handdator

Visa fullständig version : Bänkpresströja (video)

Damien Thorne
2006-08-21, 22:50
Jag hittade en video där en kille tar på sig en ny bänkpresströja och kör in tröjan.

Länk (http://www.if.uidaho.edu/~chris/multimedia.html)

Har ni några kommentarer på denna video?

Jag har några frågor:

1. Är det så där komplicerat att ta på den?
2. Hur gör ni när ni tar på er tröjan?

3. Hur gör ni när ni kör in en tröja?
4. Hur lång tid brukar det ta innan man lyckas få ner stången till bröstet? (Hur många lyft? Eller tar det flera pass?)

Om svaren blir olika beroende på vilket märke det är på tröjan så är det Titan Fury jag är mest intresserad av. (Jag har beställt en sån)
Men det är även intressant att höra teknikerna för andra tröjor (om det finns olika tekniker)

polaren
2006-08-21, 23:19
Den ena killen säger: "Pull it down as hard as you can, as hard as you can".

Såvitt jag vet ska man inte dra ner stången när man kör in en tröja. Den blir sämre då, inte lika elastisk.

Något jag har uppmärksammat i träningsdagböcker (Ove Lehto's och Fredrik Svensson's bland annat) är att man kör med tröjan till klossar när man ska köra in den. Kanske en stor kloss första passet för att sedan minska. Endel lyftare kör väl inte till bröstet ens utan går som max till 2-4cm kloss för att gå med den till bröstet först på tävling, men då ska man nog vara rätt van tröjbänkare tror jag.

Observera att jag aldrig provat tröja, det jag har plitat ner ovan är sånt jag "snappat upp" på internet :)

Damien Thorne
2006-08-21, 23:58
Tack Polaren :bow:

Tekniken du skriver om låter riktigt vettig.

Har du några länkar till de stora pojkarnas träningsdagböcker?

Damien Thorne
2006-08-22, 00:14
Kanske en stor kloss första passet för att sedan minska.

Läste detta nyss på "Powerlifting Watch":

Ithink the boards are great. Especially if you are a brand new shirted bencher. I would do a week of 5 boards and then drop a board every week until you are at your chest. That will also give your forearms and accesory muscles time to build up strength and get used to the added weight gradually.

Om man ska använda sig av denna metod så kanske det fungerar lika bra att köra i powerracket utan kloss? Man börjar med pinnarna högt uppe, sedan sänker man varje vecka.

polaren
2006-08-22, 00:17
http://ovel.bravejournal.com/
http://svensson.bravejournal.com/

:)

Om man ska använda sig av denna metod så kanske det fungerar lika bra att köra i powerracket utan kloss? Man börjar med pinnarna högt uppe, sedan sänker man varje vecka.

Det låter ju som att det skulle fungera, då kan man också köra in tröjan utan att behöva ha 3 passare ifall nåt går snett (4 om man ska ha en som håller i klossen också)!

Damien Thorne
2006-08-22, 00:26
Klistrar in ett tips till (2 metoder):

When you first put the shirt on, give it about 5-10 minutes before you actually start to use it. Let the shirt adjust to your body. Then you should warm up with the bar. Allow the bar to come down as far as it can....DO NOT force it down, let it come down on its own. Then move to 95, 135 etc. This is critical for breaking it in. It allows the fibers to do its thing. You can also warm up with different height boards. Such as 45 w/5 board, 95 w/4 board. The key in the breakin period is just to let the bar come down where as far as it can on its own.

Its a good idea to wear a belt with the shirt. This keeps everything in place. If you find that its too easy to get the bar to your chest...you can pull down the front of the shirt and then tighten down the belt. This will make the shirt resist the weight a little better.

Damien Thorne
2006-08-22, 00:30
http://ovel.bravejournal.com/
http://svensson.bravejournal.com/

:)

Det låter ju som att det skulle fungera, då kan man också köra in tröjan utan att behöva ha 3 passare ifall nåt går snett (4 om man ska ha en som håller i klossen också)!

Tack för länkarna.

Ja, det med passarna är ett stort problem för mig eftersom jag jobbar skift. Det är inte ofta jag har tid eller orkar träna på kvällen när klubbkamraterna tränar.

Doctor Snuggles
2006-08-22, 00:59
Läste detta nyss på "Powerlifting Watch":

Ithink the boards are great. Especially if you are a brand new shirted bencher. I would do a week of 5 boards and then drop a board every week until you are at your chest. That will also give your forearms and accesory muscles time to build up strength and get used to the added weight gradually.

Det är nog ett ypperligt sätt. Många gamla oldschool snubbar tränade på det sättet.

Men fifan, vilken jävla cirkus det är med tröjan... och bicepssenorna måste ta jävligt mycket stryk. Personligen får jag ont i dem av en vanlig våtdräkt...

Damien Thorne
2006-08-22, 01:01
Det är nog ett ypperligt sätt. Många gamla oldschool snubbar tränade på det sättet.

Vilket av dom?
(Det jag citerade (klossar) eller det jag skrev (powerrack)?)

Doctor Snuggles
2006-08-22, 01:14
Vilket av dom?
(Det jag citerade (klossar) eller det jag skrev (powerrack)?)

Sand. :D
Tänker på Bob Peoples och Paul Andersson. Fast då tränade de mark resp. knäböj.
De böjde resp markade i en grop, och fyllde på gropen med sand allteftersom de blev starkare.
Bud Jeffries har också tränat på liknande sett:
http://www.strongerman.com/progressive.html

Ok, exemplen är inte bänkspecifika, men jag ser inte varför det inte skulle fungera med powerrack istället för klossar. Skillnaden är att det kanske är lättare att få groovet rätt med klossar, det vet jag inte, har aldrig tränat med klossar.

Damien Thorne
2006-08-22, 01:16
Tack Doktorn :D

Börje H
2006-08-22, 06:33
Precis som polaren säger så är det vanligaste tillvägagångssättet att köra mot distansklossar och minska höjde allteftersom. Mitt upplägg brukar se ut enligt följande;
-1:a passet stegrande 2:or på 17 cm, sedan sista setet på 11:an
-2:a passet stegrande 2:or på 11:an, sedan sista setet på 7,5:an
-3:e passet stegrande 2:or på 7,5:an, sedan sista setet på 4:an

Sedan är det dax för tävling! Kör aldrig lägre än 4:an på träning. Om jag kommer ner dit så kommer jag ner på bröstet med lite fart. Och du Magnus utnyttja nu att du har folk runtom dig som tränat med tröjor i flera flera år. Janne, Emil, Petri och hela Westbergsklanen har kört in ett helt gäng med tröjor. Samtliga, förutom Emil iof har ju vana av Titans material.

130kg finsk sisu
2006-08-22, 09:06
Börje!
Hmm, Ditt upplägg verkar vettigt, men tror du att det funkar på t.ex mej som har 100kg skillnad mellan 15cm kloss och bänkpress från bröstet? Blir man inte övertränad? Jag skulle bli det.
Jag skulle typ köra:
v1. 2x360kg 11cm
v2. 2x335kg 7,5cm
v3. 2x315kg 4cm

Jag tror jag skulle ha bränt det bästa krutet till tävlingen, men vem vet. Vad tycker du?

Börje H
2006-08-22, 10:17
Börje!
Hmm, Ditt upplägg verkar vettigt, men tror du att det funkar på t.ex mej som har 100kg skillnad mellan 15cm kloss och bänkpress från bröstet? Blir man inte övertränad? Jag skulle bli det.
Jag skulle typ köra:
v1. 2x360kg 11cm
v2. 2x335kg 7,5cm
v3. 2x315kg 4cm

Jag tror jag skulle ha bränt det bästa krutet till tävlingen, men vem vet. Vad tycker du?
Nja, med de vikter du ligger på så är nog risken stor att du bränner dig lite. För egen del så är jag inte så tokstark i klossbänk så för mig skiljer det uppskattningsvis "bara" 40-50 kg mellan 15 cm och bröstkorgslyft.

130kg finsk sisu
2006-08-22, 12:39
Japp tror lite det jag oxå. Fredrik Svensson är ett annat exempel som är jävlit stark till kloss och han har ju bränt ut sej före tävling ett flertal gånger...
Men ditt upplägg bör nog köras av dom som har övre halvan av lyftet som sticking point. Men jag skulle inte köra med tävlingsskjortan. Onödigt att töja ut den något extra. (Enligt mej igen)*popcorn*

Damien Thorne
2006-08-22, 13:33
Precis som polaren säger så är det vanligaste tillvägagångssättet att köra mot distansklossar och minska höjde allteftersom. Mitt upplägg brukar se ut enligt följande;
-1:a passet stegrande 2:or på 17 cm, sedan sista setet på 11:an
-2:a passet stegrande 2:or på 11:an, sedan sista setet på 7,5:an
-3:e passet stegrande 2:or på 7,5:an, sedan sista setet på 4:an

Sedan är det dax för tävling! Kör aldrig lägre än 4:an på träning. Om jag kommer ner dit så kommer jag ner på bröstet med lite fart. Och du Magnus utnyttja nu att du har folk runtom dig som tränat med tröjor i flera flera år. Janne, Emil, Petri och hela Westbergsklanen har kört in ett helt gäng med tröjor. Samtliga, förutom Emil iof har ju vana av Titans material.

Tack för svaret :bow:

Problemet är att jag brukar ha svårt att träna de tider som Umeå Power-killarna tränar.

Damien Thorne
2006-08-22, 13:38
Japp tror lite det jag oxå. Fredrik Svensson är ett annat exempel som är jävlit stark till kloss och han har ju bränt ut sej före tävling ett flertal gånger...
Men ditt upplägg bör nog köras av dom som har övre halvan av lyftet som sticking point. Men jag skulle inte köra med tävlingsskjortan. Onödigt att töja ut den något extra. (Enligt mej igen)*popcorn*

Det har du helt rätt i Fredrik.

Senare när jag har lite mer erfarenhet att lyfta med bänkpresströja så måste jag alltså skaffa två tröjor. En träningströja och en tävlingströja. Och helst ska man köpa en ny tröja inför varje tävling.

Men nu från början så kommer jag att träna med tävlingströjan. Då spelar det inte så stor roll att resultatet på tävling blir sämre.

Damien Thorne
2006-08-22, 13:42
Nja, med de vikter du ligger på så är nog risken stor att du bränner dig lite. För egen del så är jag inte så tokstark i klossbänk så för mig skiljer det uppskattningsvis "bara" 40-50 kg mellan 15 cm och bröstkorgslyft.

Och jag som nyligen börjat med klossbänk sliljer det bara 10kg :em:
(Men det är en 7-8cm kloss (3 telefonkataloger))