Visa fullständig version : Utgifter för en student - hjälp!
Okej så det vankas flytt hemifrån. Klockan är mycket och jag måste kalkylera fram en budget utan att väcka mina föräldrar eller vad man ska säga.
För tillfället har jag fått fram dessa siffrorna. Kan de stämma? Jag har ingen aning om vad El/vatten etc kostar i månaden. Det hade hade verkligen hjälpt om någon upplyste mig!
Anyway:
Mat---------------------------1510
Förbrukningsvaror--------------110
Hemutrustning-----------------570
Media, Telefoni, Bredband------830
Hyra, el, vatten---------------Hyra+x+x?
Hemförsäkring-----------------100
Hygien etc--------------------240
Kläder&Skor-------------------460
Fritid+mobil-------------------460
Utelunch----------------------1280
Kollektivtrafik------------------450
Dessa är exempelsiffror från Konsumentverket och jag har ingen aning om de är rätt att använda. Kan de stämma?
Fuck, kurs- och skolmaterial.
Arf Pingvin
2006-08-22, 23:02
Jadu.. det är nog olika men.
Hemutrustning... vad skulle det vara?
Media, telefoni, bredband. Betalar ej TV-licens, har ingen fast telefon, bredband ingår 0:-.
El+vatten ingår i hyran i många studentlyor.
Utelunch varje dag blir för dyrt, det där är ju som att äta varje dag ute, men kanske 500:- kan det gå.
Okej, tack!
Ja jo men alltså låt säga att el+vatten INTE ingår, vad kan det gå på per månad?
paddanboy
2006-08-22, 23:21
Går alltid optimera!
Går spara in till sockerbiten om man vill.
Utelucher är det inte ens tals på varje dag om man är förnuftig.
Big pack, minska på användandet av mobil osv
Snacka om drömpriser de där du föreslog...
6010 kronor + HYRA
Går alltid optimera!
Går spara in till sockerbiten om man vill.
Utelucher är det inte ens tals på varje dag om man är förnuftig.
Big pack, minska på användandet av mobil osv
Snacka om drömpriser de där du föreslog...
6010 kronor + HYRA
Som sagt, det var inte jag som föreslog dem. Det är saxat direkt från konsumentverket. Vidare kommer jag bo i köpenhamn och det är ju lite dyrare där som jag har förstått det... Även om det kanske inte är så som dessa siffrorna!
Vimpyboy
2006-08-22, 23:42
Väljer du att gå till skolan sparar du in dina 450:-..
Jag bor i Umeå och har 6 km till universitetet, vilket är rätt lagom för en uppfiskande morgonpromenad (kan visserligen vara jobbigt när det är -30).
Jag hade busskort första månaden, men insåg att jag lika gärna kunde gå, och nu tar jag enbart bussen om jag har bråttom någonstans.
Det gäller alltså att spara in på de punkter du kan.
Vimpyboy
2006-08-22, 23:48
...
Media, Telefoni, Bredband------830
...
Fritid+mobil-------------------460
Utelunch----------------------1280
1280 på utelunch? Herre Grub! Har jag ovanligt lite utgifter någon månad kan det hända att någon hundring går åt till luch ute, men det är inte mer än 300:-/mån, absolut inte!
Sen ser jag att du har först telefoni, och sedan mobil? Hemtelefon är helkasst om du är student, nöj dig med ett bra mobilabonnemang som du ka använda istället.
Jag betalar 130:-/mån för 10/10 mbit-bredband vilket är överkomligt. Utöver det kanske jag har 300:-/mån för mobilen (med tidigare abonnemanget var det runt 900:-, men nu har jag skärpt till mig).
"Media, Telefoni, Bredband" skulle jag vilja sätta kanske 500:- på och fritid (exkl. mobil som jag räknar in på de föregående 500:-) kanske det blir 500:- till (släng på någon hundring för gym).
Ninjasmurf
2006-08-23, 04:39
När jag pluggade i uppsala hade jag en hyra på 2600:- (då ingick el, vatten, värmeoch bredband), vet var du ska plugga men jag kan inte tänka mig att det skulle kosta mycket mer.
Liten Men Fet
2006-08-23, 10:08
Skit i kollektivtrafiken och skaffa dig en cykel.
Undvik att äta ute, dom pengarna kommer du bränna på öl ändå.
Räkna med en matbudget på 2000.
Jag klarar mig på 6000 men 5000 är snålt som fanken och då har jag en hyra på ungefär 2500 inklusive el och vatten (10 månaders hyra) och jag köper väldigt lite kläder.
Inga lyxartiklar eller koola prylar.
När jag pluggade i uppsala hade jag en hyra på 2600:- (då ingick el, vatten, värmeoch bredband), vet var du ska plugga men jag kan inte tänka mig att det skulle kosta mycket mer.
Vi snackar 4k+ och jag har ingen aning om NÅGOT ingår. :P
Vi snackar 4k+ och jag har ingen aning om NÅGOT ingår. :P
Right, då snackar vi extrajobb!
Right, då snackar vi extrajobb!
Ja jo tanken har också slagit mig, men man får ju 2600 spänn extra i lån när man pluggar i köpenhamn och jag har en del pengar sparade så det ska nog gå ändå...
Men ja, det blir nog ett helgjobb, om jag orkar.
Arnesson
2006-08-23, 11:01
Dina saxase siffror stämmer ganska bra för mig. Dock så går det ju som många säger att pressa ner dem, men jag jobbar hellre lite extra.
Okej!
Det hade verkligen hjläpt om någon sa vad man kan tänkas lägga på el/vatten/värme en månad om det inte ingår!
Arnesson
2006-08-23, 11:06
El 200kr/månad kanske. Vatten har alltid ingått där jag bott.
Pepparkakssmurfen
2006-08-23, 11:08
Jag vet inte om exempelsiffrorna från konsumentverket stämmer så bra.
Flytta dit och bo i en månad så får du se hur mycket som går åt.
Jag vet inte om exempelsiffrorna från konsumentverket stämmer så bra.
Flytta dit och bo i en månad så får du se hur mycket som går åt.
Jamen du tack för den lösningen, verkligen, det är väl fan självklart att jag ser vad det kostar då. Men nu handlar det ju om att försöka förutspå vad man kan tänkas leva på och välja lägenhetsstorlek efter det.
Liten Men Fet
2006-08-23, 11:22
Jamen du tack för den lösningen, verkligen, det är väl fan självklart att jag ser vad det kostar då. Men nu handlar det ju om att försöka förutspå vad man kan tänkas leva på och välja lägenhetsstorlek efter det.
Mitt tips är att ta så litet och billigt som möjligt för pengarna kommer rinna iväg ändå. Ju billigare desto bättre.
Mitt tips är att ta så litet och billigt som möjligt för pengarna kommer rinna iväg ändå. Ju billigare desto bättre.
Ja det är såklart många som säger det. Men jag lägger hellre pengar på en lägenhet jag trivs ordentligt i istället för att bo fem år i en trång håla.
Ja det är såklart många som säger det. Men jag lägger hellre pengar på en lägenhet jag trivs ordentligt i istället för att bo fem år i en trång håla.
skaffa en liten billig lgh i början, se hur mkt pengar du har över. har du 1000kr över, flytta då till en lgh som är 1000kr dyrare och då förhoppningsvis bättre.
skaffa en liten billig lgh i början, se hur mkt pengar du har över. har du 1000kr över, flytta då till en lgh som är 1000kr dyrare och då förhoppningsvis bättre.
Så kan jag inte göra, iom att jag nu bor i Sverige prioriteras jag i kölistan och får en lägenhet efter 3-4 månader. Flyttar jag dit hamnar jag längst bak i listan och den kön är på mer än 2 år. :P
Jag måste alltså helst välja rätt från början!
Liten Men Fet
2006-08-23, 12:03
Så kan jag inte göra, iom att jag nu bor i Sverige prioriteras jag i kölistan och får en lägenhet efter 3-4 månader. Flyttar jag dit hamnar jag längst bak i listan och den kön är på mer än 2 år. :P
Jag måste alltså helst välja rätt från början!
Det blir ju lätt jobbigt om du upptäcker att du inte har råd med lägenheten du skaffat. Då står du där med en fin men för dyr 2:a.
Se till att du får ett riktigt kök sen behöver man inte så mycket mer. Läget är väl ganska intressant också.
Bra kök, bra badrum sen är det väl trevligt om köket och sängen inte är i samma rum.
Vad har du för alternativ på lägenheter då? släng fram några så kan du få lite mer tips
http://equinox.silentwhisper.net/~proj/LGH/
Det där har jag letat fram.
Just nu har jag valt ner mig till
Holmbladsgade 70
Holmbladsgade
Horbraekkerhuset
Scandis
Tingvej
Snacka med någon på kommunen i Danmark om hur mycket el, vatten och dylikt kostar. Spelar liksom inte någon större roll att snacka svenska priser om de inte gäller i Danmark.
Håll nere lägenhetspriset så mycket du kan, man får nästan alltid kompromissa och spara in på saker när man studerar, tyvärr. (Om man inte har ett helg/kvällsjobb vid sidan om).
Förstår att du vill trivas i din nya lägenhet och att allt ska vara bra från början så att du slipper den långa kön om du nu skulle vilja byta, men bättre att göra fel val och ha en billig lägenhet än att göra fel val och stå där med en lägenhet som äter upp halva din budget.
Lycka med studierna och uppehället hursomhelst :)
Snacka med någon på kommunen i Danmark om hur mycket el, vatten och dylikt kostar. Spelar liksom inte någon större roll att snacka svenska priser om de inte gäller i Danmark.
Håll nere lägenhetspriset så mycket du kan, man får nästan alltid kompromissa och spara in på saker när man studerar, tyvärr. (Om man inte har ett helg/kvällsjobb vid sidan om).
Förstår att du vill trivas i din nya lägenhet och att allt ska vara bra från början så att du slipper den långa kön om du nu skulle vilja byta, men bättre att göra fel val och ha en billig lägenhet än att göra fel val och stå där med en lägenhet som äter upp halva din budget.
Lycka med studierna och uppehället hursomhelst :)
Jo, jag har försökt få tag i lite danskt folk men jag får väl fråga dem in person imorgon när jag börjar plugga.
Det här med lägenhetspriset, det känns ju som om man får vad man betalar för i Köpenhamn. Ökar man utgifterna lite så blir det genast lite bättre och lite nyare.
Äh, fuck it, det är ju under studietiden man ska se till att bränna alla sina sparade pengar känner jag. Så att man mår bra även utanför skolan och på så vis kan prestera bättre. Jag ska ändå bli rik sen så. :D
NiXPhoenix
2006-08-23, 19:02
Äh, fuck it, det är ju under studietiden man ska se till att bränna alla sina sparade pengar känner jag. Så att man mår bra även utanför skolan och på så vis kan prestera bättre. Jag ska ändå bli rik sen så. :D
Precis, låter bra tycker jag.
En tusenlapp mer i månaden blir 12 000 på ett år, det är inte så farligt mycket om du har lite besparingar att ta av.
De är ju till för att användas nån gång, och har du lite pengar på banken nu och tror att du kommer få ett riktigt välbetalt jobb i framtiden så kommer det bara vara småpotatis när du har jobbat i några år.
Precis, låter bra tycker jag.
En tusenlapp mer i månaden blir 12 000 på ett år, det är inte så farligt mycket om du har lite besparingar att ta av.
De är ju till för att användas nån gång, och har du lite pengar på banken nu och tror att du kommer få ett riktigt välbetalt jobb i framtiden så kommer det bara vara småpotatis när du har jobbat i några år.
Exactomundo! :D Precis så tänker jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.