Logga in

Visa fullständig version : Aldersdiskriminering vid film!11!!

High1ander
2006-08-22, 08:57
http://expressen.se/index.jsp?a=662663
"Min plikt att kämpa mot åldersfascism"
Helena Bergström, 42, är förbannad på att kvinnor över 40 diskrimineras i filmvärlden.
Stackare!

E sa javla trott pa folk som borjar kampa for saker bara for de sjalva blivit utsatta. Inte en javla chans att hon kampa mot aldersdiskriminering 10 ar sedan da hon sakert "snodde" roller fran aldre kvinnor.

Sa hemskt att filmbranschen (modebranschen?) maste dras med diskriminering. Jag menar e man inte langre vacker (ungdom raknas som vackert antar jag) sa duger man inte. Men det e OK att kora pa vackerhet/skonhet for att diskriminera, ganska fa "fula" superkandisar finns.

Jag tanker bara dubbelmoraliska surtjarring nar jag laser hennes grejer.

Tycker jag om skonhetsidealen? Nej, men spelar man spelet sa far man tala reglerna ocksa.

Achryl
2006-08-22, 09:11
men bra att hon tänker långt då. Fula och feta får ju inte heller vara med på film.

Pez
2006-08-22, 09:12
Jag tycker isåfall att hon kan ta upp Colin Nutleys upprörande diskriminering av alla kvinnliga skådespelare utom just Helena Bergström själv. :D

Kwon
2006-08-22, 09:16
Jag tycker isåfall att hon kan ta upp Colin Nutleys upprörande diskriminering av alla kvinnliga skådespelare utom just Helena Bergström själv. :D

Du menar alltså att det finns andra kvinnliga skådespelare som vill vara med i Nutty Nutstah's rullar förutom Helena? :D

Pez
2006-08-22, 09:19
Du menar alltså att det finns andra kvinnliga skådespelare som vill vara med i Nutty Nutstah's rullar förutom Helena? :D
Jag säger som alla som kämpar mot väderkvarnar säger.. "Alla ska erbjudas möjligheten iallafall.." :D

Tolkia
2006-08-22, 09:29
E sa javla trott pa folk som borjar kampa for saker bara for de sjalva blivit utsatta. Inte en javla chans att hon kampa mot aldersdiskriminering 10 ar sedan da hon sakert "snodde" roller fran aldre kvinnor.
Det är alltid lätt att dra växlar på av AB och E. skriver; jag vet inte om jag tycker att hennes uttalande var så grovt, direkt. Sedan vet jag inte heller om man kan säga att hon bara agerar för att hon sjläv blir utsatt; tycker inte att det verkar som om hon har svårt att få engagemang, direkt (nej, hon har inte bara gjort Nutley-filmer). Att tala om vad någon annan tyckte och inte tyckte för 10 år sedan är ju alltid lätt ...?
Tycker jag om skonhetsidealen? Nej, men spelar man spelet sa far man tala reglerna ocksa.
Vem spelar efter vems regler är frågan? Är man kvinna och blir skådis får man acceptera att man inte kommer att få några andra roller än den neurotiska klimakteriehäxan efter 40 - sådana är naturlagarna?

Piranha
2006-08-22, 09:35
Det är inte diskriminering, det är ju idioti att marknadföra något som inte drar in pengar.

High1ander
2006-08-22, 09:40
Det är alltid lätt att dra växlar på av AB och E. skriver; jag vet inte om jag tycker att hennes uttalande var så grovt, direkt. Sedan vet jag inte heller om man kan säga att hon bara agerar för att hon sjläv blir utsatt; tycker inte att det verkar som om hon har svårt att få engagemang, direkt (nej, hon har inte bara gjort Nutley-filmer). Att tala om vad någon annan tyckte och inte tyckte för 10 år sedan är ju alltid lätt ...?

Vem spelar efter vems regler är frågan? Är man kvinna och blir skådis får man acceptera att man inte kommer att få några andra roller än den neurotiska klimakteriehäxan efter 40 - sådana är naturlagarna?
Det e bara jobbigt med folk som ska borja donera pengar till cancer sa fort de sjalva fatt cancer, osv... Sager inte att det e daligt, men det kanns sa himla "fejk".

Spelet -> Film/mode -> snygghet saljer -> feta fula saljer inte -> hon klagar pa aldersdiskriminering -> dubbelmoral.

Hon e en bra skadis, men skulle hon vara fet och ful som Stinagrina sa skulle hon fan inte ha jobbat inom film. Film och mode e foretag, foretag vill tjana pengar. Folk vill se snygga (unga?) manniskor, inte fula (gamla?). Fula genererar inte pengar, det e inte sa svart att greppa hur "spelet" fungerar, hon av alla borde veta och halla kaft.

Som sagt, for 10 ar sedan, sa tror jag knappast att hon hade nagra problem med att hon fick jobb for hon var ung och vacker.

Ar det aldersdiskriminering att fotbollsspelare lagger av da de e 38-42 ar? Alla vet nog att se 72 aringar som spelar fotboll ar knappast sa spannande o snabbt som 25 aringar som spelar, men klagar nagon dar om orattvisorna?

I en bransch/yrke som mestadels handlar om image och utseende, sa maste val hon anda fatta att nar hennes image och utseende inte duger langre, sa innebar det att hon inte kan dra in pengar langre och darmed inget att ha for foretag (filmskapare)?

Tolkia
2006-08-22, 09:52
Jag antar att du är medveten om att det inte står i artikeln att hon reagerar för att hon själv uplever sig som diskriminerad (du kanske har någon annan, bättre källa, vad vet jag)?

F.ö. är inte din jämförelse med fotbollsspelare direkt vattentät; fotbollspelare lägger av när kroppen gör att de inte orkar/förmår, det är mer än man kan säga om skådisar (tror inte att Sean Connery eller Al Pacino skulle spöa valfri yngre skådis med sämre renommé i fysiska kraftprov, direkt). Vidare lägger ju även kvinnliga idrottare av när de inte orkar längre; inom filmen är det däremot endast det ena könet som helst aldrig bör bli äldre än 25 (Hur många filmer finns det med en purung hjältinna och en ärkegubbig hjälte? Frågan är retorisk.).

Vidare köper jag faktiskt inte det där med att folk endast vill se skådespelare som är unga och vackra, det FINNS trots allt de som är vare sig det ena eller det andra och ändå klarar sig bra (synd bara att det är så många fler gubbs). Man skall kanske inte alltid blanda ihop vad man själv helst vill se (eller för den delen vad filmproducenterna - gissa köns- och åldersfördelning? - tror att folk vill se) med vad "folk" faktiskt vill se. "Folk" finns trots allt i alla åldrar och av alla typer.

Bara min åsikt i frågan.

High1ander
2006-08-22, 10:02
Jag antar att du är medveten om att det inte står i artikeln att hon reagerar för att hon själv uplever sig som diskriminerad (du kanske har någon annan, bättre källa, vad vet jag)?

F.ö. är inte din jämförelse med fotbollsspelare direkt vattentät; fotbollspelare lägger av när kroppen gör att de inte orkar/förmår, det är mer än man kan säga om skådisar (tror inte att Sean Connery eller Al Pacino skulle spöa valfri yngre skådis med sämre renommé i fysiska kraftprov, direkt). Vidare lägger ju även kvinnliga idrottare av när de inte orkar längre; inom filmen är det däremot endast det ena könet som helst aldrig bör bli äldre än 25 (Hur många filmer finns det med en purung hjältinna och en ärkegubbig hjälte? Frågan är retorisk.).

Vidare köper jag faktiskt inte det där med att folk endast vill se skådespelare som är unga och vackra, det FINNS trots allt de som är vare sig det ena eller det andra och ändå klarar sig bra (synd bara att det är så många fler gubbs). Man skall kanske inte alltid blanda ihop vad man själv helst vill se (eller för den delen vad filmproducenterna - gissa köns- och åldersfördelning? - tror att folk vill se) med vad "folk" faktiskt vill se. "Folk" finns trots allt i alla åldrar och av alla typer.

Bara min åsikt i frågan.Du glommer bort att det handlar om att tjana pengar!

Varfor lagger folk av med fotboll, jo for de orkar inte halla uppe i det hoga tempot som kravs, skador tar langre tid att laka, osv... men det e inte poangen, utan den e att om de skulle fortsatta, lat oss saga ha en egen liga for gamlingar sa skulle den inte vara intressant att titta pa, ungefar som damfotboll (ja, damfotboll haller lag klass).

Finns gott om gamlingar som spelar fotboll, men inte fan vill nagon betala for att se avdankade gamla gubbar?
Det kanns som att du ser inte skogen pga. alla traden.

Vi vet alla att gamla snubbar fortfarande duger i film, gamla snubbar e fortfarande coola och sexiga (ENLIGT TJEJER SOM E KONSUMENTER). Sladdriga gamla tanter i 50-70 ar (Sean Connerys alder eller Al Pacino) kommer inte locka (KILLAR SOM E KONSUMENTER). Tjejer blir kanda nar de e unga o sexiga pga. sin sexighet som konsumenter gillar. Folk slutar inte tycka om Brad Pitt, Johnny Depp, Harrison Ford, osv trots de borjar fa rynkor, sadan e branschen, e det rattvist, nej, men sa e det. Det e fortfarande helt OK som gubbe att ha 30 ar yngre tjej, men en tant kan inte ha en 30 ar yngre kille. Tjejer tander pa status, pengar, makt vilket de gamla gubbarna har. Killar tander pa skonhet och ungdom (fertilitet) vilket gamla tanter inte har.

Tolkia
2006-08-22, 10:10
Vi vet alla att gamla snubbar fortfarande duger i film, gamla snubbar e fortfarande coola och sexiga (ENLIGT TJEJER SOM E KONSUMENTER). Sladdriga gamla tanter i 50-70 ar (Sean Connerys alder eller Al Pacino) kommer inte locka (KILLAR SOM E KONSUMENTER). Tjejer blir kanda nar de e unga o sexiga pga. sin sexighet som konsumenter gillar. Folk slutar inte tycka om Brad Pitt, Johnny Depp, Harrison Ford, osv trots de borjar fa rynkor, sadan e branschen, e det rattvist, nej, men sa e det. Det e fortfarande helt OK som gubbe att ha 30 ar yngre tjej, men en tant kan inte ha en 30 ar yngre kille. Tjejer tander pa status, pengar, makt vilket de gamla gubbarna har. Killar tander pa skonhet och ungdom (fertilitet) vilket gamla tanter inte har.
Givet att alla skådespelarroller är och skall vara sexiga roller som publiken skall "tända på".

Jag undrar vem det är som inte ser skogen för alla träd, jag.

High1ander
2006-08-22, 10:21
Givet att alla skådespelarroller är och skall vara sexiga roller som publiken skall "tända på".

Jag undrar vem det är som inte ser skogen för alla träd, jag.
Det e ju du och hon som klagar pa "ideal" som egentligen bara e "saljande produkter".

Om du vill missforsta och anse att jag menar att alla roller e till for att vara sexiga, visst, kor argumentationstilen som e barnslig isf. Jag hoppas att du vet att klyschan "sex saljer" faktiskt stammer.

Varfor ska jag som producent valja Helana nar jag vet att hon inte saljer?

LadyG
2006-08-22, 10:22
En film ska ge oss möjligheten att drömma oss bort, hjältarna och hjältinnorna ska vara så perfekta som vi önskade att vi var och under en och en halv två timmar får vi vara någon annanstans.

Kwon
2006-08-22, 10:37
En film ska ge oss möjligheten att drömma oss bort, hjältarna och hjältinnorna ska vara så perfekta som vi önskade att vi var och under en och en halv två timmar får vi vara någon annanstans.

Så finns det ju filmer där realism sätts i första rummet också! :)

Självklart har gamla damer plats i filmens värld!

Vad skulle Driving Miss Daisy vara utan Daisy tex? :D

sehnpaa
2006-08-22, 10:38
Det är inte diskriminering, det är ju idioti att marknadföra något som inte drar in pengar.
Diskriminering mot idioter då. Ska inte idioter också få dra in pengar? *rolleyes*

LadyG
2006-08-22, 10:47
Så finns det ju filmer där realism sätts i första rummet också! :)

Självklart har gamla damer plats i filmens värld!

Vad skulle Driving Miss Daisy vara utan Daisy tex? :D

Inte skulle Lida eller Dolores Claiborne (som saknar realism imho) vara så bra utan Kathy Bates, som varken är slank, vacker eller ung. Fast hon är fruktansvärt duktig så hon gör fortfarande filmer trots att hon passerat 58.

Nu har jag glömt vad kvinnan heter i "Shipping news" (samma som spelar "M" i Bond) men hon är inte heller någon ungdom.

:)

Kwon
2006-08-22, 10:51
Inte skulle Lida eller Dolores Claiborne (som saknar realism imho) vara så bra utan Kathy Bates, som varken är slank, vacker eller ung. Fast hon är fruktansvärt duktig så hon gör fortfarande filmer trots att hon passerat 58.

Nu har jag glömt vad kvinnan heter i "Shipping news" (samma som spelar "M" i Bond) men hon är inte heller någon ungdom.

Ja, du ser!

Filmens värld behöver damer som blivit lite till åren!

Hade varit enormt trist och opassande att ha Jessica Alba alt Scarlett Johansson i alla rullar...

Hon den gråhåriga som spelar "M" är ju klockren, så även Kathy i "misery".

Visst finns det plats för dom!

Men att en ung pingla skulle få rollen som Daisy före en äldre dam tror jag inte på, däremot finns det ju fler roller för yngre kvinnor.

LadyG
2006-08-22, 10:59
Jag håller med dig helt Kwon. :)

Ingen skulle tro på att ms Daisy skulle vara en 20-årig snärta, lika lite som någon skulle tro på att Annie Wilkes (hennes rollfigur i Lida) är mentalt stabil och förnuftig :D

Empe
2006-08-22, 11:03
Precis, ni har fattat det Tolkia inte riktigt greppar. Man väljer ju skådisen efter rollen, man kan inte ha en 50-årig kvinna som spelar äventyrlig ungdom, lika som att man inte kan ha en 25-30-åring som chef över självaste Bond.

Tolkia
2006-08-22, 12:12
Precis, ni har fattat det Tolkia inte riktigt greppar. Man väljer ju skådisen efter rollen, man kan inte ha en 50-årig kvinna som spelar äventyrlig ungdom, lika som att man inte kan ha en 25-30-åring som chef över självaste Bond.
Men snälla. Var har jag propagerat för att man skall låta 50-åringar spela 25-åringar? När man talar om "åldersdiskrimineringsproblem" inom filmen är det väl snarare att det inte finns vettiga roller för kvinnor över 40 (om de inte ser ut som 25 alternativt om de tröttnar på rollen som förgrämd, bedragen hustru) som är det man retar sig på? Om man nu inte vill göra det hela till ett "ähdetärbarasurahaggorsomärbittraförattdeinteärlika snyggasomförr"-problem, förstås - vilket i och för sig kan vara en bekväm ståndpunkt att inta.

Noodles
2006-08-22, 12:24

Det är Judi Dench du tänker på. Hon är bra. Kathy Bates är också riktigt bra. Andra duktiga är Meryl Streep och Julianne Moore. Precis som du säger kommer de fortsätta hitta roller eftersom de faktiskt har en talang.

Enligt mig är Helena Bergström inte speciellt mångsidig. 11 filmer med Mr Nutley är lite för mycket och hon är bäst på att spela just Helena Bergström. Iofs har jag väl fel. Det var ju en omröstning där svenska folket utsåg henne till 1900-talets svenska skådespelerska...

Nitrometan
2006-08-22, 12:38
Men kan nån annan kvinna gråta så att snoret rinner som Helena kan?

Tror du att Colin får knüla när han kommer hem om han ger rollen till nån annan?