Visa fullständig version : Viktminskning, träning, mat.
Tjenare! Jag är en grabb på 23 som har lite :booty: extra kilon jag vill ha bort. Tänkte kolla med er om tips vad man ska äta och hur man ska träna. Vad jag hade tänkt var att först och främst gå ut och gå + köra lite kickboxning mot min sandsäck. Efter ett tag när jag fått upp kondisen springa, sen styrketräna (ligger längre fram i tiden).
Finns det någon bra bok att köpa, eller finns det kanske någon som har ett schema man kan köra efter, med mat och träning. Kanske tom någon som vill ställa upp och cocha? *flex*
Väger 89kg idag. 175 cm lång. Tänkte gå ner till 75kg, är det ett rimligt mål? För mycket? Först och främst viktminskning, efter det muskler.
Vore kul med svar!
Tack på förhand! :)
//mats
Såg http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 nu men hör gärna av er iaf!
Finns oändligt med liknande trådar..
Finns det någon bra bok att köpa, eller finns det kanske någon som har ett schema man kan köra efter, med mat och träning. Kanske tom någon som vill ställa upp och cocha? *flex*
Väger 89kg idag. 175 cm lång. Tänkte gå ner till 75kg, är det ett rimligt mål? För mycket? Först och främst viktminskning, efter det muskler.
Vore kul med svar!
//mats
Hur mycket du bör gå ner är väl individuellt, använd spegeln istället för vågen :-)
Vart idag tipsad om en som heter "Näringslära för Högskolan" för den delen..
Tjenare! Jag är en grabb på 23 som har lite :booty: extra kilon jag vill ha bort. Tänkte kolla med er om tips vad man ska äta och hur man ska träna. Vad jag hade tänkt var att först och främst gå ut och gå + köra lite kickboxning mot min sandsäck. Efter ett tag när jag fått upp kondisen springa, sen styrketräna (ligger längre fram i tiden).
Vore kul med svar!
//mats
Summa sumarum från alla andra liknande trådar:
1. Ät nyttig mat. Det är lättare att hamna på ett rimligt intag av kalorier med nyttig mat än med onyttig och känna sig hyffsat mätt i samma veva.
2. Bränn mer kalorier än du stoppar i dig. Försök ligga på ett par hundra kcal minus. Spring, jogga, gå , cykla, boxas, klättra ...whatever bara du bränner mer kcal än du stoppar i dig.
3. Styrketräna för att behålla så mycket muskler som möjligt under deffen. (du behöver verkligen inte vänta tills du gått ner i vikt).
Läs gärna om proteintillskott för att maximera nyttan med styrketräningen. Såg att du läst Grubbs deffguide. Den förklarar många frågetecken och ersätter lätt timmar av trådläsning på kollos sidor.
Lilla Brynolf
2006-08-25, 12:05
Grubbens deffguide är en pärla! :thumbup: Börja motionera mer och ät bättre så är mycket vunnet.
Välkommen hit förresten! :)
Och hur fan ska man veta vad rimlig mängd samt överkonsumtion av kcal är? det kan man inte veta förrens man känner sig fram och det kan vara ren chansning. Vi alla har ju olika behov.. Kan ju skillja as mycket.
Och hur fan ska man veta vad rimlig mängd samt överkonsumtion av kcal är? det kan man inte veta förrens man känner sig fram och det kan vara ren chansning. Vi alla har ju olika behov.. Kan ju skillja as mycket.
Det går att mäta sitt ungefärliga kaloribehov per dag på olika ställen på nätet.
Sen är det bara börja väga maten och räkna kalorier. -500kcal är rimlig nivå av kaloribehovet för att gå ned i vikt.
Överkonsumtion är när du överstiger +-0 kaloristräcket.
Tack för alla svar! *flex*
Jag har testat lite den här veckan, kör 6 dagar strikt och sen en dag svullar-dag. Får se på måndag hur mkt jag har gått ner.. :)
En liten edit på vikten i mitt första inlägg. 28:e vägde jag 87.7 kg så det är den vikten jag kör ifrån.
En svullardag är nog ingen höjdare. Däremot så kan det vara psykologiskt lättare att hålla ett kostschema under vardagarna om man får äta lite mer fritt en dag i veckan. Men att överäta rekommenderas inte.
För min egen del så räknar jag inte på kalorier. Det borde du inte heller göra till en början tycker jag.
Plocka bort chips, godis och läsk.
Börja motionera regelbundet.
Ät nyttigare mat och ät dig aldrig proppmätt.
Så började jag och jag gick ner från 95 till 78 på ett år ca.
Lycka till!
För min egen del så räknar jag inte på kalorier. Det borde du inte heller göra till en början tycker jag.
Plocka bort chips, godis och läsk.
Börja motionera regelbundet.
Ät nyttigare mat och ät dig aldrig proppmätt.
Så började jag och jag gick ner från 95 till 78 på ett år ca.
Lycka till!
Jag räknar inte kalorier..inte än iaf. Chips, godis läsk och andra onyttigheter är borta. Det med svullar-dagen vet jag inte hur jag ska göra, en del säger att man måste får att inte magen ska ställa sig in på svält och en del säger att den inte behövs. :confused:
Jag räknar inte kalorier..inte än iaf. Chips, godis läsk och andra onyttigheter är borta. Det med svullar-dagen vet jag inte hur jag ska göra, en del säger att man måste får att inte magen ska ställa sig in på svält och en del säger att den inte behövs. :confused:
Läs den här tråden angående s.k. ätardagar: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77696
Alla säger ju olika..
Bra eller anus? :confused:
Alla säger ju olika..
Bra eller anus? :confused:
Ja, det är upp till dig av välja vem du tror mest på. Testa dig fram annars :thumbup:
En liten edit på vikten i mitt första inlägg. 28:e vägde jag 87.7 kg så det är den vikten jag kör ifrån.
Vägde mig nu, en vecka senare, väger 85.9 kg. Läst lite i andra trådar och kommit fram till att det är mest vätska som är borta? *flex*
Vägde mig nu, en vecka senare, väger 85.9 kg. Läst lite i andra trådar och kommit fram till att det är mest vätska som är borta? *flex*
mest troligt ja + lite fett, men bara att fortsätta med deffen i lagom takt och kolla dig i spegeln istället för att väga dig så ska du se att fettet snart är borta.
1 vecka senare 85.2kg. Alltså -0.7 kg. Igentligen vill jag gå ner mer men 0.5 kg på en vecka är ju hälsosamt så jag får vara nöjd. Bara varit ute på raska promenader (1 timme styck) 2 gånger den här veckan också så jag får skylla mig själv.
Tips, trix, kommentarer?
Kom igen nu pojkar och flickor, någon av er har väl lite tips, trix och kommentarer? :D
En vecka senare..84.4 kg.
ett bra tips; ät bra, träna bra;)!
ett bra tips; ät bra, träna bra;)!
Nääheeeee? ;) :Virro
flenders
2006-09-18, 19:44
Enda tips jag kan ge dig vore att prova med ALA/CLA om du vill öka fettförbränningen ytterligare. Jag brukar alltid köra en kur mot slutet av deffen. Annars så är din viktnedgång som den skall vara. Ge det tid och ge inte in till sötsuget. No pain, no loss? :)
King Grub
2006-09-18, 19:45
CLA ger inga effekter vid korta "kurer", så det kan du hoppa över.
Annars verkar du inte behöva speciellt många tips. Ser ut att flyta på precis som det skall. :thumbup:
Annars verkar du inte behöva speciellt många tips. Ser ut att flyta på precis som det skall. :thumbup:
Hur kort är en "kort" kur?
King Grub
2006-09-18, 19:47
Kortare än ett år.
No fat or body weight changes occurred in the 2 groups given CLA during the initial 12 mo.
This 12-mo extension study also provided the opportunity to further evaluate the efficacy of long-term CLA supplementation. Supplementation with CLA for 24 mo led to a 6–8% reduction in BFM compared with baseline. These changes in body composition were not related to diet and exercise. The loss in BFM was also confirmed in the group of subjects, who were previously supplemented with the placebo, because they lost 6% of their body fat during the 12-mo extension study.
J Nutr. 2005 Apr;135(4):778-84.
Jag testade på viktväktarna ett tag men jag fastande på 82kg..tror ni att det är något jag kommer ha problem med nu?
King Grub
2006-09-18, 19:51
Äter du mindre än du gör av med går du ner.
Du har helt rätt, man måste testa sig fram först. man räknar ut vad man kan och gissar på att siffrorna är rätt, sen kör man på det ett tag och om man inte får de förändringar man vill (vikten står stilla i 1-2 veckor) ha så justerar man, antingen upp eller ner beroende på om man vill gå upp eller ner.
flenders
2006-09-18, 20:50
Synd att man inte visste det innan sommaren. Dom pengarna hade blivit många ljusa öl! :) Det är som man redan egentligen vet, det mesta sitter i huvudet.
Äter du mindre än du gör av med går du ner.
Kom att tänka på en sak, ska man räkna ut sitt kcal intag med hjälp av formeln tex varje vecka eller hur lågt kan man sänka den? Vad är skadligt?
King Grub
2006-09-19, 13:35
Allteftersom din viktminskning fortskrider kommer den att plana ut i och med en mindre viloomsättning och du tvingas antingen sänka ditt energiintag eller öka din energiförbrukning (eller en kombination) för att upprätthålla viktminskningstakten.
Energiintaget måste beräknas på den aktuella statusen, inte på situationen för flera veckor sedan.
Jahaja..då var det en vecka senare igen..och +0.6kg!! *cry*
Har fuskat den här veckan, var även ute och festade på lördagen så jag har bara mig själv att skylla. Är väl dags att börja räkna kalorier nu kanske.. Var sjuk 3 dagar förra veckan också, det var sjukt vad hungrig jag var!! *popcorn*
Vad ska jag tänka på när jag räknar kalorier?
King Grub
2006-09-25, 13:38
Lägg samman kalorierna från allt energigivande du stoppar i munnen. Du måste alltså väga allt och titta i kaloritabeller.
Dra av summan av ovanstående från din totala energiförbrukning över dygnet.
Dags att göra maten hemma ist för att äta på jobbet alltså.. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.