen i bibeln som beskriver fenomenet "låt den som är utan synd kasta första stenen" typ. Jag kan lätt tänka mig att kristendom hade sett radikalt annorlunda ut om den inte utvecklats i västvärlden. Är stening nånting unikt för islam? Nej.
Du kan tänka dig ja, det är ju rena spekulationer.
Du. Jag har inte läst någon religiös text av betydelse i någon nämnvärd utsträckning.
Hur kan du då skriva saker som detta:
Islam är en ganska tolerant religion och tillåter mycket av ursprungliga traditioner, därför växer den också snabbt, speciellt i Afrika.
Är islam en ganska tolerant religion Arf Pingvin? *popcorn*
Arf Pingvin
2006-08-28, 22:25
Hur kan du då skriva saker som detta:
Är islam en ganska tolerant religion Arf Pingvin? *popcorn*
Tolerant gentemot traditioner som finns i olika kulturer i större utsträckning än kristendomen som är det enda relevanta alternativet i det här fallet. Därför tror man att folk i afrika har lättare att anamma den, kanske kopplat till en viss aversion mot kristendomen och västvärlden. Det är inget eget påhitt, jag minns inte exakt var jag såg det, tror det var ett program på SVT.
Du väljer här en detalj(ordet tolerant) i ett uttalande och försöker vända det till något helt annat som inte är relevant i frågan. Retorik igen. Du är ej intresserad av vad jag försöker förmedla, du är bara intresserad av att hitta någon vinkling som du kan utnyttja för att dra ut diskussionen. Jag är inte intresserad har jag ju sagt.
Tolerant gentemot traditioner som finns i olika kulturer i större utsträckning än kristendomen som är det enda relevanta alternativet i det här fallet. Därför tror man att folk i afrika har lättare att anamma den, kanske kopplat till en viss aversion mot kristendomen och västvärlden. Det är inget eget påhitt, jag minns inte exakt var jag såg det, tror det var ett program på SVT.
Du väljer här en detalj(ordet tolerant) i ett uttalande och försöker vända det till något helt annat som inte är relevant i frågan. Retorik igen. Du är ej intresserad av vad jag försöker förmedla, du är bara intresserad av att hitta någon vinkling som du kan utnyttja för att dra ut diskussionen. Jag är inte intresserad har jag ju sagt.
Det är en plikt1 för er att strida [slåss, kriga] och detta är förhatligt för er. Men det kan hända att något är er förhatligt och ändå är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och ändå är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte.
(Surah 2:216; fördjupning)
Det rättvisa straffet2 för de som kämpar emot GUD och Hans budbärare [motsätter sig islam], och som begår hemska brott, är att dödas eller korsfästas, eller att få sina händer och fötter avskurna på alternerande sidor, eller att landsförvisas. Det är för att förödmjuka dem i detta livet, sedan drabbas de av ett mycket värre straff i Livet Efter Detta.
(Surah 5:33; fördjupning)
När de helgade månaderna1 gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna [icke-muslimer], var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud [Allah] är ständigt förlåtande, barmhärtig.
(Surah 9:5; fördjupning)
Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.
(Surah 9:29; fördjupning)
Om3 ni icke vill gå fram till strid för Allahs sak, kommer Han att straffa er med ett smärtsamt straff och kommer att utvälja ett annat folk i ert ställe, och ni skall icke alls skada Honom. Och Allah har full makt över alla ting.
(Surah 9:39; fördjupning)
O du profet2, sträva mot de icke troende och mot hycklarna, och var hård när du handskas med dem. Helvetet är deras öde; vilken miserabel boning!
(Surah 9:73; fördjupning)
Då ni möter förnekarna1 [icke-muslimer] i strid, låt svärden falla över deras huvuden till dess ni har tvingat dem på knä; tag därefter de överlevande till fånga. Sedan kommer den tid då ni skall ge dem fria, godvilligt eller mot lösen, för att kriget skall lägga av sina bördor. Detta är vad ni har att iaktta. Om Gud ville kunde Han helt visst slå ned dem utan er medverkan, men genom att låta er kämpa mot varandra sätter Han er alla på prov. Och vad dem beträffar som stupar i kampen för Guds sak, skall Han inte låta deras handlingar bli förgäves; Han skall leda deras steg och ge dem sinnesstyrka och inre lugn och föra dem till paradiset som Han har låtit dem veta.
(Surah 47:4-6; fördjupning)
Arf Pingvin
2006-08-28, 23:01
Tolerant gentemot traditioner som finns i olika kulturer. Dvs att folket kan ofta fortsätta med de traditioner de hade innan de blev muslimer. Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Jag verkar oförmögen att uttrycka mig på ett sätt som du kan förstå.
Vad vill du säga med dina citat? Det går att hitta mycket märkliga saker i gamla testamentet också.
Tolerant gentemot traditioner som finns i olika kulturer. Dvs att folket kan ofta fortsätta med de traditioner de hade innan de blev muslimer. Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Jag verkar oförmögen att uttrycka mig på ett sätt som du kan förstå.
Vad vill du säga med dina citat? Det går att hitta mycket märkliga saker i gamla testamentet också.
Vi kurder har inte fått fortsätta med några av våra gamla traditioner sedan vi tvingades bli muslimer. Är det bara afrikaner som har detta privilegium eller var våra traditioner jättekeffa? :(
Arf Pingvin
2006-08-28, 23:15
Det var människor som tvingade kurder bli muslimer. Inte _religionen_ islam. Det finns säkerligen tolkningar av Koranen som gör det möjligt för dessa onda människor att utnyttja religionen till sina syften. Skulle man tolka gamla testamentet bokstavligt skulle man komma fram till mycket märkliga slutsatser.
http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html
Det var människor som tvingade kurder bli muslimer. Inte _religionen_ islam. Det finns säkerligen tolkningar av Koranen som gör det möjligt för dessa onda människor att utnyttja religionen till sina syften. Skulle man tolka gamla testamentet bokstavligt skulle man komma fram till mycket märkliga slutsatser.
http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html
Skillnaden är att allt det som skrivs i koranen påstås vara Mohammeds ord och påbud. Bibeln är skriven på ett helt annat sätt, det enda man egentligen kan vara säker på är Guds ord är det som Jesus skall ha sagt direkt. Så är inte fallet med Koranen, där är allt Profetens egna ord.
Vilken tolkning av koranen är förresten tolerant? Hur många procent av alla muslimer följer denna tolkning?
Arf Pingvin
2006-08-28, 23:36
Vilken tolkning av koranen är förresten tolerant? Hur många procent av alla muslimer följer denna tolkning?
Irrelevant. Religionen ger utrymme för tolkning. Det råkar bara passa bra i afrika och många andra ställen.
Arf Pingvin
2006-08-29, 00:10
Vi kurder har inte fått fortsätta med några av våra gamla traditioner sedan vi tvingades bli muslimer. Är det bara afrikaner som har detta privilegium eller var våra traditioner jättekeffa? :(
Förresten. Du borde ha sagt för länge sen att du är jävig i dessa frågor. Själv har jag ingen sådan belastning.
Slayer uttrycker det så vackert i sin låt Disciple (http://www.lyricsdownload.com/slayer-disciple-lyrics.html)
I hate everyone equally
You can't tear that out of me
No segregation - seperation
Just me in my world of enemies
Det rättvisa straffet2 för de som kämpar emot GUD och Hans budbärare [motsätter sig islam], och som begår hemska brott, är att dödas eller korsfästas, eller att få sina händer och fötter avskurna på alternerande sidor, eller att landsförvisas. Det är för att förödmjuka dem i detta livet, sedan drabbas de av ett mycket värre straff i Livet Efter Detta.
(Surah 5:33; fördjupning)
När de helgade månaderna1 gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna [icke-muslimer], var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem.
(Surah 9:5; fördjupning)
Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.
(Surah 9:29; fördjupning)
Om3 ni icke vill gå fram till strid för Allahs sak, kommer Han att straffa er med ett smärtsamt straff och kommer att utvälja ett annat folk i ert ställe, och ni skall icke alls skada Honom. Och Allah har full makt över alla ting.
(Surah 9:39; fördjupning)
Då ni möter förnekarna1 [icke-muslimer] i strid, låt svärden falla över deras huvuden till dess ni har tvingat dem på knä; tag därefter de överlevande till fånga. Sedan kommer den tid då ni skall ge dem fria, godvilligt eller mot lösen, för att kriget skall lägga av sina bördor. Detta är vad ni har att iaktta. Om Gud ville kunde Han helt visst slå ned dem utan er medverkan, men genom att låta er kämpa mot varandra sätter Han er alla på prov. Och vad dem beträffar som stupar i kampen för Guds sak, skall Han inte låta deras handlingar bli förgäves; Han skall leda deras steg och ge dem sinnesstyrka och inre lugn och föra dem till paradiset som Han har låtit dem veta.
(Surah 47:4-6; fördjupning)
usch vad elak han låter den där Allah :(
Lite uppmaning där, för vem ska kosfästa och stympa om inte läsarna? Det är ju bara de som vet om hur man bör handskas med förrädarna.
Rätta mig om jag har fel, men säger inte koranen åsse att man ska värna om kristna och judar eftersom man har samma Gud, typ? Hycklande Gudjävel.
Irrelevant. Religionen ger utrymme för tolkning. Det råkar bara passa bra i afrika och många andra ställen.
Vad hos religionen ger uttrymme för tolkning? Ta Somalia som exempel, hur menar du att gamla afrikanska traditioner fått bevaras där? Samma sak i Marocko och Tunisien. Har inte islam förbjudit otroligt mycket av deras gamla traditioner?
Förresten. Du borde ha sagt för länge sen att du är jävig i dessa frågor. Själv har jag ingen sådan belastning.
Slayer uttrycker det så vackert i sin låt Disciple (http://www.lyricsdownload.com/slayer-disciple-lyrics.html)
I hate everyone equally
You can't tear that out of me
No segregation - seperation
Just me in my world of enemies
Jävig? Jag har till skillnad från dig levt i muslimska länder och läst koranen i koranskola. Du är jävig du med, du är ju ateist. Alla är jäviga hela tiden. Objektiva människor finns inte. Och behöver inte heller finnas för att fastslå objektiva sanningar. :)
Arf Pingvin
2006-08-29, 12:28
Jävig? Jag har till skillnad från dig levt i muslimska länder och läst koranen i koranskola. Du är jävig du med, du är ju ateist. Alla är jäviga hela tiden. Objektiva människor finns inte. Och behöver inte heller finnas för att fastslå objektiva sanningar. :)
Hur gör det mig jävig i det här frågorna då jag håller mig neutral till alla religioner?
Islam växer snabbast av världsreligionerna. Är den då lättare eller svårare att ta till sig? Längre än så behöver vi inte ta den diskussionen.
Hur gör det mig jävig i det här frågorna då jag håller mig neutral till alla religioner?
Islam växer snabbast av världsreligionerna. Är den då lättare eller svårare att ta till sig? Längre än så behöver vi inte ta den diskussionen.
Är det ett bra argument verkligen?
Du håller dig inte neutral till alla religioner. Jag slår vad om att du tycker att kristendom/judendom/islam är värre än t.ex. bolioismen där man tror att Gud finns, men att Gud är ett koncept skapat av människan. Kan man inte ha åsikter om att en viss religion är bättre/sämre än en annan religion är man faktiskt trångsynt och dum i huvudet. Det är som att tycka att all filosofi är lika bra eller dåligt. :)
Att islam växer snabbt och att det vinner mycket popularitet idag har absolut ingenting att göra med att islam skulle vara en religion som är tolerant mot någons befintliga kultur vid dennes övergång till religionen. Islam innebär strikta regler som mer ofta än sällan går stick i stäv med de flesta kulturaktiviteter, att supa sig full och dansa på midsommar t.ex.
Är det ett bra argument verkligen?
Nej. :)
Det där är ett värdelöst argument. Du fäller ett påstående om att en religions tillgänlighet kan utläsas ur dess spridningshastighet på ett sätt som indikerar att du tycker att det är självklart. Men... du kanske skulle:
1) binda tillgängliheten till spridningshastigheten öht
2) fundera över andra religioners spridningshastighet respektive tillgänglihet
3) förklara varför det förhåller sig så
Sen kan vi komma tillbaka till ditt påstående. Ex: om du har en karismatisk och mycket intelligent man som driver på för en given ideologi, tror du då att alla ideologier finns på samma villkor? Jag ger dig: nazismen. (Och försöker jag inte likna islam med nazism, är det det du läser så får du gå baklänges 7 varv runt huset och säga: Jag är dum, dum är jag.).
MasterChief
2006-08-29, 12:54
http://www.venganza.org/piratesarecool4.jpg
Arf Pingvin
2006-08-29, 13:07
Argumentet behöver inte vara bra. Jag kan ha rätt ändå. Inte intresserad av att vinna över någon på min sida. Om jag nu har en sida. Mer som ett punktformigt ställningstagande då jag verkar vara helt ensam om dessa idéer.
Bolio, du kan ju roa dig med att leta fram källa på att islams påstådda (av dig) intolerans, icke-tolkningsbarhet och dess inbyggda strikthet skulle vara ett skäl till att islam växer så snabbt som den gör. Annars medge att jag har en poäng.
Argumentet behöver inte vara bra. Jag kan ha rätt ändå. Inte intresserad av att vinna över någon på min sida. Om jag nu har en sida. Mer som ett punktformigt ställningstagande då jag verkar vara helt ensam om dessa idéer.
Bolio, du kan ju roa dig med att leta fram källa på att islams påstådda (av dig) intolerans, icke-tolkningsbarhet och dess inbyggda strikthet skulle vara ett skäl till att islam växer så snabbt som den gör. Annars medge att jag har en poäng.
Du går från lamhet till lamhet i den här diskussionen. Verkligen. Men då tar vi bort ditt argument och fortsätter som om du inte sagt något.
Vilka idéer är det förresten du är ensam om? Alltså vilka är idéerna?
Varför? Har jag påstått att det är ett skäl till varför religionen växer så snabbt som den gör?
Arf Pingvin
2006-08-29, 13:14
jwzrd: ni kan fortsätta utan mig
Dåligt med hetsande i denna tråden. Ingen som försvarar religion eller är alla trötta alternativt trötta på att bli jagade som djur?
Tricklev
2006-08-29, 21:40
Jag är kristen, jag följer bibeln, och jag gläds över det faktum att ni kommer brinna i helvetet, i all evighet efter detta livet.
Dåligt med hetsande i denna tråden. Ingen som försvarar religion eller är alla trötta alternativt trötta på att bli jagade som djur?
Vad händer trance? börjar du tveka på din tro.
Att hetsa folk är ett tecken på rädsla ;)
Jag är kristen, jag följer bibeln, och jag gläds över det faktum att ni kommer brinna i helvetet, i all evighet efter detta livet.
Önska aldrig sånt tricklev.Tro mig jag har sett folk som jag aldrig trodde skulle konverterat till islam, men som gjorde det.
Undvik bara sånt folk.Dem alla har har en sak gemensamt, dem saknar moral,dem saknar respekt och dem är alla arroganta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.