Logga in

Visa fullständig version : Deff det rätta?

FreCKo
2006-08-22, 16:19
Så, jag hade egentligen tänkt att börja deffa, men så kom jag och tänka på en grej... Även fast jag inte är en liten grabb (85kg på 185cm) så har jag ändå inte så mycket muskler, och då om jag deffar kanske jag bara ser konstig ut... Det kanske är bättre att bulka?

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag har inget emot att göra varken eller, nu den här veckan tänkte jag köra ganska lugnt, äta bra och gymma för att sen nästa vecka dra igång stenhårt, men jag måste ju veta om jag ska bulka eller deffa....

Tolkia
2006-08-22, 16:26
Jag tänker vara jättetråkig och säga "ingetdera". Alternativet "träna och äta schysst" tror jag är nog så smart, lite beroende på nuvarande status - och lite beroende på vad du menar med "bulka". Att tokbulka leder med största säkerhet till att du lägger på dig mer fett än muskler, hur stenhårt du än tänker köra, och det blir ett helvete att plocka bort det sedan.

mangemani
2006-08-22, 16:29
Att tokbulka leder med största säkerhet till att du lägger på dig mer fett än muskler, hur stenhårt du än tänker köra, och det blir ett helvete att plocka bort det sedan.

japp,så sant.

vikten drar iväg rätt så fort om man "tokbulkar" och det är deffinitivt inte i muskelvikt....trust me,i know.

Tolkia
2006-08-22, 16:31
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=496862&postcount=5) och här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=605226&postcount=2)har vi vad någon med lite större kunskap och tyngd än jag säger i frågan. :thumbup:

FreCKo
2006-08-22, 17:20
tack för svaren :bow:

Min plan var att istället för att göra som jag brukar göra (bara tänka på vad jag äter och gymma 3-4ggr/vecka) så tänkte jag gå in lite mer för det ena eller det endra. För deff tänkte jag käka mindre kalorier per dag, och i största allmänhet bara vara "nyttig" och ha ett cheat meal per månad, men om jag tänkte "bulka" så tänkte jag satsa på lite mer kött, kreatin och ha ett cheat meal i veckan istället... Nu blir det bulk istället :) Ska komma på en fyrdagars-split som funkar så är min lycka gjord :hbang:

Förresten, är det smartare att köra Max OT-stilen på träningen (4-6 reps) eller satsa på att göra 6-10 reps istället? Märker att göra 4-6 reps är lite väääl jobbigt (ibland kan jag inte ens göra 4..)...

flenders
2006-08-22, 17:29
tack för svaren :bow:

Min plan var att istället för att göra som jag brukar göra (bara tänka på vad jag äter och gymma 3-4ggr/vecka) så tänkte jag gå in lite mer för det ena eller det endra. För deff tänkte jag käka mindre kalorier per dag, och i största allmänhet bara vara "nyttig" och ha ett cheat meal per månad, men om jag tänkte "bulka" så tänkte jag satsa på lite mer kött, kreatin och ha ett cheat meal i veckan istället... Nu blir det bulk istället :) Ska komma på en fyrdagars-split som funkar så är min lycka gjord :hbang:

Förresten, är det smartare att köra Max OT-stilen på träningen (4-6 reps) eller satsa på att göra 6-10 reps istället? Märker att göra 4-6 reps är lite väääl jobbigt (ibland kan jag inte ens göra 4..)...

Tips på fyrdagars split:
dag1: rygg/mage
dag2: axlar/triceps
dag4: ben
dag5: bröst/biceps

Angående repetitioner - större vikter = mer massa. Du behöver dock variera din träning så att du inte endast kör tungt. Det är inte så kul att få mjölksyra för att man fixade påslakanet. Det är dessutom bra för bl.a. leder då de tar längre tid på sig att växa än muskler. Man "fångar upp" dem. Så en blandning är svaret på den frågan. :thumbup:

FreCKo
2006-08-22, 21:57
Tips på fyrdagars split:
dag1: rygg/mage
dag2: axlar/triceps
dag4: ben
dag5: bröst/biceps

Angående repetitioner - större vikter = mer massa. Du behöver dock variera din träning så att du inte endast kör tungt. Det är inte så kul att få mjölksyra för att man fixade påslakanet. Det är dessutom bra för bl.a. leder då de tar längre tid på sig att växa än muskler. Man "fångar upp" dem. Så en blandning är svaret på den frågan. :thumbup:

Tack än en gång :) Gymmar för tillfället rygg/biceps, axlar/mage, ben och bröst/triceps, för att dom musklerna "hänger ihop" eller vad man ska säga, men man borde ju få lite mer resultat på det sättet du föreslår ;) Tänkte variera min träning nu till att blanda 4-6 reps med 6-10 reps och supersets (börja på typ 50kg, gå ner på direkten till 40 och sen direkt till 30 utan vila)... Får hoppas på sjyssta resultat nu :D

WiBe
2006-08-24, 23:07
Annars skulle du kunna testa schemat:
Dag 1. Axlar,Bröst och Triceps
Dag 2. Ben och Mage
Dag 3. Rygg och Biceps

Vad tror ni andra om det schemat ,tänkte mest efter som de mindre arm musklerna får vila då?Minns att armmusklerna fick smaka rejält och att det kändes bäst att köra dem sist på dagens schema

FreCKo
2006-08-25, 13:06
Annars skulle du kunna testa schemat:
Dag 1. Axlar,Bröst och Triceps
Dag 2. Ben och Mage
Dag 3. Rygg och Biceps

Vad tror ni andra om det schemat ,tänkte mest efter som de mindre arm musklerna får vila då?Minns att armmusklerna fick smaka rejält och att det kändes bäst att köra dem sist på dagens schema

Är ute efter ett fyrdagarssplit tyvärr, ska till och med ge mig in på ett femdagars nu när jag är arbetslös... Det kommer se ut såhär:
Dag 1: Ben (vader och lår)
Dag 2: Armar
Dag 3: Bröst/Mage
Dag 4: Rygg
Dag 5: Axlar

Fast kanske inte i den ordningen då :)

För att svara på din fråga: Tror inte att det är så smart att t.ex. köra biceps före rygg, då biceps är med ganska mycket i ryggövningarna, och om man redan är trött i biceps när man kör rygg så får inte ryggen sin träning (gäller typ bröst/triceps också).

krilleh
2006-08-25, 15:23
Bulka vanligt? Ingen tokbulk alltså. visst blire lite fett också men det tycker jag försvinner rätt snabbt om du håller dig kontrollerad så du itne bulkar 20 kg på en gång.