Visa fullständig version : Sömnpratare?
Pratar ni i sömnen? Jag har alltid gjort det, mest i roliga drömmar verkar det som om och då skrattar jag mycket - ibland så att jag vaknar mitt i skrattet.. :D
Min mamma gör det också, och de senaste nätterna har lillkillen jollrat i sömnen (fast inte lika tydligt "prat" som när han är vaken).:ike
Inget jag störs av, sambon tycker det är lite charmigt och somnar om (eller pratar med mig, då svarar jag - fast det jag drömmer, inte på det han frågar- och jag gillar det inte för det känns lite.. tja, man har ingen koll liksom!:Virro ).
Nyfiken på om ni gör det? Eller går i sömnen kanske?
Überbiffen
2006-08-22, 23:51
Är jag väääldigt trött börjar jag drömma konstigt och prata en massa i sömnen.. tydligen. Har bl.a. varit smurfar som ska döda mig, ica-kassar som ska reklameras osv.
Nja, jag är väldigt tyst när jag sover faktiskt. Dock har jag en gång tydligen mumlat något som lät som en sorts dikt en gång. Jo jo, romantiskt ska det vara :thumbup:
japp, jag både snarkar, pratar och går i sömnen.
Har sagt en del jobbiga saker.
typ skällt ut pojkvänner och sånt.
Nja, det händer säkert att jag pratar i sömnen, men Peter som jag bor ihop med sover så hårt att han aldrig märker det. Min förra sambo har i alla fall hört mig babbla sovandes...
Peter däremot pratar som bara den i sömnen, och hans fingrar rör sig konstant när han sover, som om han mekar med bilar även på natten! :D
Gick i sömnen gjorde jag mycket när jag var liten och bodde hemma. Mamma fick sätta stolar för sängen så jag inte valsade runt hur som helst... :Virro
kalle_banan
2006-08-23, 10:40
När jag var i Tunisien med klassen sa min rumskamrat att han blivit ganska skraj när han hörde mig säga "jag ska döda dig din jävel!" när vi gått och lagt oss... Och här om natten halvsov jag och märkte att jag svarade på en fråga i en dröm jag hade, min flickvän har sagt att jag pratar i sömnen också.
Vet ngn varför man gör det?
När jag reste runt i australien med 2 polare. Vi var helt klart ett oslagbart team. Ena killen snarka soom faaan. Ena tjejen skrek MAMMA högt, medan jag låg och små snackade om allt möjligt skit. Alla vandrarhem som vi kom till hatade de att sova i vårt tum.
+ Jag sover med öppna ögon ser lite läskigt ut säger de..
(Bumpar)
Kan man "bota" sömnpratande??
Senaste nätterna har jag i sömnen med öppna ögon bett sambon "håll käft" "dra åt helvete"... :em: Är mkt snällare vaken jue.. Silvertejp enda lösningen? :confused:
Jag brukar tydligen snattra när jag drömmer. Tur att jag inte har några hemlisar för sambon, annars hade det kunnat bli pinsamt. Jag har vid upprepade tillfällen bett min sambo att sluta med saker, som att t ex måla om sovrummet med hagelbössa och djupfrysta blåbär, ta in getterna från balkongen och leta efter katterna. Inget jag själv minns men min sambo brukar ha roligt när det inträffar, det verkar dock då i vågor. Vet inte hur det hänger ihop dock, och jag har fortfarande inte lyckats komma på något botmedel.
Enda gångerna jag aldrig pratar i sömnen är efter ett riktigt hårt träningspass. Jag tror jag sover för djupt då.
Jag brukar tydligen snattra när jag drömmer. Tur att jag inte har några hemlisar för sambon, annars hade det kunnat bli pinsamt. Jag har vid upprepade tillfällen bett min sambo att sluta med saker, som att t ex måla om sovrummet med hagelbössa och djupfrysta blåbär, ta in getterna från balkongen och leta efter katterna. Inget jag själv minns men min sambo brukar ha roligt när det inträffar, det verkar dock då i vågor. Vet inte hur det hänger ihop dock, och jag har fortfarande inte lyckats komma på något botmedel.
Enda gångerna jag aldrig pratar i sömnen är efter ett riktigt hårt träningspass. Jag tror jag sover för djupt då.
Haha, ja lite kul kan det ju bli...Jag har en gång sagt "Säg inget till *****" (sambons namn). Han var lite förkrossad dagen efter och jag visste inte ens vad jag syftat på!
Antyder du att jag tränar för dåligt? :banned Hursomhelst är det en bra anledning till att lägga i en extra växel! :thumbup:
Har en polare som drar starcraft-strategier när han sover.
Och när man frågar honom något så svarar han! (ibland med ett kommando från sc eller warcraft)
Ganska rolig att ha med på LAN :P
"Åh [insert annas namn] du gör det så skönt för mig." osv osv
Jag blev inte populär.
Konsultfet
2007-05-15, 09:23
På en skidsemester i alperna väckte jag min tvillingbrorsa och en polare med att sätta mig upp i sängen och säga: "Dom fuskar, dom fuskar, nu din jävel ska du få" Fick det berättat för mig på morgonen, vi hade spelat straffpoker kvällen innan...§
"Åh [insert annas namn] du gör det så skönt för mig." osv osv
Jag blev inte populär.
Vem är Anna? Bilder?
Haha, ja lite kul kan det ju bli...Jag har en gång sagt "Säg inget till *****" (sambons namn). Han var lite förkrossad dagen efter och jag visste inte ens vad jag syftat på!
Antyder du att jag tränar för dåligt? :banned Hursomhelst är det en bra anledning till att lägga i en extra växel! :thumbup:
Nej, nej jag antyder inget :D
Skämt å sido, jag tror det kan påverkas av menscykeln eventuellt. Jag drömmer alltid livligare i mitten, men det kan vara ett sammanträffande.
champion
2007-05-15, 10:26
Jag pratar och skriker när jag sover. Tuvär så vill inte så många polare sova i samma rum med mig då några har vaknat av jag har ropat och vrålat.
Roligare att prata i sömnen än att snarka igenom hela natten *whistle*
Pratar i sömnen ibland.
Mest skrämmande var nog när jag var 10 år eller nått, och gick i sömnen. Gick in på brorsans rum där jag gav honom världens utskällning, sen när jag skulle gå ut så gick jag in i farsan som ju undra vad jag höll på med. Precis då vakna jag. Var riktigt läskigt att inte fatta var man var nånstans och varför. Minns dock drömmen att jag skällde ut brorsan, fast när jag vakna så kunde jag inte minnas att jag verkligen gjort det. Det var ju bara i drömmen. Eller inte....
Bump!
En fråga.. När man känner ngt i sömnen, och drömmer det, pratar högt om det - ska man ta det som "sanning"? Om det gäller ngt man är osäker på när man är vaken?
Säg om man ska byta jobb, lita på ngn, bestämma sig för stort beslut osv. "Vet" man bättre i sömnen el kan det vara så att det är lika förrädiskt som att tro att man är "sannare" som nykter? Fast det kanske i själva verket kanske rör sig om förstärkta känslor pga tillståndet onykterhet/sömn? *gah!*
Har ju varit bortrest å så på semestern och då babblat om ngt som jag sliter mitt hår över - vaket tillstånd. I sovande så verkade jag säkrare, ngt jag inte alls känner mig sedan när jag vaknar.. :confused:
Vet inte om jag på något sätt ska ge drömmen en chans live.. svårt. Koloråd? *popcorn*
Jag pratar aldrig i sömnen själv. Men om någon kommer in och börjar prata med mig så kan jag svara random saker. Blir lite skumt när morsan kommer in o berättar massa saker jag ska göra o skit och jag svarar så hon tror att jag e vaken.
Händer tydligen rätt ofta, har b.la rabblat upp diverse matematiska formler som verkade ha viss anknytning till fysik. *screwy*
Hjärnan processar ju saker som byggts upp, pratandet är oftast osamanhängande och knappast ngn "sanning"...lika lite som man får sanningen av fyllon eller barn.
Pratar man dataspel, jobb el dyl är det nog ett tecken på att man kanske är lite väl besatt av detta dock....
Bump!
En fråga.. När man känner ngt i sömnen, och drömmer det, pratar högt om det - ska man ta det som "sanning"? Om det gäller ngt man är osäker på när man är vaken?
Säg om man ska byta jobb, lita på ngn, bestämma sig för stort beslut osv. "Vet" man bättre i sömnen el kan det vara så att det är lika förrädiskt som att tro att man är "sannare" som nykter? Fast det kanske i själva verket kanske rör sig om förstärkta känslor pga tillståndet onykterhet/sömn? *gah!*
Har ju varit bortrest å så på semestern och då babblat om ngt som jag sliter mitt hår över - vaket tillstånd. I sovande så verkade jag säkrare, ngt jag inte alls känner mig sedan när jag vaknar.. :confused:
Vet inte om jag på något sätt ska ge drömmen en chans live.. svårt. Koloråd? *popcorn*
Drömmar är drömmar, hur många gånger har man inte drömt sexuella drömmar om någon annan än ens partner? är det ett tecken på att man skall dumpa och chansa på någon annan? Jag säger nej :)
Sporadiskt vad jag förstått får mest höra att jag snarkar som ett sågverk.
När man var yngre och lanade så fick man höra rätt roliga saker, typ att man ligger och flaxar med armarna som om man satt vid datorn och gnäller över bunker rushes.
Tror jag pratar en hel del, iaf när jag drömmer riktigt intensivt.
När jag och polaren sov på hotell så hade han vaknat mitt i natten av att jag satte mig upp jätte snabbt i sängen och sa:
VA!?!?!
Coolt!
Sen hade jag lagt mig ner och fortsatt sova..
Så det kan bli.
Bump!
Jag tror inte man ska ta allt på allvar som man säger i sömnen. Jag har sagt massor som är helt galet uppåt väggarna men jag har också sagt sånt jag menar som jag aldrig skulle säga i vaket tillstånd.
Du kan ju ta det som en del i ditt övervägande men jag skulle inte använda drömmen som det enda beslutsunderlaget när jag fattar mitt beslut.
Pratar i sömnen så gott som varje natt. Hände en gång när min syrra sov i en tältsäng i samma rum som mig att jag skrek "PLATT!" när hon rörde sig i den knakande sängen :D Sen så har jag och min syrra även spelat poker i sömnen tillsammans, ord som "Ruter ess" och dylikt sades då ^^
mattilainen
2009-08-13, 10:16
Jag är en duktig pojk som pratar riktigt flitigt och otroligt osammanhängande :) Har några tjejkompisar som jag kan sova hos ibland och dom älskar att prata med mig. En av dom har sömnproblem så hon sover nästintill ingenting under nätterna och då älskar hon när jag sover brevid för då vet hon att det blir en rolig natt och hon kommer skratta.
Jag har pratat om de stora sakerna som "Annatnamn Du är skön" men också om små roliga saker som rosa brödrostar som pratar med mig och andra sjuka saker.
Jag brukar börja mumla, om någon fortsätter prata med mig så pratar jag renare och renare sen är det som jag är vaken fast jag pratar väldigt osammanhängande och byter ämne väldigt lätt samt förklarar det jag menar med väldigt konstiga ting.
Min mamma har kommit in någon gång och frågat varför jag är så arg.. Jaja, inget jag har ont av och inget jag tar på stort allvar i vilket fall. Får höra att jag är rolig att sova bredvid och att det är mysigt.
Händer tydligen rätt ofta, har b.la rabblat upp diverse matematiska formler som verkade ha viss anknytning till fysik. *screwy*
Händer då och då för mig, vet inte om jag rabblar upp uträkningar men när jag sov i samma rum som min syrra för en vecka sig vakna hon av att jag räknade 39,40,41,42 sen blev de knäpptyst igen. Favoriten är ändå när jag väckte min morsa av att jag gapskratta högt och länge, i sömnen. :Virro
WorkOutBuddy
2009-08-13, 11:47
Kan hända att jag säger ord ibland så som: Tårta, kopp, sol. Har hänt att man säger snuskiga ord och dumma saker ibland vilket får folk att skratta så högt att man vaknar.
Det jag gör väldigt ofta är att jag skratta i sömnen, nästan alltid. Allt från ett fniss till gapskratt.
Man ska inte ta sina drömmar allt för seriöst.
Carolinew
2009-08-13, 12:12
Det händer nog rätt ofta, men får väl inte veta så mycket då jag sover själv för det mesta. Dock var jag och hälsade på några vänner för ett tagsen, vi sov i olika rum, men de hade ändå vaknat av att jag låg och sjöng "Ja må han leva" i sömnen. Tvivlar på att jag sjöng särskilt bra :Virro
Jag talar poesi mitt i natten, det kan vara i upp till 4 timmar.
Andy.da.wohoo
2009-08-13, 12:37
Ingen aning om jag pratar i sömnen eller ej, mycket möjligt att jag sluddrar fram ett svar när folk pratar med mig.
En gång fick jag berättat för mig att av en polare som varit på ett lan där en kille "vaknade" när han somnat och började springa runt och leta efter en skiva och skrek "Var är skivan?!? Måste ha skivan! avinstallera det! bort måste det VAR ÄR SKIVAN?!? skivan avinstallation!!" vilket pågick i runt en kvart innan han gick och la sig igen :D Killen som gjorde det har inget minne alls av det och dom som låg och såg på asgarvade igenom hela alltet och hjälpte honom leta:D
martikainen
2009-08-13, 12:49
Flickan säger att jag babblar på en jäkla massa ibland, oftast osammanhängande, jag vet att jag gör rätt mycket i sömnen, om jag drömmer att jag blir jagad brukar jag vakna med lakanet helt åt helvete. Ibland vaknar jag och mina kuddar ligger på andra sidan rummet (4meter bort) en gång drömde jag att jag fightades och vaknade med ett par armar som var helt slut av utmattning.
Har även gjort en massa roliga saker i lumpen, tex satt mig upp och börjat ta på mina fötter och frågat kompisen som satt eldvakt vart han har lagt min burk, han säger att jag har den ju i händerna, greppar en känga och lägger mig för att sova igen.
Har också satt mig på alla fyra mot min fänrik (som satt eldvakt) och liksom bett till han, ungefär som muslimer gör.
Jag både snarka och pratar i sömnen, ibland på finska och bulgariska..
Jag både snarka och pratar i sömnen, ibland på finska och bulgariska..
:laugh:
Har aldrig pratat i sömnen, men jag har gått ut i skogen, ramlat ner från stigen o vaknat i en hög med granris.
Civilrätt
2009-08-14, 11:43
Pratar ganska ofta i sömnen. Sist hände det att jag skällde ut tjejen i sömnen när hon skulle väcka mig. Jag röt åt henne att jag för helvete skriver tenta och hon kan inte störa mig då. Kommer ihåg att jag klurade i sömnen om hur en sådant korkad fråga kunde vara med på en juridiktenta.
Frågan löd:
- Hur kommer det sig att chips är så räfflade?
svaret jag skrev:
-För att öarna utanför Råneå är så vågiga samt att marken I högalandet är så plöjt.
Tror man lider av något allvarlig störning.
kalle_banan
2009-08-14, 12:14
En annan gång när jag pratade i sömnen skulle jag gå upp och stänga av klockan, men jag tog fel klocka och undrade varför den inte stängdes av när jag tryckte, så min dåvarande flickvän fick gå upp till den riktiga klockan och stänga av den åt mig, dessutom pratade jag isländska med henne, så hon hade ingen aning om vad jag höll på med.
NiklasAlm
2009-08-14, 21:36
Pratar ganska ofta i sömnen. Sist hände det att jag skällde ut tjejen i sömnen när hon skulle väcka mig. Jag röt åt henne att jag för helvete skriver tenta och hon kan inte störa mig då. Kommer ihåg att jag klurade i sömnen om hur en sådant korkad fråga kunde vara med på en juridiktenta.
Frågan löd:
- Hur kommer det sig att chips är så räfflade?
svaret jag skrev:
-För att öarna utanför Råneå är så vågiga samt att marken I högalandet är så plöjt.
Tror man lider av något allvarlig störning.
Hahahh hmm man börjar ju undra :p. Jag gick ofta i sömnen när jag var liten, nästan varje natt. Har vaknat upp på massa konstiga ställen som på gräsmattan t.ex. och i badkaret. Nu går jag aldrig i sängen längre men folk säger att jag mumlar ibland men inget man kan höra som tur är ;)
Nä, drömmar i sömnen ska man inte ta på allvar.
Har varit på västkusten i en stuga och sovit ett par dagar jämte min bror som pratar i sömnen. Han pratar kristallklart men bara enstaka ord eller korta meningar.
"Käft!" "Nä, så är det inte."
Ganska kul men också störande.
Bump!
Nejnej!!
:D Detta påminner mig om en händelse som skedde för cirka ett år sedan. Jag och min tjej låg och sov. Vi väcktes av att hennes pappa stod och skrek fula ord. Min tjej sa *Vafan vi måste kolla vad han gör* Så vi smyger ut och kollar, och där står han och hotar ytterdörren :D Han berättar att ytterdörren ska passa sig jävligt noga och att han ska kasta ut honom med huvudet före. Det slutade med att hela familjen stod och tittade på honom. Han vände sedan helt oprovocerat mot sängen och gick och la sig. Han märkte inte att alla stod precis framför honom när han vände sig om :D
Oförglömligt.
Om man i sömnen slår någon på truten, får man skit för det då? Hur ska den andra bevisa att man inte sov och bara gjorde det för att ge igen?
Nejnej!!
Du vet inte vad det gäller, men alltid ett no-no alltså? *popcorn*
Du vet inte vad det gäller, men alltid ett no-no alltså? *popcorn*
Det vet väll inte någon här? Vore som att tro att svaren finns i en såpa på TV, eller som ett hemligt budskap på nummerplåtar.
Fatalist
2009-08-15, 02:01
En väns flickvän vaknade av att min vän låg och befallde henne att "spela av honom", haha. Så hon gjorde sitt och han kom till slut. Dagen efter hade han ingen aning om vad hon snackade om. :D
Inte "en vän", utan en vän.
Pratar/mumlar ibland i sömnen, bara strunt då. Har jag druckit mycket alkohol blir det mycket värre, då kan jag sätta mig upp i sängen, skrika rakt ut om vad som helst osv. Aldrig ett minne av det nästa dag. Min förra sambo kunde vara helt freakad morgonen efter att jag varit ute :D
Det vet väll inte någon här? Vore som att tro att svaren finns i en såpa på TV, eller som ett hemligt budskap på nummerplåtar.
Nu vet jag vart jag ska leta.. Nummerplåtar here I come!
Jag nämner tydligen mitt ex namn i sömnen ibland, till min nuvarandre flickväns stora förbannelse >.<
Nu vet jag vart jag ska leta.. Nummerplåtar here I come!
:D Återkom med hur det gick!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.